Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som kunnat luska ut vad skillnaderna är mellan 2253LW och 2253BW?

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av finbom
Hej Sockerpapi!

jag har provat att spela några spel i dynamiskt läge. Och jag har svårt för det.
Upplever att ljuset ökar minskar över hela skärmen beroende på hur mörkt eller ljust det är i spelet.
Spontant så gillar jag det inte alls. Men man kanske kan vänja sig. Eller så kanske dynamiska läget inte är så bra på just 2253bw, vet inte då jag ej kunnat jämföra med andra.
Men när jag ex satt och spelade call of duty 4 senast i detta läge så förstörde det spelupplevelsen. Jag reagerade så starkt på dessa automatiskt ljudförändringar att man tappade koncentrationen på spelet.

MVH. Finbom

Det där låter som gratis HDR (High Dynamic Range) i mina öron. Grafikkortet använder beräkningskraft för HDR, nu kan jag stänga av HDR o få högre fps Skämt åsido, ifall det inte funkar bra med dynamisk kontrast så kan jag med T220 åtminstone stänga av den o ändra helt fritt i inställningarna för att få lägre backlight och bättre svärta utan att skärmen låter.

Men jag tror att dynamiskt kontrast så som ni beskriver den är precis så jag vill ha det. Går man från ett mörkare rum till ett ljusare i ett spel så blir ljuset på skärmen mkt starkare, och det är ju det man strävar efter med effekter som HDR. Tittar jag först mot nåt mörkt och sedan vänder mig mot en lampa så blir jag lite bländad? Perfekt!

Dynamisk konstrast på min teve funkar iaf perfekt, jag har den alltid påslagen och är jättenöjd med bilden.

EDIT: Insåg att HDR inte funkar så som jag trodde, snarare tvärtom? Glöm det jag skrev om HDr isåfall.

Permalänk
Medlem

Som svar på skillnader mellan 2253BW & 2253LW...

2253BW
key specifications
Screen Size : 22
Resolution : 1680 x 1050
Brightness : 300 cd/m²
Contrast Ratio : DC 8000:1 (1000:1) (Typ.)
Response time: 5 ms, 2 ms (GTG)

2253LW
key specifications
Screen Size : 21.6''

Med andra ord, extremt lika i teknisk spec, förutom att LW har mindre display.

Hittade dessutom följande text...

"IIRC, the LW is supposed to be the business-oriented display with it's slightly less responsive panel and more adjustable base, and the BW is condiered the gaming/entertainment screen with a faster response time."

Så alltså 2253LW för företag.
2253BW för gamers.

Källa : http://www.eggxpert.com/forums/thread/312273.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av finbom
Som svar på skillnader mellan 2253BW & 2253LW...

2253BW
key specifications
Screen Size : 22

2253LW
key specifications
Screen Size : 21.6''

Med andra ord, extremt lika i teknisk spec, förutom att LW har mindre display.

Hittade dessutom följande text...

"IIRC, the LW is supposed to be the business-oriented display with it's slightly less responsive panel and more adjustable base, and the BW is condiered the gaming/entertainment screen with a faster response time."

Så alltså 2253LW för företag.
2253BW för gamers.

Källa : http://www.eggxpert.com/forums/thread/312273.aspx

Tack så mycket!

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem

Här har jag en kluring, någon som vågar ge sig på den?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=301550,301569,301578,151...

Vilken är helt enkelt den bästa bildskärmen för spel och vanligt användande?

Permalänk
Medlem

Om jag förstått saken rätt så uppkommer det inget brummande ljud så länge brightness är inställt till över 75? I sådant fall stör det inte mig så pass mycket, med tanke på att jag finner mig själv köra på 90-100 jämnt på min nuvarande TFT skärm. Vissa gånger ner mot 80 men inte ofta.

Är det så?

Permalänk
Medlem

Tajmie. Det stämmer precis.
Håll ljusstyrkan över 75 så är det inga problem.
Vill man gå under 75 så fungerar det lika bra att justera direkt i grafikkortets gamma/ljus.

Så som jag använder min skörm så lider jag aldrig av ljudet.

MVH. Magnus Finbom

Permalänk
Medlem

Tack så mycket finbom för förtydligandet samt för att inte glömma recenserandet och alla svar. Jag kommer i sådant fall trots den enligt mig fundamentala felkonstruktionen lägga mina slantar på just en 2253BW. Får hoppas att man blir nöjd

Permalänk

Tog tid att läsa allt om 2253BW och alla andra spel/Film Skärmar som är på Top jusst nu. Men har kommit fram till att det blir en 2253BW som ja ska lägga slantarna på!

Permalänk
Medlem

varför inte en t220 istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anathema
varför inte en t220 istället?

Anthema, hur ser du på T220 vs. 2253? Jag står och väljer mellan just dessa två skärmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk

The good: Smashing good looks; matte finish means less glare than with glossy screens.

The bad: A tad on the pricey side; merely average performance and feature set; wobbly stand.

The bottom line: The Samsung T220 might be the most stylish LCD monitor we've seen, but average feature set and performance diminish its overall appeal. Despite its flashy looks, it's best used as a simple, productivity display

Taget från C NET Reviews

Permalänk
Medlem

Jo men det där är bara en recension. Det finns två enkla justeringar man måste göra så blir bilden kanon enligt denna recensent.

http://www.digitalversus.com/article-358-3448-36.html

Recensenten på Cnet är för övrigt en klåpare. Han missar alltid att göra korrekta inställningar och kommer fram till märkliga slutsatser som varken vanliga användare eller andra recensenter håller med om.

Jag skulle tro att bilden på 2253 och t220 är ganska likvärdiga. Men ingen har rapporterat om att det tjuter om t220, så därför tycks den vara ett bättre val. Det är i alla fall en dealbreaker för mig. Dessutom är den snyggare.

@flygplan: The 2253LW is designed with cheaper parts. Notice how it's screen size is 21.6", companies usually make a budget 22" and then a higher-end one that uses their better panels. Definitely go for the 2253BW.

Permalänk

Tjena!

Jag lämmnade tillbaka min gamla 226BW för ett tag sen pga "fel panel", och frågar därför nu om någon här vet om Samsung lagt ner sitt fula panel-spel på 2253BW'n?.

Tack på förhand!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Enligt länken ovan så tar Samsung paneldebakelproblemet på allvar och t220 har inga problem med detta. Borde vara samma sak med 2253, men eftersom en stor del av 2253 har ett surrande ljud så kan man ju undra hur kvalitetssäkrad den produkten är. Även 2232 och Eizo 2201 (åtminstone vissa) har för övrigt ett surrande ljud när man sänker brightness.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men hur tiltar man denna skärm ? läst i nån recension att det skulle gå men stomen verkar 100% stel .. vill inte ta i för mycket heller.

Permalänk
Medlem

Min t220 är likadan. Fick ta i rejält för att tilta den. Men det går. Nu har den mjuknat lite.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog få detta confirmed av en 2253BW ägare innan jag vågar ta till övervåld

Permalänk
Medlem

Beställde en 2253BW för ett tag sedan.
Efter lite justeringar och inställningar fick jag min skärm precis så jag ville ha den, MEN ja den började låta/tjuta. Eliminerade dock problemet genom att dra upp ljus-styrkan till max och sen gå in i NVIDIA kontrollpanelen och sänka ljus-styrkan.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e