Permalänk
Medlem

Access punkt

Vi har två stationära datorer med telias bredbandsmodem och en router Belkin 4-port Cabel/DSL Gateway.

Funderar nu på att köpa en bärbar dator med trådlöst nätverk. Och vill kunna komma ut på internet med den. Har förstått att man skall kunna göra det med en Access punkt.
Spelar det någon roll vilket märke man köper på den, är det bäst att hålla sig till Belkin eller går det bra köps vilket märke som helst?
Kopplar man in accesspunkten i den befintliga routern?
Tar gärna emot tips på en billg och bra som kan passa.

Permalänk

En AP är inte nödvändigt om du nu inte har ett stort hus där modemet och första routern står på övervåningen och du vill ha bärbara datorn på undervåningen vilket var mitt problem. Om du ändå tänker sitta nära routern med bärbara kan du bara byta ut den du har med en trådlös router så behöver du inte krångla till det.

Men, om nu fallet är så att du faktiskt måste ha ha en AP så är det som jag förstått det en fördel att ha samma märke åtminstonde, samma model ska vara ett plus. Jag har själv två Netgear 614, v7 och v9 och det funkar bra.

Ihopkopplandet är oftast inget större problem.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Vi har ett stort hus och modem/router finns i garderoben på övervåningen.
Tanken med den bärbara datorn är att jag skall kunna sitta ute och sufa i vår/sommar så jag kommer inte att sitta i närheten av routern.

Om jag nu skulle byta ut routern mot en trådlös då måste jag ju fixa till datorerna som vi redan har för de har inte trådlösa nätverk, det känns som onödiga utgifter.
Jag vill bara få en bärbar trådlös att fungera med det som redan finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ixa
Tack för svar.
Vi har ett stort hus och modem/router finns i garderoben på övervåningen.
Tanken med den bärbara datorn är att jag skall kunna sitta ute och sufa i vår/sommar så jag kommer inte att sitta i närheten av routern.

Om jag nu skulle byta ut routern mot en trådlös då måste jag ju fixa till datorerna som vi redan har för de har inte trådlösa nätverk, det känns som onödiga utgifter.
Jag vill bara få en bärbar trådlös att fungera med det som redan finns.

Ingen router är i verkligheten trådlös. Så kallade trådlösa routrar har en integrerad accesspunkt för trådlös anslutning. Normalt brukar de ha en 4 portats switch på LAN-sidan, så du kan ansluta 4 datorer via kabel.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Ingen router är i verkligheten trådlös. Så kallade trådlösa routrar har en integrerad accesspunkt för trådlös anslutning. Normalt brukar de ha en 4 portats switch på LAN-sidan, så du kan ansluta 4 datorer via kabel.

Precis, om du köper en "trådlös" router så innebär det att du köper en router med vanligtvis iaf 4 portar och 1-2 två antenner så du kan dra med både kabel och koppla upp dig trådlöst.

Eftersom du vill sitta på altanen så köp en trådlös router, koppla en sladd mellan den och din router i garderoben, ställ din trådlösa router där den står bra. Sedan går du in i genom din webläsare och i inställningarna för den nya routerna avaktiverar du "DHCP".

Permalänk
Medlem

Hmmm hade ingen aning om att trådlösa routers även hade anslutning för kabel.
Då måste jag ju helt enkelt kunna köpa en trådlös router och använda den till alla datorer i stället, då skall man väl inte behöva ha båda?
Eller finns det någon fördel med att ha två routrar?

Permalänk
Medlem

I vissa fall kan det vara bra att ha två routrar, t.ex. om LAN-uttagen inte annars räcker till, men i ditt fall borde det nog räcka bra med en trådlös router med några LAN-kabelanslutningar.

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, det blev en Netger WNR834Bv2 och datorn blev en Acer asprie one det fungerar super. Superenkelt att koppla in och jag har mottagning ända ut till växthuset...