Använda CLI för att ändra storleken på boot camp partitionen?

Permalänk

Använda CLI för att ändra storleken på boot camp partitionen?

Hej!

Jag har problemet att jag tänkte spela lite på min mac. Jag använde mig av boot camp för att instalera xp, men då jag tänkte att det bara borde vara att partitionera om senare gjorde jag bara partitionen 10 gig stor. Detta leder ju såklart till problem då många spel är större än så.

Det går nämligen inte att partitionera om en boot camp partition. Inga av de partitioneringsprogram som finns känner tydligen igen macs HFS+ och jag kan därför inte använda mig av t.ex. partition magic. Jag har heller inte längre tillgång till xp skivan och kan därför inte heller instalera om xp som jag annars borde göra.

Efter mycket letande kom jag fram till att det verkar gå att använda vad som kallas, diskutil i CLI, alltså inte disk utility.app eller vad det nu heter. Jag har dock aldrig använt CLI i mac så jag känner mig inte så säker på försöka improvisera ihop något när det gäller partitioner, så om någon skulle kunna hjälpa mig med lite noggrannare instruktioner så skulle det verkligen uppskattas.

Tack på förhand

Visa signatur

In a world without walls and fences who needs Windows and Gates

Permalänk
Medlem

Borde du inte kunna göra allt detta från Disk Utility.app?

CLI på mac är en vanlig UNIX terminal. Alltså samma som på Linux osv.

Du kan göra det med Ubuntu iaf http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89960

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug