Permalänk
Medlem

Temperaturer

tjena.

Jag är lite orolig för mina temperaturer och undrar lite saker.
Kan höga temperaturer orsaka mystiska avstängningar?

Och ser temperaturerna för höga ut? (se bild)

idle

------------------------
Setup,

intel core 2 duo 8400 3.0 GHz

Sapphire Radeon HD 4850 512MB

Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

testa core temp eller real temp de programet använder är inte pålitligt ^^

Visa signatur

I7 950 3.06 Ghz/ Corsair 12 Gb 1600 mhz/ corsair force 2 stycken 60 gb raid0/Sabertooth x58 / sapphire 6870 1 gb crossfire :)

Permalänk
Medlem

Dom programmen anger samma temperaturer.
Det jag är orolig för är att core temperaturerna stiger snabbt när jag sätter igång och spelar. Temperaturerna ligger på ca. 55-60 grader idle men kan höjas till 100 grader i load.

Datorn stängs av vid 100 grader.
Jag köpte datorn i julas och den har fungerat tills förra veckan. Då den började stängas av vid ansträngning.
Jag har om installerat datorn och köpt chassifläktar men problemet är fortfarande core temperaturerna.

Skulle det kunna vara cpu fläkten?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av advisor

Jag har om installerat datorn och köpt chassifläktar men problemet är fortfarande core temperaturerna.

Skulle det kunna vara cpu fläkten?

dom där gör minimal skillnad om man jämför med att byta kylare.

kan rekomendera freezer 7 pro

Permalänk

Ja oj, 57C är stekhett för att vara idle! kolla om det har hänt nåt med cpukylaren, min cpu går knappt till 57C full load. Man bör väl hålla load-tempen under 70C.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Okej, jag öppnad nyss upp och kollade på cpu fläkten. Den snurrar iallafall.
Har för mig att jag har läst att original kylaren ska klara av att kyla den här processorn.
Finns det något annat som skulle kunna vara felet?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis samlat på dig en smärre storstad med damm i kylaren?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om kylaren till cpu´n sitter lös?... vet ett par där snabbfästen av plast har mattats och gått sönder. men det är efter ett antal år. eller mycket i o ur med cpu... du kan ju altid pasta om kylaren o se om det gör skilnad.

pasta utan kvalitet åldras fortare

Visa signatur

För att va ett forum med många personer som förstår mycket är det för många som är oförstående.

Permalänk
Medlem

Tror inte det, med tanke på att den endast är ett par månader gammal.
Tror du att jag ser dammet om jag bara kollar eller måste jag plocka bort hela kylaren?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att plocka bort kylaren utan att lyfta ut moderkortet? Tack för alla svar

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Avstängd

Antar att lådan har fläkt och att det kan finnas ett dammfilter. Om det är dammigt runt PC:n kan det bli stopp ganska snart. Brukar dammsuga mitt lådfilter ett par gånger om år.

Permalänk
Medlem

Jag har inget dammfilter men jag dammsög datorn invändigt tidigare idag. Vad jag inte gjorde var att kolla hur dammigt det var på kylaren. Måste man lyfta ut moderkortet för att lossa på kylaren?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

Du kan plocka bort kylaren utan att ta ur moderkortet ja. Har du flyttat på datorn? lyft upp den och ställt ner den etc. Kanske rubbat på fästet så att cpu kylaren fått dålig kontakt.

Plocka bort kylaren och ta bort gammal kylpasta och applicera ny och återmontera o läs av tempsen igen.

Btw, när du gör rent använd dig utav kemisk ren bensin eller liknande, finns på coop. Kanske du redan visste om, skadar dock inte o nämnas igen

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så stor risk att kylaren har fått dålig kontakt men den är absolut värt ett försök. Blir nog att inhandla pasta imorgon. "kemisk ren bensin"? Var hittar man det på coop? Fungerar inte aceton eller liknande?

Tack för svar

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

Nej aceton fungerar inte, den innehåller olja som inte är någon höjdare. "Gripen Kemisk ren bensin", vit liten flaska svart etikett. På min coop extra var den placerad facken/raderna kring rengöring om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret, hur mycket kostar en sån burk?

Min bror undrar en sak också.
Hans dator stängs av vid 60 grader. Hur ändrar man gränsen så att den stängs av vid tex. 70 grader istället?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

kommer inte ihåg priset. Tror inte ens de va 20kr. Det gör han i bios, vet ej under vilken "menu" olika på varje moderkort. Han har inget program som sköter den varningen/shut down saken? I sådanafall får han avinstallera de eller ändra i det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han var varit i BIOS och hittade inget sådant. Han har heller inga program som sköter det.

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

man hittar det på bios, under CPU avdelningen.. kolla runt lite, f10 när du sätter på den eller DEL knappen kommer man in i bios.. leta runt lite..

hur som helst, de kan ju vara att ena pin:en för kylaren inte satt tillräckligt bra.. köp in Arctic silver pasta och lägg på ett TUNT lager.. man ska inte ha mycket, bara tillräckligt för att täcka hela CPU:n...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

har du för mycket/för lite kylpasta?

Permalänk
Medlem

En gång hade en polare samma problem, jag plockade av cpu fläkten och hittade en rostad damm macka. Du kan ha samma problem plocka isär lite delar typ nätagg cpu och rengör med dammsugare eller tryckluft

Lycka till
mvh Stylaren

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

tack så mycket för svaren.

Jag använde ingen kylpasta vid inköp av processor/kylare pga att jag använde kladdet(kylpasta?) som redan fanns på kylaren.

Kan det inte vara något annat än kylaren då? Alltså hårdvara?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

En fråga till. Vad finns det som jag kan använda för att få bort gammal kylpasta som troligtvis finns i mitt hem? Alltså ingen sån där bensin som någon nämnde.

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk

Någon Etanolbaserad vätska t.ex. T-RÖD.

Permalänk
Medlem

Letade igenom huset och hittade inge T-röd. Därimot fann jag lampolja, lacknafta och smaksatt sprit. Fungerar något av dessa?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt ut kylpastan och tempsen ser mycker bättre ut.

Idle efter bytt kylpasta

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

haha, gillade tanken på att använda smaksatt sprit:P

Permalänk
Medlem

Läste någon som hade använt en flaska absolut så varför inte:) blev bara orolig just för att den vad smaksatt.

Vad säger ni om dom nya tempsen? Dom stiger fortfarande ganska högt i load(till ca. 70-80 grader). Är det allt för mycket?

Visa signatur

mvh advisor

Permalänk
Medlem

Det är rätt höga temperaturer ja. Anledningen att du inte skall använda dig utav rengörings produkter som innehåller olja är att de försämrar kylningen.

Som det är nu så kanske du applicerade för mycket kylpasta, pusch pinnarna inte nöp till ordentligt, processorns sensorer är tokiga. Har du testat o känna på kylaren om den är såpass varm som sensorn säger?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av advisor
Letade igenom huset och hittade inge T-röd. Därimot fann jag lampolja, lacknafta och smaksatt sprit. Fungerar något av dessa?

Smaksatt sprit?

Typ Absolut Vodka Raspberry? ANVÄND FÖR FAN!

Vilken grej, datorn börjar lukta hallonpaj när man sitter och lirar!