Permalänk
Medlem

Lämna över kvitto

Hej!

Jag är på vippen att sälja mitt 9800GX2 kort och jag undrar om det är så säkert att lämna över kvitto med namn/kundnr till en annan person osv? Jag menar oftast vill man ju ha det när man köper något, men vad gör man igentligen för att skydda sina personliga uppgifter?

Mvh

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Är det nån du känner eller som bor i närheten kan du ju alltid behålla kvittot själv och be dom kontakta dej för kvitto eller kopia ifall dom behöver det i garanti ärende.
Annars borde det ju inte vara nån fara då det oftast inte står nått på kvittot som dom kan använda i olagligt syfte...eller har jag fel?
(nu när jag tänker efter så är man dålig på att kolla vad som egentligen står på kvittona)

Permalänk
Medlem

Jag hade själv velat ha kvittot om jag köpte något så det känns lite dumt att inte bifoga det.

Men namn, adress och kundnummer står på kvitton. Kundnumret är ju isåfall det som oroar mest.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Maila butiken och fråga om de tycker det är något problem?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Köpte du nått annat som finns med på kvittot?

Jag har sålt grejjer ibland där jag har haft andra prylar på samma kvitto och då har dom varit nöjd med en kopia av kvittot, dock har köparna varit bekanta eller bekantas bekanta (i samma samhälle som jag bor) vid dom tillfällena.
Men jag tycker inte det borde gå att göra nått med bara ett kundnummer.

Men som jonasc skriver, emaila/ring butiken och fråga

Permalänk
Medlem

Fick det här svaret från komplett.se:

Bäste Kund, Om ni säljer vidare produkten så har vi ingen skyldighet till garantihantering eller liknande åt denne. Det blir således du som måste sköta all eventuell garantihantering i det fallet att produkten blir defekt. Tyvärr kan vi inte ändra några uppgifter på ett redan tryckt kvitto.

Med vänliga hälsningar Christian, Kundservice

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag säljer något till nån så brukar jag skriva ett eget kvitto, det är ju mellan mig och köparen som affären har skett, inte mellan köparen och affären jag köpte ifrån. Naturligtvis brukar jag visa orginalkvittot för att intyga att det inte är stöldgods.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ja jag fattar inte varför man ska lämna över ett kvitto till någon då kvittot är mitt och köparen som köper min pryl inte har någon användning av mitt kvitto. Är de okunniga eller har de någon annan användning av mitt kvitto som jag inte känner till?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

I min okunskap har jag ju trott att kvittot lämnas över tillsammans med eventuell garanti och "företagskontakt" på det sättet att affären i princip skett mellan den som köpt prylen utav mig och affären som jag köpte prylen från i början.

Men det stämmer alltså inte? Vad är det då som lämnas över när man säljer något begagnat? Knappast så att jag kan ansvara för om processorn som jag köpte förra året och sålde vidare idag blir defekt om ett år, om garantin är på tre år. Fast det kanske är det som gäller?

Fast kvittot är väl ett intyg på att man fått tillgång till produkten på laglig väg!?

Lite vad jag trott
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Garantin gäller enbart mellan köparen - affären. Man "ärver" alltså inte garantin när man köper en produkt. Fast 99 % tror det.

Och när det gäller köp mellan konsument - konsument lägger inte konsumentköplagen. Dvs, ingen garanti.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Många saker kan man dock få lagade utan kvitto direkt av tillverkaren, jag har exempelvis skickat in en Maxtor-hårddisk på reparation direkt till Maxtor utan att nått kvitto behövdes, det enda dom ville ha var serienummer och nått mer nummer som stod på hårddisken.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Finns det egentligen någon nödvändighet att få med kvitto när man köper något begagnat? Precis nikce skrev så följer ju ändå inte garantin med. Är det mest utifall konstapeln knackar på dörren och tror det är stöldgods?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Finns det egentligen någon nödvändighet att få med kvitto när man köper något begagnat? Precis nikce skrev så följer ju ändå inte garantin med. Är det mest utifall konstapeln knackar på dörren och tror det är stöldgods?

Fast i praktiken så är det ändå många butiker som går med på att reklamera, bara de får se ett kvitto.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Fast i praktiken så är det ändå många butiker som går med på att reklamera, bara de får se ett kvitto.

Yes jag har sålt/köpt mycket genom åren och det har aldrig varit problem att reklamera en vara nånstans så länge det finns ett kvitto, vem det är utfärdat på verkar dom inte bry sig om...iaf inte här lokalt.
Har aldrig testat det med online butiker dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Om kunden som köpte produkten först betalade kontant och i en fysisk butik så är det ju en omöjlighet att veta vem det egentligen var som köpte.

Permalänk

Som sagt är garanti värdelöst vid vidare försäljning om säljaren inte vill ge en privat garanti tex. penga avdrag ellr återköp.. kvitto är i regel oanväntbart. vem sparar kvitto för en sak på 100kr . är det en sak för några tusen kanske men då handlar man ju med kort så det är ju ändå värdelöst. om första ägaren inte vill vara snäll o lämna i den i hansnamn dvs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Om kunden som köpte produkten först betalade kontant och i en fysisk butik så är det ju en omöjlighet att veta vem det egentligen var som köpte.

Jo det är ju sant. Men jag tänkte som på de här fallet så står ju namn och hela kittet på kvittot. Kräver dom inte legitimation då?

Men om vi säger att det är som i teorin, finns det någon annan anledning då?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Många saker kan man dock få lagade utan kvitto direkt av tillverkaren, jag har exempelvis skickat in en Maxtor-hårddisk på reparation direkt till Maxtor utan att nått kvitto behövdes, det enda dom ville ha var serienummer och nått mer nummer som stod på hårddisken.

Fast tillverkaren behöver ju inte veta var du köpt prylen, det räcker ju med att det står deras namn på den så kan de ju kolla när den tillverkades med hjälp av serienummer och så vet de ju om de "behöver" fixa den eller inte. En butik behöver ju veta att saken är köpt just hos dem, eftersom samma vara troligen finns på ett dussintal andra ställen som minst.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nej tillverkaren kan man ju skicka skiten till på rma i vilket fall.Det behöver man ju inet kvitot till. Det som de vill veta är ju vad varan har för eget nummer och det står ju på en klisterlapp på de produkterna som man skulle skicka på rma ändå.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b