Accelero S1 och luftflöde ut från burken

Permalänk

Accelero S1 och luftflöde ut från burken

Tjena,

införskaffade en ny burk för ett tag sedan och monterade på ett Accelero S1 (rev1) på ett Leadtek 8800GT som är något fabriksöverklockat. Det funkade en vecka eller så tills jag började få röda/gröna artefakter i mer krävande spel och ibland stängde skärmen tillochmed av sig. Detta trots att Rivatuner aldrig rapporterade temps över 60C i load.

Jag har försökt allt möjligt till att fixa det med drivrutiner, kollat minnen och temperaturer med t.ex. Rivatuner, men jag tror att det genereras för mycket varmluft vid kortet vilket överhettar vram-minnena och jag vet inte hur jag ska leda ut det från chassit. I nuläget kör jag på de fläktar som följde med chassit med 1 insug och 2 utblås, samt en fläkt som sitter på grafikkortet som blåser luft på det.

Jag undrar alltså, vad kan jag göra för att skyffla ut varmluften som genereras av grafikkortet? Så som jag förstått det av designen på Accelero så leder det inte ut varmluft lika bra som t.ex. Gainwards dualslot-lösningar?

Visa signatur

MSI PRO B650-P WIFI | Corsair RM1000x | AMD Ryzen 7 7800X3D \w Noctua NH-D15S | Nvidia GTX 3070 | 64Gb G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 C30

Permalänk
Medlem

sätt en fläkt vid hårddiskburen och låt den trycka ut luften genom pci hålen

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

kollat så att ingen minneskylare trillat ner?

och kyler du voltR?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
sätt en fläkt vid hårddiskburen och låt den trycka ut luften genom pci hålen

Word... eftersom du har en P182 borde du kunna sätta en fläkt bakom hårddiskburen, alltså precis i bakkant på ditt graffekort. Jag har en där nu i mitt system, halva fläkten blåser över och andra halvan blåser under mitt 8800 och kyler jättebra.

Permalänk

Tack för svar
Just typiskt, jag såg att minneskylflänsarna har ramlat loss. Ändå så tryckte jag ner de i 30 sekunder och försökte att inte röra dem. Men de måste ha ramlat av när jag monterat dit fläkten på grafikkortet.

Så jag verkar behöva köpa en till chassifläkt, plus nya kylflänsar. De kylflänsar som jag har kvar är för stora för att få plats under Acceleron. Men jag vet inte vad det här med voltregs är, hur kyler man dem?

Visa signatur

MSI PRO B650-P WIFI | Corsair RM1000x | AMD Ryzen 7 7800X3D \w Noctua NH-D15S | Nvidia GTX 3070 | 64Gb G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 C30

Permalänk
Medlem

VRM är voltregulatorerna, kolla i de stora trådarna "8800GT-kylning" och "VF-900 på 8800GT" eller vad de heter för att se hur man bäst kyler dem.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Du har rätt, ser ut som om jag kan köra på Zalmans VGA kylflänsar; tur att jag köpte sådana i reserv också. Man tackar och bockar för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att få lite extra kylning kan du sätta fast en 120mm-fläkt på acceleron (som blåser på kortet) med buntband. Funkar skitbra för mig. Har inte hunnit klockat så mkt än men tempen ligger runt 45C i full load med 710 / 1750 / 1000...

Visa signatur

| Antec P182 | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Q6600 @ 3,0 GHz + Ninja Rev. B | 8800 GT @ 720, 1920 + Accelero S1 | 2x Corsair XMS2-6400-C5 2GB | 2x Samsung SpinPoint T166, 500GB |

Permalänk
Proffsmoddare

Jag använder Acceleron S1 med 2x120mm fläktar och ligger på cirkus 45c Full load, men sen har jag ju oxå haft datorn på ett bra tag nu också. ungefär 3-4 dygn. går ner till 38c i idle.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Jag har en 120mm-fläkt monterad på Acceleron av Noctua, just med buntband från Claes Ohlsson. Måste bara sätta dit minneskylflänsar också. Känns bara lite dåligt att med Zalmans VGA-kylflänsar kan jag inte använda de större flänsarna som är gjorda för framsidan på ett grafikkort pga att de är för stora för att rymmas under Accelerons metallgaller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det inte att återanvända kylflänsarna som trillade bort?

Permalänk
Proffsmoddare

Jo, klart det går. Det gjorde jag.. Alla original flänsar ramlade bort för mig så köpte Zalmans kylpasta/lim, fungerar superbt.

Men om man köper ett Zalmans kylflänspacket så är 4kylflänsar för höga för att kunna ha under Accelerero S1 kylaren.

"Jag använder Acceleron S1 med 2x120mm fläktar och ligger på cirkus 45c Full load, men sen har jag ju oxå haft datorn på ett bra tag nu också. ungefär 3-4 dygn. går ner till 38c i idle."

Skrev jag tidigare, nu har jag bytt håll på min backre chassifläkt och min sidofläkt så numera är det 39-40c i load och 35c idle när rumstemperaturen är ca 25c. Väldigt bra måste jag säga.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

En Nexus Real Silent 120mm är i princip ljudlös på 600 Rpm, sätt den på detta sättet, men något bakåt mot VRM etc.
http://www.silentpcreview.com/article793-page5.html

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Ah, trevligt. Det vore ju annars dumt att behöva köpa nya bara för att de man har lossnar. Det får bli till att införskaffa det där limmet/kylpastan då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nackdelen med lim är om gkortet skulle pajja och man måste göra en RMA.
Kan man inte sätta tillbaka originalkylningen då, så sitter man pyrt till.

Finns det inga bra liknande "kuddar" som sitter på zalmans kylflänsar att köpa ?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Jag kollade runt och frågade i affärer men de sa att det inte fanns.. Men å andra sidan var jag ju också tvungen att leta själv efter sakerna jag ville ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Jag kollade runt och frågade i affärer men de sa att det inte fanns.. Men å andra sidan var jag ju också tvungen att leta själv efter sakerna jag ville ha.

Du kan kolla här. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=ADME...

Permalänk

Jag har precis införskaffat mig en Accelero S1 till mitt 8800GT, och den gör sitt jobb jättebra enligt mig. 48 idle och 63 load när den är helt passiv. Kommer sätta dit en 120mm när jag orkar.

Men jag har en fråga om kylflänsarna till minnena. Använde ni de flänsarna som följde med S1:an eller använde ni t.ex Zalmans? Jag tog de som följde med och dom verkar funka bra, men jag har läst om att ganska många byter ut dom. Vilka ska man använda?

Visa signatur

Macbook - Intel Core 2 Duo 2.4ghz

Permalänk

Om dem sitter bra på ditt kort och inte ramlar av ska de fungera alldeles utmärkt. Problemet är ju bara att en del (inklusive mig) upplevt att limmet fäster dåligt med Acceleros egna kylflänsar. Jag ska dock köpa det där limmet/kylpastan från Zalman och sätta tillbaka de kylflänsar jag har liggandes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gud va en del har extrem kylning på sinna grafikkort har stockkylaren funkar perfekt, har 3 inblås i datorn o 1 utblås 2 120mm i fronten av datorn blåser innåt o sen en 250mm på sidan som blåser in på mobo minnen prolle o graffe o sen en 120mm som jobbar förfult o pumpar ut luft me lite hjälp av nätagget guldvärt

Permalänk
Medlem

VIssa bryr sig både om ljudbivå och dammnivå och vill inte ha 5 fläktar varav den en tar upp en hel chassi-sida. "Vi" satsar istället på ett br luftflöde med stora kylflänsar som kan transportera värmen ut i luftdraget och på ett effektivt och tyst sätt transporteras ut ur lådan. Om man inte bryr sig om sånt rekommenderas man inte att köra passiva lösningar!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
VIssa bryr sig både om ljudbivå och dammnivå och vill inte ha 5 fläktar varav den en tar upp en hel chassi-sida. "Vi" satsar istället på ett br luftflöde med stora kylflänsar som kan transportera värmen ut i luftdraget och på ett effektivt och tyst sätt transporteras ut ur lådan. Om man inte bryr sig om sånt rekommenderas man inte att köra passiva lösningar!

Väl formulerat.

Visa signatur