Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tre påkostade headset för gamers

Permalänk
Melding Plague

Tre påkostade headset för gamers

Alla som spelar datorspel i en form eller annan vet hur viktigt ljudet är för inlevelsen, precisionen och spelupplevelsen. Butikshyllorna är välfyllda med modeller i alla prisklasser. SweClockers gör en djupdykning bland headset för riktiga datorspelare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Imponerande recension, bra skrivet, och skrivet av någon som vet vad han pratar om!

Qpad-headsetet verkar ju utan tvekan vara en pärla, men det är helt enkelt för mycket pengar för ett headset. Jag har haft ögonen på Sennheiser ett bra tag nu, och nu är det ännu mer troligt att det blir PC-350 när mitt kära Siberia till slut ger upp.

Permalänk
Avstängd

Mycket hög nivå på den här recensionen! Hoppas på fler tester av den här kalibern.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Instämmer, förbannat bra recension. Johan är en grym resurs för sweclockers, ser gärna fler recensioner av honom. Ljudkort nästa kanske?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Bra skriven recension av nån som verkar veta vad det handlar om, och även kan förmedla det på ett bra sätt. Kul att Swec testar såna här prylar också!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Mycket bra test...Har funderat ett tag att köpa ett nytt headset... Bra att Sennheiser var med i test...Kommer bli ett sådant.. Jag har 3st Sennheiser som jag har valt för jag älskar ljudet i dessa...... Så det är bara att klippa till...Rekommenderar att köra Sennheiser på en riktig förstärkare...Typ Rotel...

Synd att det inte gick att byta kuddar...

Permalänk
Medlem

Sennheiser FTW!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Japp bra recension.. PC-350 är en riktig arbetshäst har haft mina i nästan 1 år nu och det är ett av de bästa köpen ja nånin gjort.
Fast de inte är surround så tycker jag att "positionerings förmågan" är extremt bra. Ibland käns det nästan som fusk när man lirar CoD och kan höra exakt var fienden är.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

vem betalar ca 3000 kr för ett headset ?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vem betalar ca 3000 kr för ett headset ?

Jag gör det...Älskar man ljud o musik så är inte 3000kr mycket....För mig måste ljud bara låta perfekt i alla volymer....

Permalänk

Jag älskar mina logitech, det är sån som har bygeln bakom huvudet och över öronen ;D ! pallar inte ha klossarna på mig när jag spelar..

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vem betalar ca 3000 kr för ett headset ?

Fler än du tror, som är mer kräsna än vad du kan föreställa dig!

Permalänk
Avstängd

Tycker det var synd att dom inte hade med gammla goda steelsound v2
ligger väll i samma prisklass som razorn och hade köpt ett par nya var dag istället för razorn(som fö en kompis köpte och är otroligt missnöjd)

*edit : Glömde tacka för ett trevligt test

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vem betalar ca 3000 kr för ett headset ?

Kanske inte casual-gamern. Men om man tycker perfekt ljud är ett måste så kan jag förstå att man gör det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vem betalar ca 3000 kr för ett headset ?

Vem betalar 15k för en dator? De som har behovet och pengarna av en dator för 15k.

Samma gäller tillbehör.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension. Hade dock velat läsa lite om komforten i lurarna. Det är i alla fall nått som är väldigt viktigt för mig.

Håller med många andra, galet pris för Qpad luren. Men de lär ju inte tillverka dom om det inte finns en marknad för det.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen Sennheiser PC350 lurarna i testet. Välbyggda och väldesignade, men oj vilken omställning i ljudkaraktär från mina gamla Philips SBCHP890 lurar som jag hade innan!

Gamla Philipsarna har en varm, djup och rätt tung (men nog lite slö och oprecis) bas, parat med ett relativt neutralt (lite tunt) mellanregister och en ganska mjuk diskant.

Nya Sennheisarna har då i ren jämförelse ett mycket mer kompakt inneslutet ljud, med en återhållsam stram bas som inte verkar gå lika lågt, kombinerat med ett dominerande mellanregister, och en lite vass och markerad (om än inte så kraftig) diskant.. Inte den enklaste övergången för mig iallafall!

I spel funkar det över förväntan (även om jag inte testat riktigt om hur bra positioneringen funkar tex), men till film och musik har de hittills varit lite av en besvikelse pga det lite mer instängda ljudet och pga bristen på tyngd och värme i basen.
Detta beror förstås en hel del på vanans makt, men jag måste ändå säga att jag just nu ångrar köpet litegrann. Ljudkaraktären passar inte riktigt mig, och lurarna känns inte direkt prisvärda för de ljudet man får. Lurarna har dock bra mycket bättre ljudisolering (åt båda hållen) än Philipsarna.

Mic:en är i princip otestad.. Jag får störningar i den pga att jag kör med ojordat eluttag, så det får vänta.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

2847:- för ett headset är väldigt mkt men lurarna samt mikrofonen verkar vara i toppklass så kan ju vara värt det.
Har jag haft pengar hade jag garanterat slängt ut på Qpad modellen.

Permalänk

Alldeles förträffligt skrivet och ett bra test! Jag är lite nyfiken på hur sennheisers hifi-lurar ställer sig mot de testade. HD555 och HD595 har en mer jämn ljudbild och jag gissar att den billigare hoppar in strax under QPad och den dyrare en bra bit över. Känns mer motiverat i min värld att köpa dedikerad hifi-lur för 1500kr och en separat mikrofon om musik och film är det viktigaste.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

I spel funkar det över förväntan (även om jag inte testat riktigt om hur bra positioneringen funkar tex), men till film och musik har de hittills varit lite av en besvikelse pga det lite mer instängda ljudet och pga bristen på tyngd och värme i basen.

Har du kollat bas inställningarna i ditt os...Sennheiser har väldigt lågt bas från början...Men de pallar väldigt hög bas...Öka basen så kommer du känna va de går för...alla ljud kort har inte bas inställning (s.k direkt bas) Audigy orginal har det samt live orginal har det...Audigy(se) och flera har inte det..Som jag sa..väldigt viktigt att ha ett bra ljudkort för bra resultat...Billiga kretsar på moderkort brukar få de mest bästa hörlurar att låta taskigt... (om inte brusfaktor samt elekriska störningar)

Permalänk

Tackar för ett mycket bra test!
Synd att Razer inte står sig så bra, jag gillar deras möss.

Nu skulle det inte vara så dumt med ett test av headset i 500:- klassen, jag tror många ligger närmre det priset på sina headset och det vore intressant att se vilka skillnader som finns i det segmentet.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Man får tacka för den mycket trevliga läsningen.

Har funderat på att skaffa ett par HD555 ett tag, kan det vara något? Ska mest användas till spel, är då PC350 ett bättre val tro?

Permalänk
Medlem

Tycker 3000 kr är ett larvigt belopp att lägga ut på ett par hörlurar som inte är hälften så bra som ett par aktiva monitorer för samma pris men sitter man och spelar på nätterna och har tunna väggar så kanske det är en ok kompromiss.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Razer Barracuda HP-1

jag ägde ett par Razer Barracuda HP-1 då de kom å kostade 1400kr - men de var Defekta- var glapp i kablen - köpte dom på JME Dator i Malmö då.

Lämnade in dom efter någon vecka på JME i kristianstad - Fick ett par nya - gissa vad? - Defekta - gick tillbaka dan därpå, då sa de i butiken att ALLA exemplar utom 1 hade blivit tillbakalämnade - då alla var Defekta på något sätt.

Riktigt illa - i övrigt riktigt sköna lurar.

men en stor Varning på dom.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Har du kollat bas inställningarna i ditt os...Sennheiser har väldigt lågt bas från början...Men de pallar väldigt hög bas...Öka basen så kommer du känna va de går för...alla ljud kort har inte bas inställning (s.k direkt bas) Audigy orginal har det samt live orginal har det...Audigy(se) och flera har inte det..Som jag sa..väldigt viktigt att ha ett bra ljudkort för bra resultat...Billiga kretsar på moderkort brukar få de mest bästa hörlurar att låta taskigt... (om inte brusfaktor samt elekriska störningar)

Sitter med X-fi, så där bör inte begränsningen ligga... Jag har ökat basen litegrann, men vill inte dra upp den mer eftersom jag även kör högtalare på samma utgång, och då blir de alldeles för basfeta. (drygt att sitta och behöva ändra varenda gång man byter mellan lurar och högtalare)

Och kan man dra upp basen hur som helst utan att man börjar "paja" ljudet?

...

Håller med Quicksand om att det hade varit fint med några lurar i tex ca 500kr klassen som jämförelse... Det är kanske ett lite udda/snävt urval i testet egentligen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tråkiga med EAX är att det är inte många som använder det bra, väldigt dåliga ljudövergångar och andra saker.
I battlefield 2 är det rätt häftigt när man kör förbi staket och sånnt så låter det verkligen som att ljudet kastas tillbaka mot en.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Tråkiga med EAX är att det är inte många som använder det bra, väldigt dåliga ljudövergångar och andra saker...

Som svar på vaddå? Eller har jag missat någon uppenbar relevans?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Som svar på vaddå? Eller har jag missat någon uppenbar relevans?

Ja du kanske missade testet men han tog upp att spelen inte använde EAX?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Bra recension, får jag bara fråga varför ni inte provade Counterstrike 1.6 ev. source som spel i testerna, eftersom ljud är otroligt viktigt i dem spelen.

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag köpte nyligen Sennheiser PC350 lurarna i testet. Välbyggda och väldesignade, men oj vilken omställning i ljudkaraktär från mina gamla Philips SBCHP890 lurar som jag hade innan!

Gamla Philipsarna har en varm, djup och rätt tung (men nog lite slö och oprecis) bas, parat med ett relativt neutralt (lite tunt) mellanregister och en ganska mjuk diskant.

Nya Sennheisarna har då i ren jämförelse ett mycket mer kompakt inneslutet ljud, med en återhållsam stram bas som inte verkar gå lika lågt, kombinerat med ett dominerande mellanregister, och en lite vass och markerad (om än inte så kraftig) diskant.. Inte den enklaste övergången för mig iallafall!

I spel funkar det över förväntan (även om jag inte testat riktigt om hur bra positioneringen funkar tex), men till film och musik har de hittills varit lite av en besvikelse pga det lite mer instängda ljudet och pga bristen på tyngd och värme i basen.
Detta beror förstås en hel del på vanans makt, men jag måste ändå säga att jag just nu ångrar köpet litegrann. Ljudkaraktären passar inte riktigt mig, och lurarna känns inte direkt prisvärda för de ljudet man får. Lurarna har dock bra mycket bättre ljudisolering (åt båda hållen) än Philipsarna.

Mic:en är i princip otestad.. Jag får störningar i den pga att jag kör med ojordat eluttag, så det får vänta.

De Philips-lurarna (och deras uppföljare) är själva orsaken till varför jag stannade där och bara köpte en separat mikrofon. Jag har lyssnat på Sennheiser-lurarna som gamervärlden vurmar så mycket om och hittills så har jag bara blivit besviken jag med.

Sälj dina Sennheiser till någon Sennheiser-fanboi och köp en separat flugmikrofon som du sätter på sladden till dina Philips, så har du ett paket som kostar hälften som de lurarna och låter dubbelt så bra.

Visa signatur

:: fisk