Permalänk

Datorn small

Satte mig för en liten stund framför den stationära datorn. Efter en liten stunds slösurfande small det till rejält. Från datorns håll kom en blixt och säkringen gick.

Har nu bytt ut säkringen, men vill inte gå längre än så eftersom jag druckit några glas. Antar att det blivit kortslutning någonstans i datorn.

Har aldrig hört talas om något sånt här tidigare och har verkligen inte varit med om nåt sånt tidigare.

Väntar tills imorgon med att undersöka. Hur illa kan det ha gått egentligen? Antar att bästa scenariot skulle vara att nätdelen är sönder. Sämsta är väl att inget går att rädda förutom lådan (som iofs inte är värd att rädda).

Luktade brännt förresten efteråt, vilket inte är så konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem

med absolut allra största säkerhet en kondning som smällt i din nätdel. Har du ett inte allt för budget nätagg så har troligtvis resten av datorn klarat sig.

Gör följande speca komponenterna du har i datorn så kan se vad som är värt att lägga energi på och vilken typ av eventuellt nytt nätagg jag kan rekommendera till dig.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

hmm
Var ett tag sedan man byggde den. Ska se om jag kommer ihåg allt.

AeroCool ExtremEngine 3T
Q6600
(kylaren bytte jag ut till en stor Scythe och 120 fläktar)
NEC DVD-brännare
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
Gigabyte GA-P35-DS4
Hiper 530W Type-R Modulär
500GB HDD
8800GTX 768mb

Permalänk

Blir väl att köpa ett corsair 480W med en ny låda och två noctua fläktar om det bara är nätagget som är sönder. Tycker den var jävligt högljudd annars. Vi får hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Om du varit nykter hade det varit bra om du försökt lukta dig till vilken del som luktar bränt. Möjligen kan du se imorgon hur det ser ut. Först bör du kontrollera om du kan se andra skador. Ta även bort allt onödigt. Tex hårddiskar, DVD, ALLA USB grejer etc.

Håller med dina misstankar om nätagget. Trasigt/defekt nätagg kan fortsätta ta sönder andra datorer. Därför lånar man ett annat nätagg så man kan fortsätta testa vad som gick sönder

Kanske även moderkortet (processorn) gick sönder.
Hårddisken du kan testa i en annan dator.

Edit:
Hiper har ett rykte om sig att dra med sig andra delar.
Håll Hiper borta från nästa dator.

Permalänk
Medlem

Tycker jag ser massor trådar om Nätdelar som smäller nu för tiden.

Förhoppningsvis bara nätdelen som rök, ibland funkar dom till och med efter smällen men kanske inte rekommenderat att köra på en nätdel som har smällt.

blir ju lite paranoid här o bara väntar på min tur att höra detta legendariska "kaboom".

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

nawidek:
Kan inte se din nätdel i din skyllt så det är svårt att säga hur det är för dig. Jag kan dock säga att har du Hiper så spelar du rysk roulet mot din dator.

Permalänk

hadde en transistor som small i mitt nätagg när jag satte i sladden i vägguttaget

så det händer att även dom kan smälla ibland

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

hadde en transistor som small i mitt nätagg när jag satte i sladden i vägguttaget

så det händer att även dom kan smälla ibland

men resten av datorn var ok så illa bara i reservagget å körde vidare

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ok men då har du ett system som är värt att ändå lägga lite energi på.

Att du har ett Hiper agg som smäller precis när garantin gått ut är du inte den förste eller siste som kommer att uppleva.

Jag skulle våga satsa rejält med pengar på att det är en eller flera kondningar i ditt nätagg som smällt.

Detta kan ske även på bättre agg om tex. ditt elnät blivit utsatt för en strömspik. Fördelen med ett bra agg är att det sällan är något annat i datorn som tar stryk i det fallet.

Detta är tyvärr mer än man kan säga om hiper aggen. Med lite tur så har ändå resten klarat sig.

Om du har möjlighet så Låna ett kvalitets agg på 450w och uppåt (det räcker gott för att testa ditt system om det är ett vettigt agg) Ta ut hiper agget och släng det (gärna på den som sålt det till dig om det råkar vara en sekunds garanti kvar )

Sätt i det nya agget använd och börja felsöka om allt funkar som det ska uppdatera denna tråden med vad som inte funkar etc.

Tipps på nytt agg är dem som det varit massa snack om här på swec senaste tiden, Cougar. Jag har läst på en hel del om dem och de är riktigt bra
Du klara dig på deras 400w då den har plenty med A på 12v men jag skulle nog ändå rekomdera 550w varianten för att ha högre headroom ditt grafikkort slukar en hel del och även din cpu har en tdp på 105w

http://www.dustinhome.se/pd_5010330456.aspx

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
nawidek:
Kan inte se din nätdel i din skyllt så det är svårt att säga hur det är för dig. Jag kan dock säga att har du Hiper så spelar du rysk roulet mot din dator.

Kör på ett CoolerMaster M700, valde efter ett Sweclockers test jag såg för länge sedan och det funkar än Men kvittar ju märke, alla nätdelar kan ju faila o smälla. dock mindre chans iallafall ;).

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[i]Men kvittar ju märke, alla nätdelar kan ju faila o smälla. dock mindre chans iallafall ;). [/B]

Där har du fel det skiljer en hel del, så märke kvittar inte! Fast det är ju även viktigt med vilken modell etc.

//Edit för er som kanske vill läsa på lite mer http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Visa signatur

Permalänk

Gick nyss dit och satte in sladdenn igen i datorn. Tryckte på "on" knappen på nätagget och då fick jag hoppa till. Det blev en lika dan smäll igen. Gnistor flög ut från nätaggets baksida och säkringen gick igen. Nu kan man vara helt säker på att agget är sönder. Dock kan fler grejer strukit med i och med detta.

Tack för tipset på nätagg. Det var ganska billigt.

Ska kolla imorgon om det är svart någonstans på moderkortet eller så. Är det inte det så får jag beställa nytt agg. I andra fall får man ju försöka rädda hårddisken minst. Ska nog satsa på ett starkare agg redan från början då det kan bli aktuellt med nytt bygge ifall detta har totalkollapsat.

Kan du rekommendera något för runt 1000-1500?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Köp ett lite värre corsair-agg (HX-serien). 520-750w.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LionelMessi
Gick nyss dit och satte in sladdenn igen i datorn. Tryckte på "on" knappen på nätagget och då fick jag hoppa till. Det blev en lika dan smäll igen. Gnistor flög ut från nätaggets baksida och säkringen gick igen. Nu kan man vara helt säker på att agget är sönder. Dock kan fler grejer strukit med i och med detta.

Tack för tipset på nätagg. Det var ganska billigt.

Ska kolla imorgon om det är svart någonstans på moderkortet eller så. Är det inte det så får jag beställa nytt agg. I andra fall får man ju försöka rädda hårddisken minst. Ska nog satsa på ett starkare agg redan från början då det kan bli aktuellt med nytt bygge ifall detta har totalkollapsat.

Kan du rekommendera något för runt 1000-1500?

Man får ju hoppas att inte nätagget tog med sig moderkortet eller liknande
Men detta borde vara en tankeställare... Snåla aldrig på viktiga delar som Nätagg...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Köper man skräp så får man... just det... skräp. Tråkigt men sant. =0)

Cooler Master Silent Pro 700W rekommenderar jag till dig. Modulära kablar är trevligt, det är tyst och det är framförallt stabilt.

Finns på lager ute hos NetOnNet. Precis i utkanten av Malmö (vid Strömgatan passande nog).

Permalänk

Jo, men mitt nätagg fick finfina betyg av swec vid den tiden då jag köpte det. Dessutom körde jag då en E6600 med 8600 graffe. Agget blev kvar när jag sålde datorn så jag tänkte lika bra att använda det. Bara inte resten av grejerna gått sönder så är det inte hela världen. Men det får vi förhoppningsvis se imorgon. Alternativt nästa vecka när jag fått nytt nätagg.

MVH

Permalänk
Medlem

Även de bästa nätaggregat kan smälla, se till att dammsuga och låt inte katten ligga och vila på datorn

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Hedersmedlem

det är inte direkt värt att lägga 1500kr på ett agg på den riggen (lr normallt över huvud taget btw) vill du ha ett lite finare agg med modulära kablar så kolla på http://www.dustinhome.se/pd_5010330452.aspx kraftigt overkill dit ditt system du har nu men då har du något att bygga på med

OBS Vad du än gör så sluta att testa med det gamla Hiper agget om du inte redan har dödat andra delar av din dator så ökar du risken för det markant om du håller på och försöker starta den med Hiper agget. Släng det asap lägg inte ner en sekund mer på det agget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troyan
Även de bästa nätaggregat kan smälla, se till att dammsuga och låt inte katten ligga och vila på datorn

Ofc men det är ju inte det det handlar om. finns tex inget agg i världen som klara ett direktnedslag av en blixt i ditt hus.

Det som är skillnaden mellan budgetagg och kvalitetsagg är framförallt livslängden, värmeutveckling, säkerhets features, hur stora späningsavikelser de klarar med mera med mera. Jag skulle kunna förklara det hela lite mer i detalj men läs hellre på lite själva tex på http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=... som jag skrev innan. Så slipper jag skiva en uppsatts

Kontentan av det hela är att: ett kvalitetsagg går att lita på under alla normala förhållanden, det har längre livslängd, risken att det går sönder minskar avsevärt, risken att det tar med sig andra delar av din dator om det går sönder minskar också avsevärt. Dessutom har det högre effektivitet än ett budget agg vilket innebär lite lägre el räkning men framförallt lite lägre värme (=längre livslängd) Både för agget och för resten av ditt system.

Visa signatur

Permalänk

Jag lyckades med bedriften att kortsluta mitt gamla hiper 480w agg när jag var inne o pillade i datorn medans den var igång >_< (aja baja!)

Det small till ordentligt och nätagget luktade lite bränt. Jag tog för givet att allt hade packat ihop så jag tjackade mobo cpu minne och graffe nytt.
Det visade sig dock senare att det bara var moderkortet och nätagget som hade packat ihop men jag fick iaf en anledning att uppgradera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LionelMessi
Jo, men mitt nätagg fick finfina betyg av swec vid den tiden då jag köpte det. Dessutom körde jag då en E6600 med 8600 graffe. Agget blev kvar när jag sålde datorn så jag tänkte lika bra att använda det. Bara inte resten av grejerna gått sönder så är det inte hela världen. Men det får vi förhoppningsvis se imorgon. Alternativt nästa vecka när jag fått nytt nätagg.

MVH

Jag vet att mängder av forummedlemmar hakade på att Hiper var det coolaste som fanns och utan någon som helst fakta höjde det till skyarna.

Typ, som det brukar skrivas: "Underbart agg, rockar fett. Har haft det en hel vecka och det tuffar bara på!"

Flockbeteendet går alldeles för lätt igång.

Komplett utnyttjade detta ordentligt vid tiden och höjde priset till över 1000kr för typ-R 580W, vilket var fullständigt barockt med tanke på de usla komponenterna som satt i. Det fanns tester vid tidpunkten så detta gick att se. Jag var dock inte speciellt aktiv här då (om ens alls).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det är garanterat bara nätaggregatet som gått sönder.
Du har (skydds)kretsar direkt på nätingången som gått sönder och numera orsakar kortslutningen som drar proppen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Det är garanterat bara nätaggregatet som gått sönder.
Du har (skydds)kretsar direkt på nätingången som gått sönder och numera orsakar kortslutningen som drar proppen.

var inte så säker på det...

har sett filmer med billiga nätagg som bara fortsätter att pumpa in spänningar även att det ryker och nästan slår lågor ur fläkthålen

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hade det funnits skyddskretsar på primärsidan så skulle det inte blivit några fler smällar/blixtar och inga fler säkringar hade gått sönder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

För Hiper är det snarare garanterat att FLERA saker har gått sönder oavsett om de har extra skydd eller inte.

Inte så smart att försöka sätta på dator när vi redan varnat upprepade gånger. Hoppas att du åtminstone tog bort hårddisken så att inte den blev stekt också.

JA, Hiper har stekt hårddiskar också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hade det funnits skyddskretsar på primärsidan så skulle det inte blivit några fler smällar/blixtar och inga fler säkringar hade gått sönder.

Suck... har du jobbat med nätaggregat och elektronik eller gissar du bara ?
Vet du hur kondensatorer och VDR-motstånd agerar efter genomslag ?

Bara ett exempel på användningsområde av vdr-motstånd...
http://www.lra.se/roys/page/aska-mera.asp

Citat:

Elnätets faser kopplas till PUS med VDR motstånd, men i starkströmsbranchen kallas de där ventilavledare, dessa kopplar elnätets faser till PUS under en högspänningstransient, dvs under åsksmällen.

El o tele nät är kortslutet under åsksmällen.

Smart va? Då finns chans att datorn o modemet klarar sig.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Där har du fel det skiljer en hel del, så märke kvittar inte! Fast det är ju även viktigt med vilken modell etc.

Menade inte att alla märkens nätdelar smäller. Menar bara att risken finns ju i alla nätdelar. Självklart är de olika med kvalité.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Det som är skillnaden mellan budgetagg och kvalitetsagg
Text....

Det man mest märker är att det finns 650W från dåliga tillverkare inte klarar en dator (grafikkortet) samtidigt som ett kvalitets agg på 400-450W räcker och blir över för SAMMA dator.

Permalänk

Det är väl som att köpa en 25kg säck potatis direkt från bonden...
Om man inte kollar efter i säcken så är risken att man även betalar för sten...

Med detta menar jag att om man bara ser till vikten och inte till innehållet så
kan de 500W bestå till 100W av 3.3V, -12V och -5V som ingen använder idag.

Visa signatur