3:e disken trasig på mindre än 6mån

Permalänk
Medlem

3:e disken trasig på mindre än 6mån

Hej,

Jag har haft min dator sedan förra sommaren och här är lite relevant information om hårdvaran och operativsystemet:

Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS4
PSU: Corsair 520W
CPU: Intel Q6600
Ram: 4x1gb, kommer inte ihåg märke såhär på rak arm
OS: Vista 64bit (Business), jag har stängt av indexing services

Jag har också en WHS (Windows Home Server) som varje natt kör en backup på den enda disk jag har installerad i min workstation. Disken var från början en raptor 76gb som sedan dog helt och hållet i slutet av november 2008. Så körde jag med en Samsung SpinPoint 400gb i någon månad innan jag fick en ny Raptor på garanti. Jag satte då in Raptordisken och körde i ungefär 2mån sen dog den också, på samma sätt. Då satte jag in min SpinPoint igen och nu har den snurrat i cirka 1,5mån och nu är även den död. Tre diskar på lite knappt 6 månader alltså. Diskarna är relativt nya (inköpta 2008) och kör SATA.

Dom slutar fungera på så sätt att det först blir problem att läsa allt ifrån disken. Min WHS (som tidigare lyckats backuppa varje natt) kan inte köra en backup för den kan inte läsa allt ifrån disken. Sen några dagar senare så hittar inte heller BIOS disken och jag får ett meddelande i stil med "PLEASE INSERT A SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" när jag startar.

Till saken hör även att datorn står på hela tiden, dag och natt, vecka efter vecka. Jag startar sällan om den och när jag gör det så är det just bara för att starta om den. Dessutom så sker alltså en backup av hela disken varje natt.

Kan det vara så att mina diskar helt enkelt inte klarar av det, är det för mycket "load" på dem? Eller är det troligare att det är fel på PSU / Moderkort? Jag vägrar tro att jag bara haft extrem otur

Om det är något annat jag glömt nämna som är relevant för situationen så får ni gärna skrika till så ska jag försöka uppdatera asap.

Alla förslag är välkomna.

Permalänk
Hedersmedlem

SMART-status på diskarna när de börjar krångla? Vilka parametrar ligger utanför gränserna?

Defekt nätagg eller moderkort kan tex döda dem, pga överspänning eller rippel tex. Antingen via databussen (moderkortet) eller direkt via strömförsörjningen.

Hur ser det ut på temperatursidan? Vibrationer, slag och stötar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

även strömstörningar utifrån kan ge upphov till detta. Hade själv RAM-minnen och hårddiskar som gick pga en timer i uttaget bredvid datorn. Gissar det var det iaf. Problemen slutade när jag kastade timern (den slog inte ifrån datorn)

Permalänk
Medlem

känns som standard, hårddiskar suger nuförtiden

Permalänk
Hedersmedlem

Raptors är mycket pålitliga diskar. Att två st går sönder efter varandra av en slump känns osannolikt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror på dåliga ledningar i ditt hus/lägenhet, alternativt ditt nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag misstänker också att du har problem på eltillförseln. Pröva med en annan PSU och möjligen med en UPS eller annat skydd mot pikar från yttre elnätet.

Permalänk
Medlem

Jag har haft datorer i femton år och aldrig någonsin råkat ut för en död hårddisk. Detta har lett till att jag aldrig gör backup på något. Har jag bara haft tur?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Så hur varm är disken under drift? ligger den på ideala 30-40 eller på snabbt skadliga 50+ ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag har haft datorer i femton år och aldrig någonsin råkat ut för en död hårddisk. Detta har lett till att jag aldrig gör backup på något. Har jag bara haft tur?

förmodligen, jag har haft samma tur tills för 3 månader sen då jag köpte en samsung spinpoint f1 750gb

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Medlem

Min rumskompis hade problemet att flera hårddiskar dog på rad. Det visade sig senare vara defekt PSU.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Jag hade ett moderkort som dödade 4 diskar innan jag kom på vad felet var. ASrock är inte lika bra som de var förr

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem

hade förut vattenkylning i datorn.... gick mkt bra till den börja läcka. bara för att jag inte var och efterdrog ett par mutrar... det slutade helt ok genom att grafikkortet strök med på en gång.
någon vecka senare när luftkylning satt på plats igen så dog en minnessticka.
en månad senare dog en av mina raptor diskar.
börjar gissa att något med mobot inte står rätt till. får la köra till de rasar helt

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jag kan säga som så jag har krashat hårdiskar ,men detta pga att jag höll på med dc (märk väl HÖLL på) snabba ner laddningar kan gära att dina hårdiskar krashar. detta ledde ganska fort till att man tröttna att köpa hårdiskar för att få plats med film.DC o doqnload ger som inget längre. Jag vill i dagsläget ha alla filmer som orginal.

Nu kanske inte dc va orsaken till att mina hårdiskar krasha men jag ser det som ett alternativ. det andra är som många säger klent o kasst nätagg (kolla upp va du har för märke å håll dig borta från Qtec nätagg.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju lite vanskligt att inte ta någon backup överhuvudtaget. Helt klart har du haft tur eftersom det inte är en fråga om om en hårddisk kraschar, utan när.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Om du inte har varit med om någon diskkrasch under femton år, så är väl din burk inte femton år gammal, dvs dina diskar har du väl förnyat efterhand?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag får nog instämma i kören som lägger sina pengar på att du behöver byta ut din PSU.. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har haft datorer över 20 år. Men förra året började min data som samlats över åren blir så värdefull att jag börja få svårt att sova när hösten kom med sina oväder. Så nu har jag börja köra oregelbundet backup.
De kommer nog automatiskt att man börjar ta backup. För endel när hårddisken far sönder för andra när de börjar vara rädda om sin data, och vet på vilka alla sätt den kan gå förlorad.

Permalänk
Medlem

Bra att ha viktiga filer på mer än en HD. Sjärv har jag nog provat alla märken på HD. Totalt har jag haft 3 krascher och alla dessa har varit med maxtor diskar. Kan ju inte bara vara en slump att just dessa har pajat.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

har heller aldrig råkat ut för en diskkrash, Min gamla Maxtor Fireball 3 på hela 30GB funkar fortfarande kalas. och den har inte haft givmild behandling.

till ditt problem:
Det borde inte bero pga backup då du endast läser av disken och inte skriver, kan helt klart vara nätaggregatet eller dåliga ledningar i huset dock tycker att annat än endast din OS hårddisk borde rykt om så var fallet.

hur är tempen på dom?
har du alltid använt samma kontakt för din OS hårddisk? (både ström samt sata)

försök hitta vad alla diskarna som krashat haft gemensamt

Permalänk

Överklock av processorn utan låst PCI-e kan ju också ge korrupta diskar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant

Korrupta, men inte trasiga.

De mest troliga orsakerna är i ordning;

1. Ojordat uttag så datorn bygger upp statisk elektricitet, vilket i slutändan är mycket bra på att döda hårddiskar såväl som annan elektronik.

2. Dåligt nätagg som inte skickar en ren 12V-rail till disken. Raptorer är mycket pålitliga, men också känsliga för dippar på just 12V.

3. Temperatur. Raptorer går heta som f*n, vet jag av erfarenhet. Kolla så de är tillräckligt kylda.

4. Dålig matarspänning. Det är inte alls ovanligt att spänningen i lägenhetshus kan variera med upp till 10-15 volt, mer ju större huset är och ju mer stora grejor som är anslutna i kåken. Enda lösningen i så fall är en UPS, eftersom den spänningssäkrar till exakt 230V 50Hz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync