Permalänk
Medlem

Asus M4A79XTD EVO DDR3

Hej, nu är det såhär att jag inte är så high på hårdvara och undrar om det här moderkortet kommer att fungera med de här minnena, eller har jag tänkt fel då?
Och om det visar sig att jag har gjort fel kan ni då föreslå några likvärdiga minnen som kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Nej, det ska vara 2 eller 4st ddr3 minnen till M4A79XTD EVO.

Dom här fungerar https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Nej, det ska vara 2 eller 4st ddr3 minnen till M4A79XTD EVO.

fan, tyckte väll att 6 GB var för bra.
får väll gå ned till 4 GB då, men finns det någonstans i specen där man kan se hur många minnen man kan ha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
fan, tyckte väll att 6 GB var för bra.
får väll gå ned till 4 GB då, men finns det någonstans i specen där man kan se hur många minnen man kan ha?

Det är inte för bra, det är fel antal RAM-moduler om du vill köra dual channel (vilket du troligtvis vill). Du ska ha antingen 2 eller 4 moduler, sålunda 4 eller 8GB RAM.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Det är inte för bra, det är fel antal RAM-moduler om du vill köra dual channel (vilket du troligtvis vill). Du ska ha antingen 2 eller 4 moduler, sålunda 4 eller 8GB RAM.

Jo men vet inte om min budget pallar 500 till, eller det kanske den gör
Men vad är dual channel då, någonting man kan leva utan?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte ens du ska ta det i åtanke. Dual channel innebär teoretiskt en fördubbling av datahastigheten mellan RAM och minnescontroller. Kör du ojämnt antal RAM-minnen så får du single channel automatiskt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jag tycker inte ens du ska ta det i åtanke. Dual channel innebär teoretiskt en fördubbling av datahastigheten mellan RAM och minnescontroller. Kör du ojämnt antal RAM-minnen så får du single channel automatiskt.

jaha, får man väll fixa 500:- till då, eller gå ner i prestanda men det är fan inte lika roligt så ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
jaha, får man väll fixa 500:- till då, eller gå ner i prestanda men det är fan inte lika roligt så ju

Köp 4GB till att börja med vetja, och 4GB extra senare ifall du behöver det. Se till att köra 64-bitars OS från start så är uppgraderingen inget problem!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Köp 4GB till att börja med vetja, och 4GB extra senare ifall du behöver det. Se till att köra 64-bitars OS från start så är uppgraderingen inget problem!

Håller med.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

köpte 8 GB direkt, bättre för mycket än för lite

Permalänk
Medlem

Kör med 4 gig. Googla lite på 8 gig vs 4 gig och du kommer se att tester visar att du inte får en större prestanda ökning i vanligt pc bruk.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Kör med 4 gig. Googla lite på 8 gig vs 4 gig och du kommer se att tester visar att du inte får en större prestanda ökning i vanligt pc bruk.

har redan köpt, och i vissa spel borde väll ramminnet göra ganska stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Nej, spel gör det inte (kanske nån sekund eller två snabbare laddning tid?) men vissa program som winrar o filmrediskering t.ex, ger mer boost med 8GB.