Googles webbläsare kan hota privatlivet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lektroo
Jag förstår att barn kan tycka som du gör då man inte är varken världsvan eller kan se lite längre men vi andra vill gärna protestera och förhindra saker innan dom blir till boken 1984 i all sin prakt.
Att bli bevakad kan kännas tryggt, även en kamera i sovrummet kanske känns tryggt så mamma kan kolla att du onanerar till hentai utan att skada dig, men vi alla vet hur fel det kan gå och det till nästan 100% missbrukas.
Det finns mängder med dokumentärer om just övervakning och loggning av dina beteenden som visar att alla system missbrukas av dom som sitter bakom kameran.
Ett speciellt övervaknings- och kamerasystem infördes i Las Vegas. Vad hände? Jo, mängder med night vision-filmer på folk som hade sex läckte, och det var poliser som övervakade. Gjorde dom nåt olagligt? Gjorde dom något som krävde uppmärksamhet av övervakningssystemet och polisen? Gjorde dom nåt skumt? Nej, men systemet missbrukades.

Att blint lita på "Gör du inget skumt behöver du inte oroa dig" är så sjukt idiotiskt och man kan inte ha kommit långt utanför lägenheten om man tror på att övervakningssystem inte är integritetskränkande.

Vet inte hur smart du är men du behöver inte installera webläsaren överhuvudtaget. Du behöver inte acceptera avtalet, du behöver helt enkelt inte göra något, så vad är problemet?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
"Update: Since this controversy has erupted, Google has removed the offending section of the Terms of Service."

från koSmiQs andra länk, men dåså

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
Är ni sega?

Goggle har typ sagt ursäkta och rättat till det.
De hade tagit en slentrian-EULA.

http://gizmodo.com/5045050/google-updating-chrome-eula-to-be-...

"Google has responded with haste to the huge outcry about a section in Chrome's EULA that gives Google "a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license" to do all kinds of dirty stuff—in public no less—to content you post through Chrome. Rebecca Ward, Senior Product Counsel for Google Chrome, told Ars that it's actually an oopsie from basically copying and pasting the same EULA it uses in other products, and that they're updating it as fast as they can to remove the ridiculous terms."

DÅ VAR DET SLUT PÅ DISKUSSIONEN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Vet inte hur smart du är men du behöver inte installera webläsaren överhuvudtaget. Du behöver inte acceptera avtalet, du behöver helt enkelt inte göra något, så vad är problemet?

Menar du på allvar att du inte ser problemet?
Även om jag klokt nog undviker en sån här sak så behöver det inte betyda att andra gör det. Att vara lite solidarisk brukar inte skada.
Om ett företag kan få igenom en sån här produkt... vad kan då dyka och bli accepterat inom en snar framtid?

Google försökte, folk protesterade, Google ändrade sitt EULA, folket vann. Ser du vad bra det är att protestera ibland?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Nej jag ser inte något problem, enligt dej vad jag fattat av ditt senaste inlägg så är det upp till skaparna att göra så vi inte får något oönskat i datorn. Trodde ändå det var vårat ansvar att kolla sådant.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Nej jag ser inte något problem, enligt dej vad jag fattat av ditt senaste inlägg så är det upp till skaparna att göra så vi inte får något oönskat i datorn. Trodde ändå det var vårat ansvar att kolla sådant.

Jag förstod inte riktigt vad du menade men vad jag syftade på var säg om det inte blivit såna här protester, hade Google då ändrat sitt EULA? Hade dom haft kvar det och en fotograf(som inte läst EULA:n) lagt ut sin bild på nätet via Chrome hade Google kunnat använda denna bild utan att betala fotografen.

Jag förstår att inte läsa EULA:n kan uppfattas som att det är ens eget fel och jag håller med där, men som många vet så är det ytterst en liten del som faktiskt läser den, eller ens förstår den och många företag kan utnyttja detta till ganska ödesdigra resultat för användaren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Inaktiv

Håller mig nog till Firefox. :/

Permalänk
Medlem

Så om jag publicerar min bok via chrome (om det nu går) så kan google ta den, ge ut den och tjäna pengarna istället för mig?

Permalänk
Medlem

Suck....nej.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dythzer
Men för i helvete sweclockers. Ta bort hela den där artikeln. Så onödigt att skrämma upp folk på det där sättet.

Om ni inte vill hjälpa till att förbättra funktionerna i chrome och andra google tjänster, gå bara in i inställningar och klicka bort det alternativet.

Skriver i bold så pessimisterna ser.

Så nu, INGET MER TJAT OM EULAN, SKAFFA NÅGOT VETTIGARE ATT KLAGA PÅ!

GOOGLE HAR ÄNDRAT SIN EULA NU, SÅ SWECLOCKERS TA BORT ARTIKELN ELLER UPPDATERA DEN

Permalänk
Medlem

Är SweCs forum den nya avreageringsmetoden? Själv brukar jag springa eller på annat sätt träna för att få ur mig eventuell ilska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Är SweCs forum den nya avreageringsmetoden? Själv brukar jag springa eller på annat sätt träna för att få ur mig eventuell ilska.

Hehe, jo det är swec nuförtiden. Även en blogg om alla problem man har

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Har sagt det tidigare och säger det nu igen.

Är det någon som kan ta över världen så är det Google.

Permalänk
Medlem

FRA gjorde Reinfeldt terroriststämplad av folket.
Det Google gör blir knappast mer populärt. Om de gjort ändringar eller inte gör inte mycket - deras ambitioner med läsaren känns tveksamma och har aldrig en chans mot IE eller Mozilla.

Googles läsare blir från ett "Nej" till ett kvitto på försäljning av sin själ till djävulen. Imperialistsvin.

Citat:

Tommy: Vet inte hur smart du är men du behöver inte installera webläsaren överhuvudtaget. Du behöver inte acceptera avtalet, du behöver helt enkelt inte göra något, så vad är problemet?

Borde du inte nämna att man inte behöver gå ut på Internet heller, eller prata i telefon? Det handlar inte om själva programmet utan det Google försöker ge sig på. Samma sak som borgardrägget försökte sig på med FRA-lagen, ett stort haveri av utnyttjad övervakning och kastrering av styrkorna med Internettjänsten utan minsta lilla belöning för den lilla människan - det handlar bara om de större personerna eller företagen skall kunna granska oförhindrat, vilket är en farlig utvecklíng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Tips: läs nyheten.

Summering: Google har rätt att kopiera vartenda tecken som skrivs in i webbläsaren, OCH använda det hur dom vill. T.ex. kan Google ta din PIN-kod till banken om dom anser det vara nödvändigt.

Dom anser det inte nödvändigt. Dessutom, om du har en bank där man bara loggar in med en pinkod bör du nog byta bank illa kvickt...

Permalänk
Medlem

Herregud. denna tråden är död, varför skriva i den då hottuna?
Läs detta ni som inte läst det innan.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10