Permalänk
Medlem

Fördela nätverkhastighet - Hur?

Har letat på forumet lite men hittar ingen bra lösning.. hur gör jag?

Finns det något program så man kan fördela download/upload till olika datorer eller routrar?

Har en 8mbit lina som ger cirka 550kb ner och 90kb upp, hur kan jag fördela 300kb down och 60kb up till mig?

Tacksam för all hjälp, vore superbra om det gick att ordna på något vis

Permalänk
Medlem

Pröva NetLimiter, det har sån funktionalitet om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Isånafall får du köra Netlimiter på varje dator vad jag vet..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Först bör du nog kolla upp din lina. Gissar att du har en 8/1 vilket borde ge 1 MB/s ner och 125 KB/s upp. Grovt kan man säga att antalet bit/s är åtta gånger antalet byte/s. Detta är teoretiska siffror men du borde i alla fall ha över 900 KB ner.

Till ämnet:
En del routrar (t ex DIR-655) har en QoS (Quality of Service) där man ska kunna styra detta. Har experimenterat lite på min 655 men inte fått det att funka som jag velat. Eftersom jag inte sett något behov av det har jag inte ägnat särskilt mycket tid åt det. Finns säkert andra som lyckats bättre.

Enligt några kollegor är QoS på vanliga konsument-routrar lite sisådär och kanske inte alltid funkar som man vill.

Du kanske också ska utveckla lite mer hur du vill att fördelningen ska ske. Vill du att en dator på ditt LAN ska få tillgång till mer bandbredd än andra (vilket det verkar vara enligt vad du skrivit) eller är det vissa tjänster (torrents, onlinespel) som ska ha företräde i nätet?

Edit: Och ja, Netlimiter som andra har sagt. Mycket bra program för det ändamålet men kräver att det finns på varje dator och måste konfigureras var för sig. Funkar fint om man inte har så många datorer.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren!

Jo, jag vill att just en dator i nätverket ska få mer bandbredd fördelad till sig, anledningen är för att den datorn spelas det mycket på och när andra personer kollar på youtube eller streamar spotify etc etc så blir spelandet lidandes.

Jag tror ej jag har en router med QoS inställningar, läste lite om det tidigare idag men hittade inga sådana inställningar.

Har kollat lite på netlimiter men ville helst inte behöva installera det på varje dator, mest för att det verkade krångligt och att det kanske skulle äta lite datorkraft, men jag ska nog ge mig på det imorgon, värt ett försök.

Jag har Telia 8/1mbit lina.

Tack för all hjälp! Uppskattas mycket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
[B] Grovt kan man säga att antalet bit/s är åtta gånger antalet byte/s. Detta är teoretiska siffror men du borde i alla fall ha över 900 KB ner.

Verkligen inte.

1 Byte är 8 bitar - det är fakta och inget annat.

Vad man sedan får ut i bandbredd i praktiken är en annan femma beroende på variabler som bland andra kabellängd, kabelkvalitet och antalet skarvar.

Man kan inte säga "borde få" utan att veta värdena på dessa variabler, det enda man kan säga är "upp till".

Permalänk
Medlem

Lätt hantering av detta finns dessvärre inte förutom Netlimiter som redan nämnts och liknande programvara.

Det du annars kan göra är att sätta upp en egen burk som agerar router och fördelar trafiken. Jag vill minnas att pfsense har ganska fina egenskaper kring detta.

Men du har ju dina egna värden för ditt bredband. 550Kbs / 90Kbs. Gör sedan beräkningen på hur mycket du vill varje dator ska max kunna dra nerström/uppströms. Märk då att även om dator 1 är konfad till max 250Kbs så kommer spelandet på dator 2 ändå påverkas i latencyn. Dock kanske inte lika mycket som det gör idag eftersom dator 1 i dagsläget krämar på så mycket den kan från Internet eftersom den inte har någon begränsning. Så du får helt enkelt prova dig fram mer olika begränsningar vilket som fungerar bäst ihop med onlinespelandet.

Men klart är att Netlimiter är det enklaste alternativet i ditt fall.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

om du inte har en router som kan göra det så är netlimiter på varje dator som gäller eller använda en gammal dator som router.

tc till linux kan detta se http://lartc.org/

annars http://m0n0.ch/wall/ är en färdig lösning med webgui

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Verkligen inte.

1 Byte är 8 bitar - det är fakta och inget annat.

Rätt - klantigt uttryckt av mig.

Citat:

Vad man sedan får ut i bandbredd i praktiken är en annan femma beroende på variabler som bland andra kabellängd, kabelkvalitet och antalet skarvar.

Man kan inte säga "borde få" utan att veta värdena på dessa variabler, det enda man kan säga är "upp till".

Jo, men tycker ändå han har lite väl lågt. De ISP jag haft har i alla fall kunnat leverera 90-95% av "upp till"-värdet. 550kB på 8 Mbit låter lite lite tycker jag, men det kanske är normalt för Telia.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Citat:

Jo, men tycker ändå han har lite väl lågt. De ISP jag haft har i alla fall kunnat leverera 90-95% av "upp till"-värdet. 550kB på 8 Mbit låter lite lite tycker jag, men det kanske är normalt för Telia.

Jo, det brukar vara bättre men problemen kommer stanna kvar även med andra ADSL leverantörer eftersom själva infrastrukturen från station och hem till kund även används för deras lösningar, i praktiken flyttar man bara ett kopparpar i stationen när man byter leverantör.

Däremot, beror det på andra störningar längre upp i nätet eller att kapaciteten till stationen i sig är för dålig så kan det hjälpa med annan leverantör då de står för respektive bandbredd själva.

Misstänker man något sådant (tex om alla grannar upplever samma sak) så tycker jag man ska begära statistik på länken och eventuellt att ISP uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Jo, det brukar vara bättre men problemen kommer stanna kvar även med andra ADSL leverantörer eftersom själva infrastrukturen från station och hem till kund även används för deras lösningar, i praktiken flyttar man bara ett kopparpar i stationen när man byter leverantör.

Däremot, beror det på andra störningar längre upp i nätet eller att kapaciteten till stationen i sig är för dålig så kan det hjälpa med annan leverantör då de står för respektive bandbredd själva.

Misstänker man något sådant (tex om alla grannar upplever samma sak) så tycker jag man ska begära statistik på länken och eventuellt att ISP uppgraderar.

Det är ganska ironiskt att man inte hör för mycket om dessa problem som existerar hos alla ISP:er.

Min bror hade Bredbandsbolaget som leverantör ett tag och satt uppkopplad via trådlöst. Hade betalade för 24Mbit men fick vid senaste mätvärdet 2Mbit. Han ringde självklart BBB och de hade såklart inga problem utan det måste bero på det trådlösa (självklart).

Efter många om och men när vi kort och gott felsökt allt på klientsidan hittade jag intressanta värden när jag grävde lite i DNS-servrarna. Nu ringde jag BBB och frågade vad i helvete de höll på med genom att säga att de inte har några problem på deras sida och direkt klaga på klienten och påpekade mätningarna för DNS-servrarna.

"Ja... vi har lite problem där, men vi har tekniker ute som arbetar för fullt på detta. Det är bara er ort som är drabbad dock" kom det till slut fram.

Klimaxen är att det fortfarande är problem och detta var i våras...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Problemet beror ju delvis på att man måste starta felsökningen i ena änden, och med tanke på gemene mans nätverkskunskaper (även bland supportpersonal) är felkällan med stor sannolikhet i kundens hem. Börjar man där och kör uteslutningsmetoden kommer man förr eller senare fram till vad problemet är, däremot har många (däribland jag) inget tålamod