Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men Turbo-funktionen finns väl på alla modeller, även de som inte är VT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megabävern!
Rätta mig om jag har fel men Turbo-funktionen finns väl på alla modeller, även de som inte är VT.

Tjapp!

Jag vet inte om Turbo finns på alla eller ej däremot har VT versionen switchable graphics vilket A versionen inte har.

Turbo inkluderar ju två saker såvitt jag vet, överklockning av process samt att datorn byter från det integrerade grafikkortet (GMA 4500) till det dedikerade (G210M eller va det är för modell).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Citat:

QV165 har INTE turbo..så på alla modeller finns det inte..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ska vara ett t efter modellnamnet för att det ska vara turbo.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit ganska sugen på denna dator, tänkte ha den till bildredigering och vanligt kontorsarbete. Lightroom, Photoshop etc.

Vad klarar VGA respektive HDMI-utgången för upplösning på externa skärmar?

Jag har en Eizo 24" LCD och datorn jag skall köpa behöver klara av 1920x1200.

Allt jag läst om UL30A på nätet ger så tvetydig information, står en sak på ett ställe och något annat på ytterligare ett ställe.
T.ex. att det bara finns VGA-port men de datorer jag sett har då både HDMI samt VGA-port.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Asus.David: Får man fråga när UL80 förväntas komma ut på marknaden i Sverige?

UL80 kommer vi nog inte köra i sverige tyvärr

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Hur mycket skiljer sig mellan 4400 och 5600 mAh? Inte duktig på sånt!

cirka 150-200 gramm

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoberg
Kanske konstig fråga men hittar egentligen ingen info som bekräftar det:
Har UL30-modellerna en inbyggd mic (för t.ex. skype anv.)?

Hur är det med windows installationerna på dessa burkar:
Är det en recovery partition på dem?
Får man med Windows installation CD (att använda med extern USB-CD)?
Får man med USB sticka med windows installation på?
Om hårddisken går sönder, hur installerar man om windows då (om det inte följer med på USB-sticka dvs)?

det är recovery partition på dem. crashar recovery partitionen ochdu vill ominstallera följer de en recovery cd med så kan man kanske låna en extern odd av någon...eller så kan man självklart skicka den på service också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Har 30VT switchable graphics?

japp, man kan switcha mellan dem med hjälpa av en knapp

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja VT kostar ju 500kr mer än den vanliga och det större batteriet kostar också 500kr mer än den vanliga.
Men det borde väl finnas folk som är villiga att lägga 8000kr på en liten men ändå relativt kraftfull laptop med så bra batteritid.
Det blir nog batteritid för mig. Kommer inte spela något krävande ändå.

just funktionen att man kan växla grafikkort så man ändå kan få lång batteritid samt att de mindre batteriet är billigare vart anledningen till att de blev de mindre batteriet i VT versionen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

endast de som heter Vt, Vs har Turbo33 funktion.
dvs UL30VT, UL50VT, UL50VS...men Turbo33 är en funktionen i BIOS så eventuellt kan de komma till de andra också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da_moose
Jag har blivit ganska sugen på denna dator, tänkte ha den till bildredigering och vanligt kontorsarbete. Lightroom, Photoshop etc.

Vad klarar VGA respektive HDMI-utgången för upplösning på externa skärmar?

Jag har en Eizo 24" LCD och datorn jag skall köpa behöver klara av 1920x1200.

Allt jag läst om UL30A på nätet ger så tvetydig information, står en sak på ett ställe och något annat på ytterligare ett ställe.
T.ex. att det bara finns VGA-port men de datorer jag sett har då både HDMI samt VGA-port.

Det är HDMI samt VGA på alla UL30 och UL50.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
Det är HDMI samt VGA på alla UL30 och UL50.

Ok, men klarar den 1920x1200 på extern skärm?

Hittar ingenting skrivet om detta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da_moose
Ok, men klarar den 1920x1200 på extern skärm?

Hittar ingenting skrivet om detta.

har inte provat de fysiskt själv men vad jag kan hitta ska den klara upp till 2058x1536

Permalänk
Medlem
Citat:

har inte provat de fysiskt själv men vad jag kan hitta ska den klara upp till 2058x1536

Tackar!

Då återstår det bara att välja om man vill ha lite snabbare propp eller längre batteritid då alltså. Lutar nog åt stora batteriet på 056-modellen.

Jämförde prestandaklassificeringen i Vista med min C2D T7500 idag och skillnaden var 5,1 för T7500 och 4,5 (eller därikring) för SU7300 enligt ett test jag läste på nätet.

Jag tror det kommer att funka klockrent att köra PS och Lightroom, upplever inga problem hastighetsmässigt idag med T7500 och köper jag en UL30 så går jag upp från 3 till 4 GB minne som dessutom är snabbare.

Det enda som jag faktiskt skulle önska var att det skulle vara inbyggt 3G modem i datorerna, då slipper man dongel-eländet som alltid är ivägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

endast de som heter Vt, Vs har Turbo33 funktion.
dvs UL30VT, UL50VT, UL50VS...men Turbo33 är en funktionen i BIOS så eventuellt kan de komma till de andra också.

Av detta drar jag slutsatsen att vt/vs-modellerna har biffigare kylning som bättre klarar lite överklockning av CPU:n. De har ju rimligtvis en extra heatpipe som går till GPU:n, men har de även en kraftfullare fläktanordning? Och är det i så fall någon skillnad i ljudnivå mellan ett vt/vs och icke vt/vs i idle?

Tack på förhand!

Ollo, Bokbindarvägen

Permalänk

Större batteri låter smaskigare för mig, skall ju mest ha den som en underhållande avancerad skrivmaskin med lite extra underhållning ibland.

Hur mycket tid får man med 4400 batteriet i jämförelse med 5600 batteriet? Antar att 12 timmar med 5600 är med wlan off osv?

Permalänk

Klämde på en UL30A idag och den var lika stabil som HP Dm3 tycker jag! Touchpaden var ju mil bättre än HP:ns.

Permalänk
Entusiast

Nu är en UL30A beställd från Dustin. Om leveransstatusen stämmer på deras sida så lär den trilla in i slutet av veckan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har de kommit ännu en ny..
UL30A-QX180V - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=521582

Svart, Stora batteriet, 320gb HDD, Gigalan, 1,3MP cam. Hmm.. synd att den inte fanns ute när jag köpte min för 2 veckor sen..

Edit: Å varför har nu min QX163V försvunnit? Fanns iofs bara på Expert, men ändå..

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken djungel av snarlika modeller Asus pumpat ut. Bra att man kan välja efter behov, men det är ju synligen kaotiskt eftersom handlarna själva inte verkar veta vilka modeller de säljer.

Har också varit många barnsjukdomar vad gäller byggkvalité och annat.

Det verkar vara en bra produkt som verkligen tilltalar mig. Den är precis i det marknadssegmentet jag är intresserad av och känns ohotad där. Dock tror jag det bästa är att avvakta tills den initiala utvecklingen lugnat ner sig och de fått full ordning på tillverkningsprocessen, om man inte är i akut behov av en laptop vill säga.

VT-versionerna verkar intressanta, även om man skulle önska att de löste det i Linux också genom drivrutinerna så att man kan ändra det under körning.

Ett ytterligare konfigurationsval som skulle vara fint är att kunna välja SSD-disk. Då kan de öka sin utannonserade batteritid ännu mer, eller ha samma batteritid fast med minskad vikt eller något annat mysigt. Ljudnivån hade ju också närmat sig nollnivå då. Finns säkert många som med glädje hade betalat mer för det.

Sen hade man ju alltid kunnat önska sig att få en laptop utan Windows, men det verkar av olika anledningar svårt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Vilken djungel av snarlika modeller Asus pumpat ut. Bra att man kan välja efter behov, men det är ju synligen kaotiskt eftersom handlarna själva inte verkar veta vilka modeller de säljer.

Har också varit många barnsjukdomar vad gäller byggkvalité och annat.

Det verkar vara en bra produkt som verkligen tilltalar mig. Den är precis i det marknadssegmentet jag är intresserad av och känns ohotad där. Dock tror jag det bästa är att avvakta tills den initiala utvecklingen lugnat ner sig och de fått full ordning på tillverkningsprocessen, om man inte är i akut behov av en laptop vill säga.

VT-versionerna verkar intressanta, även om man skulle önska att de löste det i Linux också genom drivrutinerna så att man kan ändra det under körning.

Ett ytterligare konfigurationsval som skulle vara fint är att kunna välja SSD-disk. Då kan de öka sin utannonserade batteritid ännu mer, eller ha samma batteritid fast med minskad vikt eller något annat mysigt. Ljudnivån hade ju också närmat sig nollnivå då. Finns säkert många som med glädje hade betalat mer för det.

Sen hade man ju alltid kunnat önska sig att få en laptop utan Windows, men det verkar av olika anledningar svårt.

Fast det verkar ju högst oklart om man verkligen sparar batteri på att köra SSD. Det verkar ju bero helt på hur datorn används. Dock skadar det ju inte att hjälpa den långsamma processorn lite med en snabb hårddisk och att få datorn helt ljudlös är ju aldrig fel. Synd att SSD ska vara så dyrt bara.

Hoppas jag får ett vettigt exemplar. Den borde dyka upp i morgon om jag känner Dustin rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För bövelen, att det kommer ut så många modeller och inte en enda kan ha 3G inbyggt.

Har ju läst tester om att amerikanska modeller har uttag för SIM-kortet alldeles ovanför minneskortsläsaren.

Permalänk
Medlem

Kan man anta att UL30VT kan spela Battlefield 2 på åtminstone medium inställningar?

Permalänk

Nu beställde jag till sist en UL30A-QX056V från Dustinhome. Spännande!

Permalänk
Entusiast

Jag har redan stött på lite problem med min nya UL30. Jag tänkte dumpa den irriterande D:-partitionen men det verkar inte gå. Jag kan inte utöka C: efter att jag tagit bort D:. Någon som har lyckats med detta och kan förklara för mig hur man gör?

Visa signatur

Permalänk

Jag försökte samma sak på en Dell från förra året, men det fungerade inte av någon märklig anledning, det gick att formatera partitionen, men inte merga den med huvudpartitionen. Märkligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

som de ser ut nu ~7500 och i silver till att börja med

Den varianten som Amazon har ute för förbokning är svart!
http://www.amazon.com/gp/product/B002XZLURC?ie=UTF8&tag=hl0f-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xatu
Kan man anta att UL30VT kan spela Battlefield 2 på åtminstone medium inställningar?

Här kan du kolla in lite prestanda på UL80VT som har samma spec som UL30VT
http://www.expertlaptopreview.com/?p=10

Permalänk

Har fått hem den och klämt lite på den, den kändes betydligt mer stabil än Hp Dm3. Enter tangenten var förövrigt mer som på klassiska vanliga stationära tangentbord.

Batteriet glappar pyttelite, men absolut inte så det stör.

Allt som allt är jag sjukt nöjd! Ska bli spännande och se vad Win 7 går för.