Permalänk
Medlem

Problem med photoshop

Tjena.
Höll på lite med photoshop för cirka ett år sedan. Gick finfint då. La av lite och började spela lite spel. Sedan när jag för några månader sedan skulle börja med photoshop igen hade jag stora problem. Programmet hackade. Eller, själva bilden rättare sagt. Låt oss säga att jag öppnar en stor bild och skall måla lite på den. Då blir bilden vit i cirka 1 sekund lite då och då. Som att bilden "uppdateras" fast mycket långtsamt. Vad är felet? Grafikkortet som spökar? Det är inte så bra, men ska funka då photoshop fungerade felfritt för cirka ett år sedan.

Fame_08

Permalänk
Medlem

Eumed att photoshop är i 2d förutom CS3s 3D-visnings-program så är det nog inte grafikkortet som spökar. Du kan ju testa att installera om programmet?

Rent spontant så känns det som att du antingen har en för varm burk eller för mycket upptaget ramminne!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Eumed att photoshop är i 2d förutom CS3s 3D-visnings-program så är det nog inte grafikkortet som spökar.

Lust att utveckla? Har alltid trott att grafikkortet stod för renderingen, även när det gäller 2D...

Permalänk
Medlem

Photoshop CS3 (speciellt) är beroende av mycket processorkraft. GPU:n står generellt för renderingen, men själva operationerna står CPU:n för - så som när du målar eller lägger på effekter. Renderingen kan man dock snabba upp med 3d-accelerering.

Kika hur det ser ut i inställningarna:

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Lust att utveckla? Har alltid trott att grafikkortet stod för renderingen, även när det gäller 2D...

Var jag har lärt mig så kräver photoshop ingen kraft från grafikkortet alls i princip utan du ska ha ett bra ram-minne och cpu för att kunna använda programmet bra.

Du har väl heller ingen Z-axel i photoshop som behöver tas med i beräkningen utan det är väl bara X och Y förutom i det specifika 3D-visningsprogrammet?

Visa signatur

>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Var jag har lärt mig så kräver photoshop ingen kraft från grafikkortet alls i princip utan du ska ha ett bra ram-minne och cpu för att kunna använda programmet bra.

Du har väl heller ingen Z-axel i photoshop som behöver tas med i beräkningen utan det är väl bara X och Y förutom i det specifika 3D-visningsprogrammet?

Han menar nog bara att grafikkortet används för att rita upp informationen på skärmen, oavsett om det gäller 2D eller 3D. Allt som visas på skärmen går ju via grafikkortet, oavsett om det belastar grafikkortet mycket eller lite.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Han menar nog bara att grafikkortet används för att rita upp informationen på skärmen, oavsett om det gäller 2D eller 3D. Allt som visas på skärmen går ju via grafikkortet, oavsett om det belastar grafikkortet mycket eller lite.

Det är ju förståss inte ologiskt! Jag menar bara att du skulle kunnan använda ett 128 mb grafikkort och ändå ha ett fungerande photoshop!

Visa signatur

>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju förståss inte ologiskt! Jag menar bara att du skulle kunnan använda ett 128 mb grafikkort och ändå ha ett fungerande photoshop!

Och vad jag försökte komma fram till var att även ett 128mb grafikkort kan ställa till med värmeproblem. Jag hade tagit ut grafikkortet och rengjort. Samt kollat över kylningen i chassit.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Lite frågor.
Var ser jag det som Save visade?

Fick dock en systeminformation ruta.

Inbyggt minne: 1023 MB
Ledigt minne: 331 MB
Minne tillgängligt för Photoshop: 932 MB
Minne som används av Photoshop: 50 %

Verkar som att jag har jääkligt lite minne ledigt? Vad är det som drar så mycket på minnet? Hur kan jag frigöra lite?