Muskampen 2025: Segraren korad!

Abort - Är ni för eller emot?

Permalänk
Medlem

Abort borde utvidgas till att tillåtas till och med sådär 5-6 år efter barnets födsel. Som det är nu innebär abort endast "ångerrätt" fram tills dess att man stått fyra månader i en nio månader lång kö för att komma fram till kassan och betala ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag är för den ofödda invididens rätt till liv, är väl en av de få här på swec. Jag anser inte att man har rätt att döda levande mänskliga individer.

Och när börjar denna rätt? Vet du hur ett barn blir till? Frågan verkar uppenbart trivial men de flesta vet faktiskt inte hur det går till och när det sker.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Att komma med argument till folk som Daniel är lite att missa målet. Det förutsätter att hans position är underbyggd av argument och att man därför kan ändra hans uppfattning genom att attackera dessa argument.

Ja, jag är naturligtvis "för" abort.
Det innebär inte att jag vill att så många aborter som möjligt ska äga rum. Det motsatta är sant, jag skulle vilja se så få aborter som möjligt.
Men det finns även andra saker jag inte skulle vilja se. Jag vill inte se en kvinna behöva gå nära ett år i en extremt krävande situation när det går att hjälpa.

När gränsen ska dras är en fråga där jag är lite kluven.
Jag tycker inte att vilket genom en cellklump (då syftar jag inte bara på embryon utan även större cellklumpar som oss) har är en god grund för att avgöra deras värde. Skulle vi ha det så så skulle en hjärndöd människa ha lika stort värde som dig och mig.

Men samtidigt är det svårt att veta vad man annars ska utgå ifrån.
Deras kognitiva färdigheter är ett naturligt ställe att börja från då det skiljer hjärndöda från levande och då det innefattar saker som lidande, mål, glädje och liknande.
Men om man ska vara lite objektiv så är ju även de som gått så långt som till födseln (där det blir lättare att titta efter) fortfarande inkompetenta saliv- och skitfabriker. Nog har de några begränsade färdigheter som att de kan känna igen någon röst och någon lukt, men jämför man det med de djur vi så gärna äter så blir dessa färdigheter rätt löjliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag har en känsla av att det där inte kommer leda någon vart; att skilja mellan människor och djur är enkelt och naturligt för de flesta. Det intressanta är väl snarare var gränsen skall sättas mellan "ännu inte människa" och "människa"?

Att det skulle vara naturligt för de flesta gör det inte rationellt. Dessutom är det en viktig fråga i sammanhanget. Varför ges detta unika värde enbart till vår art? Jag har svårt att se hur man kan motivera detta utan religiösa värderingar. Därför tycker jag att vi borde använda termerna medveten och självmedveten istället för "mänsklig".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Att det skulle vara naturligt för de flesta gör det inte rationellt. Dessutom är det en viktig fråga i sammanhanget. Varför ges detta unika värde enbart till vår art? Jag har svårt att se hur man kan motivera detta utan religiösa värderingar. Därför tycker jag att vi borde använda termerna medveten och självmedveten istället för "mänsklig".

Dock är det väl svårt att komma med några riktigt tunga argument i frågor som dessa; de flesta tillskriver helt enkelt okända människor (även hjärndöda, skadade och liknande) betydligt högre värde än okända djur. Kanske är orsaken genetisk, men varför det skulle vara viktigt här ser jag inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Är det vetenskap som avgör hur våran definition på vad "någon" är och vad en "person" skall vara?
Däremot använder vi vetenskap för fastställe vissa tillstånd, som vi efter eget tycke kan använda för att argumentera att det är en "person" eller ej.

För _mig_ är det vetenskap som avgör hur _min_ definition på vad "någon" är i alla fall, och jag håller mig gärna till det. Moraliska delimmor är dock en helt annan femma (och diskussionsämne).
Precis vad jag menar, genom vetenskap är det möjligt att även fastställa ett tes.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag "är för", då jag inte skattar en individs liv högre än en säck potatis.
Först när individen har utvecklats till en person så börjar det bli mer och mer fel att ha ihjäl personen på eget bevåg. När gränsen kommer huruvida det är ok eller inte framgår oftast av tid. Ju fler som vill ha ihjäl en person genom hur många som vill ha personen i livet bestämmer hur pass ok det är att vid just det tillfället avsluta personens liv. Vem som gör det och hur spelar in.

Så jag är vegetarian då grisar har en personlighet?
Nej, ty jag vill döda grisen och äta upp den. Det finns antagligen 100 människor som vill att grisen ska leva, men det finns därtill 100 personer som vill äta den, alltså ha ihjäl del. En överenskommelse kan ske genom att låta grisen leva ett så pass gott liv som möjligt så långt som möjligt och få en smärtfri död.
Grisfoster är inget värt, liksom människofoster.

Så det ska inte räknas som mord att slå en gravid i magen så fostret dör?
Jorå, det är upp till samhället. Men själv anser jag att största skadan är gjord mot familjen, så varför inte bara grov misshandel och misshandel? Sällan så att föräldrarna inte kan försöka igen.

(^⋏^)

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

jag är för rätten till abort

George Carlin on Pro-Life

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Finns en _jävla_ massa bra anledningar till detta, du får fundera själv vad några av dessa kan tänkas vara Om du verkligen tror att den allra bästa scenarion är att ett barn föds och "så är det bara", så har du nog inte sett mycket av verkligheten käre Daniel. Att sitta i Sverige och diskutera om saker som knappt berör en själv, men ett sånt trångsynt sätt på det hela... jadu ...jag säger inte att diskussion är fel, men att ha bestämt sig för det ena och andra och sen skita i allt annat, det kanske inte är rätt väg.

Det enda scenario där man kan motivera abort med "barnets bästa" är de där barnet skulle få ett liv som inte är värt att leva. Dvs, rätt extrema fall och knappast en ensamstående mor i ett I-land som tycker att hon inte har det tillräckligt bra ekonomiskt.

Citat:

Lägg ner med att blanda in dina egna _åsikter_ i vetenskapen, en embryo är _INTE_ någon, en embryo är _INTE_ en person.

Det är en definitionsfråga, precis som påpekats. Vi upptäcker inte definitioner av vad som är människa, foster och embryo, vi sätter definitionerna. Speciellt eftersom det här är en moralfråga.

Citat:

Nu blandar du ihop saker och ting rejält här, du slänger in ord vilt hit och dit och tolkar det som har sagts helt åt _helvetet_ om jag skall vara ärlig, att enbart komma på tanken att jämföra överlevnad av en embryo och överlevnad av en vuxen människa i ett flygplan är _HELT_ absurt, jag tänker inte ens börja diskutera VARFÖR det är så absurt med dig.

Seriöst, vad är det som är så absurt med att jämföra överlevande av ett embryo och en vuxen människa?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Att komma med argument till folk som Daniel är lite att missa målet. Det förutsätter att hans position är underbyggd av argument och att man därför kan ändra hans uppfattning genom att attackera dessa argument.

Ens position i en moralfråga är väl alltid till någon del baserad på en känsla i ämnet? Vad skulle det göra för skillnad om en är troende och en inte? Om det är bakgrundstron som gör skillnaden i ställningstagande i den här frågan och ställningstagandet är vettigt utfrån var och ens bakgrundstro så får man väl diskutera bakgrundstron istället, för det är ju där den egentliga meningsskillnaden ligger. Att man är oense i abortfrågan är bara ett resultat av bakgrundstron, i det här fallet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ens position i en moralfråga är väl alltid till någon del baserad på en känsla i ämnet? Vad skulle det göra för skillnad om en är troende och en inte?

Rätten till viss abort är en av de frågor där sekulära ganska konsekvent håller med varandra.
Sekulära med väldigt spridda åsikter när det kommer till andra frågor brukar oftast ändå hålla med varandra om att det är orimligt att förbjuda abort under de första veckorna av graviditeten.
Jag påstår inte att det här gäller alla och jag tror säkert att några av er kan nämna ett fåtal sekulära som är helt mot abort, men trenden finns där och är väldigt kraftig.

Det gör att jag med ganska stor säkerhet kan påstå att Daniel tror som han tror för att han tror på Kristus+Jahve.
Vidare så är det ju faktiskt så att det han nu tror, det som gjort att han tycker som han tycker, är fel.
Är någons åsikt svår att motivera utan att anta något som inte stämmer tycker jag inte längre att denna har någon rätt att bli tagen på allvar när han uttrycker denna åsikt. Speciellt inte när det är en fråga där det faktiskt kan påverka människors liv väldigt mycket.

Citat:

Om det är bakgrundstron som gör skillnaden i ställningstagande i den här frågan och ställningstagandet är vettigt utfrån var och ens bakgrundstro så får man väl diskutera bakgrundstron istället, för det är ju där den egentliga meningsskillnaden ligger. Att man är oense i abortfrågan är bara ett resultat av bakgrundstron, i det här fallet.

Det är möjligt.
Speciellt upplyftande tecken på att det lönar sig har jag inte sett.
Har man fel i frågan om gud i så hög ålder verkar man oftast dö med samma övertygelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det enda scenario där man kan motivera abort med "barnets bästa" är de där barnet skulle få ett liv som inte är värt att leva. Dvs, rätt extrema fall och knappast en ensamstående mor i ett I-land som tycker att hon inte har det tillräckligt bra ekonomiskt.

Det är fortfarande inte upp till _dig_ (till exempel) att bestämma Zartax, det är upp till modern, period.

Citat:

Det är en definitionsfråga, precis som påpekats. Vi upptäcker inte definitioner av vad som är människa, foster och embryo, vi sätter definitionerna. Speciellt eftersom det här är en moralfråga.

Just precis, och om vi kollar på vad ett embryo är definierad som, ja, då är det inte mycket till diskussion kvar
Det är _aldrig_ enbart en moralfråga, det finns många faktorer som verkar in och att fokusera på enbart en faktor (läs: moral) är enligt mig inte allt för korrekt eller rättvist.

Citat:

Seriöst, vad är det som är så absurt med att jämföra överlevande av ett embryo och en vuxen människa?

Jag anser att det är absurt, att läsa på om vad ett embryo faktiskt är och var det har för ursprung och i vilket stadium ett embryo tillkommer i är en bra idé för att få ett hum om varför det faktiskt är så absurt.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Rätten till viss abort är en av de frågor där sekulära ganska konsekvent håller med varandra.
Sekulära med väldigt spridda åsikter när det kommer till andra frågor brukar oftast ändå hålla med varandra om att det är orimligt att förbjuda abort under de första veckorna av graviditeten.
Jag påstår inte att det här gäller alla och jag tror säkert att några av er kan nämna ett fåtal sekulära som är helt mot abort, men trenden finns där och är väldigt kraftig.

Det gör att jag med ganska stor säkerhet kan påstå att Daniel tror som han tror för att han tror på Kristus+Jahve.
Vidare så är det ju faktiskt så att det han nu tror, det som gjort att han tycker som han tycker, är fel.
Är någons åsikt svår att motivera utan att anta något som inte stämmer tycker jag inte längre att denna har någon rätt att bli tagen på allvar när han uttrycker denna åsikt. Speciellt inte när det är en fråga där det faktiskt kan påverka människors liv väldigt mycket.

Min poäng var att bådas åsikt i frågan till viss del är byggd på känsla och inte enbart "argument". Om det är meningslöst att diskutera med Daniel för att hans position "inte är underbyggd med argument" så är det ingen idé att diskutera öht. eftersom ingens position är helt underbyggd med argument.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är fortfarande inte upp till _dig_ (till exempel) att bestämma Zartax, det är upp till modern, period.

Det är väl det som diskussionen handlar om, eller hur?

Citat:

Just precis, och om vi kollar på vad ett embryo är definierad som, ja, då är det inte mycket till diskussion kvar
Det är _aldrig_ enbart en moralfråga, det finns många faktorer som verkar in och att fokusera på enbart en faktor (läs: moral) är enligt mig inte allt för korrekt eller rättvist.

Var hittar du vad ett embryo är definierat som i moralisk bemärkelse? För det är det vi diskuterar här. Jämförelsen handlade ju om skillnaden att döda ett embryo och att döda någon som ingen känner till.

För att förekomma dig lite. Nej, det är inte allt som har någon betydelse, men det var det som inlägget du citerade pratade om.

Citat:

Jag anser att det är absurt, att läsa på om vad ett embryo faktiskt är och var det har för ursprung och i vilket stadium ett embryo tillkommer i är en bra idé för att få ett hum om varför det faktiskt är så absurt.

Två invändningar:

1. Det beror rätt mycket på vad man har för syn på "liv" och "människa" om det är en "absurt" stor skillnad på att en vuxen dör och om ett embryo dör. Jag skulle kunna ta din mening och byta ut embryo mot barn och den skulle vara lika vettig om man inte kom mer närmare förklaringar. Så utveckla varför det är absurt!

2. Döden kommer nog te sig rätt lika för båda "individer", så vari ligger den absurda skillnaden?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är din åsikt. Jag håller inte med.
Det finns dock väldigt få undantag där modern inte borde vara den som bestämmer över det hela.

Även om det såklart är ganska knepigt. En klassiker är ju när mycket unga (för att vara i väst alltså) börjar utveckla barn: är det rätt att låta exempelvis föräldrarna eller läkarna eller staten besluta om "tvångsabort"? Om jag inte har helt fel så finns det väl några extremfall där t.om. tioåringar blivit med barn (någon med större koll? Just sådana historier har ju en tendens att fabriceras i rasande takt, speciellt i fattiga länder där föräldrarna vill få uppmärksamhet och därmed pengar...), något som inte direkt är optimalt ur ett rent hälsomässigt perspektiv.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag är för den ofödda invididens rätt till liv, är väl en av de få här på swec. Jag anser inte att man har rätt att döda levande mänskliga individer.

Jag anser inte att en mänsklig individ har rätt att parasitera på en annan i 9 månader utan dennes grodtyckande.

Sen, när anser du att det börjar räknas som en levande mänsklig individ?

Permalänk
Medlem

frågan vissa ställer sig är alltså om embryot har rätt till uppehållstillstånd , så antingen embryot eller dess representant bör ju söka detta vid invandrarverket helt enkelt. Så får de ta beslut om avvisning eller PUT. Detta bör ju även SD ha högt på agendan då dessa invandrare uppenbarligen är problematiska också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
frågan vissa ställer sig är alltså om embryot har rätt till uppehållstillstånd , så antingen embryot eller dess representant bör ju söka detta vid invandrarverket helt enkelt. Så får de ta beslut om avvisning eller PUT. Detta bör ju även SD ha högt på agendan då dessa invandrare uppenbarligen är problematiska också.

Fast så har vi olagliga frihetsberövande, där i .o.f.s. vissa foster smiter ute lite före mot moderns vilja. Att bli inspärrad för sitt eget bästa, har man allt hört förut.

Annars så finns siamesiska tvillingar där ena tvillingen kan kalla den andra för parasit, men inte för det självklart ha rätt att döda den andra. Även om detta valet med att låta den leva, skulle betyda bortgång för de båda.

Så jag tycker man hela tiden får se till samhällets bästa och moralen förändras med samhället. Där jag är fascinerad hur stenhårda gränser folk på stan kan ha, där på ena sidan är något helt okej och på andra något är så fruktansvärd så att gärningspersonerna borde lemlästas levande.
För mig skiljer sig inte sen abort och barnadråp så mycket. Och ju senare aborten görs, ju mindre blir skillnaden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

om en outvecklad cellklump(embryo) räknas som liv och abort på ett sådant skulle likställas med mord(som vissa vill), är jag en massmördare när jag ruskar tupp då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag anser inte att en mänsklig individ har rätt att parasitera på en annan i 9 månader utan dennes grodtyckande.

Sen, när anser du att det börjar räknas som en levande mänsklig individ?

Grodtyckade?

Anyway, man kan argumentera för att den parasiterande individen inte har gjort det valet själv och att det faktiskt är den som blir parasiterads handlingar som har lett till parasiterandet. Med andra ord, kvinnans handlingar har (oftast) orsakat barnet och barnets situation och därför är det inte rimligt att barnet ska få ta konsekvenserna av situationen. Därför tycker jag inte parasitargumentet håller. Dessutom kan du föra samma argument för småbarn. Har de rätt att bli omhändertagna av sina föräldrar eller har föräldrarna rätt att kasta ut dem (mot en säker död) när som helst som en inkräktare?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
om en outvecklad cellklump(embryo) räknas som liv och abort på ett sådant skulle likställas med mord(som vissa vill), är jag en massmördare när jag ruskar tupp då?

Ejakulerar du befruktade ägg?

Många anti-abortister (;) ) anser att man inte får förstöra befruktade ägg, men obefruktade ägg och sperma får man "döda" så mycket man vill (vissa undantag finns såklart, men de verkar främst användas som argument mot onani).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ejakulerar du befruktade ägg?

Många anti-abortister (;) ) anser att man inte får förstöra befruktade ägg, men obefruktade ägg och sperma får man "döda" så mycket man vill (vissa undantag finns såklart, men de verkar främst användas som argument mot onani).

det jag syftar på är att spermier är samma som ett embryo i grunden, en cellklump med möjligheter att bli människa:p

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Grodtyckade?

Anyway, man kan argumentera för att den parasiterande individen inte har gjort det valet själv och att det faktiskt är den som blir parasiterads handlingar som har lett till parasiterandet. Med andra ord, kvinnans handlingar har (oftast) orsakat barnet och barnets situation och därför är det inte rimligt att barnet ska få ta konsekvenserna av situationen. Därför tycker jag inte parasitargumentet håller. Dessutom kan du föra samma argument för småbarn. Har de rätt att bli omhändertagna av sina föräldrar eller har föräldrarna rätt att kasta ut dem (mot en säker död) när som helst som en inkräktare?

Man kan lämna ifrån sig barn om man inte längre vill ha dom ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Man kan lämna ifrån sig barn om man inte längre vill ha dom ja.

Under förutsättning att man först ser till att någon annan kommer ta hand om dem, ja. Det är knappast detsamma vid abort, dvs. att man ser till att det finns en annan kvinna som är beredd att vara surrogatmamma åt fostret.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det jag syftar på är att spermier är samma som ett embryo i grunden, en cellklump med möjligheter att bli människa:p

Din "frågeställning" är alltså besläktad med "frågeställningen" om menscykeln är mord och p-piller är brottsprevention (alltså tvärt emot den "kristna" extremistmoralen). Fast egentligen är det moderns fel om dottern går och blöder utan att få ungar; ägget som blev dig började sin bana som "prototyp" när din mor låg i din mormors mage.

Jag är fullt medveten om de humoristiska tonerna i din "frågeställning", men om du försvarar den måste du få mothugg!

(Det finns massa saker som har möjlighet att bli människa. Från gameter och embryonala stamceller till maten vi äter. Strängt taget kan alla dessa bara bli en del i en människa genom delning [jag avser både meios och mitos] eller sammanslagning [mat]), men inget kan bli en hel människa. En människa består av ofantligt många dotterceller som lever och dör)

Om man hårddrar ditt resonemang blir medveten ovilja att ha barn massmord, vare sig man ruskar tupp eller inte.

Min poäng är: Det är så ruskigt komplicerat hur ett barn blir till att idéer som går ut på att 1 st ägg och 1 st spermie blir/kan bli till 1 st barn vid 1 st "konceptionsögonblick" i grunden är komplett felaktiga.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Din "frågeställning" är alltså besläktad med "frågeställningen" om menscykeln är mord och p-piller är brottsprevention (alltså tvärt emot den "kristna" extremistmoralen). Fast egentligen är det moderns fel om dottern går och blöder utan att få ungar; ägget som blev dig började sin bana som "prototyp" när din mor låg i din mormors mage.

Jag är fullt medveten om de humoristiska tonerna i din "frågeställning", men om du försvarar den måste du få mothugg!

(Det finns massa saker som har möjlighet att bli människa. Från gameter och embryonala stamceller till maten vi äter. Strängt taget kan alla dessa bara bli en del i en människa genom delning [jag avser både meios och mitos] eller sammanslagning [mat]), men inget kan bli en hel människa. En människa består av ofantligt många dotterceller som lever och dör)

Om man hårddrar ditt resonemang blir medveten ovilja att ha barn massmord, vare sig man ruskar tupp eller inte.

Min poäng är: Det är så ruskigt komplicerat hur ett barn blir till att idéer som går ut på att 1 st ägg och 1 st spermie blir/kan bli till 1 st barn vid 1 st "konceptionsögonblick" i grunden är komplett felaktiga.

Ja det finns många dumheter som licensbrott/upphovsrättsbrott. Det är inte i alla länder som speciellt kvinnor får skaffa barn med vem de vill, då fäderna inte blir glada då de använder deras "dna-kod" utan tillstånd för detta ändamål.

Jag tycker lagstiftning kring abort är mycket krånglig om man utgår från "ateistisk tänkande" (eller vad man nu skall kalla det). Och man får se på samhället, vilka lagar/regler som man tror resulterar i det man anser vara det bästa samhället. Vilket i o.f.s. är skitsvårt, men man ser ganska enkelt att totalförbjuda abort inte är det bästa i nuvarande sverige.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ja det finns många dumheter som licensbrott/upphovsrättsbrott. Det är inte i alla länder som speciellt kvinnor får skaffa barn med vem de vill, då fäderna inte blir glada då de använder deras "dna-kod" utan tillstånd för detta ändamål.

Jag tycker lagstiftning kring abort är mycket krånglig om man utgår från "ateistisk tänkande" (eller vad man nu skall kalla det). Och man får se på samhället, vilka lagar/regler som man tror resulterar i det man anser vara det bästa samhället. Vilket i o.f.s. är skitsvårt, men man ser ganska enkelt att totalförbjuda abort inte är det bästa i nuvarande sverige.

Ingen har sagt att det ska vara enkelt. Du tänker nog på "humanism" (i en av flera möjliga betydelser av ordet) när du säger "ateistiskt tänkande". Möjligtvis är det lättare rakt uppochner med någon moral grundad i religion men inte fan blir det mindre krångligt om man ska precisera det. Frågor som "vad är ett liv?" blir väl inte ett dugg enklare i en religiös prägel om du avkrävs en precisering grundad på sakens faktiskt natur (som t.ex. att barnalstring är en gradualistisk process och inte en omedelbar, det finns inget lättdefinierat enskilt konceptionsögonblick. Konceptionen är lika grumlig som termer som "mödomshinna" och G-punkt)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Under förutsättning att man först ser till att någon annan kommer ta hand om dem, ja. Det är knappast detsamma vid abort, dvs. att man ser till att det finns en annan kvinna som är beredd att vara surrogatmamma åt fostret.

Man kan lämna över dom till staten så blir dom statens problem.
Samma sak som med fostret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl det som diskussionen handlar om, eller hur?

Jovisst, men som sagt, vill du höra min åsikt angående detta är det inte upp till dig, eller någon annan än själva _modern_, att bestämma. Helt enkelt den personen som har blivit gravid.

Citat:

Var hittar du vad ett embryo är definierat som i moralisk bemärkelse? För det är det vi diskuterar här. Jämförelsen handlade ju om skillnaden att döda ett embryo och att döda någon som ingen känner till.

För att förekomma dig lite. Nej, det är inte allt som har någon betydelse, men det var det som inlägget du citerade pratade om.

Först och främst, inlägget jag citerade var ett gensvar på din citering av mitt egna inlägg. Om du med definition enbart syftade på de moraliska aspekterna så är din ensak, men jag tar som sagt inte enbart de i fokus vid diskussioner likt detta, då _jag_ anser att det är fel att endast fokusera på ett enda faktor, som sagt.

Citat:

Två invändningar:

1. Det beror rätt mycket på vad man har för syn på "liv" och "människa" om det är en "absurt" stor skillnad på att en vuxen dör och om ett embryo dör. Jag skulle kunna ta din mening och byta ut embryo mot barn och den skulle vara lika vettig om man inte kom mer närmare förklaringar. Så utveckla varför det är absurt!

2. Döden kommer nog te sig rätt lika för båda "individer", så vari ligger den absurda skillnaden?

Som sagt, känns som om det är lösa skott från båda sidor, jag generaliserar och fokuserar på definitioner inom vetenskapen, medan du diskuterar om den moraliska dilemman, vilket jag inte är det minsta intresserad av, i alla fall inte _enbart_ den moraliska delen. Sen handlar tråden också inte enbart om den moraliska delen, utan om våra individuella åsikter, vilket kan ha skapats av flera olika faktorer, inte enbart en.
För att svara på dina frågor, först och främst om man som redan nämnt kollar de vetenskapliga teserna kring vad ett embryo är (läs: i vetenskapliga termer), så är det inte allt för ovanligt att man faktiskt anser att ett embryo _INTE_ är ett barn och det skulle _INTE_ vara möjligt att byta ut tesen i frågan och få det att låta vettigt.
Sen ditt tes angående individer, om du syftar på att ett embryo är en individ så kan jag lugnt påstå att jag inte håller med dig det minsta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om nu ett befruktat ägg är ett barn, då borde föräldrarna ha rätt till barnbidrag under graviditeten. Man borde kunna konstbefrukta en bunt ägg, frysa in dem och sedan leva gott på barnbidrag i resten av sitt liv. Hur ställer sig abortmotståndare till konstbefruktning?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com