Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Precis, jag sitter på 4gb men kan bara använda 3,25gb även om det är w7 32bit men det var samma med xp 32bit.

Gött, då har vi det utrett och klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Arguing over the internet is like the special olympics, even if you win, you're still retarded.

----------------------------------
du missade mitt inlägg, va?;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
----------------------------------
du missade mitt inlägg, va?;)

that's a low blow

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tino
http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Åfan vad jag känner igen mig...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Åfan vad jag känner igen mig...

Vem gör inte det?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att operativsystemet prioriterar grafikkortets minne? och drf ser det ut som kanske 3,5gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
32bit os can adress 4gb ram, but ram sticks come last in order; your mobo use a small amount of ram, so does your cpu (cache) and all other devices such as card readers. . .

Tror inte processorns cache adresseras. Det den gör är ju att cacha data från mycket använda adresser (I/O, processorns minne, osv).

Grafikkortet är jag lite osäker på hur det adresseras faktiskt. Om man kollar i enhetshanteraren eller device manager så tar grafikkortet upp en rätt stor adressyta men inte lika stort som grafikkortets minne. I mitt fall lite mer än 256MB (har ett HD4850 med 512MB grafikminne).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Gött, då har vi det utrett och klart.

Inte direkt, ett 32bits operativsystem kan adressera 2^32 (4 294 967 296) adresser. Till en Byte minne behövs en adress. Alltså kan ett 32bit OS adressera 4GB minne men grafikminnet behöver även adresseras och alla kort (t.ex nätverkskort) och grejer i datorn behöver även adresser så där "försvinner" även en del, dock inte så mycket. Så att säga att man kan använda 3.25GB RAM minne på ett 32bit system är inte korrekt, det beror på hur mycket grafikminne man har.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Okej, det är möjligt att cpu-cachen inte adresseras av minnet men vad jag menade är att det är många komponenter som gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Inte direkt, ett 32bits operativsystem kan adressera 2^32 (4 294 967 296) adresser. Till en Byte minne behövs en adress. Alltså kan ett 32bit OS adressera 4GB minne men grafikminnet behöver även adresseras och alla kort (t.ex nätverkskort) och grejer i datorn behöver även adresser så där "försvinner" även en del, dock inte så mycket. Så att säga att man kan använda 3.25GB RAM minne på ett 32bit system är inte korrekt, det beror på hur mycket grafikminne man har.

Bra skrivet! Det är precis så jag också lärt mej att det fungerar! (kolla länk i sig, bra läsning)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

""Argumentera aldrig med idioter, de kommer dra ner dig till deras nivå och slå dig med erfarenhet."
jag vet inte vem som sa det men det är årets sanning."

Haha den ska jag dra när folk är dumma i huvudet

Permalänk
Hedersmedlem

Eller: "Du är inte dum i huvudet, du har bara otur när du tänker."

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det verkar som om du blåser upp det lite, visst han är inte så bra, men det mesta är ju misstolkningar. Det första uttalandet han gjorde är ju inget fel med, alla förstår ju att han menar en dualcore.

Varför skulle det vara omöjligt att han har 3GB fysiskt RAM minne? Det finns faktiskt märkesdatorer som säljs med 3GB fysiskt minne, 3st 1GB stickor, även om det inte är optimalt med Dual Channel o.s.v. Har kollat på en väns dator med CPU-Z, som rapporterar att det sitter 3st 1GB stickor i.

Sen så kanske han har fått för sig att det är flera processorer på moderkortet, men världen går väl inte under för att han tror det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Det verkar som om du blåser upp det lite, visst han är inte så bra, men det mesta är ju misstolkningar. Det första uttalandet han gjorde är ju inget fel med, alla förstår ju att han menar en dualcore.

Varför skulle det vara omöjligt att han har 3GB fysiskt RAM minne? Det finns faktiskt märkesdatorer som säljs med 3GB fysiskt minne, 3st 1GB stickor, även om det inte är optimalt med Dual Channel o.s.v. Har kollat på en väns dator med CPU-Z, som rapporterar att det sitter 3st 1GB stickor i.

Sen så kanske han har fått för sig att det är flera processorer på moderkortet, men världen går väl inte under för att han tror det?

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Nja, visst är det inte så mycket att haka upp sig på, men jag kan förstå känslan att man vill argumentera mot någon som inte har riktigt rätt, men stenhårt hävdar att han har det.

De flesta speldatorer har ju faktiskt inte mer än en processor, men processorn har ofta två eller fyra kärnor. Så att säga att de flesta speldatorer har fler än en st. processor är i sak felaktigt (antagligen har han sett i task manager att där finns två "CPU:er").

Windows kan ju faktiskt adressera mer än 3GB RAM, så även det är felaktigt. Windows kan ju adressera 4GB, men dock kan inte mer än mellan 3GB och ungefär 3,7GB användas av program, eftersom hårdvaran reserverar minne (främst då grafikkortet).

3020MB minne verkar knepigt, eftersom det rimligtvis borde vara 3x1024=3072MB, men det kan ju bara vara en ren felskrivning.

Men, jag kan hålla med om att det kan vara lite onödigt att bråka om det hela (båda använder onödigt ringaktande språk).

Visa signatur

~Pelle~