tvingas uppgradera MSN... FYFAN!

Permalänk
Medlem

Att skaffa ny version bara för att den är ny är galet. Man väljer den bästa versionen, oavsett om den är från 1998 eller 2012. Exempel på detta är Windows xp istället för windows vista, messenger 8.5 istället för det nyaste skräpet jag råkade lägga in på den bärbara datormaskinen och photoshop cs4 istället för photoshop 4.0.

Undantaget är om den äldre versionen är dyrare än den nyare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Vilka bakåtsträvare det fanns i den här tråden då..
Säkert samma typ av folk som fortfarande sitter på Internet Explorer 6 också, med resonemanget "Men jag kan ju redan se webbsidor, varför ska jag uppdatera för?"

Klart att utvecklarna vill att man ska köra deras nyare grejer, inga konstigheter med det. Och jag har då hittills inte hittat nåt jag ogillar med nya Messenger, förutom möjligtvis att man inte kan skicka bilder lika enkelt längre, förr kunde man dra dom till skrivfältet men gör man det nu så "delar" man dom istället.
Det är faktist den enda saken jag ogilar med nya messenger, att dela filer och mappar, men man kan ju fortfarande skicka dom ändå så jag är nöjd för det.

Tror inte att det går att jämföra riktigt. Webben utvecklas ju i en rasande takt, så där är det viktigare att man hänger med, och har det "senaste", för att ta del av olika internetapplikationer, och så vidare. Men när det gäller IM-klienter så undrar jag vad nya Live Messenger 2009 har som föregångaren inte har, som är så "väsentligt" att man behöver bli tvingad att uppgradera? Jag menar, dom flesta använder ju MSN för att chatta och eventuellt utbyta lite bilder och andra filer. När det var enklare att göra dessa simpla uppgifter innan Live Messenger 2009 gjorde entré så undrar man ju hur utvecklarna tänkte att programmet skulle behålla sin populäritet?

Programmet har bara gjort många upprörda (med tvångströja som sagt). Så om man (Microsoft) inte vill att ens målgrupp (vi användare) ska bli förargade över en produkt (Live Messenger 2009) så får man väl se till att programmet har det som efterfrågas, från användarnas sida! Det har bara blivit jobbigare, att göra allting. Sånt som innan var enkelt. Dom få gånger jag försökt ge nya Live Messenger 2009 en ärlig chans så har jag bara bytt tillbaka till föregångaren.

Nä, sån där "utveckling" blir man bara sned på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Att skaffa ny version bara för att den är ny är galet. Man väljer den bästa versionen, oavsett om den är från 1998 eller 2012. Exempel på detta är Windows xp istället för windows vista, messenger 8.5 istället för det nyaste skräpet jag råkade lägga in på den bärbara datormaskinen och photoshop cs4 istället för photoshop 4.0.

Undantaget är om den äldre versionen är dyrare än den nyare.

Håller med!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
jag ställde in msn 8.5 att köra i kompatibilitetsläge för win 2000.

tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarh
Ladda ner apatch.org som finns till senaste versionen, då kan du inaktivera fotodelningen så skickar du bilderna direkt. Du kan även ta bort reklamen. JA! Det funkar trots allt, vad än bakåtsträvarna i denna tråd påstår.

Tyvärr har jag gått över till Mac och det enda programmet jag saknar är just Windows Live Messenger, men kör med Adium istället som är nästan lika bra men långt ifrån lika mysigt att använda som originalet (Helst skulle jag vilja att alla gick över till irc, men det är väl för avancerat...)

Den tackar vi för, hade redan A-Patch men hade missat den funktionen.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Tror inte att det går att jämföra riktigt. Webben utvecklas ju i en rasande takt, så där är det viktigare att man hänger med, och har det "senaste", för att ta del av olika internetapplikationer, och så vidare. Men när det gäller IM-klienter så undrar jag vad nya Live Messenger 2009 har som föregångaren inte har, som är så "väsentligt" att man behöver bli tvingad att uppgradera? Jag menar, dom flesta använder ju MSN för att chatta och eventuellt utbyta lite bilder och andra filer. När det var enklare att göra dessa simpla uppgifter innan Live Messenger 2009 gjorde entré så undrar man ju hur utvecklarna tänkte att programmet skulle behålla sin populäritet?

Programmet har bara gjort många upprörda (med tvångströja som sagt). Så om man (Microsoft) inte vill att ens målgrupp (vi användare) ska bli förargade över en produkt (Live Messenger 2009) så får man väl se till att programmet har det som efterfrågas, från användarnas sida! Det har bara blivit jobbigare, att göra allting. Sånt som innan var enkelt. Dom få gånger jag försökt ge nya Live Messenger 2009 en ärlig chans så har jag bara bytt tillbaka till föregångaren.

Nä, sån där "utveckling" blir man bara sned på.

Håller med!

Tyvärr så sätts ju inte alltid användaren i fokus när MS produkter skapas, vilket syns bäst just på deras MSN-klient. Som tur är så finns det alternativ om WLM inte passar.

Permalänk
Hedersmedlem

"Although Messenger 14 includes several new features and a revamped
interface, Microsoft's making the upgrade mandatory because of a flaw
inherited from a buggy Microsoft code "library" -- Active Template Library, or
ATL -- used by programmers in the IM client's development."

http://www.computerworld.com/s/article/9137307/Microsoft_Upgr...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
okej men tror jag använder MSN men hur som helst, ett problem, hur fan får jag skiten att hamna vid klockan när jag minimerar eller stänger den? skiten hamnar ju vid windows loggan istället, använder Windows 7.

Undrar samma sak. Man kanske vänjer sig men för tillfället känns det helt galet att messenger inte bara är en lite diskret symbol vid klockan.

Visa signatur

E8400 Core2Duo 3,6GHz, Asus P5Q Turbo, 2x500Gb Seagate Barracuda 7200.12 in RAID0, Corsair 2 x XMS2 CM2x2048-6400C5C 800MHz i.e. 4Gb, XFX Radeon 4870 512Mb, Cooler Master Sileo 500, Xigmatek Achilles s1284, Scythe Kama Bay fan, Dell 2209 WA, Adda 40x40x10mm NB fan, Corsair HX520, Windows 7 Home Premium 64.

Permalänk
Medlem

Har också gruvligt svårt för den nya 9.0, men jag kör med yahoo messenger istället vilket också funkar för MSM förutom yahoo, sedan har jag ganska många utländska kontakter och vänner, och i utlandet är det yahoo som "gäller" i första hand inte MSM.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Till skillnad från andra program som blir bättre och bättre med tiden så blir msn dåligare, jobbigare, mer onödiga saker, mer ostabild ,mer skit med tiden

Fattar inte va dom tänker på....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Lite nyfiken, varför hatar du egentligen den senaste versionen? För modern? För... snygg?

riktigt hemsk och överdriven design. Färger överallt, bara en massa kladd skulle jag säga. De klassiska (äldre, 8 & 7) är så jäkla stilrena. Dessutom är det samma funktioner i båda (eller upplys mig om nya bra funktioner).
Enda skillnaden är upplägget och utseendet, i princip.

Pidgin är det jag valt att använda istället. Också simpel design, men kanske lite för simpel. Nu ska jag försöka fixa tillbaka en äldre version med tipset som länkades.

Permalänk
Medlem

Uppdateringar är ju för att använda det nya protokollet och högre säkerhet...
men ett alternativ kan ju kanske vara att köra med Messenger Plus! och sen ett Messenger 8.5 skal så får du ju tillbaka det gamla utseendet :

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite nyfiken, varför hatar du egentligen den senaste versionen? För modern? För... snygg?

Jag slutade också med messenger efter version 8.5. Det blev ju bara värre och värre ju fler uppdateringar de släppte. Till slut får man ju nog.

Kan ju tillägga att jag tycker den är förbaskat ful, alldeles för mycket färger och allmänt seg.

Citat:

Ladda ner apatch.org som finns till senaste versionen, då kan du inaktivera fotodelningen så skickar du bilderna direkt. Du kan även ta bort reklamen. JA! Det funkar trots allt, vad än bakåtsträvarna i denna tråd påstår.

Varför krångla med skräp när det redan finns bra alternativ? När man är klar med att avaktivera funktioner i messenger har man samma funktionalitet och ungefär samma utseende som många opensource alternativ.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Blir illamående varje gång jag hör att microsoft tänker lansera nåt "ännu mer anv'ndarvänligt".... Tänker automatiskt på massa onödiga grafiska finesser och jobbiga fuktioner som går inte att stänga av.... Självklart finns det massor av bra grejer som har tillkommit med tiden som videosamtal, röstsamtal, bild på sidan... att man kan rita, men sist jag använde den nya versionen av msn så var jag tvungen att stänga efter 10 min för att den var så jobbig....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jag slutade också med messenger efter version 8.5. Det blev ju bara värre och värre ju fler uppdateringar de släppte. Till slut får man ju nog.

Kan ju tillägga att jag tycker den är förbaskat ful, alldeles för mycket färger och allmänt seg.

Varför krångla med skräp när det redan finns bra alternativ? När man är klar med att avaktivera funktioner i messenger har man samma funktionalitet och ungefär samma utseende som många opensource alternativ.

Det för mig komiska är att de som säger att vi som kör andra klienter är bakåtsträvare inte verkar verkar förstå ordets innebörd. Personligen anser jag någon som tar en usel sönderkodad superstängd mjukvara och använder en "patch" för att ta bort funktioner för att göra den lite mindre bloatad är bakåtsträvare när det sen flera år funnits alternativ som ger det dessa personer faktiskt påstår sig eftersträva.

Som tur är det ett relativt fritt land vi lever i så vi får alla använda den MSN-klient vi själva vill ha iallafall.

Permalänk

Är man bakåtsträvare om man hellre vill ha en skicka-knapp än att behöva luta sig upp över tangentbordet för att klicka på "Enter" var gång man bara behöver skicka en smiley?

Är man bakåtsträvare om man av estetiska skäl föredrar visningsbilderna på höger sida?

Är man bakåtsträvare om man inte vill ha en punkt före varje meddelande?

Är man bakåtsträvare om man vill att listen med funktioner skall befinna sig mellan text- och skrivrutan istället för underst?

För min del anser jag att nyare versioner inte alltid är användarvänligare än de gamla. Säkerhetsuppdateringar och fler anpassningsbara funktioner är en sak, medan att taga bort funktioner och göra designen mer rörig, är en annan. Man bör inte ändra för mycket på koncept som visat sig vara vinnande.

Tänk er att en ny bil kommer ut på marknaden, där sätena är av L-formad betong och ej justerbara. Otroligt obekväm att sitta i, men karossen har säkerhetsuppdateringar och är snygg. Är man då en tråkig "bakåtsträvare" om man hellre väljer den förra, bekväma, modellen?

Permalänk
Medlem

Extremt dålig jämförelse med bilen...

Jag tycker att nyaste Windows Live Messenger är den absolut snyggaste och enklaste versionen hittils! Skulle aldrig falla mig in att nedgradera heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det för mig komiska är att de som säger att vi som kör andra klienter är bakåtsträvare inte verkar verkar förstå ordets innebörd. Personligen anser jag någon som tar en usel sönderkodad superstängd mjukvara och använder en "patch" för att ta bort funktioner för att göra den lite mindre bloatad är bakåtsträvare när det sen flera år funnits alternativ som ger det dessa personer faktiskt påstår sig eftersträva.

Som tur är det ett relativt fritt land vi lever i så vi får alla använda den MSN-klient vi själva vill ha iallafall.

Jag påstår inte att folk som kör med andra klienter är bakåtsträvare, men dom som envist ska klamra sig fast vid en gammal version med säkerhetsbrister etc. är det. Att patcha är ju som att modda nästan, tweaka lite, hitta nåt schysst tema, vrida och vända lite på det tills man tycker det passar utan att gå miste om allt det nya som lagts till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Är man bakåtsträvare om man hellre vill ha en skicka-knapp än att behöva luta sig upp över tangentbordet för att klicka på "Enter" var gång man bara behöver skicka en smiley?

Är man bakåtsträvare om man av estetiska skäl föredrar visningsbilderna på höger sida?

Är man bakåtsträvare om man inte vill ha en punkt före varje meddelande?

Är man bakåtsträvare om man vill att listen med funktioner skall befinna sig mellan text- och skrivrutan istället för underst?

För min del anser jag att nyare versioner inte alltid är användarvänligare än de gamla. Säkerhetsuppdateringar och fler anpassningsbara funktioner är en sak, medan att taga bort funktioner och göra designen mer rörig, är en annan. Man bör inte ändra för mycket på koncept som visat sig vara vinnande.

Skicka knappen kan ju knappast kallas ett "vinnande koncept", tror inte jag känner någon som använder den, så det var skönt att den försvann. Dock så hade det ju inte skadat om det fanns options för att få fram den igen, hur svårt kan det vara för dom att programmera in liksom?

Visningsbilderna på vänster sida är ju en bagatell, man vänjer sig på nolltid. Vill man tvunget ha dom på höger så går det ju att lösa.
Samma sak med "listen".

Alltid likadant, t.ex. på en del forum jag brukade sitta på så varje gång dom bytte design så gnälldes det i en vecka eller två, efter nån månad hade alla glömt bort hur det gamla såg ut.

Själv är jag typen som (oftast) blir glad när en ny version kommer, nyfiken på vad som är nytt etc.
Är det nåt jag inte gillar så går det oftast att lösa hyffsat smärtfritt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Skicka knappen kan ju knappast kallas ett "vinnande koncept", tror inte jag känner någon som använder den, så det var skönt att den försvann. Dock så hade det ju inte skadat om det fanns options för att få fram den igen, hur svårt kan det vara för dom att programmera in liksom?

Du hade ingen användning för den, men andra har och ansåg den vara bekväm. Jag använde den i 50% av fallen. Som jag skrev så är nya och förbättrade versioner välkomna även för mig, så länge som delar av de gamla som fungerade och användes finns kvar.

Citat:

Extremt dålig jämförelse med bilen...

Jag tycker att nyaste Windows Live Messenger är den absolut snyggaste och enklaste versionen hittils! Skulle aldrig falla mig in att nedgradera heller.

Biljämförelsen var bra. Den nya bilmodellen är den säkraste och snyggaste hittills, men en sak du tidigare var nöjd med blev obekväm med denna. Andra kanske bara rycker på axlarna och är nöjda ändå.

Vi borde väl kunna komma överens om att de tiotals miljoner användarna av Live Messenger är individer och har olika preferenser och behov? Funktionerna kan redan anpassas rätt mycket, men några har tagits bort eller förändrats så att många inte finner det lika bekvämt längre.

Jag sitter ofta tillbakalutad framför datorn, med tangentbordet på ca 80 centimeters avstånd. Då är det bekvämt att kunna sköta vissa delar av messengerkommunikationen med musen - välja smiley och klicka på "Skicka".

Sedan att andra har andra vanor hjälper inte mig.

Permalänk
Medlem

min tjatar om att jag måste installera "Adobe Flash Player" kan man kringå det skiten på nåt sätt?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennisen
min tjatar om att jag måste installera "Adobe Flash Player" kan man kringå det skiten på nåt sätt?

Installera Adobe Flash Player? Vad är det för fel med det programmet?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att de tvingar en att uppdatera pga säkerhetsproblem och gör därför det (till miranda..).

Som skrivits i tråden messenger utvecklas i fel riktning.

Permalänk
Medlem

Miranda är också buggigt o kanske även har säkerhets-hål i sig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ja, och? Alla program är buggiga och har säkerhetshål, men dessa fixas med jämna mellanrum i Miranda iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Trillian och Pidgin IM är ju bättre alternativ imho.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, och? Alla program är buggiga och har säkerhetshål, men dessa fixas med jämna mellanrum i Miranda iallafall.

Precis, exakt som i MSN också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Blir illamående varje gång jag hör att microsoft tänker lansera nåt "ännu mer anv'ndarvänligt".... Tänker automatiskt på massa onödiga grafiska finesser och jobbiga fuktioner som går inte att stänga av.... Självklart finns det massor av bra grejer som har tillkommit med tiden som videosamtal, röstsamtal, bild på sidan... att man kan rita, men sist jag använde den nya versionen av msn så var jag tvungen att stänga efter 10 min för att den var så jobbig....

tycker att de nya versionerna av office är bra exempel på det här. Skärmen fylls på med knappar, menyerna göms och det man vill ha tillgång till är undangömt. Jag blir också frustrerad av det, tappar i produktivitet och vill stänga ner.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du hade ingen användning för den, men andra har och ansåg den vara bekväm. Jag använde den i 50% av fallen. Som jag skrev så är nya och förbättrade versioner välkomna även för mig, så länge som delar av de gamla som fungerade och användes finns kvar.

Men du kanske är en av en försvinnande liten andel? Och då kanske microsoft valde att prioritera dom som tycker att den är ful och ivägen?
Men jag tycker fortfarande som sagt att det ska finnas options framförallt för dom grafiska delarna, så att alla kan anpassa formen efter eget tycke och smak med enkelhet.

Citat:

Biljämförelsen var bra. Den nya bilmodellen är den säkraste och snyggaste hittills, men en sak du tidigare var nöjd med blev obekväm med denna. Andra kanske bara rycker på axlarna och är nöjda ändå.

Skillnaden mellan messenger och en bil är ju att messenger är gratis.
Sen hade ju gamla messenger säkerhetsproblem också, så då får man göra om jämförelsen lite:

Om du får låna en bil helt gratis, den ena är en äldre version med superbekväma säten, men har bristande säkerhet och kan drabbas av problem på vägen. Den andra har världens mest osköna säten, men säkerheten är rejält förbättrad så risken att nåt går snett på vägen är minimal.
Själv skulle jag ju då åka den säkra, kör väldigt defensivt i trafiken.

Om det nu vore två bilar som fanns att köpa hos en bilförsäljare istället, skulle du bli sur om han valde att inte sälja den gamla längre och sluta ge förlängd support på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev oxå riktigt sur, då dom nya versionerna är grymmt fula och jobbiga, men orkar inte mekka så mkt me andra program för att "haxxa" 8.5 versionen, är väll bara att vänja sig antar jag

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Precis, exakt som i MSN också.

Nej, det är bara MSN som prackar på skräp och dåliga funktioner och reklam i dess uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det är bara MSN som prackar på skräp och dåliga funktioner och reklam i dess uppdateringar.

Prackar på skräp? Har inte hittat ett endaste skräp, förutom deras "Spaces".
Dåliga funktioner? Nä, det tycker jag inte. Älskar MSN's funktioner (webbkamera, mikrofon, överföring (även om deras regler är rätt usla)).
Reklam i dess uppdateringar? Nä, bara om deras egna program o sånt.

Visa signatur