HD 5870 eller vänta till Geforce med Physx/CUDA?

Permalänk
Medlem

Vilken tur att de finns 2 så de finns nåt att bråka om Vore rätt trist om hela världen körde samma bilmodell

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

om du vill vänta så finns det säkert ett 5890x2 kort i någon form av utvecklingsstadium. Satsa på det kortet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Shit va många fanboys det finns alltså.
Ta dom som gör bäst grafikkort till bäst pris, just nu är det ATI som gör bäst kort. är själv riktigt sugen på ett 5850 eller 5870:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Imorgon presenteras Fermi (GT300): http://www.fudzilla.com/content/view/15741/1/

Spännande ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Antar att det är därför HD5870 är så mycket snabbare än Nvidias motsvarigheter?

Nej, jag försöker inte trolla, men vissa inlägg måste man såga av vid forknölarna, med en motorsåg.

*BRRRRRRRRRUM!*

Du gämför 2 olika generationer? Du är ju bra smart i huvudet du

*tar fram motorsågen*

2good4you: Det ända du försöker få sagt är att så länge man inte väntar på nvidia är det okej... Tramsigt. Vill folk vänta mellan tillverkarna inom samma generationer är det väl inget konstigt med det. 5870 blev ju trots allt inte den revolutionen som folk inbillat sig att det skulle bli (säger inte att gt300 blir det heller) vilket bara ger mer anledning till att vänta.
Fast är man som du sa desperat efter ett grafikkort är väl valet självklart idag (om man inte tvunget vill ha physX).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

*tar fram motorsågen*

Så vitt jag vet finns HD5870 att köpa, men inte GT300. Det är klart att vi kan spekulera i att GT300 blir ett superkort, men det kommer dröja.

Och det jag sågade är påståendet att Nvidia är bättre på spel, något som ganska tydligt visats eftersom HD5870 är herren på täppan. Dessutom går HD4870 hand i hand med GTX260, HD4890 med GTX275, HD4850 med 9800GTX+ och HD4770 utklassar allt motstånd under 1000kr.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Så vitt jag vet finns HD5870 att köpa, men inte GT300. Det är klart att vi kan spekulera i att GT300 blir ett superkort, men det kommer dröja.

Och det jag sågade är påståendet att Nvidia är bättre på spel, något som ganska tydligt visats eftersom HD5870 är herren på täppan. Dessutom går HD4870 hand i hand med GTX260, HD4890 med GTX275, HD4850 med 9800GTX+ och HD4770 utklassar allt motstånd under 1000kr.

Ja men 5870 är ju en ny generation som sagt, hade det inte varit bättre hade det ju varit skandal.
Men jag tror ju dock han menade att Nvidia har sina titlar det är bättre i och vice versa. Han missa nog bara den sista delen (att ati har sina spel som det dominerar)?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Utan att vara kritiker åt ena eller andra hållet: köp 58x0. Det är ett relativt billigt kort, framtidssäkrat, och har fått bra kritik i alla recensioner jag har läst. Visst finns det chans att Nvidia kommer att göra ett starkare kort, men så är det alltid.

Väntar du på Nvidia kommer du med 50% säkerhet bli lika nöjd då som du blir om du skaffar ett ATI idag.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Vänta och vänta på bättre prestanda? Resonerar man så vid varja datorköp kan man lika gärna skippa köpet direkt, därför att det alltid till slut kommer komma nåt som är bättre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Om du orkar vänta till feb-april så ja.
spekulera om ett kort ingen vet något om är liksom om man ska köpa ett idag eller inte så är frågan given.

Köp ett kort idag 5850/5870, och vänta.
bara att sälja senare om det visar sig att du vill byta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Om du orkar vänta till feb-april så ja.
spekulera om ett kort ingen vet något om är liksom om man ska köpa ett idag eller inte så är frågan given.

Köp ett kort idag 5850/5870, och vänta.
bara att sälja senare om det visar sig att du vill byta.

Cut the crap.
Fermi (GT300) dröjer inte så länge. Sluta hitta på saker.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte inse att fermi inte heter GT300 utan GF100 snart?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Cut the crap.
Fermi (GT300) dröjer inte så länge. Sluta hitta på saker.

Faktum är att ingen av oss vet när GT300 kommer ut, vare sig du, Flopper eller jag.
Vi kan bara gissa, jag gissar på några månader in av nästa år.
Och nej, ett utalande från en Internetsight eller två, räcker inte som bevis för mitt påstående, men inte heller som motbevis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Faktum är att ingen av oss vet när GT300 kommer ut, vare sig du, Flopper eller jag.
Vi kan bara gissa, jag gissar på några månader in av nästa år.
Och nej, ett utalande från en Internetsight eller två, räcker inte som bevis för mitt påstående, men inte heller som motbevis.

Ja men Nov-Dec är myyycket troligare än Feb-Apr som Flopper hävdar, eftersom ALLA nya rykten pekar just på Nov-Dec.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ja men Nov-Dec är myyycket troligare än Feb-Apr som Flopper hävdar, eftersom ALLA nya rykten pekar just på Nov-Dec.

Vi får se, jag skulle inte bli jätteförvånad om du har rätt, även om jag tror att det kommer senare än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fram med bevisen då.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Man kan alltid vänta på nästa stora grej, men då får man vänta ihjäl sig, bara att uppgradera när man har behovet.

Behöver du en ny dator, titta på vad som är bäst i ditt prissegment just nu och i nio fall av tio är det som är bästa köpet, oavsett tillverkare.
Vet inte hur tillgängligheten av 58xx är just nu, men det bör gå att få tag på närmaste veckorna. När det kommer gå att köpa GT300 i butik är högst spekulativt, och när väl GT300 har lanserat kan du ju alltid vänta på 5870x2 och sen GT395 (GT300x2) och sen är det väll dags för AMD:s nya processor ja du förstår vad jag menar.

EDIT: Kan inte låta bli att kommentera spekulationerna angående lanseringen av GT300 serien Högst OT
Nvidia kan inte tycka att det är minsta trevligt att låta AMD släppa nya kort och inte kunna svara med något annat än lite PR för PhysX och CUDA. Hadde Nvidia haft något nära hade de presenterat det. Sen är det ju rimligtvis katastrof för Nvidia om de inte har något framme till Julhandeln, så skulle inte bli förvånad om vi får se en lansering innan jul, tillgängligheten kan ju bli högst tveksam om det finns någon substans i problemen med låga yelds på tillverkningen. Och med tanke på att AMD:s kort är billigare att tillverka lär ju Nvidias nya kort kosta en del.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Fram med bevisen då.

Han har inge bevis, han grundar hela sin existens på vad pajasarna på fudzilla drömmer ihop..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Dom är så söta men så väldigt olika? Slingra en slant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
http://pici.se/pictures/jkMJKbhPO.jpg

Dom är så söta men så väldigt olika? Slingra en slant.

ATI verkar ha koll, Nvidia följer bara med

Visa signatur

*I7 920@4Ghz *6Gb1600Mhz Domintor *Rampage II Extreme *5870 "Crossfire" 5870 *300Gb Raptor * corsair 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Sen är det ju rimligtvis katastrof för Nvidia om de inte har något framme till Julhandeln, så skulle inte bli förvånad om vi får se en lansering innan jul, tillgängligheten kan ju bli högst tveksam om det finns någon substans i problemen med låga yelds på tillverkningen. Och med tanke på att AMD:s kort är billigare att tillverka lär ju Nvidias nya kort kosta en del.

27:e november är typ lika viktig som julafton i USA, så nvidia försöker få ut korten innan 27:e november, är dock en annan femma om de lyckas med det eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Han har inge bevis, han grundar hela sin existens på vad pajasarna på fudzilla drömmer ihop..

Nej jag baserar inte det på endast fudzilla.

Permalänk
Medlem

om du inte behöver mer prestanda just nu så finns det väl ingen anledning att uppgradera, annars verkar ju 5850 vara ett prisvärt kort för ett bra tag framöver. just faktumet att gt300 kommer att ha 50% fler transistorer än hd58xx tyder väl på att det hamnar i ett högre prissegment och lär konkurrera med 5850x2 eller nåt.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Ja men jag undrar om jag köpa HD5870 klarar av min dator kan blir hacka när spelar eller ?

kanske köpa hel ny system i5/i7 kanske .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

När det gäller hårdvara så är det över lag mer ett sammspel mellan allt än att en del i det hela gör grejen.

Med det menas att vissa datorer i mellansegmentet funkar bättre än en som har dem bästa delarna av allt.. och det för att vissa komponenter inte vill funka till 100% ihop.

Sen när det gäller grafikkort, ja du... man kan vänta eller inte.. at vänta på "fermi" som många tycker är bra skulle jag personligen inte göra... och de som vill det kan ju lägga undan 1000kr varje månad från och med nu till 300-serien kommer ut.. då har de väl råd med det också...

Jag tror nog att din Dator 1 i signaturen funkar med ett 5xxx ATI kort och det lär funka lika bra med ett 2xx-serien kort... vilket som hellst faktiskt.

Attdet kommer att hacka i spel... det kan man ju inte säga rakt av... beroende på spel och andra applikationer som körs...

Jag personligen skulle köpa ett bra kort som håller en stund framöver... men jag anser även att det inte finns något sådant kort ute just nu (jag vet att många kommer hata mig för det , men ta det i en annan tråd iaf killen vill ju ha hjälp inte en massa trollande)

allt är till slut en fråga om pengar...och hur länge du tänkt använda prylen framöver... köp ett highend kort och det håller 2-3 år... gör inte det och du har ett kort som håller 1-2 år max.... (håller som i, håller för de nyaste spelen utan att missta alldeles för mycket grafikprestanda)

sist är ju frågan vilka spel du spelar och varför du tycker att dina nuvarande grafikkort hackar???

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Eftersom all kontakt jag haft med ATI kort varit dåliga (måste varit en tillfällighet eller?) så kan jag inte säga annat än vänta.

Om någon undrar vad det varit:

1. Defekt kort vid köp - Radeon 4850

2. Kompis helt nya dator får ett "defekt" kort vid köp (4670)
Spelen stänger ner sig efter okänd tid, allt från 1min - flera timmar, och nej det är inte fel på annna hårdvara, datorn funkar felfritt med mitt gamla 8800GTS.
(Fick inte byta kort då Komplett.se säger det inte är defekt)

3. (Läs tidigare) Drivruntiner ändrade inget alls med kort i "2".

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Ja men frågan är ju om ett core i7 moment är värt att vänta på??
dvs att lägga ut 6000+kr på en enda del av datorn...

Personligen tycker jag inte det. och jag förväntar att ett 300-serien kort kommer att kosta i de regionerna... vi kan ju slå vad om det...

nä men ärligt talat.. vilka spel laggar och vad gör du samtidigt som du spelar.... efter att vi fått denna info kan vi nog hjälpa till lite mera...

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
När det gäller hårdvara så är det över lag mer ett sammspel mellan allt än att en del i det hela gör grejen.

Med det menas att vissa datorer i mellansegmentet funkar bättre än en som har dem bästa delarna av allt.. och det för att vissa komponenter inte vill funka till 100% ihop.

Sen när det gäller grafikkort, ja du... man kan vänta eller inte.. at vänta på "fermi" som många tycker är bra skulle jag personligen inte göra... och de som vill det kan ju lägga undan 1000kr varje månad från och med nu till 300-serien kommer ut.. då har de väl råd med det också...

Jag tror nog att din Dator 1 i signaturen funkar med ett 5xxx ATI kort och det lär funka lika bra med ett 2xx-serien kort... vilket som hellst faktiskt.

Attdet kommer att hacka i spel... det kan man ju inte säga rakt av... beroende på spel och andra applikationer som körs...

Jag personligen skulle köpa ett bra kort som håller en stund framöver... men jag anser även att det inte finns något sådant kort ute just nu (jag vet att många kommer hata mig för det , men ta det i en annan tråd iaf killen vill ju ha hjälp inte en massa trollande)

allt är till slut en fråga om pengar...och hur länge du tänkt använda prylen framöver... köp ett highend kort och det håller 2-3 år... gör inte det och du har ett kort som håller 1-2 år max.... (håller som i, håller för de nyaste spelen utan att missta alldeles för mycket grafikprestanda)

sist är ju frågan vilka spel du spelar och varför du tycker att dina nuvarande grafikkort hackar???

Ja okej jag bruka spel mest Simracing o COD WM2 , Dragon Age och wolfenstein .

jag bruka spela upplösning 1680x1050 alltid .

jag sugen spela dirt 2 oxå men har inte hemma änn ska köpa spela den sen .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Vänta tills 300-släpps. Priserna på 5870 lär ju gå ner då.

300 är redan här fast bara i gamla varianter!

fermi gf100 vart väl klart i nov, sen produktion som vanligt ca 3 månader tidigast i affär feb men troligen mars!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Zotac 5060Ti 16gb, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1080.

Permalänk
Medlem

Jag var i samma situation, köpte 4770 så länge, väntar tills 5870 finns att få tag på eller tills Fermi släpps. 4770 fungerar över förväntan och duger till allt jag spelar för tillfället iaf

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

*tar fram motorsågen*

Det är inte heller så att Fermi och HD5xxx är "samma" generation på något sätt. De har inget med varandra att göra och är på inget sätt "släkt". De är inte heller ämnade att konkurrera med varandra. När Ati och Nvidia började planera de här chippen för fem år sedan hade de ingen aning om vad konkurrenten skulle ha ens nästa år.

De här korten är till för att konkurrera med vad som finns på marknaden.

OT:

Jag tror på någorlunda tillgång av Fermi kort i affärer tidigast april. Om man är beredd att vänta så länge kan man göra det.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750