Kan det bli en bra dator av de här delarna? 9.5k (utan chassi)

Permalänk

Kan det bli en bra dator av de här delarna? 9.5k (utan chassi)

Dags för en ny dator!

Jag har plockat ihop lite delar som jag tycker verkar bra. Har inte så mycket erfarenhet av att välja och vraka bland lösa delar så jag skulle verkligen uppskatta om ni tog en titt och kommenterade om jag har gjort något galet val eller om ni skulle valt annorlunda utan att spränga bugdet.

Länk till inköpslista på komplett.se: (EDIT: Uppdaterad lista längre ner)
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=646342...

Det jag oroar mig för mest är:
* Räcker nätaggregatet?
* Har jag valt för långsamma minnen?
* Passar allt ihop?

Ni får även mer än gärna tipsa om ett bra chassi (rymligt, billigt, tyst.. tre viktigaste egenskaperna enligt mig, ungefär i den ordningen). Har inte riktigt bestämt mig på den punkten än. (Det är därför jag inte har lagt till någon DVD-brännare än eftersom jag inte vet om jag ska ha ett svart eller vitt chassi).

Permalänk

Jag skulle köra på ett corsair 550W istället för den där , ja allt passar , dom där minnena du valt är mer för överklockning vad jag vet skulle rekomendera dom här istället (länk). chassit så skulle jag rekomendera antec 182 , om du tänkte spela mycket så skulle jag rekomendera att du kollar på antec nine hundred , antec twelve hundred eller cooler master HAF.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera Corsair 550w som har EPS/ATX12V 8-4 pin och PCI-E 6+2 pin + PCI-E 6 pin ( tot 2st.). Grafikkortet som du köper använder 2 st PCI-E pin kontakter och moderkortet har stöd för EPX 12v 8 pin , så nätaggregatet som du har valt är lite gammalt

Permalänk
Hedersmedlem

Har du planer på att överklocka?
Har du inte det så kan du ta bort kylpastan (eftersom att du då kan köra med originalkylaren som redan har kylpasta). Du kan också gå ner till mycket billigare minnen och ett moderkort för 3-400:- mindre (exempelvis GA-EP35-DS3).
Om det är så att du tänkt pressa procesorn lite extra så bör du ha bättre prosessorkylning och då hade jag rekommenderat annat moderkort också GA-EP45-DS3.

Sedan tycker jag att det är pengar i sjön med ditt hårddiskval. Vill du ha snabb hårddisk så kör RAID och köp 2 st 640gigsdiskar. Billigare och mycket mer plats.

Som swesub säger så bör du inte snåla på nätagget. Det handlar om både verkningsgrad och hur länge dit nätagg kommer att leva. Säg att du köper ett nätagg på 500W med ca 70% verkningsgrad. Då kommer du kunna få ut 350W ur detta som mest! Hellre köpa ett med hög verkningsgrad som exempelvis corsair 550W som garanterat kommer räcka för dig.

Angående chassi så brukar jag rekommendera antec sonata III då du får ett hyggligt chassi (bedöm själv) och ett bra medföljande nätagg på 500W för ca tusenlappen. Sweclockers har tidigare haft resension om detta chassi och betyget blev väldigt bra.
Har själv detta chassi och nätagg och är nöjd. Har överklockat min processor en del och detta chassival är kanske inte bäst på jorden för detta, men det fungerar absolut som du ser i min sign.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Tack för kommentarerna!

Jag har bytt ut
* Nätagget till en Corsair 550W
* Minnen till de som länkades
* Mammaplattan till en GA-EP45-DS3 (Inte för att jag tänkt klocka, men jag gillade att det var två nätverksportar och det var ~en hundralapp billigare)
* Tog bort kylpastan. Hade ingen aning om att det fanns på orginalfläkten

Ny länk: ( http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=646419... )

Angående hårddiskvalet så står jag kvar vid raptorn. Jag tänkte ta en 250GB hårddisk från min nuvarande dator och så har jag en 750GB extern. Så plats lider jag ingen brist på, men raptorns svarstider lockar

Har fortfarande inte bestämt mig för vilket chassi jag ska ta. Lutar åt Antec Nine Hundred, men jag gillar inte de "coola" blå dioderna som man ser på bilderna. Några problem att stänga av/ta bort/täcka för dem?

Permalänk

skulle byta ut dvd-bränneren till http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354996 för smalare kaplar i burken och lite bättre för 10:- till...
Riktigt nice summa för paketet ca.9300sek

Chassi: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327365 då har du bra luftcirkulation i chassit i alla fall... Har själv ett sådan och är riktigt nöjd!

Visa signatur

| Amd Phenom2 965 + Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 Kingston HyperX Genesis | Intel X25-M SSD 80GB + WD500GB + WD1TB |Asus GTX 560 Ti DirectCU II TOP | Asus CROSSHAIR III | NZXT Zero Full Tower | Zalman 750W Heatpipe | Windows 7 Pro |

Permalänk

Hehe, jag såg inte ens den.. Sorterade efter pris och tog den billigaste
Bra tips! Tack

Såg att det var inte särskilt stor skillnad i pris mellan Corsair 550W och 650W. ~150kr mer. Är det overkill eller ska slå till på 650W?

Permalänk

Ström har man aldrig för mycket av tycker jag... skall man uppdatera något i frammtiden så finns det POWER!
Har du pengar så kör hårt på 650w

Jag har 850w i en burk som drar vid full load jaa 450w kanske(köpt 850 för jag fick det för 950:- av en bekant)

Visa signatur

| Amd Phenom2 965 + Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 Kingston HyperX Genesis | Intel X25-M SSD 80GB + WD500GB + WD1TB |Asus GTX 560 Ti DirectCU II TOP | Asus CROSSHAIR III | NZXT Zero Full Tower | Zalman 750W Heatpipe | Windows 7 Pro |

Permalänk
Medlem

TX 650 är både tystare och bättre byggt än VX 550, kör på det. TX 650 är byggt av Seasonic medans VX550 tillverkas av CWT. Ska ju påpekas att TX 650 är overkill, men har du pengar och inget annat lider så kör på 150kr extra.

Citat:

Jag har 850w i en burk som drar vid full load jaa 450w kanske(köpt 850 för jag fick det för 950:- av en bekant)

Tror inte dina komponenter drar mer än 300W från agget snarare än 450W...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

w00t!

Nu är datorn beställd!

Jag tackar er alla för er input. Resultatet blev både billigare och bättre med er hjälp!

btw... Det blev Antec Nine Hundred och Corsair 650W tillslut.