Fläktlösning (775, Antec Sonata III, Ga-P32-DS3, 8600gt)

Permalänk
Medlem

Fläktlösning (775, Antec Sonata III, Ga-P32-DS3, 8600gt)

Slänger in en snabb tråd här om vad jag ska välja. Håller på att tysta ner min burk lite och letar efter en processorfläkt som passar i mitt Antec Sonata III med ett Gigabyte GA-P35-DS3. Den ska vara tyst och klå stock-kylaren.

Har också ett 8600gt som låter fasligt. Där är huvudmålet att få ner ljudnivån men om jag också kan klå stock-lösningen i temperatur så är det också lugnt.

Har redan listat ut att jag ska fixa 2st Noctua 120mm att sätta i fram och bak och ha på lågvarv (har en fläktkontroller som atm. är enbart för minneskortsläsning, men ser fram emot att kunna styra varven )

Tacksam för svar! Hoppas jag inte missade något när jag inte sökte. ...

//pscs3

EDIT: Jag fyller ut alla ram-platserna så det ska vara med i beaktning vad gäller CPU-kylaren

+ Kan man byta nätaggs-fläkt? och behövs det?? I så fall, är det Noctua 120mm som gäller?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Huvudfrågan: Klocka eller inte?
Andrafrågan: vad har du för CPU
Tredjefrågan :P: Vad har du för nätagg

Inte extremeclockning:
För grafikkortet låter AC accelero S1 som helt rätt för dig.
Till CPU Scythe Ninja plus REV B om du inte har kylflänsar på minnena.

Scythe Slipstream 800 RPM x2 (mkt lik noctuan fast 64kr (då du har fläktkontroller kan du köpa starkare (upp till 19000RPM) och vrida ner för samma pris.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.
Jag har en E6750
Jag har tänk att göra lite småklockningar, men inget gravt då jag inte kan klock "riktigt och säkert". Typ höja minimalt och bara få igång tänket när det gäller klockning! (vcore, multipel och sånt är jag inte riktigt inne i än).
Senare kommer jag antagligen byta moderkort och processor när jag bestämmer mig för att klocka rejält.

Nätagg är det medföljande i Antec Sonata III. Ett 500 watts som jag hört ska vara bra!

Men varför är Noctua så hypat om det finns bättre och billigare?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Enligt mig är noctua hypat för att det står <8db på dem.
Detta har mätts i ett ljudisolerat rum och fri luftväg.
I en dator låter en tyst fläkt ca 30-40db.

Det finns väldigt många trådar här på sweclockers om chassifläktar så det är bara att kolla runt lite.
Ang. slipstream så är dom tystare/luftflöde då de har mindre motor och större fläktval, dock tappar det säkert i kapacitet om de sitter på en kompakt kylfläns som Thermalrigt Ultra 120 Extreme.

står fast vid tidigare förslag.

Permalänk
Medlem

satsa på nexus iställer för noctua noctua kostar ju skortan + kalsongerna:S

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Enligt mig är noctua hypat för att det står <8db på dem.
Detta har mätts i ett ljudisolerat rum och fri luftväg.
I en dator låter en tyst fläkt ca 30-40db.

Det finns väldigt många trådar här på sweclockers om chassifläktar så det är bara att kolla runt lite.
Ang. slipstream så är dom tystare/luftflöde då de har mindre motor och större fläktval, dock tappar det säkert i kapacitet om de sitter på en kompakt kylfläns som Thermalrigt Ultra 120 Extreme.

står fast vid tidigare förslag.

Visa en enda källa som bevisar din teori.

Nexus eller Airguard.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Låt inte detta bli ännu en utdragen diskussion om Nexus eller Noctua är bäst. Det finns många tester där ute där man själv kan bilda sig en uppfattning Själv har jag en True och en P-12:a på min e6750, i min sonata III. Jag valde det mest för att det var det bästa som jag förstod och att jag hade pengarna till det... Dyrt som tusan egentligen. Emellertid har Noctuan väldigt lång garanti vilket gör att de antagligen kommer hänga med i nästa system jag bygger. Jag tycker det är värt att lägga lite pengar på de prylar som inte ändras lika snabbt som prestandan på processorer och dyl. Mitt tips är egentligen att köpa det bästa du kan i mån av vad du har råd med, lägg däremot inte max på komponenter som du vet kommer vara gamla om ett halvår.

Permalänk

Jag har ungefär samma rigg som trådskaparen.
E6750 på ett P35-DS3 i ett Sonata III + 8800 gt. Jag har en Accelero S1 och en Thermalright 120 Extreme. Har satt i 3 st nexus 120 mm och strypt dom med 5.5 resp 7 volts motstånd. Har även satt i lite ljuddämpning från biltema plus bitumen i botten på burken. Datorn låter inte alls mycket om den är idle. Men efter ett par timmar med tex Rainbow Six Vegas 2 eller liknande så varvar nätagget upp en del och förstör tystnaden.

Tempsen är hyfsade också, 35° idle 50° load på cpu, gpu ligger på 47° resp 55°. På S1:an har jag satt dit den medföljande tricoolfläkten, och det märks att den är klart mer högljudd är nexus även på lägsta varvtalet.

Jag tycker nexus är ett bra alternativ till noctua som jag tycker är på tok för dyra. Fick mina nexus för typ 50 kr st

Jag är också intresserad av att byta fläkten i nätagget och undrar om det är svårt eller krångligt i det medföljande nätagget.

Visa signatur

Macbook - Intel Core 2 Duo 2.4ghz