Ansluter till "Oidentifierat nätverk". Inget internet
Goddagens. Vill börja med att säga att jag har kämpat på med detta problem i ett par dagar nu, så pass att jag till och med drömde om det hela natten till idag. Det första jag tänkte när jag vaknade innan jag stack till byggarbetsplatsen var "All sömn var bortkastad.."
Nåja, nog med psykologin.
Så här står det till:
Plötsligt en dag efter jobbet så kunde min VISTA-dator inte identifiera något nätverk, helt sonika utan förvarning. Inget hade klöddat innan, inga närliggande program-installationer eller nåt.
Jag trodde det var telias servrar, så jag lät det vara en dag och tog fram gitarren istället.
Mitt telia 8mbit har funkat bra i alla år. Segt och jävligt, och max 3mbit enligt telias kundtjänst själva. Men det har funkat!
Dag två ringde jag telia, och mycket riktigt så hade dom kontakt med mitt modem. Tjejen reagerade på min urusla fart, i vanlig ordning, men det skulle fungera just nu iaf.
Mitt modem är lastgammalt. Säkert 8 år. Och telia-tjejen sa att kontakten hade förlorats ca 100gr under dagen, så vi trodde det var modemet.
Jag stack och köpte nytt modem, ny nätverkskabel och nytt nätverkskort. Tänkte det var lika bra och fräsa på med nytt överallt.
Installerade allt nytt, men samma problem.
Datorn ansluter till ett "oidentifierat nätverk", efter att ha sökt några sekunder.
Diagnostiserar jag anslutningen så hittar den ingen kabel, eller så säger den att det är fel på modemet eller routern.
Jag har kollat i Enhetshanteraren och allting "fungerar korrekt".
Datorn jag sitter på nu är ett gammalt skrälle jag slet fram från vinden precis, och den är kopplad till det gamla modemet och med den gamla kabeln, så problemet måste sitta inne i min dator.
Inte ens med det nya nätverkskortet fungerar det.
Har provat alla kombinationer av nytt och gammalt, utom det nya modemet för det var tydligen en modemrouter och den krävde visst att min dator skulle hitta den, när jag försökte installera.
Men eftersom mitt gamla modem bevislign fungerar så är det inte problemet.
Kan jag verkligen ha fått nåt elakt troll, från nån hemsida, som spökar?
Jag har Eset brandvägg/antivirus och det är väl bra?
Jag har ingen router, för jag fattar inte vad det är till för.
Jag tycker att ett nytt nätverkskort med nya drivrutiner borde göra susen men det gör varken till eller från.
Jag gjorde en systemåterställning till ett par dagar innan det började klödda, men det hjälpte inte.
En sak som är jäkligt konstig är att ethernet-lampan lyser på modemet, som den ska.
Windows-brandväggen är inaktiverad. Provat att inaktivera Eset-brandvägg.
Shit, jag ber verkligen om ursäkt om allt det här bara ser ut som svammel. Jag försöker verkligen få med allt, men jag är så himla trött i huvudet.
Varför sa telia-tjejen att kontakten brutits 100ggr, om det gamla modemet funkar?
Varför lyser ethernet-lampan grönt, om datorns inte ens ha hitta kabeln?
Varför fungerar allt korrekt, enligt Enhetshanteraren?
Varför ett "oidentifierat nätverk"? Det erkänner ju ett nätverk, men kan inte identifiera det. Om allt ser ut som vanligt så bör datorn ju utgå ifrån att det är som vanligt. Dator -> samma modem = samma lokala nätverk som för en vecka sen.
Det är ju för jägaren som att känna sig vilsen bara för nån har tagit bort gatuskylten på din egen gata!
Jag hoppas nån av er sitter och skrattar åt mig och påpekar att det är bara att göra si och så, sen är det löst.
Annars är det risk att jag får en 18,000kr piñata med mig till nästa fest.
Med varma hälsningar och ursäkter,
Andreas Hansen.
Sov gott.