Inte sovit sen fredags, fast jag vill..story inside

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Rekommenderar inte sömnpilller = /... man brukar få imovane eller stilnoct, båda är extremt beroendeframkallande. Blir man det ska ett bensoberoende vara extremt tufft att bryta...

Ja, sömntabletter verkar dessutom, ironisk nog, totalt pajja sömnen. Sömfaserna (som jag inte är vidare insatt i) blir helt fucked upp, dåligt med REM-sömn osv. Visst man sover, på samma sätt som man "sover" vid narkos, ett hårt slag mot huvet eller efter tillräckligt med alkohol. Naturligvis en överdrift, men poängen är att om sömnfaserna saknas eller är väldigt påverkade, så är det inte sömn i strikt mening.

Ökar också risken för ett antal alvarliga sjukdomar på lång sikt. Det är nästan alltid bättre att inte ta sömntabletter, tex. mindre skadligt för kroppen med kronisk insomnia än att "behandla" detta med sömntabletter.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

nienithaur: Hur skulle du göra då om det inte fanns något val? Det är ju antingen bota symptomen (långt ifrån så lätt som det låter ibland) eller faktiskt skriva ut sömntabletter? Vilket hade du gjort som läkare på ett svenskt sjukhus?

50 spänn på tabletterna. Det hade iaf jag gjort.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Har varit hos läkaren nu..

Det som sades:
Jag hade feber, troligen influensa.

Så fick jag snacka med en psyk. och hon var grymt trevlig, vi snacka om allt i 1½ timma.

Men har fått svaga tabletter, inga riktiga sömntabletter, utan så jag blir avslappnad.

Ska även sjukskriva mig från jobbet i 2 dagar, imorgon & fredag.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Okej, sjysst =). Vad fick du för tabletter då?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
nienithaur: Hur skulle du göra då om det inte fanns något val? Det är ju antingen bota symptomen (långt ifrån så lätt som det låter ibland) eller faktiskt skriva ut sömntabletter? Vilket hade du gjort som läkare på ett svenskt sjukhus?

50 spänn på tabletterna. Det hade iaf jag gjort.

Framgick inte det av min post? Strunta i sömntabletterna helt enkelt då kroppen sannolikt mår bättre utan oavsett hur svår insomna man än lider av. Visst jag har själv käkat sömntabletter en period, men även om jag då upplevde sömnbristen som totalt outhärdlig hade jag förmodligen också klarat mig utan. Mycket av oron man upplever när man inte kan sova bottna sig också i en rädsla för att det är skadligt att inte sova ordentligt. Detta stämmer till viss del, men av epidemiologisk forskning i området man som sagt dra slutsatsen att det antagligen är skadligare att regelbundet äta bensodiazepiner i form av sömntabletter. Ett intressant faktum är också att verkar det vara ungefär lika dåligt för hälsan att sova bara 4-timmar per natt som 9-timmar, att sova för mycket är alltså heller inte bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Framgick inte det av min post? Strunta i sömntabletterna helt enkelt då kroppen sannolikt mår bättre utan oavsett hur svår insomna man än lider av. Visst jag har själv käkat sömntabletter en period, men även om jag då upplevde sömnbristen som totalt outhärdlig hade jag förmodligen också klarat mig utan. Mycket av oron man upplever när man inte kan sova bottna sig också i en rädsla för att det är skadligt att inte sova ordentligt. Detta stämmer till viss del, men av epidemiologisk forskning i området man som sagt dra slutsatsen att det antagligen är skadligare att regelbundet äta bensodiazepiner i form av sömntabletter. Ett intressant faktum är också att verkar det vara ungefär lika dåligt för hälsan att sova bara 4-timmar per natt som 9-timmar, att sova för mycket är alltså heller inte bra.

Men oftast så är det väl inte ett regelbundet användande av sömntabletter som behövs, utan endast en enskild dos för att bryta en dålig cirkel? Så har det vart för min del i alla fall, och av trådskaparens inlägg tycker jag att det låter som att han också skulle må bäst av något liknande.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Men oftast så är det väl inte ett regelbundet användande av sömntabletter som behövs, utan endast en enskild dos för att bryta en dålig cirkel? Så har det vart för min del i alla fall, och av trådskaparens inlägg tycker jag att det låter som att han också skulle må bäst av något liknande.

Jo, naturligvis. Men för min del känns det som att om det ändå inte verkar ha någon form av positiv verkan förutom att det är bekvämt är det lika bra att hoppa över. Den bästa sömnmedlet är att inte sova, tillslut är man så pass trött så att insomning inte är ett problem. Om man tex. kommit ur fast när det gäller dygnsrytmen så är det ju bara att sätta klockan på ringing och diciplinerat gå upp tidigt varje dag, tillslut somnar man tidigt ändå pga sömnbrist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hade själv en period i december där jag hade otroligt svårt att sova.
man vart lite desperat efter ett tag.

men fick en sömntablett av mor, somnade som en stock efter det.
och sen kunde man sova bättre, fast inte bra, men man fick sömn så det räckte varjefall

hoppas det fixar sig för dig nu.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Har varit hos läkaren nu..

Det som sades:
Jag hade feber, troligen influensa.

Så fick jag snacka med en psyk. och hon var grymt trevlig, vi snacka om allt i 1½ timma.

Men har fått svaga tabletter, inga riktiga sömntabletter, utan så jag blir avslappnad.

Ska även sjukskriva mig från jobbet i 2 dagar, imorgon & fredag.

Aha! Det förklarar att du inte har sytns till på sistone
Bara att krya på dej nudå

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850