HD 5870 eller vänta till Geforce med Physx/CUDA?

Permalänk

HD 5870 eller vänta till Geforce med Physx/CUDA?

Hej där ^^
Skulle hemskt gärna vilja köpa ny dator då min börjar bli lite gammal men undrar om jag ska satsa på ett HD5870 kort eller om man ska vänta på ett Geforce med Dx11 och Physx/CUDA?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

vänta

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Köp ett 5870. GT-300 serien lär dröja något halvår, och antagligen kosta skjortan ..

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

En tråd som bäddar för bråk
Vänta 6 månader AMD släpper ett kort som stödjer DX12 då.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk

Nu ljuger du, DX13 är det som släpps!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
En tråd som bäddar för bråk
Vänta 6 månader AMD släpper ett kort som stödjer DX12 då.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpt ett 5870, eftersom nvidia har blivit ett riktigt blufföretag som kör med fula knep bara för de inte ligger på toppen i dagens läge. Våga vägra nvidia!

Permalänk
Medlem

Vänta tills 300-släpps. Priserna på 5870 lär ju gå ner då.

Permalänk
Medlem

Denna tråd kommer bli en War Zone!

Men jag skulle vänta på GT300 serien och se vad den har att ge.
Men 58xx korten kommer även minska i pris.

Lägg ner DX Skämten. Dom är så lame!

Permalänk

Jag anser inte att nvidia är ett blufföretag, däremot kör de ett väldigt, väldigt fult spel mot AMD, det är rätt grova drag de drar mot AMD, men ingenting som jag tror gynnar deras rykte eftersom folk kommer att dra sig undan lite mer eftersom de kör fulspel.
Nvidia är bra på att få folk att veta om deras fulspel, men när det kommer till grafikkorten så har Nvidia verkligen backat undan känns det som, de har inte riktigt svarat på konkurransen.

Hade jag haft exempelvis ett 4870x2 eller 4890 i CF eller motsvarande prestanda så hade jag väntat på Nvidias nya kort, absolut, eftersom jag tror att de lär sig lite av AMD och även får lite längre tid på sig att förbättra det AMD kanske gjort dåligt.. Tror absolut att Nvidias nya kort kommer att klå AMD's nya DX11 kort, det är väll nästan så med alla nya kort som lanseras, att de är bättre än de äldre korten Men om man inte har något kort överhuvudtaget så tycker jag man skall köpa ett 5850 alternativt 5870!

Permalänk
Medlem

Ja man kan undra vad Nvidia har i kikaren.
Personligen tror jag dom sitter med något stort. Det är någ därför dom snackar lite skit dit och dit.
Dom är någ så uppspelade att lansera något nytt som tar oss konsumeter med storm. Men man får sitta och vänta och se vad dom nya Korten har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

nvidia, funkar bäst på diverse spel
Jag hade väntat, kommer kanske också köpa nya gt300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop

Du får gärna utveckla det där och visa vilka grunder du bygger det på.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Jag tro jag väntar lite till iallafall ^^ eftersom de verkar som det inte är alltför lång tid tills GT300 kommer, och även om de inte blir nått sånt då så lär 5870:n sjunka rejält i pris

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

när tror ni korten kommer släppas då`? Står ju ingenting om det- de kan dröja. Att dom skall prestera bättre än 58** serien - vem vet det, säkert att dom presterar väldigt jämt-

Visa signatur

*I7 920@4Ghz *6Gb1600Mhz Domintor *Rampage II Extreme *5870 "Crossfire" 5870 *300Gb Raptor * corsair 1000w

Permalänk

Ingen aning faktist, läste bara den nya tråden om att det var på gång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det lär ju dröja men har man lärt sig nåt den senaste tiden så är det att nVidias kort lär kosta mer när de väl kommer. Visserligen lär 5870 sjunka också men ska man alltid vänta månader på att något några få procent (eventuellt) bättre (kanske sämre) släpps eller på att något sjunker i pris litegrann så får man aldrig något köpt. Blir då GT300 överlägset kommer AMD släppa en upphottad variant och sänka priserna på 5870. De nöjer sig aldrig.

Handla på du Det enda är väl om kortet sjunker i pris när de börjar synas oftare i lager men det tror jag inte blir särskilt markant.

Permalänk
Medlem

De senaste planerna verkar tyda på Q1 2010. Sedan är det de där med papperslansering med.
AMD har lanserat sina kort, men tillgången i butikerna är väldigt liten
Lär bli samma effekt för nVidia.
PhysX ser jag heller inte som någon fördel nu iom Dx11 som innehåller OpenCL och Directcompute (Standardiserade och olåsta språk för fysik).

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Jag hade väntat, kommer kanske också köpa nya gt300

Antar att det är därför HD5870 är så mycket snabbare än Nvidias motsvarigheter?

Nej, jag försöker inte trolla, men vissa inlägg måste man såga av vid forknölarna, med en motorsåg.

*BRRRRRRRRRUM!*

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

5870 lär dröja innan dom når ut till butiker.är så trött på att behöva vänta.
Varför lansera nya saker när dom inte finns att köpa?
samma sak med Intels SSD

det är som att erbjuda dagens rätt i en restaurang men maten finns ej.

Permalänk
Medlem

Aldrig att det kommer vara större skillnader mellan nvidias kommande serie och 58** korten i hur dom prsterar, det kommer vara väldigt jämt eller att amd kommer vara snäppet vassare (vad jag tror). 58 serien har verkligen blivit bättre än föregångarna.

Jag köper 3 5870 på en gång, skall bli intressant att se.. Det är svårt att få tag i dessa kort just nu, kan man lägga en beställning nu eller tror ni det kommer lugna sej vid nästa leverans.

Visa signatur

*I7 920@4Ghz *6Gb1600Mhz Domintor *Rampage II Extreme *5870 "Crossfire" 5870 *300Gb Raptor * corsair 1000w

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
5870 lär dröja innan dom når ut till butiker.är så trött på att behöva vänta.
Varför lansera nya saker när dom inte finns att köpa?
samma sak mer Intels SSD

Ja det lär dröja, hela 3 dagar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498317
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498840

Kommer inte i håg när jag såg så god tillgång på ett populärt grafikkort, strax efter lansering.
ATI verkar fått upp produktionstakten rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Re: HD 5870 eller vänta till Geforce med Physx/CUDA?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Hej där ^^
Skulle hemskt gärna vilja köpa ny dator då min börjar bli lite gammal men undrar om jag ska satsa på ett HD5870 kort eller om man ska vänta på ett Geforce med Dx11 och Physx/CUDA?

PhysX och CUDA är bara namn på något som bägge grafikkorten stödjer i form av OpenCL och Direct Compute 11, tack vare Microsoft. RV870 är en extremt lyckad grafikprocessor och det är ingen tvekan att köpa ett sådant idag om man behöver ett nytt kort. Vänta kan du göra hela tiden, även på ATI's svar av GT300. GT300 dröjer, så köp ett HD5870 eller HD5850.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppik
Aldrig att det kommer vara större skillnader mellan nvidias kommande serie och 58** korten i hur dom prsterar, det kommer vara väldigt jämt eller att amd kommer vara snäppet vassare (vad jag tror). 58 serien har verkligen blivit bättre än föregångarna.

Jag köper 3 5870 på en gång, skall bli intressant att se.. Det är svårt att få tag i dessa kort just nu, kan man lägga en beställning nu eller tror ni det kommer lugna sej vid nästa leverans.

Vet ju inte mycket alls om nvidias kort än så man får väl vänta och see.
Om jag skulle gissa så tror jag att det kommer vara nvidias kort som kommer vara snäppet vassare. De största skillnaderna kommer väl vara att amd har eyefinity medans nvidia har 3d vision osv.
(Själv tror jag väl att också nvidia kommer komma ut med något som liknar amds eyefinity snart har nog inte undgått nvidia att folk kör fler och fler skärmar.)

Skulle jag lagt 11k för grafikkort skulle jag ialla fall vänta lite och see vad nvidia kommer med. Vad ska du ha med 3st 5870 kort till? (lite nyfiken)
(Exempel)
Blir väl lite surt om du lägger 11k för 3 kort nu och sen ser du att det räcker med bara 2 kort från nvidia för 10k som kommer prestera bättre också.

Permalänk
Medlem

Jag gillar nvidia för de väntar filar lite mer på sinna grejjor och tar i slutändan hem prestandatronen. ATI släpper grejjer snabbare och har ofta bättre prestanda per krona men det är en annan sak.

Finns det ens ett releasedatum för Fermisarna? Annars skulle jag i allafall vänta på 5870x2, fördubblar nästan prestandan för priset av ungefär tusenlappen.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem

Dom tester jag sätt så är ju ATis nya kort inte bättre än GTX 295. Så sitter man med något av GTX 285/HD4890 eller HD4870x2 samt GTX 295. Är det ju lite dumt att uppgradera då inget spel du inte kan spela kommer bli spelbart pga. att du uppgraderar till HD5870.
Vänta ett litet tag tills man får reda på nvidias kommande kort, som det verkar nu kommer det bli ett monster.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Nvidia är bäst klart slut

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz | Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB | XFX GeForce GTX 285 648M 1GB | Corsair Powersupply 550W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Antar att det är därför HD5870 är så mycket snabbare än Nvidias motsvarigheter?

Nej, jag försöker inte trolla, men vissa inlägg måste man såga av vid forknölarna, med en motorsåg.

*BRRRRRRRRRUM!*

Vore rätt löjligt om 5870 inte va snabbare än nvidias gamla kort?

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Jag gillar nvidia för de väntar filar lite mer på sinna grejjor och tar i slutändan hem prestandatronen. ATI släpper grejjer snabbare och har ofta bättre prestanda per krona men det är en annan sak.

Finns det ens ett releasedatum för Fermisarna? Annars skulle jag i allafall vänta på 5870x2, fördubblar nästan prestandan för priset av ungefär tusenlappen.

nVidia sitter inte och medvetet väntar och filar på sina grejer, de skulle nog gärna få ut sina kort så snart som möjligt för att kontra HD58XX men utvecklingen har tagit så här lång tid och problemet med 40nm tekniken har inte direkt hjälpt. bl.a. pga att Steget DX10 till DX11 var längre för nVidia då de dissade DX10.1 men främst för att 300 serien är en väldigt stor och komplex krets.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marosfalvi
Nvidia är bäst klart slut

Varför är det nästan uteslutande nVidia fanboys som kommer med denna typ av helt meninglösa inlägg?
ATI fanboysen försöker iaf motivera sin åsikt (om än mer eller mindre sant men iaf)

För att svara på frågan så beror det helt på vad du sitter på för dator idag och hur akut ditt uppgraderingsbehov är. Sitter du på en skräp dator som hostar i MS Röj så skulle jag ta ett kort ur 5800 serien idag, men om du känner att du klarar dig så kan du alltid vänta och se, både vilken prestanda nVidia ger samt vilka priser 5800 serien går ner till för att kontra.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Dom tester jag sätt så är ju ATis nya kort inte bättre än GTX 295. Så sitter man med något av GTX 285/HD4890 eller HD4870x2 samt GTX 295. Är det ju lite dumt att uppgradera då inget spel du inte kan spela kommer bli spelbart pga. att du uppgraderar till HD5870.
Vänta ett litet tag tills man får reda på nvidias kommande kort, som det verkar nu kommer det bli ett monster.

Ja visst är det begåvat att döma ett helt nytt kort efter beta drivers

Finns ingen anledning att vänta om man känner för att man vill ha ett nytt grafikkort NU. Då kan man lika väl vänta på svaret på GT300.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Du får gärna utveckla det där och visa vilka grunder du bygger det på.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=90883

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

Vissa spel fungerar ju bättre med nvidia, andra med amd.

Visa signatur

8700K@4.8GHZ, CorsairH80i v2, G.Skill 32GB CL14 3200mhz RBG, Corsair RM750x, Geforce 2080 TI, 2x Samsung 960 EVO(Raid 0), Intel 750 400gb, MSI Z370 KRAIT GAMING. Samsung oddesey G9 49"