Bildskärm, 27" eller mer med HD kapacitet

Permalänk
Medlem

Bildskärm, 27" eller mer med HD kapacitet

Hejsan.

Jag behöver hjälp att hitta en ny skärm jag kan köpa. Den får högst kosta 4500 kr och den ska minst vara 27", helst mer. Den ska också ha full HD kapacitet. Jag ska främst ha skärmen till att kolla på filmer, använda Photoshop och spela spel. Har kollat igenom Webhallen, Komplett, LGs hemsida, HPs hemsida, Philips hemsida, InWareHouse och flera. Behöver verkligen hjälp. Den bästa jag har hittat är en på webhallen som är 27" med 2ms för 4300 kr. Jag vill verkligen ha en över 27" dock. Väldigt gärna 30".

Någon som har tips? Eller någon som har testat/har en bra skärm som ni rekommenderar? Är väldigt tacksam över all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen hjälp. Ingen som har lust?

Permalänk
Medlem

Jag har kollat Prisjakt på alla 27-30 tum under 5000kr och hittade bara 4st som säljs i Sverige http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v213#rparams=k=s4745592...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jag har kollat Prisjakt på alla 27-30 tum under 5000kr och hittade bara 4st som säljs i Sverige http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v213#rparams=k=s4745592...

Tack för att du tog dig tiden att kolla det. Tänkte inte ens på att använda Prisjakt, använder det verkligen aldrig. Det finns bara fyra st och alla är 27". Då är det väl bara att ge upp.

Frågan är bara om det är värt att köpa en ny 27" skärm i och med att jag redan har en 22" med 2 ms. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Det finns fler skärmar men då är priset över 5000kr.

Du kan även kolla på TV apparater från 27 tum upp till 32 tum max 5000kr http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1320#rparams=k=s474560...

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Du kan ju glömma att hitta en sådan bra 30" för under 7k.

ms hit och ms dit, spelar väl ingen roll. har en 5 ms som jag äger min polare med 2 ms på .) så ...

Köp beggat?

Ebay.de?

Visa signatur

i7 920 - EVGA X58 3XSLI - 5850 x 2 - Intel X25 160gb - Corsair HX 850W - 12gb Corsair Dominator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Det finns fler skärmar men då är priset över 5000kr.

Du kan även kolla på TV apparater från 27 tum upp till 32 tum max 5000kr http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1320#rparams=k=s474560...

Ah, tack. Hur är det med TV-apparater? Vad är nackdelen med att använda dem för datorn? Är skärpan och upplösningen inte lika bra eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aksell08
Ah, tack. Hur är det med TV-apparater? Vad är nackdelen med att använda dem för datorn? Är skärpan och upplösningen inte lika bra eller?

Upplösningen är oftast mycket lägre på en TV. Bryr du dig bara om storlek på skärmen och inte om faktisk yta så är det kanske idé att titta på TV-lösningen.

Personligen är jag en "sucker" för hög upplösning och tycker att 1920x1200(/1080) är för lite på en 27". Över 24" så bör man ha högre upplösning annars spelar det inte så stor roll enligt mig. Tyvärr är de skärmarna (30" 2560x1600) lite väl dyra för sitt eget bästa.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Upplösningen är oftast mycket lägre på en TV. Bryr du dig bara om storlek på skärmen och inte om faktisk yta så är det kanske idé att titta på TV-lösningen.

Personligen är jag en "sucker" för hög upplösning och tycker att 1920x1200(/1080) är för lite på en 27". Över 24" så bör man ha högre upplösning annars spelar det inte så stor roll enligt mig. Tyvärr är de skärmarna (30" 2560x1600) lite väl dyra för sitt eget bästa.

Ja precis. utan MINST 1920x1080 är jag verkligen inte intresserad utav en TV som skrivbordsskärm. Den billigaste 27" skrivbordsskärm jag hittade hade tyvärr en maxupplösning på 1920x1080, vilket jag skulle vilja ha högre, gärna nästa steg, dvs. 2560x1600, men det kanske inte går på 27".

Men är 1920x1080 en aning för liten upplösning för 27" kanske?

Permalänk
Medlem

Skärm med 1920x1080 och Hdmi portar är najs då kan man även koppla in Ps3 och skita i tv-licensen med gott samvete

Permalänk
Medlem

Det är nog omöjligt att att ge generellt svar hur olika TV apparater fungerar som datorskärm eftersom vissa av dom är i princip exakt lika som en datorskärm men med inbyggd mottagare medan andra TV apparater inte är konstruerad för att klara grafik från datorn på ett korrekt sätt (pixelmappa) via HDMI kabel.

Gamla LCD TV hade ofta problem med dator signaler via HDMI men detta har blivit mycket bättre på nya apparater.

Du måste nog söka omdömen och googla på enskilda apparater för att få visshet om dom fungerar bra som datorskärm.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Du kan fetglömma 2560x1600 etc för sådana småsummor.
1920x1080 är nog det du för nöja dig med om du ska ha någon av dom ultrabilliga 26-27" som ligger på 4-5k

Permalänk
Medlem

Okej. Den skärm jag har nu är Viewsonic VX2235wm och den skärm jag kanske köper är denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=99306

Skrev ihop en liten jämförelse mellan skärmarna:

27"
• Resolution 1920 x 1080
• Brightness 400 cd/m2
• Contrast Ratio 50000:1 (DFC)
• Response Time (ms) 2 ms

22"
• Resolution 1680 x 1050
• Brightness 280 cd/m2
• Contrast Ratio 700:1
• Response Time (ms) 5 ms

Brightness säger mig inte så mycket. Vad innebär 400 cd/m2? Och Contrast Ratio säger mig inte mycket heller, är det enbart hur starkt kontrastet är? Vart kommer ratio in i det hela?

Tycker ni det är värt att köpa 27 tummaren?

Permalänk

cd/m^2 = candela per kvadratmeter, kan inte ge någon bra defenition eller vetenskaplig beskrivning men ju högre cd/m^2 du har desto ljusare kan du ha i rummet, vilket också ska ge bättre bild.
contrast ration är kontrastkvoten, ju högre den är jusvartare är svart och vitare är vit, högre är bättre eftersom en låg kontrast kan ge en "fesig" bild. Vanlig lcd har väl omkring max 60k:1 medans OLED och plasma och LEDbelyst lcd kan ha miljontals:1, personligen tycker jag inte det är enorm skillnad mellan vanlig lcd som har hög kontrastkvot och plasma/LEDbelyst lcd.

EDIT: lite typos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nordrassil
cd/m^2 = candela per kvadratmeter, kan inte ge någon bra defenition eller vetenskaplig beskrivning men ju högre cd/m^2 du har desto ljusare kan du ha i rummet, vilket också ska ge bättre bild.
contrast ration är kontrastkvoten, ju högre den är jusvartare är svart och vitare är vit, högre är bättre eftersom en låg kontrast kan ge en "fesig" bild. Vanlig lcd har väl omkring max 60k:1 medans OLED och plasma och LEDbelyst lcd kan ha miljontals:1, personligen tycker jag inte det är enorm skillnad mellan vanlig lcd som har hög kontrastkvot och plasma/LEDbelyst lcd.

EDIT: lite typos

Ah okej tack för att du klarade det upp för mig! Tycker du att det är värt att köpa 27" skärmen med tanke på vad jag har för skärm nu?