Nu Har Jag FÅtt SÅ Mycket Nog Att Jag NÄstan Ska Krossa Datorn!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_98
Vet inte vad jag ska köpa nytt om jag ska köpa nytt grafikkort eller processor?

Men för hundra gubbar, köp inget nytt innan du vet vad det är som orsakar dina problem... Annars blir det ju bara rena rama gissningsleken och stor risk att du helt enkelt slänger en massa pengar i sjön.

1: har du virus? Detta är typ det billigaste felet att åtgärda. Surfar du runt på porr eller piratsajter är sannolikheten hög att du dragit på dig någon slags ohyra i din dator som kan ställa till med problem.

2: kassa BIOS-inställningar eller buggig BIOS? Se om det finns en uppdatering på moderkortstillverkarens hemsida. Flaska in den nya biosen, och nollställ CMOS-inställningarna. Konfigurera sedan upp datorn som den ska vara i BIOS setup.

3: överhettade komponenter? Sitter alla kylflänsar fast som de ska, har du applicerat värmeledande tejp eller pasta på din CPU, snurrar alla fläktar och är dammfria?

4: minne eller nätdel är ganska vanliga felkällor. Kör memtest86+ över natten. Hittar du inga fel tar du ur alla DIMMar utom en enda (se upp med statisk elektricitet; stå inte på heltäckningsmatta, ha inte syntetkläder på dig osv; använd helst en antistat-handlovsrem). Se om problemet kvarstår. Får du problem iallafall testar du att flytta DIMMen mellan olika socklar, samt växla runt dina olika DIMMar. Testa en annan nätdel än din egen.

5: var lugn. Inget blir bättre av att du skriker och vevar med knytnävarna åt datorn eller på internetforum! Allt som händer är att folk flinar åt dig och fäller spydiga kommentarer (vilket du redan säkert sett).