Ansluter till "Oidentifierat nätverk". Inget internet

Permalänk
Medlem

Ansluter till "Oidentifierat nätverk". Inget internet

Goddagens. Vill börja med att säga att jag har kämpat på med detta problem i ett par dagar nu, så pass att jag till och med drömde om det hela natten till idag. Det första jag tänkte när jag vaknade innan jag stack till byggarbetsplatsen var "All sömn var bortkastad.."

Nåja, nog med psykologin.

Så här står det till:

Plötsligt en dag efter jobbet så kunde min VISTA-dator inte identifiera något nätverk, helt sonika utan förvarning. Inget hade klöddat innan, inga närliggande program-installationer eller nåt.

Jag trodde det var telias servrar, så jag lät det vara en dag och tog fram gitarren istället.
Mitt telia 8mbit har funkat bra i alla år. Segt och jävligt, och max 3mbit enligt telias kundtjänst själva. Men det har funkat!
Dag två ringde jag telia, och mycket riktigt så hade dom kontakt med mitt modem. Tjejen reagerade på min urusla fart, i vanlig ordning, men det skulle fungera just nu iaf.

Mitt modem är lastgammalt. Säkert 8 år. Och telia-tjejen sa att kontakten hade förlorats ca 100gr under dagen, så vi trodde det var modemet.

Jag stack och köpte nytt modem, ny nätverkskabel och nytt nätverkskort. Tänkte det var lika bra och fräsa på med nytt överallt.
Installerade allt nytt, men samma problem.

Datorn ansluter till ett "oidentifierat nätverk", efter att ha sökt några sekunder.
Diagnostiserar jag anslutningen så hittar den ingen kabel, eller så säger den att det är fel på modemet eller routern.

Jag har kollat i Enhetshanteraren och allting "fungerar korrekt".
Datorn jag sitter på nu är ett gammalt skrälle jag slet fram från vinden precis, och den är kopplad till det gamla modemet och med den gamla kabeln, så problemet måste sitta inne i min dator.

Inte ens med det nya nätverkskortet fungerar det.
Har provat alla kombinationer av nytt och gammalt, utom det nya modemet för det var tydligen en modemrouter och den krävde visst att min dator skulle hitta den, när jag försökte installera.
Men eftersom mitt gamla modem bevislign fungerar så är det inte problemet.

Kan jag verkligen ha fått nåt elakt troll, från nån hemsida, som spökar?
Jag har Eset brandvägg/antivirus och det är väl bra?
Jag har ingen router, för jag fattar inte vad det är till för.

Jag tycker att ett nytt nätverkskort med nya drivrutiner borde göra susen men det gör varken till eller från.

Jag gjorde en systemåterställning till ett par dagar innan det började klödda, men det hjälpte inte.

En sak som är jäkligt konstig är att ethernet-lampan lyser på modemet, som den ska.
Windows-brandväggen är inaktiverad. Provat att inaktivera Eset-brandvägg.

Shit, jag ber verkligen om ursäkt om allt det här bara ser ut som svammel. Jag försöker verkligen få med allt, men jag är så himla trött i huvudet.

Varför sa telia-tjejen att kontakten brutits 100ggr, om det gamla modemet funkar?
Varför lyser ethernet-lampan grönt, om datorns inte ens ha hitta kabeln?
Varför fungerar allt korrekt, enligt Enhetshanteraren?

Varför ett "oidentifierat nätverk"? Det erkänner ju ett nätverk, men kan inte identifiera det. Om allt ser ut som vanligt så bör datorn ju utgå ifrån att det är som vanligt. Dator -> samma modem = samma lokala nätverk som för en vecka sen.
Det är ju för jägaren som att känna sig vilsen bara för nån har tagit bort gatuskylten på din egen gata!

Jag hoppas nån av er sitter och skrattar åt mig och påpekar att det är bara att göra si och så, sen är det löst.
Annars är det risk att jag får en 18,000kr piñata med mig till nästa fest.

Med varma hälsningar och ursäkter,
Andreas Hansen.

Sov gott.

Permalänk
Medlem

Öppna en kommandoprompt.

Start / run / cmd <enter>

Skriv : Ipconfig

Då du kopplar upp dig bör du få en ipadress , börjar denna ipadress på 169.x.x.x så har du ingen kontakt alls och då har du problem med mjukvarubrandväggar eller nätkort/nätverkskabel

Således testa först med att avinstallera eset och dess brandvägg.

Eftersom du sitter o härjar direkt med modemet så byt inte nätkort o greja för då kommer det ta tid (olika för olika operatörer) innan de godkänner ditt nätverkskort att köra med.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

För att hjälpa dig i din felsökning kan jag kika hur det ser ut från oss mot dig.
Vem vet, felet kan ligga i nätet.
Skicka dina uppgifter till mig via detta formulär:
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515
Kom ihåg att ha utrustningen påslagen så jag kan se om din dator får någon kontakt.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tack Harakiri och Johan för er tid.

Harakiri hade alldeles rätt att misstänka Eset.
Efter att ha läst en massa om liknande problem på chicagotech, så blandade jag olika lösningar och fick igång internet igen flyktigt, sedan försvann det igen.

Jag uteslöt det ena med det andra och kom fram till att det var nånting med Eset och IPv6-protokollet, samt att vista är vista.

Jag återställde allt jävelskap jag hittat på och disable:a alla Eset-funktioner. (Jag e feg, vågade inte avinstallera)
Inget internet ändå.

Så jag gick in på Egenskaper på mitt nätverkskort och bockade av IPv6.
Väl där så såg jag att dom rackarna på Eset smygt in en "Eset Firewall"-tjänst på mitt nätverkskort. Den bockade jag av.
Och PANG! Fritt flås i rören igen!
Eller ja, det hostar som en gammal Volvo PV, i vanlig ordning, men det verkar vara lika pålitligt igen, också.

Jag kan kryssa i IPv6 igen efter att internet fungerar, men det räcker inte med att avbocka Eset-tjänsten bara.
Måste avbocka både Eset-tjänsten OCH IPv6 för att sedan låta internet kicka igång, och sen bocka i IPv6 igen.

Efter det så kan jag enable:a allting på Eset's mjukvaror igen, men INTE Eset-tjänsten på nätverkskortet.
Så jag vet inte om jag e skyddad eller inte.
Eset säger jag är det, men jag tror jag har i varje fall tagit bort "the first line of defense" verkar det som. Men vad vet jag? Jag är snickare.

Mail är skickat till Eset nu precis där jag bad dom kolla på det.
Konstigt att det bara hände så där helt plötsligt, efter en massa år.

Tack allihop!

Permalänk
Medlem

Just det! Nu kan jag ju prova och installera min nya modemrouter, så får vi se vad det ska vara bra för!

Permalänk
Medlem

ja, jäklar i havet! jag tar tillbaka vad jag sa om mitt trötta telia.

Jag brukar vara riktigt nöjd om jag laddar ner i runt 240kb/s.
Nu spinner den loss på runt 630kb/s, när jag sitter och laddar ner från Steam.
Kan det va så jäkligt att mitt 8åriga zyxel 600 inte orkade mer?
Den gamle räven. Som en trött gammal oxe.

Nä, jag får nog passa mig, så jag inte får blodad tand här.
Det är nog bättre och lämna bandbredd åt dom yngre pågarna.

Permalänk
Medlem

dom där gamla prestige 600 blir ibland trötta efter ett par år, inte alls ett ovanligt fel när man upplever dassig hastighet.

skönt att det verkat fixa sig för dig i alla fall

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|