Permalänk
Medlem

Problem med överclock på P5N-D

Hejsan

Jag har ett litet litet problem när jag försöker överklocka mitt system.

Problemet är så att jag ändrar alla inställningar i bios som jag vill ha dem, bootar datorn, men då är det fortfarande dem gamla inställningarna i windows. Går jag sen ut i bios igen så är det de nya OC-inställningarna.

Frågan är helt enkelt: Varför visar windows inte de nya inställningarna och är de verkligen igång om det står så i bios oavsett vad som står i windows?

Har kollat inställningarna i windows med CPUZ och Everest.

Systemet är:

P5N-D
E8200
Gigabyte 9600GT
OCZ 2x2GB SLi ready
WD Caviar Disk

Help please!

Mvh
Blow

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

skulle underlätta om du säger hur mycket du har klockat samt volt.

Antingen är det speedstep som stökar igen eller så är det ngn komponent som inte gillar överklockningen

Permalänk
Medlem

Sätter processorn på 400 FSB Med 1:1 ratio till ramen. 1,25 volt.

LAtenserna sätter jag på 5-5-5-12 vilket de borde klara. 2,1 volt.

Men problemet ligger ju inte i inställningarna utan att de inte ändras eller inte finns eller vad nu som händer O.o

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Sitter med nästan med lika Conf som dig och för mig funkar det bra... Kör min E8400 i 4Gz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillalex
Sitter med nästan med lika Conf som dig och för mig funkar det bra... Kör min E8400 i 4Gz.

Ja ditt inlägg hjälpte ju honom grymt mycket..

Du får ge lite mer info vilka settings du har

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Ja ditt inlägg hjälpte ju honom grymt mycket..

Du får ge lite mer info vilka settings du har

Jo precis. Jag behöver ju ingen information om vilka settings man ska köra. Jag vill veta varför inte brädan ändrar inställningarna eller om den nu ändrar inställningarna, varför de inte syns i windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

väljer du Save and exit när du går ut från bios ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillalex
väljer du Save and exit när du går ut från bios ???

Jag tar det där som en förolämpning nästan

Skämt osido så ja självklart. Inställningarna finns ju kvar i bios när jag bootat windows och sen kör bios. Problemet ligger ju bara i att de inte "syns" i windows.

Det enda som faktiskt syns i windows är att jag höjer volten på processorn... så antagligen sker alla ändringar bara att de inte "syns"

HJÄLP MIG!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med mitt MSI p7n sli platinum, jag lider med dig. Löste det på mitt förra moderkort med att flasha bios till en nyare verision.

Permalänk
Medlem

Jag kör med bios 0304 och den funkar fint... kan se allt i everest och Cpu-z

Permalänk
Medlem

Får väll flasha om bios...

Visa signatur