Databas överklockade grafikkort, hjälp till!

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/gpuz/ran4/

inte helt dåligt för ett sketet 4650 med orginalkylning i ett litet hp-chassi och utan att kunna höja volten, kortet går stabilt i furmark och cod 5-6-7 har inte hunnit testa mera än så

Permalänk
Medlem

Klockat mitt 580 Lightning Xtreme stabilt med Core @910Mhz och Memory @2178Mhz utan att röra volt. Kört Furmark i 1.5 timme utan artefakter eller liknande, dock så gillade inte 3DMark11 detta, utan stängdes ned efter ett par sekunder. Sänkte 9Mhz och då kom jag igenom benchmark. Ska forska lite i klockning med voltage också, men vet inte riktigt hur man ska gå tillväga så alla tips är välkomna

Edit: Pillat lite med spänningen nu och fått ihop detta:
Core: @960
Shader: @1920
Memory: @2228
Voltage: @1.113 (V)
Program: MSI Afterburner
Bench: 3DMark11
Graph.Score: 7577p
Stability test: Furmark, 35min
Max temp: 76 c

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Avstängd

Vilket program är bäst för OC med 580 kort?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Vilket program är bäst för OC med 580 kort?

MSI Afterburner använder jag, funkar finfint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med luftkylning? vad får du för temps?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp asus egna kylning DirectCU II. I idle 31 i load max 79 aldrig kommit över det då jag har 100 % fläkt när den når 80 grader och det borde jag höra då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Japp asus egna kylning DirectCU II. I idle 31 i load max 79 aldrig kommit över det då jag har 100 % fläkt när den når 80 grader och det borde jag höra då

Ett riktigt bra klockkort har du fått då med andra ord maxvolt i Afterburner eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör med 1.2 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

kör med 1.2 V.

Vill inte låta newbie, men jag kan bara höja max till max 1.15 V, hur låser jag upp det högre? Eller går det ens i Afterburner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej kortet är låst 1.1 standard. Men man kan flasha om en "moddad" bios så taket går upp till 1.2. Fermi bios editor och nvflash måste användas. Bios-filen får du ut genom GPU-Z. Om du skulle lyckas så var försiktig. Annars står du där utan kort sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Nej kortet är låst 1.1 standard. Men man kan flasha om en "moddad" bios så taket går upp till 1.2. Fermi bios editor och nvflash måste användas. Bios-filen får du ut genom GPU-Z. Om du skulle lyckas så var försiktig. Annars står du där utan kort sen.

Ok, tackar:) Tror jag undviker det faktiskt, känns inte värt det då jag inte ens krämat ut maxvolt i standard än^^
Har dock en del switchar för voltage osv på mitt kort som jag inte har någon större koll på, så jag besitter inte riktigt den kunskapen än:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror du gör bra i det. Läs på först om folk med likadant kort och hur det har gått och läs på mer allmänt. Men får du det sen att funka så är det ju bra. Jag har haft denna klock i ca 1 1/2 vecka nu och tittar fortfarande temp. hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Tror du gör bra i det. Läs på först om folk med likadant kort och hur det har gått och läs på mer allmänt. Men får du det sen att funka så är det ju bra. Jag har haft denna klock i ca 1 1/2 vecka nu och tittar fortfarande temp. hela tiden.

Kan förstå det:) Är faktiskt nöjd med min klock, då jag ökat med mellan 800 och 900 poäng i 3DMark11 från standard. Det är första gången någonsin jag klockar och då har jag ändå som sagt lite kräm kvar att plocka ut:) En snabb fråga till dig som kan. Förkortar jag livslängden avsevärt genom att öka spänningen till GPU:n, eller är det värmen som belastar hårt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har kvar samma motor i en bil men ökar effekten så slits bilen ut fortare. Nu är det mer mekanisk men det är väl en generell regel med alla möjliga ting. Så ja det vågar jag påstå. Men sen kan man ju inte säga med hur mycket. Man kan ha tur och otur. Det är helt enkelt en risk man tar. Tycker du ska hålla dig kvar på din klock. Mellan dig och mig är det ju bara 30 på korten och då har jag moddat min bios fil så jag får ut 0.1 mer volt.