Battlefield 3 - allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Ergo, spel skall köras på PC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om man skall gå igenom fysiken för vapnena tycker jag att man borde rätta till skadesystemet:
En 7.62 kula i huvudet är tråkiga nyheter, oavsett om den avlossades ifrån en M25 eller G3.
Kort sagt det bör vara samma skada för vapen som använder samma amunition.

Det finns flera olika typer av 7.62-ammo, och pipans längd är av stor betydelse... Men annars så..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Det finns flera olika typer av 7.62-ammo, och pipans längd är av stor betydelse... Men annars så..!

Om man skall gå igenom fysiken för vapnena tycker jag att man borde rätta till skadesystemet:
En 7.62 kula i huvudet är tråkiga nyheter, oavsett om den avlossades ifrån en M25 eller G3.

låter ju rimligt men det jag menar är att ett skott oberoende av vapen dalar när man skjutereller ja precis efter.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

En 7.62mm kula i huvudet är tråkiga nyheter, oavsett om den avlossades ifrån en M24 eller G3.

Edit: Ändrade M25 till M24

Om du kör hardcore så är det i princip så. Alla vapen är ytterst dödliga (beroende på situation så klart). Man kör med det vapen man gillar mest, inte det som är bäst enligt olika grafer och theory-crafting.

Skrivet av Sarevok:

Hmm jag var ganska säker på att jag hade läst att det skulle ske i slutet av September men nu hittar jag inte källan :/ kanske var bara en sådan spekulations artikel. Jag ber om ursäkt för jag trodde att de hade gått ut med det officiellt.

Ruttet om man endast kunde spela som rysk eller amerikansk sida i Battlefield 3.

Håller med, det skulle vara trevligt att spela som Iranska armén, Kurdisk milis, Islamistiska terrorister och kanske Kineser. Man får väl hoppas att något av de nämnda kommer med DLC senare. Sen har det ju nyligen sagts att DICE nu överväger att släppa mod-tools vid ett senare skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om du kör hardcore så är det i princip så. Alla vapen är ytterst dödliga (beroende på situation så klart). Man kör med det vapen man gillar mest, inte det som är bäst enligt olika grafer och theory-crafting.

Håller med, det skulle vara trevligt att spela som Iranska armén, Kurdisk milis, Islamistiska terrorister och kanske Kineser. Man får väl hoppas att något av de nämnda kommer med DLC senare. Sen har det ju nyligen sagts att DICE nu överväger att släppa mod-tools vid ett senare skede.

Saknar faktiskt MEC och EU för de hade en massa sköna vapen Men om man kommer få spela Back at Karkland så borde väl MEC vara med?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

En 7.62mm kula i huvudet är tråkiga nyheter, oavsett om den avlossades ifrån en M24 eller G3.

Edit: Ändrade M25 till M24

Förstår tankesättet med det funkar inte riktigt så. Det är så mycket mer som spelar in när det kommer till hur mycket skada ett vapen med viss typ av ammunition ger. Men alla skott i huvudet ska vara one shot one kill utan tvekan.

Men träffar man hjälmen skall det definitivt vara beroende av vilken typ av ammunition samt vapen som används. Dessutom finns det ju ett gäng olika typer av hjälmar.

Sen är ju frågan hur realistiskt man vill ha det? Ska man kunna ha mer ammunition om man kör med 5,56 än 7,62? För det är en skillnad irl pga vikten. Små detaljer i ett spel men desto mer viktiga irl.

Visa signatur

Skärm: Benq XL2410T Chassi: CoolerMaster Sniper Black Edition Moderkort: Asus P8P67 Deluxe Processor: i7 2600k Grafikkort: Asus Gefore GTX 580 Nätaggregat: Corsair HX 1000W Minne: Corsair 8GB CL9 1866Mhz Vengeance Blue SSD: Kingston HyperX 120GB HDD Western Digital Caviar Black 1Tb Processor kylning: Corsair Hydro H80 Mus: Logitech G400 Tangentbord: Logitech G110

Permalänk
Skrivet av Pertan:

Finns det i BF3 som i BC2 två olika lägen? Hardcore och vanligt läge?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är ett mycket bra antagande. Jag skulle bli ytterst förvånad om så inte var fallet, hardcore är standard i många shooters nu för tiden.

Ja det kommer finnas ett Hardcore läge också. Det är bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chm:

Förstår tankesättet med det funkar inte riktigt så. Det är så mycket mer som spelar in när det kommer till hur mycket skada ett vapen med viss typ av ammunition ger. Men alla skott i huvudet ska vara one shot one kill utan tvekan.

Men träffar man hjälmen skall det definitivt vara beroende av vilken typ av ammunition samt vapen som används. Dessutom finns det ju ett gäng olika typer av hjälmar.

Sen är ju frågan hur realistiskt man vill ha det? Ska man kunna ha mer ammunition om man kör med 5,56 än 7,62? För det är en skillnad irl pga vikten. Små detaljer i ett spel men desto mer viktiga irl.

Om vi nu pratar irl och realism kan jag säga att man är inte i stridsbart skick efter att ha blivit träffad av varelse 5,56 eller 7,62. Och oddsen att överleva om du ens blir träffad i låret av en 7,62 är väldigt små. Anledningen till att de har olika mm är inte för att göra olika mycket skada på människor, utan för att ex. 7,62 ska kunna skjuta sönder/igenom större/starkare objekt, som bilar väggar osv, skiljer även en hel del i deras balistiska egenskaper.

För att dra det ännu längre kan man även jämföra med ex. tung ksp 12,7mm, som faktiskt egentligen inte alls är till för att användas mot enskilda fiender, utan endast mot helikoptrar, lätt bepansrade fordon och värn/hus. Men i i princip alla spel som har med den används den mest till att bara peppra ner soldater...

Dessutom TROR jag att om du blir träffad av en kula på hjälmen (ex.5,56) som INTE ens går igenom hjälmen, blir du så jkla omtumlad att du inte ens då fortsätter strida.

Men det är såklart som du säger, hur realistiskt vill man ha det?

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Skrivet av feesk:

Om vi nu pratar irl och realism kan jag säga att man är inte i stridsbart skick efter att ha blivit träffad av varelse 5,56 eller 7,62. Och oddsen att överleva om du ens blir träffad i låret av en 7,62 är väldigt små. Anledningen till att de har olika mm är inte för att göra olika mycket skada på människor, utan för att ex. 7,62 ska kunna skjuta sönder/igenom större/starkare objekt, som bilar väggar osv, skiljer även en hel del i deras balistiska egenskaper.

Dessutom TROR jag att om du blir träffad av en kula på hjälmen (ex.5,56) som INTE ens går igenom hjälmen, blir du så jkla omtumlad att du inte ens då fortsätter strida.

Beror också på om dom använder dumdum kulor, inga västmakter gör detta men i 3:e världen så är det lite olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Beror också på om dom använder dumdum kulor, inga västmakter gör detta men i 3:e världen så är det lite olika.

Det finns ingen militärmakt idag som så vitt jag vet använder "dumdum" kulor, däremot halvmantlad ammunition till skillnad mot västvärldens helmantlade. Men jag kan ha fel, är inte expert på just "dumdum" kulor,
Självklart gör dem ännu mer skada, men det spelar ingen som helst roll egentligen, blir du träffad av varken eller kan du aldrig fortsätta strida endå.

EDIT: Dessutom är jag rätt säker på att varken Ryssland eller USA använder sig av expanderande kulor idag. Finns ingen anledning till att de skulle det heller.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Exakt, den stora frågan är ju hur realistiskt vill man ha det? Eller snarare handlar det väl om hur mycket realism kan man införa utan att förstöra spelglädjen/känslan. En sak är säker, försöker vi trycka in så mycket realism i spelet så desto mer går det från en shooter till en simulator.
Precis som du säger, oavsett vad du blir träffad av, 5,56 eller 7,62 så blir man ju i stort sätt stridsoduglig.

Blir du träffad i hjälmen så lär man ju bli ordentligt omtumlad. I BF3 hade jag gärna sätt att det blir som att man skulle bli flashad i stort sätt, skärmen skulle bli helt vit i 3-4sek?

Visa signatur

Skärm: Benq XL2410T Chassi: CoolerMaster Sniper Black Edition Moderkort: Asus P8P67 Deluxe Processor: i7 2600k Grafikkort: Asus Gefore GTX 580 Nätaggregat: Corsair HX 1000W Minne: Corsair 8GB CL9 1866Mhz Vengeance Blue SSD: Kingston HyperX 120GB HDD Western Digital Caviar Black 1Tb Processor kylning: Corsair Hydro H80 Mus: Logitech G400 Tangentbord: Logitech G110

Permalänk
Skrivet av chm:

Exakt, den stora frågan är ju hur realistiskt vill man ha det? Eller snarare handlar det väl om hur mycket realism kan man införa utan att förstöra spelglädjen/känslan. En sak är säker, försöker vi trycka in så mycket realism i spelet så desto mer går det från en shooter till en simulator.
Precis som du säger, oavsett vad du blir träffad av, 5,56 eller 7,62 så blir man ju i stort sätt stridsoduglig.

Blir du träffad i hjälmen så lär man ju bli ordentligt omtumlad. I BF3 hade jag gärna sätt att det blir som att man skulle bli flashad i stort sätt, skärmen skulle bli helt vit i 3-4sek?

Vi kommer få se en sådan effekt. Den kallas suppression. Får du en skur med skott mot dig som viner ovanför skallen på dig så blir allt suddigt och du får svårt att sikta och orientera dig.

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker men, hjälmen är väl till för att skydda mot splitter? Enligt vad jag hört stoppar den inte en kula.

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

jag tror också det, att de håller vapnet helt fel, men inte spelat alphan så kan inget säga ^^

om man kollar här så ser man klart och tydligt i customization tab att han håller vapnet med foregrip rätt, men sen ingame så håller han helt fel, imo
http://www.youtube.com/watch?v=bhitbyd--JQ&feature=related

Skrivet av Hankyspanky:

Det är "magpul-greppet" de använder. Finns en fin instruktionsvideo som heter assaultweapons dynamics (inte helt säker på titeln) där fördelarna med greppet beskrivs ingående. Det är alltså ingen bugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, kolla diskussioner på andra forum, till exempel:
http://www.enterbf3.com/viewtopic.php?t=3102

Det är alltså inte en bugg. Det finns twitter som pekar ut att det är en bugg, utan att specificera exakt vad man menar. Sen finns det även twitter som säger att det grepp som finns i spelet är det greppet som DICE siktar på. Jag misstänker att buggen ligger i 'customization'-klippet du länkade, det är kanske där som greppet är buggat men det är ju självklart svårt att se på det där klippet. Jag märkte själv av andra buggar just där när jag spelade alpha, för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1KARS:

Jag är inte helt säker men, hjälmen är väl till för att skydda mot splitter? Enligt vad jag hört stoppar den inte en kula.

Sveriges hjälmar skyddar BARA mot splitter och exempelvis fallande bråte och annat jox.
Men det finns hjälmar som KAN skydda mot kulor, men då pratar vi nog mindre varianter som ex. pistolbulor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vi kommer få se en sådan effekt. Den kallas suppression. Får du en skur med skott mot dig som viner ovanför skallen på dig så blir allt suddigt och du får svårt att sikta och orientera dig.

Vet du hur det är med att bli träffad i hjälmen? Är det full damage oavsett vart på huvudet du blir träffad?

Min största önskan i BF3 är att vi slipper alla hitbox problem vilket är som en pest över hela spelvärlden.
Får vi en hitbox som är felfri så är mycket vunnet!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av feesk:

Sveriges hjälmar skyddar BARA mot splitter och exempelvis fallande bråte och annat jox.
Men det finns hjälmar som KAN skydda mot kulor, men då pratar vi nog mindre varianter som ex. pistolbulor.

Exakt, Amerikanska hjälmar gjorda av kevelar har inte heller något bra skydd mot kulor oavsett kaliber. Hjälmer skyddar i ovanliga fall om kulan kommer i lutning och istället studsar av men vid rak påskjutning så penetrerar alla militära kalibrar.

Skrivet av chm:

Vet du hur det är med att bli träffad i hjälmen? Är det full damage oavsett vart på huvudet du blir träffad?

Min största önskan i BF3 är att vi slipper alla hitbox problem vilket är som en pest över hela spelvärlden.
Får vi en hitbox som är felfri så är mycket vunnet!

Jag vet inte hur det är för just specifikt hjälm i BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Tror mer det handlar om i vilken hastighet kulan träffar. Självklart beror det på viken kaliber man blir beskjuten med.

Kan ta ge ett exempel. I Finland kör dom med K96 komposit hjälm. Den tål ett skott från en STG 7,62 (moddad AK-47) i en hastighet på 420m/s. Men du lär ju behöva byta hjälm och införskaffa dig huvudvärkstabletter ganska genast hade jag tippa på

EDIT - Vill poängtera att jag pratar FMJ ammo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av .maker:

Exakt, kolla diskussioner på andra forum, till exempel:
http://www.enterbf3.com/viewtopic.php?t=3102

Det är alltså inte en bugg. Det finns twitter som pekar ut att det är en bugg, utan att specificera exakt vad man menar. Sen finns det även twitter som säger att det grepp som finns i spelet är det greppet som DICE siktar på. Jag misstänker att buggen ligger i 'customization'-klippet du länkade, det är kanske där som greppet är buggat men det är ju självklart svårt att se på det där klippet. Jag märkte själv av andra buggar just där när jag spelade alpha, för övrigt.

ah ja nu ser jag tack ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att vi ska försöka tona ner diskussionen om riktiga krig, ammunition, hjälmar och vapen så länge det inte går att relatera till spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Det var nog det bästa jag hört på länge!

Är väl bra att man kan gå in på BattleBook och göra partys, men ärligt talat är det väl ändå sämre än t.ex. joina på en kompis direkt genom Steam? Men dom verkar ju inte komma överens så..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag tycker att vi ska försöka tona ner diskussionen om riktiga krig, ammunition, hjälmar och vapen så länge det inte går att relatera till spelet.

Det startade med en diskussion om hjälmarna i spelet, skadan av olika kalibers samt hur realistiskt vi egentligen vill att spelet skall vara.
Går rätt bra att relatera till spelet enligt mig dock. Men annars håller jag med, det skall vara relaterat till spelet om det skall diskuteras här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Är väl bra att man kan gå in på BattleBook och göra partys, men ärligt talat är det väl ändå sämre än t.ex. joina på en kompis direkt genom Steam? Men dom verkar ju inte komma överens så..

Joina en vän är väl bra men det är väl bättre att kunna joina som en squad. Eller går det också med Steam?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Vissa går in alldeles för mycket in på saker som realism osv, vill hellre ha ett balanserat spel än ett super realistiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Joina en vän är väl bra men det är väl bättre att kunna joina som en squad. Eller går det också med Steam?

Håller med om det, men så har jag inte fattat systemet med Battlelog, bara att alla i ditt party hamnar på samma server och möjligen lag. Vad händer om det finns folk i alla squads när du joinar, tappar man x personer då? Är det så att party=squad och dom får det att funka så är det givetvis jättebra. Så bra att man borde få tillgång till det utan att ha en profil på battlebook.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chm:

Det startade med en diskussion om hjälmarna i spelet, skadan av olika kalibers samt hur realistiskt vi egentligen vill att spelet skall vara.
Går rätt bra att relatera till spelet enligt mig dock. Men annars håller jag med, det skall vara relaterat till spelet om det skall diskuteras här.

Jo, jag har följt diskussionen, och det har varit många bra inlägg, men även många som har svävat iväg väldigt långt från det virtuella slagfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jo, jag har följt diskussionen, och det har varit många bra inlägg, men även många som har svävat iväg väldigt långt från det virtuella slagfältet.

haha ja det spårar ibland, får ta det som lite collateral damage här på forumet?
Vi får försöka hålla oss i skinnet helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar om min dator kommer kunna köra bf3 någorlunda bra? Jag kan köra tex sc2 på high/ultimat. Kommer jag kunna köra på medium/high ev? Spec nedan.
I
I
I
V

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Inga nyheter angående när betan startar? Förstår inte varför Dice inte bara kan säga när den ska starta. Usch den här väntan är inte bra för mig.

Visa signatur

Fractal Design R3 | MSI P67A GD55 REV B3 | I5 2500K | 8GB 1600Mhz CL8 | MSI GTX 580 TWIN FROZR II | Corsair HX 850W 80+ | Antec KÜHLER H2O 920 | Intel SSD 510 120GB | 1TB Western Digital Caviar |
BenQ TFT 24" XL2410T 120hz | Samsung 22" | QPAD 5K Pro Gaming Mouse | Razer Lycosa Gaming Keyboard | Logitech 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaltX:

Och här kommer jag och förstör stämningen, sry.

http://twitter.com/#!/zh1nt0/status/111727685696364544

Du förstörde ingen stämning, jag påstod inte att betan började, bara att en start av battlelog bådar gott.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5