Muskampen 2025: Segraren korad!

Abort - Är ni för eller emot?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
"För"

Har inget vidare argument, känner bara att det passar mig. Jag har det ganska bestämt inom mig att inte ha barn pga ansvaret som medföljer, men även om jag skulle göra tjejen på smällen så "förnekar"/undviker jag ansvaret så gott jag kan - inte från ekonomisk synpunkt utan min egna moral hindrar mig från att vara "fri" som jag gärna vill vara (och siktar på att fortsätta vara) om jag tvunget skulle vara ansvarsfull för barnet.

Tyvärr så ser dagens lag inte särskilt bra ut, utan tvingar dig att mot din vilja betala för barnet, ett beslut som görs redan innan barnet finns.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Bara du inte springer efter gravida med ett plakat med bilder på aborterade foster eller tvingar någon (låt säga din dotter, din partner eller vem det nu kan vara) till abort.

Nu är det i princip ingen som direkt gör detta i något västerländsk land, däremot står de på gatan utanför sjukhus som de anser avlivar mänskliga individer. (individual is a person or any specific object in a collection, wikipedia)

Detta bör de ha rätt till precis som motståndare till andra ställen där staten kan avliva mänskliga individer, dock är det upp till oss andra att förklara varför dessa individer inte förtjänar sin rätt till att fortsätta leva.
Samma sak gäller självklart de som är mot att vi slaktar djur.

Jag tycker det är mycket skrämmande att "bumbibjörn-generationen" idag, som man skulle kunna kalla för "de upplysta", ofta är så långt ifrån verkligen som vi någonsin har varit. Hur stor av befolkningen kan slakta det djur som de sedan äter? De lever i en värld där de blundar för vad vi gör, och har ingen problem att låta andra göra saker åt dem. Nacka en höna borde tusan vara ett obligatorisk moment på hemkunskapen i grundskola.
Så bilder på hur foster som de kan tänkas avliva ser ut, självklart ska de få se dessa.

Den sista meningen tror jag du glömde en negation i. Då ingen abortmotståndare precis tvingar någon till abort, snarare motsatsen att behålla barnet.

*edit* Med så långt ifrån verkligheten, så menar jag att friska individer i sin bästa ålder inte ens skulle kunna överleva i miljön utanför sommartid, om det inte vore för att andra hjälpte dem.

*edit2* Det ovanför är skitlätt att lära sig om det så skulle behövas, dock har detta lett en ej verklighetsförankrad verklighetsuppfattning hos många.
T.ex. folk som inte vill se bilder på dagens djuruppfödning, för att det förstör deras fantasivärld, detsamma med krigsförespråkare som absolut inte vill se bilder på krigsoffer. Och sist med folk som gör abort som ej vill se vad de dödar.
Detta med att inte kunna se vad en faktisk gör, tycker jag är hemsk. Har man t.ex. problem med att djur avlivas, sluta då att köpa kött. Eller lär sig att acceptera detta, men att bli arg för att någon visar en bild på verkligheten är knappast en bra lösning.

Citat:

Tyvärr så ser dagens lag inte särskilt bra ut, utan tvingar dig att mot din vilja betala för barnet, ett beslut som görs redan innan barnet finns.

Nå detta reagerade jag stark på. Vem annars anser du skall betala för en medveten handlingen som du själv har gjort?

Liksom i princip alla fertila i sverige vet att sex kan leda till barn. Om de inte vet detta så har de säkerligen redan någon försörjningsstöd från staten, vilket med nuvarande lagstiftning troligen skulle bli staten som betalade för barnet.

Men oss andra så vet vi om att sex kan leda till barn och att preventivmedel är ej 100%. Ändå är det en förbaskat många som har helt oskyddat sex och så vill de inte ha barn med personen, va tusan. Varför har de detta?

* De anser att det går att abortera, roligt för mannen att denna inte har rätt att bestämma detta. Men det vet vi ju om, så det enda argumentet skulle väl vara att vi skiter i om kvinnan får ett barn med oss?

* Deras sexualitet är så stark så den tar kontroll över deras hjärna (hamnar i ett psykos), och de tycker att de ej kan ansvara för de gärningar som de sedan utför?
*Någon annan förklaring, inte vad jag kan komma på mer en blandning av de 3 ovanför som jag nämnde.

*edit3*
Bytte ut avrätta till avliva, då avrätta som mord är ett "värdeladdat ord".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Det är precis det du gör, du har en invändning mot mitt sätt att lägga fram ett tes, som baserar sig på _mina_ principer.
Jag kan till och med gå så långt och påstå att det du skrev ovan inte har en gnutta förnuft i sig, jag invänder mig mot hans sätt att tolka något, som utgörs av diverse olika faktorer varav en av de må bara moraliska principer, med mitt egna _sätt och syn_.
Om jag inte kan argumentera mot Daniel eller någon annan genom mina egna principer, hur ska jag då argumentera mot honom eller någon annan? I detta fall har jag argumenterat mot Daniels slutsats, som _SJÄLVKLART_ är baserat på hans moraliska principer, genom mitt slutsats, som även _självklart_ är baserat på _mina_ moraliska principer. Börjar du se en sammanhang nu?

Du lägger ju inte fram en tes, du invänder mot någon annans tes.

Hur du ska argumentera mot någon? Jag skrev det i mitt förra inlägg, väldigt tydligt, men jag kan ta det igen. Du får antingen argumentera mot, i det här fallet, de moraliska principerna du inte håller med om eller mot slutsatsen utifrån den som gör slutsatsens moraliska principer. Ex:

Påstående: A ger B.
Antingen får du hävda att: Nej, A ger faktiskt inte B, utan C, eller så får du hävda att A inte stämmer från första början. Vad du gör nu är att säga: Nej, C ger D, vilket inte på något sätt motsäger A ger B. Trots det börjar du dina inlägg med "Nej, du har fel." Din "invändning" (och stora delar av dina tidigare inlägg) är så att säga "not even wrong".

Citat:

Det där leder in på ett intressant sidospår. Det finns en term som heter juridisk abort vilken betyder att man avsäger sig allt ansvar så som om en abort skedde. Med andra ord är det en möjlighet för mannen, som inte har någon direkt makt över om en abort kommer ske eller inte, att avsäga sig ansvar och på så sätt "göra abort" för sin egen del. Man skulle kunna se det som ett steg mot jämställdhet i abortfrågan. Vad är folks åsikt om det här?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är leder in på ett intressant sidospår. Det finns en term som heter juridisk abort vilken betyder att man avsäger sig allt ansvar så som om en abort skedde. Med andra ord är det en möjlighet för mannen, som inte har någon direkt makt över om en abort kommer ske eller inte, att avsäga sig ansvar och på så sätt "göra abort" för sin egen del. Man skulle kunna se det som ett steg mot jämställdhet i abortfrågan. Vad är folks åsikt om det här?

Min åsikt: Det är barnet som har rätt till bidragen från sina föräldrar, då barnet är minderårigt så får någon förvalta dens pengar. Lämpligt är vårdnadshavaren/rna. O.b.s. med förvalta så skall barnet göra rätt för sig i hemmet och då använda sina pengar till mat & blöjor och dylikt.

Om någon väljer att betala istället för en viss förälder så fine. Kan en och samma person betala för båda föräldrarna, varför inte? Men om denna person ej har råd, så skall självklart den andra ursprungsföräldern först få betala, sedan staten.

Så på frågan om juridisk abort, så visst skulle mannen få hota med det. Men vad skulle det i praktiken bli om modern ändå väljer föda barnet, då det är barnet som har rätt av pengar från fadern. Att mannen tvingar modern ta över ekonomisk ansvar, nej den positionen har den ej.

Ett argument för juridisk abort skulle vara att båda föräldrarna har rätt att bestämma över föräldraskap, men det har de genom sina gärningar. Vill man inte ha barn med någon ha då inte sex, är man ändå så besatt så kör med dubbla, trippla, fyrdudbla, femdubbla skydd. P-piller man och kvinna, kondom, pessar, dagen efterpiller, sluta innan, gör det i fel period o.s.v, får man barn om man följer allt detta. Ja köp en trisslott när man ändå håller på.

Ett dilemma är dock om några har skyddat samlag (kondom) och så tar kvinnan och befruktar sig med innehållet i denna mot mannens vetskap. Då har kvinnan inskränkt sig på mannens integritet (och you name it) och borde straffas.
Frågan är dock om barnet ändå skall ha rättigheter av fadern? Liksom barnet gjorde inget fel. Men ändå ska mannen "straffas" ekonomisk. Här tycker jag faktisk att staten kan gå in och betala istället för mannen.
Lycka dock till för mannen att bevisa detta, då det ska vara utan rimliga tvivel.

*edit förtydligande*
Att pengarna är till barnet så är det precis samma som jag även anser barnbidrag fungerar. Men det skulle bli för komplicerat att prata om förvaltare etc, så staten sätter in pengarna till föräldrarna och de kan tro att pengarna är deras. De kan använda dem som de vore det, men att hålla på och bokföra etc leder knappast till att barnet får det bättre.
Det enda med bokföring på förvaltningen vore om barnets föräldrar dog eller liknande, så att barnet fick ärva en rejäl slant.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ett argument för juridisk abort skulle vara att båda föräldrarna har rätt att bestämma över föräldraskap, men det har de genom sina gärningar. Vill man inte ha barn med någon ha då inte sex, är man ändå så besatt så kör med dubbla, trippla, fyrdudbla, femdubbla skydd. P-piller man och kvinna, kondom, pessar, dagen efterpiller, sluta innan, gör det i fel period o.s.v, får man barn om man följer allt detta. Ja köp en trisslott när man ändå håller på.

Varför gäller det här argumentet för juridisk abort men inte för abort?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Varför gäller det här argumentet för juridisk abort men inte för abort?

Du missförstod mig, jag skrev otydligt. men det har de genom sina gärningar..
Alltså vill man inte bli förälder ha då inte sex, men om man ändå är besatt av sex, så använd bra skydd. Det är en risk personerna då tar, och det är upp till de själva att avgöra hur mycket man vill riskera. Alltså skydda sig efter vad man tycker.
-Jag själv gillar köra cross utan hjälm, det blåser så gött på huvudet. Visst idiotisk, men livet är ju inte roligt om man aldrig tar några risker.
Detsamma tycker säkerligen några med sex, de vill inte använda alla tänkbara skydd. Argument kan vara känslan, omständighet etc. (precis som vid allt annat)

Nu är abort fullt fungerande och väldigt säkert skydd mot föräldraskap, problemet är att det bara är kvinnan som bestämmer över detta. Sedan såklart biverkningarna vilket gör det till ett dumt förstaval av skydd mot föräldraskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du missförstod mig, jag skrev otydligt. men det har de genom sina gärningar..
Alltså vill man inte bli förälder ha då inte sex, men om man ändå är besatt av sex, så använd bra skydd. Det är en risk personerna då tar, och det är upp till de själva att avgöra hur mycket man vill riskera. Alltså skydda sig efter vad man tycker.

Det här är ett typiskt argument mot abort, men du verkar inte anse det. Varför då? Varför gäller "stå för dina handlingar" som argument mot juridisk abort men inte mot vanlig abort?

Citat:

Nu är abort fullt fungerande och väldigt säkert skydd mot föräldraskap, problemet är att det bara är kvinnan som bestämmer över detta. Sedan såklart biverkningarna vilket gör det till ett dumt förstaval av skydd mot föräldraskap.

Ett annat fungerande skydd mot abort är adoption, vilket har stora likheter med juridisk abort.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det här är ett typiskt argument mot abort, men du verkar inte anse det. Varför då? Varför gäller "stå för dina handlingar" som argument mot juridisk abort men inte mot vanlig abort?

Ja det är ett typisk argument som säger att abort inte är nödvändigt om folk skyddar sig väl.
Tyvärr så gör inte alla det, och även om de skyddar sig så är det inte alltid skyddet hjälper. Den sista meningen är helt generell och gäller det mesta.

Angående stå för sina handlingar, javisst ska man göra det. Men om man har möjlighet att förmildra "skadan" med gällande lagstiftning så ska man få göra det. Där kvinnor idag kan ta "dagen efter piller" eller göra abort. För mannens del, ja vi kan inte tvinga kvinnan att inta något alls, inte ens "dagen efter piller".
Där mannen som sagt kan säga att då får du skylla dig själv om du vägrar ta dagen efter pillret, vilket hon delvis kan göra. Men ändå är man tillbaka till ansvaret emot barnet. Den har inte begått något brott och den har lika stor rätt till försörjningsstöd som vilket barn som helst. Av praktiska själv så låter vi föräldrarna betala en liten summa, och det är bra för att göra det mindre attraktivt att skaffa lite barn här och där som staten ska betala för.
Men har mannen dåliga betalningsmöjligheter, ja då betalar såklart staten.
*edit*
Detta ska inte se som ett straff, snarare att staten inte ska betala "allt" om man själv har betalningsmöjligheter.

Citat:

Ett annat fungerande skydd mot abort är adoption, vilket har stora likheter med juridisk abort.

Ja man hittar någon som vill ta ansvaret att betala för barnet, denna person kan inte vara staten som man tvingar. Alltså det skulle för min del kunna gå att adoptera barn innan de var födda. Men jag tycker det är opraktisk, då de ej har fått personnummer etc. De kan lika väl vänta någon månad till att börja söka.
*edit*
Staten kan dock ta ifrån föräldrar barnen om de ej sköter dem riktigt och då blir barnen statens ansvar, detta är dock en liten annan fråga. Och jag vet inte riktigt hur det i dag är med att föräldrarna då skall betala till staten.
Min åsikt är då att föräldrarna ska betala till staten, precis som man får göra med vanvård av husdjur. (iaf de större varianterna som kostar i drift)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag är inte direkt för eller emot. jag tycker man ska få välja själv vad man tycker man behöver göra. och det ska vara ett GEMENSAMT beslut med båda "föräldrarna"
jag fick nämligen för något år sen höra av min exflickvän att hennes kompis hadde gjort abbort utan att ens berätta för hennes kille att hon hadde blivit gravid.
visst han lever ju vidare i sin okunskap men vad händer den dagen han får reda på det? jag skulle ju iaf personligen inte vara så glad i den situationen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suddigum
jag är inte direkt för eller emot. jag tycker man ska få välja själv vad man tycker man behöver göra. och det ska vara ett GEMENSAMT beslut med båda "föräldrarna"
jag fick nämligen för något år sen höra av min exflickvän att hennes kompis hadde gjort abbort utan att ens berätta för hennes kille att hon hadde blivit gravid.
visst han lever ju vidare i sin okunskap men vad händer den dagen han får reda på det? jag skulle ju iaf personligen inte vara så glad i den situationen

Om man inte kommer överens, hur gör man då?

(1) Mannen vill behålla, kvinnan vill göra abort.
(2) Kvinnan vill behålla, mannen vill göra abort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Emot - bättre att vänta och låta barnet vara med och bestämma.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man inte kommer överens, hur gör man då?

(1) Mannen vill behålla, kvinnan vill göra abort.
(2) Kvinnan vill behålla, mannen vill göra abort.

ja det är ju en riktigt jävlig situation om man inte kan komma överens. men jag tycker att den andra parten har rätt att veta vad som händer och åtmnstonde försöka lösa det gemensamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
...
När ni använder ord som liv har ni åtminstone rätt i sak, nu är det bara tramsigt.
...

Det är din åsikt att det är tramsigt. Det hela beror ju på vad man baserar människovärdet på och bara för att du värderar det utifrån personens mentala kapacitet innebär inte det att allt annat är tramsigt om dom grundar sig på annat.

Citat:

...
Jag tycker inte att vilket genom en cellklump (då syftar jag inte bara på embryon utan även större cellklumpar som oss) har är en god grund för att avgöra deras värde. Skulle vi ha det så så skulle en hjärndöd människa ha lika stort värde som dig och mig.

Men samtidigt är det svårt att veta vad man annars ska utgå ifrån.
Deras kognitiva färdigheter är ett naturligt ställe att börja från då det skiljer hjärndöda från levande och då det innefattar saker som lidande, mål, glädje och liknande.
Men om man ska vara lite objektiv så är ju även de som gått så långt som till födseln (där det blir lättare att titta efter) fortfarande inkompetenta saliv- och skitfabriker. Nog har de några begränsade färdigheter som att de kan känna igen någon röst och någon lukt, men jämför man det med de djur vi så gärna äter så blir dessa färdigheter rätt löjliga.

Själv tycker jag det är läskigt när man börjar värdera människovärdet utifrån dess mentala förmåga.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det är din åsikt att det är tramsigt. Det hela beror ju på vad man baserar människovärdet på och bara för att du värderar det utifrån personens mentala kapacitet innebär inte det att allt annat är tramsigt om dom grundar sig på annat.

Du skrev inte värde. Du kallade dem för individer.
Håll koll på vad du själv skriver om du ska försvara det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Själv tycker jag det är läskigt när man börjar värdera människovärdet utifrån dess mentala förmåga.

Mhm...
Det är bättre att göra vilda tolkningar av en bronsåldersbok. Det är relevant. Jepp. Mhm...

Permalänk
Medlem

Borde vara tillåtet med abort längre...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Det är det?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Det är det?

Så det är tillåtet med abort längre än det redan är tillåtet med abort? Vad röker du?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Mhm...
Det är bättre att göra vilda tolkningar av en bronsåldersbok. Det är relevant. Jepp. Mhm...

På vilket sätt är det där relevant? Hello Red Herring. Jag tycker han har en bra poäng. Du (jag och många andra) avgör om det är en individ på dess mentala förmåga. Är det speciellt lämpligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mot

Citat:

Vad baserar du detta på? Jag är starkt emot abort, det man gör är att döda den individen som skapas sekunden som spermien befruktar ägget. Bara för att man blundar för det hela betyder det inte att den hemska handlingen inte sker.

Varför är förresten abortmotståndet så svagt i Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpen
Mot

Vad baserar du detta på? Jag är starkt emot abort, det man gör är att döda den individen som skapas sekunden som spermien befruktar ägget. Bara för att man blundar för det hela betyder det inte att den hemska handlingen inte sker.

Oh! Vi har ett proffs bland oss alltså. Berätta för mig stora herre hur du definierar en individ. Om detta tvistar de lärde och du verkar ju ha svaret. Det sker alltså direkt vid befruktningen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Oh! Vi har ett proffs bland oss alltså. Berätta för mig stora herre hur du definierar en individ. Om detta tvistar de lärde och du verkar ju ha svaret. Det sker alltså direkt vid befruktningen?

Eftersom det är startskottet till en ny människa när spermien befruktar ägget så faller det sig för mig rätt logiskt att det är först då vi har liv, alltså en ny individ. Vad de "lärda" tvistar om känns för mig föga intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom det är startskottet till en ny människa när spermien befruktar ägget så faller det sig för mig rätt logiskt att det är först då vi har liv, alltså en ny individ. Vad de "lärda" tvistar om känns för mig föga intressant.

Vaddå först då har liv? Du måste väl ändå definiera vad du menar med en individ. Om du ser ett befruktat ägg som liv som har vissa givna rättigheter eller som är individer så har du en otroligt specificerad tolkning av vad som konstituerar en individ.

Kräver du inget mer än det för att klassificera en individ alltså? Vad jag syftar med de lärda är givetvis att ingen sansad vetenskapsman skulle mena på att vid befruktningsögonblicket skapas en individ. Det är alltså ingen som "blundar" för något alls utan det är din definition av en individ. Du kan ha åsikter om NÄR en individ blir till men du kan inte på samma gång tro att andra som inte delar din åsikt skulle på något sätt "blunda" för individen. Deras individ är inte samma som din individ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mot

Jag klassar inte klumpar av celler som har mer likheter med parasiter än människor som individer, ska va bra korkad för att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Månne pratar Timpen om potential till att bli individ och förvirrar sig i begreppen för annars så har han mängder med individer överallt i naturen som dödas konstant.

Men det gör inte pratet om att döda individer till logiskt utan snarare ännu mer förvirrande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vaddå först då har liv? Du måste väl ändå definiera vad du menar med en individ. Om du ser ett befruktat ägg som liv som har vissa givna rättigheter eller som är individer så har du en otroligt specificerad tolkning av vad som konstituerar en individ.

En individ är en enskild person. Alltså en levande människa av arten Homo Sapiens.

Citat:

Kräver du inget mer än det för att klassificera en individ alltså? Vad jag syftar med de lärda är givetvis att ingen sansad vetenskapsman skulle mena på att vid befruktningsögonblicket skapas en individ. Det är alltså ingen som "blundar" för något alls utan det är din definition av en individ. Du kan ha åsikter om NÄR en individ blir till men du kan inte på samma gång tro att andra som inte delar din åsikt skulle på något sätt "blunda" för individen. Deras individ är inte samma som din individ.

Nej det gör jag inte.

Citat:

Jag klassar inte klumpar av celler som har mer likheter med parasiter än människor som individer, ska va bra korkad för att göra det.

Intressant ad hominem-argument. Not.

Citat:

Månne pratar Timpen om potential till att bli individ och förvirrar sig i begreppen för annars så har han mängder med individer överallt i naturen som dödas konstant.

Men det gör inte pratet om att döda individer till logiskt utan snarare ännu mer förvirrande.

Nej en spermie har potential till att skapa liv (en ny individ). Ett embryo är liv.

Permalänk
Medlem
Citat:

En individ är en enskild person. Alltså en levande människa av arten Homo Sapiens.

Nej det gör jag inte.

Nej en spermie har potential till att skapa liv (en ny individ). Ett embryo är liv.

Ja och nyckelordet är "potential" "att bli" osv. Ser du skillnaden, "att vara" är långt ifrån det. Finns mängder med embryon som i sådant fall är individer då de också uppfyller exakt samma slags egenskaper som ett embryo. De ÄR inte individer än alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja mycket intressant, på vilket vis är en klump celler en individ? Jag antar du vet vad ordet individ betyder, så på vilket sett är cellerna en individ? De kan potentiellt med tiden, BLI en individ, men hur tycker du att de kan klassas som en individ från det stadiet att spermien befruktar egget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan hänvisa till nästan vad som helst som startskottet på individen. När spermien befruktar ägget, när dina föräldrar träffas första gången, någon händelse under deras relation (tänk Tillbaka till Framtiden ), ögonblicket när de bestämde sig för att ha sex den gång som ägget blev befruktat. Man kan t.o.m. säga att Big Bang är startskottet för alla individer. Poängen här är att "startskottet" är rätt godtyckligt och att just befruktningen är startskottet är inte speciellt självklart.

Har du någon bra motivering till varför just befruktningen ska vara gränsen till rättigheter?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag är starkt emot abort, det man gör är att döda den individen som skapas sekunden som spermien befruktar ägget.

Nej, det är fel. Det finns ingen sådan sekund.

Citat:

Eftersom det är startskottet till en ny människa när spermien befruktar ägget så faller det sig för mig rätt logiskt att det är först då vi har liv, alltså en ny individ.

Nej, du har fel. Det är inte ens en moralfråga, du har objektivt sett fel. Spermien som befruktar ägget är en helt godtyckligt vald händelse, och det skapas inte på någon sekund alls. Hela processen kännetecknas av gradualism med vissa milstoplar. Spermiens passage in i ägget är knappt ens en sådan milstolpe till att börja med.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ja mycket intressant, på vilket vis är en klump celler en individ? Jag antar du vet vad ordet individ betyder, så på vilket sett är cellerna en individ? De kan potentiellt med tiden, BLI en individ, men hur tycker du att de kan klassas som en individ från det stadiet att spermien befruktar egget?

Jag tycker detta snarare handlar om semantik, där man skulle kunna argumentera emot att vissa ändrar ett ords betydelse i ett och samma argument. Vilket är mycket fult gjort, dock görs detta lätt omedvetet.
Samtidigt finns det många som tror att vissa ord bara kan ha en betydelse och just den betydelsen som passar dem bäst är den enda rätta.

För en cellklump, en sperma ett ägg kan enligt mig vara en individ, det är dock inte samma typ av individ som man pratar om då man säger människoindivid.

Om man ställer sig frågan vad är abort? Så är inte ens denna fråga enkel.
Men det handlar om att avbryta ett liv som på egen hand skulle utvecklas till en människa, och just detta aktiva momentet kan folk vara emot. Varför de är emot detta kan det finns flera anledningar för, främst att de anser människolivet är heligt till den grad att de är emot aktivt dödande av individer som på egen han skulle utvecklas till människoindivider.
*edit*
Detta hör enligt mig tydligt ihop med ordets abort betydelse. Och en fråga uppkommer istället, vad exakt är abort?
Anser man att det inte är en individ som man avbryter livet för, ja då handlar det väl om preventivskydd?

Visa signatur