Windows 7 RC, GÅR INTE ATT INSTALLERA

Permalänk

Windows 7 RC, GÅR INTE ATT INSTALLERA

Jag har nu försökt installera Windows 7 RC i ett antal misslyckade försök och behöver nu hjälp.

För min dator se sign.
Jag har 1 hårddisk med 2 partioner varav den ena har XP SP3 installerat på. Jag försöker installera Win 7 RC på partion nr. 2.

Jag laddade ner ISO-filen (64bitars) ifrån Microsofts sida och brände den i 2 olika program, testat på att kopiera den mountade filen samt bränna ISO direkt. Dessa program har använts:
BurnImg
CDBurnerXP

Jag brände först i 16x vilket resulterade i att Installationen inte ens startade.
Testade i 4x och nu startade installationen och tar sig till
"steg 2, Installing Windows" i 3/4 fall. I 1/4 fall hänger den sig med felmeddelandet att DVD-rom driver saknas. Som denna:
http://www.sevenforums.com/installation-setup/8587-7-rc-64bit...

Men det tar sig som sagt förbi detta ibland och börjar Installera windows men stannar på "Expanding files" 0%. Där hänger den sig efter ca 20 minuter med ett felmeddelande om att någon fil saknas.

Man är jävligt less på sån här skit. Vad är felet! Har någon haft liknande problem?

Edit:
Kan kanske vara värt att nämna att DVD-spelaren är en IDE och ej SATA. Har inte möjlighet att testa med en SATA-drive så bara att glömma.

Kan man använda USB-minne att installera ifrån på något vis för att se om det blir skillnad

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och det går inte heller att posta rätt? i vårat Win 7 forum mao?

Pröva installerat med bara ett ramminne och se om det hjälper, kan mkt väl vara ett fel på dem.

Och ja du kan installera från USBminne.

Permalänk
Medlem

skynda dig att kasta skivorna och brännaren så långt åt skogs som du kan
går den olika långt så är det är det problem att läsa skivan du just bränt, och om jag vore du så skulle jag få bukt med det problemet först!,. men man behöver inte använda cd för att installera w7, usb fungerar
http://www.blogsdna.com/2016/how-to-install-windows-7-from-us...

Visa signatur

^fX

Permalänk

Sry för felpost, var lite irriterad och ville snabbt få upp tråden.
Mod. får gärna flytta tråden!

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sazmo123boy
Sry för felpost, var lite irriterad och ville snabbt få upp tråden.
Mod. får gärna flytta tråden!

du kan packa upp iso filen och sedan installera genom att starta setup.exe genom windows xp.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillee
du kan packa upp iso filen och sedan installera genom att starta setup.exe genom windows xp.

Nä du, den gubben går jag inte på. Windows 7 går inte att uppgradera till från XP, funkar endast med VISTA

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Fixa ett USB-minne och installera från det, det funkar jättebra! Googla på win 7 usb install för att få fram en guide

Permalänk
Permalänk

Windows 7 går hur bra som helst att uppgradera från Windows XP, det är dock ett operativsystem som KRÄVER att du har ett innan och du kan inte BOOTA med varken DVD eller USB. Du måste installera från ett tidigare operativsystem och sedan ta bort skiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä du, den gubben går jag inte på. Windows 7 går inte att uppgradera till från XP, funkar endast med VISTA

Går gör det, för jag har gjort det

Eller rättare sagt har jag installerat Win7 över min gamla XP, inte uppgraderat.

Om man öppnar ISO filen med t.ex winrar kan du köra setup.exe och installera över gamla xp men då får man en mapp med det gamla XP som heter old.Windows. så det är ju inte och rekommendera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Fixa ett USB-minne och installera från det, det funkar jättebra! Googla på win 7 usb install för att få fram en guide

Har testat det och får felmedellandet ifrån cmd som säger
"...inte giltigt win32-program..." när jag skriver in sista kommandot för att föra över boot-grejen.
bootsect /nt60 i:

Men googlade hela grejen och det visade sig att en hel del andra har samma problem. Kanske beror på att XP är 32-bits och jag försöker föra över 64-bits boot ifrån ISO:n.

Har nuy skaffat UltraISO som gör allt detta automatiskt så jag kommer förhoppningsvis kunna installera ifrån USB i slutändan.
Återkommer med hur det lyckades. Förjävligt dock att man ska stöta på så många brister i istallationen. Väldigt mycket jämfört med att installera XP.
1.Skiva in.
2. 30 min senare skiva ut. Färdig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vafan röker ni?
Jag kan boota hur bra som helst med min Win7 DVD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har testat det och får felmedellandet ifrån cmd som säger
"...inte giltigt win32-program..." när jag skriver in sista kommandot för att föra över boot-grejen.
bootsect /nt60 i:

Men googlade hela grejen och det visade sig att en hel del andra har samma problem. Kanske beror på att XP är 32-bits och jag försöker föra över 64-bits boot ifrån ISO:n.

Har nuy skaffat UltraISO som gör allt detta automatiskt så jag kommer förhoppningsvis kunna installera ifrån USB i slutändan.
Återkommer med hur det lyckades. Förjävligt dock att man ska stöta på så många brister i istallationen. Väldigt mycket jämfört med att installera XP.
1.Skiva in.
2. 30 min senare skiva ut. Färdig

För mig fungerade det utmärkt att installera från USB.

Följde denna guide:
http://www.tipsomvista.se/guider/111-windows-7/550-installera...

Packade upp iso filen med hjälp av winrar direkt till usb-minnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
För mig fungerade det utmärkt att installera från USB.

Följde denna guide:
http://www.tipsomvista.se/guider/111-windows-7/550-installera...

Packade upp iso filen med hjälp av winrar direkt till usb-minnet.

Jag följde denna guide men innan jag bootade med USB minnet så gick jag in i bios och ändrade boot ordningen så att USB minnet var överst i listan.

Man måste kolla när installationen är klar så att den inte försöker installera en gång till.

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag nu har jag använt mig av USB som nu fungerade helt perfekt tack vare UltraISO. Men fyfan att man ska behöva läsa en massa på internet och tjafsa i ca 2h innan man får in skiten. Jag är ändå inte helt grön när det kommer till sånt här men fick ändå lägga ner en hel del tid!

Nu sitter jag här med Windows 7 och tycker allt verkar endast positivt hittils. Det är hyfsat snabbt men känns ändå lite sirapsegt ibland. Kan endast jämföra med XP och Mac OS X som jag faktiskt tycker känns rappare.
Det verkar dock vara smidigt med drivrutiner och dylikt. Den verkar fixa det mesta själv!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sätter en femma på att din brännare eller de skivor du försökt använda var problemet i det här fallet.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Windows 7 går hur bra som helst att uppgradera från Windows XP, det är dock ett operativsystem som KRÄVER att du har ett innan och du kan inte BOOTA med varken DVD eller USB. Du måste installera från ett tidigare operativsystem och sedan ta bort skiten.

Det går visst att boota och installera från DVDn.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu syftade jag inte på att du skulle uppgradera från xp, utan att du helt enkelt startar installationen genom xp.

Därefter kan du sedan välja att formatera din nuvarande windows disk eller installera på en annan partition.

Funkar inte det så kan du ju även prova att tanka ner iso filen igen, den kan vara korrupt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk

Lånar tråden en snabbis håller på installera från USB och har följt en guide som verkar 100% men när jag börjar installationen så vill den ha cd rom drivrutiner som jag inte har :S har inte ens någon cd spelare inkopplad i datorn, hur kommer jag förbi detta?

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida