Permalänk
Medlem

Socket??? Max processor???

Hej alla!

Har en (gammal) Dell Dimension 8400 dator som jag tänkte uppgradera med ny processor. Blir bara inte klok på vilken socket det är på moderkortet? Och hur mkt processor den klarar? Den borde klara en P4:a 3.4, eller? Tillverkades snabbare processorer än så i den generetionen?

Tacksam för svar!

/Soldner/Mats

Permalänk
Medlem

Du kan endast köpa från Dell, och du vinner 0 på att köpa nyare p4 >,<
Om du ska uppgradera så ska du börja med att kasta skiten genom fönstret, och sen kan du logga på nån webbutik.

Permalänk
Medlem

Men en ny processor har väl inget med Dell att göra!??! Från 2.8 till 3.4 vinner jag en del kraft och spel?

Permalänk
Medlem

NEJ du vinner ingenting på det! Blir bara bortkastade pengar...
Berätta istället vad du har för budget och hårdvara. Vad är det för spel som du ska lira?

Du kan tjäna ganska mycket om du ska köpa ett nytt graffikort istället, förutsett att du har ff det inbyggda.

Permalänk
Medlem

Alltså - jag vill bara över gränsen för CoD 5 och Modern Warfare 2 (kör mest online) - för typ 200 spänn är det väl en win win situation?

Permalänk
Medlem

Alltså det är ändå onödigt. Om jag skulle vart du skulle jag kollat färdigbyggda datorer på siba, elgiganten med mera. Eller beställa delar löst från internet och bygga ihop själv. Det finns mycket billiga datorer och datordelar att välja mellan, Du behöver inte bygga någon värsting

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Skall fundera

Permalänk

Han kanske inte har råd...tänkt på det?
Men jag håller med om att du inte lär vinna nån särskild prestanda.

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Att köpa hem en billig P4 ifrån Blocket eller Tradera är inte bortkastade pengar.

Även ifall det egentligen är mer VÄRT att skaffa sig en ordentlig uppgradering... alternativt komplett ny dator så är ju det mycket dyrare även om man väljer budgetmodellen.

Permalänk

600mhz kommer du inte få så mycket prestandaökning i CoD4 etc...
Köp ett budget graffe begat för 800kr, du får säkert ett 9800GT eller motsvarande för den summan.

Permalänk

Moderkortet är begränsat till 800mhz fsb ifall det är 925X och 1066 ifall det är 925EX.
Det stora problemet är att processorn måste ha funnits när moderkortet släpptes för jag tror inte dell har någon riktig bios uppgradering till den.

För 200 spänn kan det vara värt att hosta upp den ett halvår till men den är väl snart 5 år gammal så den har ju gjort sitt.

Enligt dells hemsida så har han PCI-express x16 så nytt grafikkort borde funka förutsatt att det finns lediga kontakter för spänningen.

För övrigt så är det 99% säkerhet en 775:a du ska ha. 3,8Ghz är den snabbaste P4 som tillverkades. Vilket inte är så snabbt egentligen...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if