Noctua NH-U12P vs Thermalright Ultra-120

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P vs Thermalright Ultra-120

Vilka av dom 2 är bäst och mest prisvärda
om man köper Thermalright Ultra-120 Extreme + en Nucuta Fläkt så blir de 792kr inkl

Noctua NH-U12P kostar 658:- inkl
va tycker ni skriv lite om era 2 producter

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Re: Noctua NH-U12P vs Thermalright Ultra-120

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astros
Vilka av dom 2 är bäst och mest prisvärda
om man köper Thermalright Ultra-120 Extreme + en Nucuta Fläkt så blir de 792kr inkl

Noctua NH-U12P kostar 658:- inkl
va tycker ni skriv lite om era 2 producter

Vad jag kan se, på många sajter man läser, är att Thrmalright är bäst...Jag har både Thrmalright och båda Modellerna av Noctua. Jag tycker att Noctua har bättre kvalite, och efter test bättre kylning. Tex 2160@3,0 ghz idle 21-22 load orthos 47-49. Thermalright 23-24 idle 52-53 loade i orthos... Thermalrighten är ej helt plan, vilket en ny produkt av kvalite borde vara, enligt mej. Jag ska lappa min, men kommer aldrig att köpa en igen, hellre då en Noctua som har kvalite direkt från fabrik, plus en tyst och bra fläkt, inklusive bättre fast sättning av fläkt och moderkorts infästning. Kör med ett Nine hundred chassi, som har bra kylning, och har lyckats fått Noctuan att blåsa uppåt, med hjälp av ett hemma gjort fäste(tog i flänsen på mitt asus kort) Är mycket nöjd med Noctua, och är mitt förslag....

Permalänk
Medlem

Thermalright är kvalitét, och kyler bättre. Kolla i prisjakt, TRUE+fläkt blir samma pris som Noctua som inkluderar en fläkt. Fördelen med TRUE är ju att du får bättre kylning helt enkelt. Men jag tycker hellre att du ska köpa en Nexusfläkt då den är dubbelt så tyst som NF-S12 vid fullfart(blåser ca 10cfm mindre, max en grads skillnad på processorn), och en P12 är bara ännu högljuddare. Så 2 Nexus på en TRUE kostar lika mycket som en NF-S12 och låter lika mycket, och ger bättre temperaturer.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Har just beställt NH-U12P.
TRUE är bäst, men behövs bara när man klockar riktit mycket. Noctua kommer inte långt efter med prestandan, och med tanke på att man får med en fläkt och ändå e den billigare så tog jag den.

Du kan själv kolla inn

http://www.sweclockers.com/recension/6001-processorkylare_200...

Jag tycker Noctua är mera prisvärd

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |

Permalänk
Medlem

Om du tycker att Noctua är prisvärd så har du antingen problem eller så kan du inte kylarmarknaden. Scythe Ninja, Infinity, Freezer 7 pro, och Zerotherm Nirvana är några prisvärda kylare. Infinity får du en högkvalitiv fläkt, bättre eller lika bra som Noctuas samtliga fläktar. Infinity kostar runt 400lappen om priserna fortfarande är detsamma, och kyler lika bra/bättre än Noctuas kylare. Zerotherm Nirvana har inte lika högkvalitiv fläkt, men den snurrar bara 700rpm vid lägsta varv, till skillnad från Noctuas P12 som snurrar i 900 varv, som ändå är en mycket bättre fläkt i sig som flyttar mycket mer luft än Nirvanas fläkt - så kyler de lika bra.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Radat
Har just beställt NH-U12P.
TRUE är bäst, men behövs bara när man klockar riktit mycket. Noctua kommer inte långt efter med prestandan, och med tanke på att man får med en fläkt och ändå e den billigare så tog jag den.

Du kan själv kolla inn

http://www.sweclockers.com/recension/6001-processorkylare_200...

Jag tycker Noctua är mera prisvärd

En Kylare som levereras med konkav anläggnings yta(vilket ganska många råkat ut för) kan väl inte anses som kvalite??? Den kräver då mappning, för att prestera 100%. Och att sedan bara läsa tester avgör väl inte att den är bäst? Att prova ut själv är väl mera avgörande. Inte sagt att Thermalright är en dålig kylare, bara att kvaliten är sämre, vid leverans, och att det krävs arbete för att den ska fungera till 100%. Men kvalitets kraven varierar ju från person till person...Sedan varför ha 2 fläktar??? Kaka på kaka???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vedma
En Kylare som levereras med konkav anläggnings yta(vilket ganska många råkat ut för) kan väl inte anses som kvalite??? Den kräver då mappning, för att prestera 100%. Och att sedan bara läsa tester avgör väl inte att den är bäst? Att prova ut själv är väl mera avgörande. Inte sagt att Thermalright är en dålig kylare, bara att kvaliten är sämre, vid leverans, och att det krävs arbete för att den ska fungera till 100%. Men kvalitets kraven varierar ju från person till person...Sedan varför ha 2 fläktar??? Kaka på kaka???

För det första så är ytan till ~70% alltid KONVEX. Konvex menas att den sticker ut i mitten och om du inte har riktigt otur att få en konvex processor också, så utpresterar TRUE Nocuta på alla punkter. Sen finns det inget som heter 'mappning', du menar nog lappning, som i sin tur inte finns i svenskan. Det heter planslipning. Thermalright gör sin bottnen konvex med mening, det har de själva påpekat, och samtliga av deras kylare har en konvex bottnen. Sen är jag säker på att endast 10-15% av alla TRUE-ägare har lappat sin processorkylare. Hur ofta hör man om Noctuas kylare, i jämförelse med TRUE? TRUE är MYCKET mer populär, och det är just då man får reda på fler sidor om den.

Varför man ska ha två fläktar? Bättre temperaturer, tystare, och i detta fallet billigare.

Edit: Tack nvmupp

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

håller absolut med ertan!
budget= artic cooling
prisvärt (mycket tyst och klarar allt utom extremklock) = Scythe
extrem överklockning = TRUE

För de som tror att dyrast är bäst = noctua

Permalänk
Medlem

Ertan, När jag sa att Noctua är mera prisvärd, så menade jag mellan TRUE och Noctua. Jag kanske int var tillräcklit klar på den punkten?

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Radat
Ertan, När jag sa att Noctua är mera prisvärd, så menade jag mellan TRUE och Noctua. Jag kanske int var tillräcklit klar på den punkten?

Varför jämföra mellan just dom två? Det allra prisvärda på marknaden är ju det nvmuppen skriver, och det alla bästa är TRUE, du väljer något som är liite sämre än TRUE, och liite dyrare.

Sorry, det bästa är IFX-14(som finns i Sverige), men det bästa humana altenativet är ju såklart TRUE

Sen en annan prisvärd kylare är Xigmateks SI-128 eller vad den nu heter Den presterar bättre än Noctua i alla hastigheter, och kostar MYCKET mindre.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Varför jämföra mellan just dom två? Det allra prisvärda på marknaden är ju det nvmuppen skriver, och det alla bästa är TRUE, du väljer något som är liite sämre än TRUE, och liite dyrare.

Sorry, det bästa är IFX-14(som finns i Sverige), men det bästa humana altenativet är ju såklart TRUE

Sen en annan prisvärd kylare är Xigmateks SI-128 eller vad den nu heter Den presterar bättre än Noctua i alla hastigheter, och kostar MYCKET mindre.

Verkar som du testat en hel del kylare??? Eller? Noctua blir det i alla fall för min del, Och den funkar bra till min extrema överklockning. Och att anmärka på felstavning ok... Men Dubbelt så tyst som du skrev???? Existerar väl inte heller. Brukar innebära 100% mer..Eller?????

Permalänk
Medlem

Hälften så högljudd kanske man kan säga

Och att dom är konvexa från fabrik är bara bra, då detta sätter mer tryck mot ISH'en, vilket ger bättre kontakt då man drar åt kylarn.
förutsatt att det inte är FÖR konvext och att det blir mindre kontakt.

Lycka till iaf.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Verkar som du testat en hel del kylare??? Eller? Noctua blir det i alla fall för min del, Och den funkar bra till min extrema överklockning. Och att anmärka på felstavning ok... Men Dubbelt så tyst som du skrev???? Existerar väl inte heller. Brukar innebära 100% mer..Eller?????

Dubbelt så mycket, mark my words. Om en fläkt låter 3dB(A) mer än en annan låter den dubbelt så mycket.

Läs där

Citat:

Twice the power gives 3dB

Nexus låter 22dB(A) vid fullfart, Noctua S12 vid fullfart låter 25dB(A). Inte bara det, utan Nexus har en mjukare karaktär som är mer konfortabel för örat och smälter in bättre i bakgrunden. Alltså låter två Nexusfläktar 25dB(A) vid fullfart, och behåller den sköna karaktären.

edit; Ja det var nog något sånt jag läste, Infa.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan Nexus låter 22dB(A) vid fullfart, Noctua S12 vid fullfart låter 25dB(A). Inte bara det, utan Nexus har en mjukare karaktär som är mer konfortabel för örat och smälter in bättre i bakgrunden. Alltså låter två Nexusfläktar 25dB(A) vid fullfart, och behåller den sköna karaktären.

S12 är Notuas lite äldre fläkt, men den som följer med deras cpu kylare NH-U12P heter P12 och är nyare och bättre.

Men båda dessa kylare presterar nästan identiska resultat. Ena testet man läser så "vinner" Noctua med något grad, medan i ett annat test är rollerna ombytta. Det enda som jag tycker känns drygt med en TRUE är att det kan krävas mer tweaking. Alltså att man skulle behöva lappa den och kanske använda ett mynt för att få den att sitta bättre.

Som sagt kan du nog inte välja fel av dessa två, båda två är ju "top of the line" produkter. Titta bara på resultatet enligt bilden, det skiljer inte många grader.

Källa: Anandtech.com

Permalänk
Medlem
Citat:

In comparing results, please keep in mind the test results from the new cooling bed using CoreTemp are not directly comparable to earlier cooling results.

Det förklarar en hel del, TRUE är en bättre kylare än Noctua NH-U12P. Att U12P är bättre med två fläktar än när TRUE bara har en är naturligt, den har ju ett mycket bättre luftflöde över sig då. Men när det är samma fläkt, och lika många fläktar så är TRUE bättre. Så det testet är bullsh.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001

Men är det fläktar du menar?

-->http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=45788

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Det förklarar en hel del, TRUE är en bättre kylare än Noctua NH-U12P. Att U12P är bättre med två fläktar än när TRUE bara har en är naturligt, den har ju ett mycket bättre luftflöde över sig då. Men när det är samma fläkt, och lika många fläktar så är TRUE bättre. Så det testet är bullsh.

I anadtech testet använder dom en scythe 1600rpm fläkt på TRUE.
visst anadtechs kylartest suger men det är inte till nackdel för TRUE som du vill verka få det till även fast dom bytt till coretemp.

men visst TRUE vinner OFTAST med nån grad men noctuan kyler bättre än TRUE när man använder lågvarvs fläktar/fläktlöst. noctuan har bättre fästanordning och man behöver inte lappa den vilket man kan behöva med TRUE.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
I anadtech testet använder dom en scythe 1600rpm fläkt på TRUE.
visst anadtechs kylartest suger men det är inte till nackdel för TRUE som du vill verka få det till även fast dom bytt till coretemp.

men visst TRUE vinner OFTAST med nån grad men noctuan kyler bättre än TRUE när man använder lågvarvs fläktar/fläktlöst. noctuan har bättre fästanordning och man behöver inte lappa den vilket man kan behöva med TRUE.

Om man har en plan CPU så behöver man inte lappa kylaren. Sen är det inte särskilt konvext där nere, bara liite. Precis så det blir perfekt tryck på kärnorna, istället för hela IHSen. Nackdel eller inte så ger det annorlunda temperaturer. TRUE ÄR EN BÄTTRE KYLARE ÄN NOCTUA NH-U12P. Man ska använda SAMMA fläktar oavsett!

Lågvarvsfläktar/fläktlöst? Ninja är MYCKET bättre då. Så där är ni igen, väljer något mittimellan. Alltså; Något som inte är bäst, men kostar mest.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Jag har en Noctua NH-U12P som jag är grymt nöjd med. Anledningen att jag köpte den var att jag ville ha en kylare vars bottenplatta är RAK. Jag fattar inte hur man accepterar att först betala ca 500:- för att sedan slipa den rak. Att den (TRUE) sedan kyler grymt bra är en helt annan sak.

Min ligger (oklockad) på ca 28-30 grader i obelastat tillstånd samt ca 48-52 när jag belastar max med OCCT 2.0. (Mätt med coretemp 0.98.1).

Vill bara tillägga att en processor förutsätts vara rak vid inköp. Allt annat är helt oacceptablet. Skulle RMA'a den med en gång om den inte var helt rak.

Betalade 575:- för min Noctua här i Göteborg. Helt OK pris.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan77
S12 är Notuas lite äldre fläkt, men den som följer med deras cpu kylare NH-U12P heter P12 och är nyare och bättre.

Men båda dessa kylare presterar nästan identiska resultat. Ena testet man läser så "vinner" Noctua med något grad, medan i ett annat test är rollerna ombytta. Det enda som jag tycker känns drygt med en TRUE är att det kan krävas mer tweaking. Alltså att man skulle behöva lappa den och kanske använda ett mynt för att få den att sitta bättre.

Som sagt kan du nog inte välja fel av dessa två, båda två är ju "top of the line" produkter. Titta bara på resultatet enligt bilden, det skiljer inte många grader.

http://images.anandtech.com/graphs/noctuau12p_032008133404/16...

Källa: Anandtech.com

Då är en Arctic Cooling Freezer 7 Pro mycket prisvärd pm den kostar 209 inkl frakt o den presterar lika bra dom
-Nucuta på 32
-Arctic Cooling Freezer 7 Pro 35
eller en Nirvana kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Jag har en Noctua NH-U12P som jag är grymt nöjd med. Anledningen att jag köpte den var att jag ville ha en kylare vars bottenplatta är RAK. Jag fattar inte hur man accepterar att först betala ca 500:- för att sedan slipa den rak. Att den (TRUE) sedan kyler grymt bra är en helt annan sak.

Alltså så har du en hellre en sämre kylare som är plan, än en som är oplan, och kyler bättre?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså så har du en hellre en sämre kylare som är plan, än en som är oplan, och kyler bättre?

Ja, i just detta fallet....(sedan är den inte dålig) Möjligen en aning sämre.
Oavsett är den betydligt bättre än Intels stockkylare...
Observera att den måste vara plan för att vara bättre. Sedan måste man även jämföra på lika villkor, dvs med lika fläktar mm.

Vad jag sade var att jag är helt nöjd med den jag har. eftersom jag inte har några problem med höga tempar, och inte är extrem överklockare.

Hade jag däremot varit en extrem överklockare hade jag köpt en TRUE om den hade varit plan. Känns inte som att dom har koll på sin tillverkningsprocess eftersom flertalet inte är plana.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,

Permalänk

Det är ju bara att lappa möget, tar 10 minuter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Ja, i just detta fallet....(sedan är den inte dålig) Möjligen en aning sämre.
Oavsett är den betydligt bättre än Intels stockkylare...
Observera att den måste vara plan för att vara bättre. Sedan måste man även jämföra på lika villkor, dvs med lika fläktar mm.

Vad jag sade var att jag är helt nöjd med den jag har. eftersom jag inte har några problem med höga tempar, och inte är extrem överklockare.

Hade jag däremot varit en extrem överklockare hade jag köpt en TRUE om den hade varit plan. Känns inte som att dom har koll på sin tillverkningsprocess eftersom flertalet inte är plana.

Du får det att låta som om de är runda som bollar. Thermalright gör bottnarna plana med mening, de gör bottnen plan på ena sidan bara och det är liite. Alltså perfekt tryck på kärnorna. Så säg inte att de inte har koll på sin tillverkningsprocess, tack. Den måste inte vara plan för att vara bättre. Man hör mest om TRUE för den är mycket mer populär helt enkelt, och då lockas dess fula sidor fram också. Kolla bara så många posts TRU/E tråden har.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

beställde en ZEROtherm Nirvana NV120 idag
374kr e bara o ta

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238192

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket bra köp!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Hej!

Vedma: Förstår inte hur du kan lyckas ha 21C på din E2160 @ ~3GHz i idle? Hur kallt har du det i rummet egentligen?

/Mvh x_link

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

Ertan:
Ursäkta om du missuppfattade mitt ordval. Vad jag menade var att det finns orehört många trådar i massor med forum om hur man bäst lappar sin TRUE.
Har hittils inte hittat någon tråd om att något annat fabrikat skulle ha behov av att lappas (såvida man inte är ute efter spegelglans).

Jag kan inte uttala mig om andra personers åsikter, men alla dessa trådar gjorde att jag drog öronen åt mig och valde en annan kylare som också fått många lovord i många tester. Gjorde jag kanske fel ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag kan se, på många sajter man läser, är att Thrmalright är bäst...Jag har både Thrmalright och båda Modellerna av Noctua. Jag tycker att Noctua har bättre kvalite, och efter test bättre kylning. Tex 2160@3,0 ghz idle 21-22 load orthos 47-49. Thermalright 23-24 idle 52-53 loade i orthos... Thermalrighten är ej helt plan, vilket en ny produkt av kvalite borde vara, enligt mej. Jag ska lappa min, men kommer aldrig att köpa en igen, hellre då en Noctua som har kvalite direkt från fabrik, plus en tyst och bra fläkt, inklusive bättre fast sättning av fläkt och moderkorts infästning. Kör med ett Nine hundred chassi, som har bra kylning, och har lyckats fått Noctuan att blåsa uppåt, med hjälp av ett hemma gjort fäste(tog i flänsen på mitt asus kort) Är mycket nöjd med Noctua, och är mitt förslag....

Visa bilder på dina tre kylare, på en o samma bild tack

*låtsasglömmatråden?*

Citat:

Ertan:
Ursäkta om du missuppfattade mitt ordval. Vad jag menade var att det finns orehört många trådar i massor med forum om hur man bäst lappar sin TRUE.
Har hittils inte hittat någon tråd om att något annat fabrikat skulle ha behov av att lappas (såvida man inte är ute efter spegelglans).

Jag kan inte uttala mig om andra personers åsikter, men alla dessa trådar gjorde att jag drog öronen åt mig och valde en annan kylare som också fått många lovord i många tester. Gjorde jag kanske fel ?

Entusiaster väljer den bästa, vilket är TRUE atm, entusiaster är de enda som planslipar, nå? Har dock sett flera Scythe som fått sig en planslipning och ge mig 5 min så hittar jag säkert Noctua planslipningar.

Jag hade inte köpt Noctua, men om du nu köpt en Noctuakylare så behåll den! Skillnaderna mellan dom är väldigt små, absooluuut inte värt att betala en helt ny och låta Noctuan skräpa.

Själv tycker jag att det är en pålitlig kylare som alltid håller hög kvalité. Men den är inte värd sitt pris, som allt som har med Noctua att göra Om den hade kostat mindre än TRUE så hade försäljningen säkerligen ökats med 100%.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Jag gav 575:- I butik här i Göteborg. Tyckte att det var OK.

http://www.microhard.se/product.asp?id=2403

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var glad över ditt köp då

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3