Tre påkostade headset för gamers

Permalänk
Medlem

Bah, och jag som blev intresserad av qpad-lurarna, så skulle de ligga så hjefla högt i pris jämfört med de andra. Man får väl fortsätta leta runt på ett par lurar med bra ljud och kvalité.

Visa signatur

Fractal Design R2 Titanium-gray | Corsair TX750W | ASRock Z77 EXTREME4 | i5-3570k@3,4GHz | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon HD4870 | Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema | Samsung SSD Basic 830-series 120GB, Corsair Force 60GB SSD, WDCaviar Black 4TB, WDCaviar GP 2.5TB | 2x BENQ FP241W | M-Audio BX8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Tråkiga med EAX är att det är inte många som använder det bra, väldigt dåliga ljudövergångar och andra saker.
I battlefield 2 är det rätt häftigt när man kör förbi staket och sånnt så låter det verkligen som att ljudet kastas tillbaka mot en.

Håller med...Häftigt med eax faktiskt...På creative kort's modeller och andra som använder samma teknik förlora eax stöd p.g.a vista..Så
har du vista och kör med moderkort ljud chip samt de flesta modeller av creative kort modeller med spel som inte stöder OpenAL...Måste du installera creative ALchemy för att återställa EAX samt A3D.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Sitter med X-fi, så där bör inte begränsningen ligga... Jag har ökat basen litegrann, men vill inte dra upp den mer eftersom jag även kör högtalare på samma utgång, och då blir de alldeles för basfeta. (drygt att sitta och behöva ändra varenda gång man byter mellan lurar och högtalare)

Och kan man dra upp basen hur som helst utan att man börjar "paja" ljudet?

Förstår precis vad du menar...Tyvärr finns det inget ljud kort som fixar detta som de flesta sitter med...bara high en kort som yamaha som har flera utgångs portar som du kan konfigera ljud inställningar...men dessa kort har inget stöd för EAX samt A3D... De ligger runt 3000kr..Men inte värt det om man ska typ lyssna på musik samt spela på datorn...

Ett sätt att fixa det att köpa en 4-kanal mixer som du sedan kan styra hur du vill med olika inputs men samtidigt behålla alla inställningar för varje enhet...(Kolla först att mixern stöder detta..Finns många mixers men stöder inte memorera för input och output...)

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur razer lurarna presterade med det egna ljudkortet, men i övrigt ett klockrent test! Kanske lite smalt dock.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Jag börjar lite smått tröttna på mina Steelsounds 5H V2, vet någon förresten hur "bra" ljud de har jämfört med hörlurarna i testet eller andra hörlurar i 1000-kronorsklassen.

Trådlösa hörlurar/trådlöst headset lockar, är det något man bör veta när/om man köper trådlöst? Lider ljudkvalitén? Något annat?

Om någon råkar veta om ett trådlöst headset/hörlurar som ser ut som Qpad, har ljud som Sennheiser och kostar som Razer, säg till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Bra skrivet! Jag börjar lite smått tröttna på mina Steelsounds 5H V2, vet någon förresten hur "bra" ljud de har jämfört med hörlurarna i testet eller andra hörlurar i 1000-kronorsklassen.

Trådlösa hörlurar/trådlöst headset lockar, är det något man bör veta när/om man köper trådlöst? Lider ljudkvalitén? Något annat?

Om någon råkar veta om ett trådlöst headset/hörlurar som ser ut som Qpad, har ljud som Sennheiser och kostar som Razer, säg till!

Bra fråga...Jag äger flertal av trådlösa hörlurar från billigt till extemt dyrt...Måste säga att ljudet är ingen hit precis...Alltid en massa brus...De bästa jag har trådlöst är philipps...de har jobbat mest trådlösa...Jag har två modeller...Besviken är jag...Men jag tycker om din fråga om att sweclockers kanske ska testa trådlösa hörlurar eller headsets...vet inte ens om det finns något bra trådlöst headset... ? (mer än blåtand)

Sennheiser RS 130 (Väldigt bra)
Philips shc8525/00 (Bäst) Nu skrev jag numret under min enhet.. för länken till deras sida är i quicktime och rörigt...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Ja du kanske missade testet men han tog upp att spelen inte använde EAX?

Har nu läst testen igen (puh) och jag missade tydligen den raden ridigare. Då tror jag att jag förstår dig lite bättre; du eftersöker en bedömning av EAX upplevelsen?
Tror nog det är av underordnad betydelse. Bra lurar bör i min värld även leverera bra ljudeffekter?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Sitter på ett bar barracuda och jag tycker mina funkar bra, fast det som är jobbigt är att man kan behöva ändra olika saker på ljudkortet för att ljudet börjar nästan skära i den vänstra öronkoppen när man ska lyssna på musik i högre volymer av nån konstig anledning

Annars tycker jag micen funkar bra och ljudet är riktigt bra för spel som cs 1,6 lr css som jag lirar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vem betalar ca 3000 kr för ett headset ?

Jag har väldigt höga krav på hög ljudkvalité. Finns ju de hobby-musikanter som köper kablar för flera tusen/metern så detta är inget.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jag har väldigt höga krav på hög ljudkvalité. Finns ju de hobby-musikanter som köper kablar för flera tusen/metern så detta är inget.

hehe.. så sant...jag har kablar med 99.99 ofc koppar som kostar 350kr m..då är den ändå billiga...Finns priser upp mot 500.000 kr per meter...Men handlar det om high end...Men återgå till det mänskliga priser här på sweclockers...

Permalänk
Medlem

Mer ljudtest av alla de olika slag! Tycker själv att ljudet i spel (är själv en riktigt fanatisk gamer!) är en stor del, då jag som andra i tråden har haft mycket bra erfarenheter från Battlefield 2's ljudmotor blir man besviken när ens ny införskaffade lurar får det att låta det förskräckligt! Därför är det bra att ni i detta test visar vad man får när man köper grejerna!

Saknar ngt headset i 300-600 klassen, annars ett bra test

///Hoodad

Permalänk
Medlem

Jättefint test men snälla sweclockers testa inte så dyra grejer! Fast det var ju bra att veta att 900kr razer-lurar inte var värda pengarna. Utifall jag skulle få för mig att köpa såna.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att många hörlurar, liksom många högtalare i många fall får bättre ljudbild efter ett tags användande.

Jag har just nu Beyerdynamic DT990 hörlurar som jag körde in i datorn. Dessa hade jag provlyssnat innan bestämde mig för köp och fick lyssna på lurar som legat framme i butiken ett tag.

Efter att jag kommit hem med mina nya lurar blev jag först lite besviken på ljudet med de som jobbade i butiken sa att ljudet skulle "lossna" först efter ca 100 timmars "inspelning".

Det innebär alltså att i normaltvolym konstant lyssna på ljud eller musik tills membranen i lurar/högtalare blir mjukare för när de kommer från fabrik/tillverkning så är membranen stela vilken leder till att ljudbilden på nya högtalare och lurar blir tråkigare än tänkt.

Det jag gjorde var att jag stoppade in lurarna i en stereo och satte den på spelning under nätterna när jag sov, resultatet av detta var att lurarna ganska snabbt fick bättre ljud som var mer lik det jag hört i butiken.

Idag efter åtskilliga tusentals timmar musik med dessa lurar så är jag riktigt nöjd med ljudbilden, även om beyern enligt mig är mera anpassad för akustisk musik än mer basiga musikstilar som techno exempelvis. Basen är dock inte dålig i lurarna utan mera anpassad för en viss typ av ljud/musik.

(EDIT)
DT990 har riktigt mjuka och behagliga kuddar som inte påverkar mig med glasögon nämnvärt alls. Hade tidigare några AKG 240 Studio som blev obekväma efter ca en timmes spelade eller musiklyssnande.

DT990 är dock lite svårdrivna och jag införskaffade en hörlursförstärkare vilket gav ett litet lyft i ljudet från datorn.
(/edit)

Älskar sådana här recensioner och precis som en annan medlem här sa så vore ett ljudkortstest mycket önskvärt på min sida. Exempelvis det bästa kortet från Creative (som jag som märke efter en del jobbiga problem tappat lite förtroende för) samt några andra, mera inriktade audiofil-ljudkort för de som gärna tar musiken före spelandet i sin dator.

Permalänk
Medlem

Bra!

För ev framtida recensioner av hörlurar/headset ser jag gärna att ni tar med detta:

*Är lurarna bekväma om man har glasögon. Har skribenten inte glasögon får man väl improvisera (solbrillor). Visst är det inviduellt, men det ger iaf en fingervisning.

*Hur lätt resp tungdrivarna lurarna är, märks det stor skillnad i ljudkvalitet om de kopplas till en hörlursförstärkare t ex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En extremt bra recension! Nu hoppas jag på ett vettigt test av skärmar så är jag helt nöjd!

Men jag är nöjd med mitt Zalmanheadset som nu snart är 3 år gammalt. http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?Idx=214

Det kostade då runt 700-800 kr har jag för mig och det enda jag kan klaga på är att kvaliten på micen är lite tveksam, den plockar upp mycket annat ljud. Vilket leder till att jag som har en grafikkortsfläkt som viner gällt sänder ut ett högfrekvent ljud hela tiden.

Men ljudet har jag ingenting att klaga på Surroundljudet i spel är GRYMT, framförallt om man spelar cs, crysis, fear eller liknande när man verkligen vill höra var motståndarna är

Det är en jävla skillnad att spela med "vanligt" stereoheadset och mitt med surroundljud, jag blev jävligt skraj när jag spelade fear och quake 4 med headsetet på

Jag rekommenderar dem varmt iaf

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Strålande recension.

Blir ett par qpad pga. av denna recension då jag behöver dem i mitt jobb för att spela in röster och lyssna efter brus på lekmannanivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
vem betalar ca 3000 kr för ett headset ?

Har väntat på en recension från sweclockers på detta headset sedan jag hörde talas om det, och ja, ja ska kirra det, LÄTT!

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Finns ju de hobby-musikanter som köper kablar för flera tusen/metern så detta är inget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
hehe.. så sant...jag har kablar med 99.99 ofc koppar som kostar 350kr m..då är den ändå billiga...Finns priser upp mot 500.000 kr per meter...Men handlar det om high end...Men återgå till det mänskliga priser här på sweclockers...

Och det ända man får ut av dom idiotiskt dyra kablarna är placebo. Sanslöst. Visst, med lite bättre signalkablar kan man ju slippa lite mer störningar kanske än med billiga på grund av bättre skärmning. Högtalarkablar, så länge de har tillräklig area för att klara strömmen tror jag inte du hör nån skillnad på en lampsladd eller superduperkvadratiska guldtrådar doppade i valfläsk. Kan lika gärna gå till apoteket och köpa deras lager med placebo-piller. Eller ännu bättre, skänk pengarna till nån fattig stackare! Det som är vettigt att lägga pengar och energi på är att skaffa bra högtalare, förstärkare, skiv/CD spelare och så vidare. Och dessutom slipper jag gärna söndermastrad musik. För även det är ju viktigt för kvaliten, vad producenten har gjort med ljudet. Många trycker upp volymen så högt det går bara för att de ska höras högre på radio, men skiter i att ljudkvalite går förlorad.

Tillbaka till ursprungsämnet. Jag har ett par Sennheiser PC-350 och kan säga att jag är jävligt nöjd med dem. Den klena basen kan jag hålla med om, men det har jag ordnat genom att dra upp basen mha ljudkortet i stället. (Har ett Audigy SE, kanske inte det bästa men klart bättre än inbygt skräp i alla fall) Har haft dom i ett halvår nu och de är nog de bästa lurar jag haft än så länge! Brorsan har ett par olika sorter av Sennheisers hi-fi lurar och de är ju som tidigare nämnt bättre på just musik. Men som sagt jag är nöjd med mina och tycker de var värda investeringen. De känns fortfarande väldigt stabila efter dagligt användande och är väldigt bekväma. Hade ett par Speedlink innan dessa men de var det inte riktigt så bra ljud i och jag upplevde en del brus från den sladdmonterade förstärkaren. Plus att det kändes som om att armen till micken spontant skulle kunna vissna. Innan dom så hade jag ett par Koss SB/45 vilka var helt ok men de blev obekväma att ha på sig efter en stund på grund av de tryckte så hårt mot glasögonbågarna. Och sedan så disintegrerade bågen på dem vid en led. Innan kossarna hade jag nå billiga Cosonic och de var väl bra för det priset, ok ljud och satt hyffstat. Bekvämare än SB45orna helt klart. Men knappast nån hi-fi lur.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
Razer Barracuda HP-1

jag ägde ett par Razer Barracuda HP-1 då de kom å kostade 1400kr - men de var Defekta- var glapp i kablen - köpte dom på JME Dator i Malmö då.

Lämnade in dom efter någon vecka på JME i kristianstad - Fick ett par nya - gissa vad? - Defekta - gick tillbaka dan därpå, då sa de i butiken att ALLA exemplar utom 1 hade blivit tillbakalämnade - då alla var Defekta på något sätt.

Riktigt illa - i övrigt riktigt sköna lurar.

men en stor Varning på dom.

jag äger ett par hp-1:or också och mina var faktiskt DOA också...
men jag skickade tillbacka dem och fick ett par nya - sedan dess har dom fungerat felfritt

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag köpte nyligen Sennheiser PC350 lurarna i testet. Välbyggda och väldesignade, men oj vilken omställning i ljudkaraktär från mina gamla Philips SBCHP890 lurar som jag hade innan!

Gamla Philipsarna har en varm, djup och rätt tung (men nog lite slö och oprecis) bas, parat med ett relativt neutralt (lite tunt) mellanregister och en ganska mjuk diskant.

Nya Sennheisarna har då i ren jämförelse ett mycket mer kompakt inneslutet ljud, med en återhållsam stram bas som inte verkar gå lika lågt, kombinerat med ett dominerande mellanregister, och en lite vass och markerad (om än inte så kraftig) diskant.. Inte den enklaste övergången för mig iallafall!

I spel funkar det över förväntan (även om jag inte testat riktigt om hur bra positioneringen funkar tex), men till film och musik har de hittills varit lite av en besvikelse pga det lite mer instängda ljudet och pga bristen på tyngd och värme i basen.
Detta beror förstås en hel del på vanans makt, men jag måste ändå säga att jag just nu ångrar köpet litegrann. Ljudkaraktären passar inte riktigt mig, och lurarna känns inte direkt prisvärda för de ljudet man får. Lurarna har dock bra mycket bättre ljudisolering (åt båda hållen) än Philipsarna.

Mic:en är i princip otestad.. Jag får störningar i den pga att jag kör med ojordat eluttag, så det får vänta.

Gjorde precis samma byte som dig, reagerade dock inte alls lika stark på ljudskillnaden. Ändrade ett par inställningar i mitt X-fi så var det i princip samma sak sedan, ända stora skillnaden enligt mig är skillnaden i bas som jag gissar beror mest på att Philips lurarna är stora som grytlock.
Måste erkänna att det tog ett tag att vänja mig vid PC-350, men nu är jag helnöjd. Och de tål ju hur mycket som helst! Har råkat misshandla dem ordentligt, fastnat med sladden, rivit ner dem på golvet etc, ett år senare så ser och känns det som att de är helt nya iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Och det ända man får ut av dom idiotiskt dyra kablarna är placebo. Sanslöst. Visst, med lite bättre signalkablar kan man ju slippa lite mer störningar kanske än med billiga på grund av bättre skärmning. Högtalarkablar, så länge de har tillräklig area för att klara strömmen tror jag inte du hör nån skillnad på en lampsladd eller superduperkvadratiska guldtrådar doppade i valfläsk. Kan lika gärna gå till apoteket och köpa deras lager med placebo-piller. Eller ännu bättre, skänk pengarna till nån fattig stackare! Det som är vettigt att lägga pengar och energi på är att skaffa bra högtalare, förstärkare, skiv/CD spelare och så vidare. Och dessutom slipper jag gärna söndermastrad musik. För även det är ju viktigt för kvaliten, vad producenten har gjort med ljudet. Många trycker upp volymen så högt det går bara för att de ska höras högre på radio, men skiter i att ljudkvalite går förlorad.

Tillbaka till ursprungsämnet. Jag har ett par Sennheiser PC-350 och kan säga att jag är jävligt nöjd med dem. Den klena basen kan jag hålla med om, men det har jag ordnat genom att dra upp basen mha ljudkortet i stället. (Har ett Audigy SE, kanske inte det bästa men klart bättre än inbygt skräp i alla fall) Har haft dom i ett halvår nu och de är nog de bästa lurar jag haft än så länge! Brorsan har ett par olika sorter av Sennheisers hi-fi lurar och de är ju som tidigare nämnt bättre på just musik. Men som sagt jag är nöjd med mina och tycker de var värda investeringen. De känns fortfarande väldigt stabila efter dagligt användande och är väldigt bekväma. Hade ett par Speedlink innan dessa men de var det inte riktigt så bra ljud i och jag upplevde en del brus från den sladdmonterade förstärkaren. Plus att det kändes som om att armen till micken spontant skulle kunna vissna. Innan dom så hade jag ett par Koss SB/45 vilka var helt ok men de blev obekväma att ha på sig efter en stund på grund av de tryckte så hårt mot glasögonbågarna. Och sedan så disintegrerade bågen på dem vid en led. Innan kossarna hade jag nå billiga Cosonic och de var väl bra för det priset, ok ljud och satt hyffstat. Bekvämare än SB45orna helt klart. Men knappast nån hi-fi lur.

Märks att du inte har öron som andra. Jag tål inte dåliga hörlurar eller högtalare. Jag plågas av ljud om de är dålig kvalité. KOSS har ALDRIG varit ett okej headset när det gäller ljud, så ofattbart billigt ljud så det inte är sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk

Gjorde lite media-arbeten åt en kille som hade köpt fiberkablar som var 15-meter långa.. vill inte riktigt veta vad de kostade.

Visa signatur

Permalänk

usch usch vilka dyra hörlurar jag som knappt kommer att ha råd till en ny dator... och så finns det folk som köper hörlurar för 3000:- :S.

aja jag använder iaf ett par fatality hörlurar kostade mig 100kr. duger fint för cs o lite musik...

glömmer aldrig lanet då jag lanade med ett par sony som låg utan på öronen hade ont runt öronen i en vecka efteråt aldrig mer!

Permalänk
Medlem

Som de gäller vid allt ljud så vänjer man sig vid en ljudbild är man då van me Philips ljudbild tycker man den är rätt själv har jag Sennheiser PC-350 håller med om att dom blir väldigt varma och sitter tight åt på huvudet , Håller me Althoff om ljudbilden som jag tycker funkar fint till teampspeak.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte igen mig i kritiken mot Razerlurarna kanske är förblindad av att ha haft dem i något år...

Permalänk
Medlem

Det är något speciellt med språket som audiofiler använder. Det är så målande.. och vackert på något vis!

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Medlem

3000 för ett par headset? Man gör en bättre deal av att köpa rejäla hifi-lurar och köpa en lös mic...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Hmm...
Ett par Sennheiser med ihåligt ljud och dålig bas samt icke utbytbar kabel?
Verkar som att de lyckats göra någonting fel för första gången som i alla fall jag vart med om. Har köpt olika sennheiser-lurar ända sedan mellanstadiet och även om jag testat en drös andra (Sony, philips, jvc, mer sony, akg, koss m.f.) så sitter jag ändå här med ett par Sennheiser.

Det där med icke utbytbar sladd tycker jag dock låter konstigt. Till och med de billigaste lurarna jag haft från dem har haft utbytbar sladd. Inte via någon form av uttag, men man kan beställa kablar och få dem utbytta på hos en vettig återförsäljare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gratzZ
Bra recension, får jag bara fråga varför ni inte provade Counterstrike 1.6 ev. source som spel i testerna, eftersom ljud är otroligt viktigt i dem spelen.

"ljud är otroligt viktigt i dem spelen"??? Överdrift som heter duga.

Jag har regelbundet sedan julen 2004 spelat CS Source växelvis med hörlurar och växelvis utan. Hörlurarna har varit extrembudget, bl a Creative Zens standard snäcka och den något mer påkostade slutna Sennheiser HD 201. Det enda viktiga när jag spelar CS Source är att jag hör varifrån ljudet kommer och att jag hör ljudet (ex fotstegen från fienden) Allt detta tillfredsställer mina hörlurar. Ska dock tillägga att ljudet funkade tillfredsställande även med inbyggt ljudcodec i moderkortet och med mitt nuvarande X-fi. Skillnaden mot den senare är att ljudet låter bättre men det fanns ingen skillnad i separering(iaf som jag upplevde det).

Det jag vill säga är att man inte skall tillskriva så stor vikt för ljud för cs så länge ljudet fyller sitt syfte.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
"ljud är otroligt viktigt i dem spelen"??? Överdrift som heter duga.

Jag har regelbundet sedan julen 2004 spelat CS Source växelvis med hörlurar och växelvis utan. Hörlurarna har varit extrembudget, bl a Creative Zens standard snäcka och den något mer påkostade slutna Sennheiser HD 201. Det enda viktiga när jag spelar CS Source är att jag hör varifrån ljudet kommer och att jag hör ljudet (ex fotstegen från fienden) Allt detta tillfredsställer mina hörlurar. Ska dock tillägga att ljudet funkade tillfredsställande även med inbyggt ljudcodec i moderkortet och med mitt nuvarande X-fi. Skillnaden mot den senare är att ljudet låter bättre men det fanns ingen skillnad i separering(iaf som jag upplevde det).

Det jag vill säga är att man inte skall tillskriva så stor vikt för ljud för cs så länge ljudet fyller sitt syfte.

Spelade CS (ej source) i 5 år och ljudet till de spelen är ju hur dåligt som helst. Om man ska testa ljud ska man göra det i Doom III

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte också ett par Razor HP-1, fick skicka in dom 3 gånger innan jag fick ett par som bara hade ett fel i volymkontrollen som jag fixade själv istället för att skicka tillbaka.

Riktigt kass.

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag med plantronics (USB) för spel. Fungerar utmärkt och ljudkvaliten på mikrofonen är underbar (för röst då det är ingen "musik" mikrofon).

En annan sak jag inte fattar är hur i helvete kan folk fortfarande sälja surround saker? Man har två öron och fler högtalare gör inget annat än fördröjer ljudet beroende på placering (och sunkar ner den då man vanligtvis inte har lika bra högtalare runt omkring).

Men med hörlurar finns det absolut ingen som helst anledning att hålla på och jävlas med flera element. Positioneringen kan göras i mixer eller då det gäller spel i mjukvaran. Inte speciellt krävande men jag gissar att då blir det svårt att sälja överprisat surround utrustning.