Pensionssparande + avdragsgillt ?!

Permalänk

Pensionssparande + avdragsgillt ?!

Det är avdragsgillt att pensionsspara 12tkr om året. 1tkr i månaden.

Men hur funkar det i praktiken? Även med andra avdragsgilla saker.

Pensionssparandet, gäller det alla?
Om jag sparar 12tkr detta år, får jag då tillbaka 12tkr nästa år vid midsommar?

Någon med lite insikt i det hela lämna gärna en kommentar!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Jonä. Du har missförstått vad avdrag innebär.

Låt säga att du har en inkomst på 200 000 kr. Kommunalskatten är 30 procent. Det skulle innebära att du skattade 60 000 kr om du inte kunde göra något avdrag. Men nu säger vi att du har stoppat 12 000 kr i pensionssparande. Det skulle göra din taxerade inkomst till 188 000 kr och din skatt till 56 400 kr. Din skatt sjunker således med 3 600 kr.

Om du tjänar mycket pengar och även betalar statlig skatt, sänks din skatt mer på grund av avdraget. En person som uppnår första brytpunkten (och därmed betalar kommunal och statlig skatt) betalar 6 000 kr mindre i skatt, medan en som uppnår andra brytpunkten betalar 6 600 kr mindre i skatt.

Allt förutsätter en kommunalskatt på 30 procent. Den kan vara högre och lägre än detta.

Notera att mitt exempel inte är vidare verklighetsgrundat. Du är berättigad till grundavdrag och jobbskatteavdrag också, men det fixar Skatteverket utan att du säger till.

Kort svar: 3 662 kr och 40 öre, om du är folkbokförd i Nacka, tillhör Nacka församling, inte är med i kyrkan och inte betalar statlig skatt på förvärvsinkomster.