Permalänk
Medlem

Ljudisolera golv

Tjo. har ett litet(okej ganska stort) projekt på gång och håller på att riva upp mitt golv i lägenheten ner till reglarna. Mellan reglarna ligger allt möjligt typ av grus/sand/tegel och vassare bitar som ser ut som röd korall^^ det isolerar inte sådär jättebra. Över detta låg då ett gammalt stavträgolv som folk ofta slipar. Har nu rivit loss detta och har tänkt att ljuddämpa golvet. Flytande golv är ju det enda rätta men vilket är bäst stenullskivor som är gjorda för ändamålet eller finns det något annat bättre? Priset är inte helt oviktigt men kom med förslag om någon har nåt.:P

Hade tänkt att fylla i skiten mellan reglarna(gruset) med sand för att dämpa ytterliggare en aning då det finns lite utrymme för det.

De som inte vet vad som innebär med flytande golv så är det så att det inte är uppbyggt med reglar och så då vibrationerna gärna fortplantas genom dessa.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om du häller i sand kanske flytspackel kan vara något?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade lite bråttom när jag skrev förut. Golvet är reglat med cc40 där reglarna då går rätt över golvet. Däremellan så är det denna saligablandning med olika byggmaterial grus och lite sand. Detta går då inte upp i kant med reglarna utan det varierar lite i höjd. Tänkte då fylla i lite med sand för att ljudisolera något mer. Därefter så tänkte jag dra spånskivor över reglarna och sen de 25 mm tjocka isoleringskivorna vilket jag inte forskat något vidare i. Men de ska man lägga och sen 2 lager med golvgips över. Så jag antar att de är av något lite hårdare än vanlig isolering:P

Mjo nu förstår jag hur du menar med flytspackel^^ Du menar att jag ska fylla i med flytspckel mellan reglarna? Känns nästan som om att det blir onödigt dyrt at dra flytspackel på ett ställe där de inte har någon mer funktion än att fylla ut.

Men är det någon annan som gjort detta och tyckt att det var stor skillnad i lyhördhet från grannar?

btw: har försökt hitta något bra byggforum men det verkar vara svårt att hitta. Någon som känner till något?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Stenullplattor hade jag kört på. Det gjorde jag hemma och det fungerar bra! Ska du ha golvvärme?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Stenullplattor hade jag kört på. Det gjorde jag hemma och det fungerar bra! Ska du ha golvvärme?

Det är de plattorna från paroc som du menar va? Det var de som jag tänkte använda. Golvvärme blir det nog inte tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, Paroc stämmer bra.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

FÖr att göra det bästa så bygger du ett ramverk ståendes på gummi. Då jävlar snackar vi ljudisolerat

Men som alltid, tungt material är det som är idealiskt för ljudisolering. Därför används sand/Bly när man bygger musikstudios.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
FÖr att göra det bästa så bygger du ett ramverk ståendes på gummi. Då jävlar snackar vi ljudisolerat

Men som alltid, tungt material är det som är idealiskt för ljudisolering. Därför används sand/Bly när man bygger musikstudios.

Mjo men det är nog lite overkill skulle jag tro. Sand tänkte jag ju fylla i så mycket det går just för att ljudisolera det lilla extra. Dock lär det väl enbart hjälpa marginellt då det mesta av ljudet sprids via reglarna ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

klä reglarna i cykelslang?
på äntligen hemma gjorde de nåt likande när de byggde en ministudio åt en grabb, gummi var rätt dyrt men lite gamla cykelslangar lär man kunna få tag på sen fyller resten med sand.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Ta telefon och ring en firma som säljer byggmateriel och hör vad man kan använda. Tror det finns många bra tips man kan få från dem.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.