3:e disken trasig på mindre än 6mån
Hej,
Jag har haft min dator sedan förra sommaren och här är lite relevant information om hårdvaran och operativsystemet:
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS4
PSU: Corsair 520W
CPU: Intel Q6600
Ram: 4x1gb, kommer inte ihåg märke såhär på rak arm
OS: Vista 64bit (Business), jag har stängt av indexing services
Jag har också en WHS (Windows Home Server) som varje natt kör en backup på den enda disk jag har installerad i min workstation. Disken var från början en raptor 76gb som sedan dog helt och hållet i slutet av november 2008. Så körde jag med en Samsung SpinPoint 400gb i någon månad innan jag fick en ny Raptor på garanti. Jag satte då in Raptordisken och körde i ungefär 2mån sen dog den också, på samma sätt. Då satte jag in min SpinPoint igen och nu har den snurrat i cirka 1,5mån och nu är även den död. Tre diskar på lite knappt 6 månader alltså. Diskarna är relativt nya (inköpta 2008) och kör SATA.
Dom slutar fungera på så sätt att det först blir problem att läsa allt ifrån disken. Min WHS (som tidigare lyckats backuppa varje natt) kan inte köra en backup för den kan inte läsa allt ifrån disken. Sen några dagar senare så hittar inte heller BIOS disken och jag får ett meddelande i stil med "PLEASE INSERT A SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" när jag startar.
Till saken hör även att datorn står på hela tiden, dag och natt, vecka efter vecka. Jag startar sällan om den och när jag gör det så är det just bara för att starta om den. Dessutom så sker alltså en backup av hela disken varje natt.
Kan det vara så att mina diskar helt enkelt inte klarar av det, är det för mycket "load" på dem? Eller är det troligare att det är fel på PSU / Moderkort? Jag vägrar tro att jag bara haft extrem otur
Om det är något annat jag glömt nämna som är relevant för situationen så får ni gärna skrika till så ska jag försöka uppdatera asap.
Alla förslag är välkomna.