biologiska/kemiska datorer :D!

Permalänk

biologiska/kemiska datorer :D!

Hittade detta på BBC http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8452196.stm.
Det handlar om hur man forskar om kemiska datorer och drömmarna är att kunna skapa en dator, lika stark som en människas hjärna.

Va säger ni om detta?
Skulle va kul med folks åsikter

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Fick en 404 av den där länken, ta bort punkten i slutet av den

De skrev om detta i Illustrerad vetenskap för ett tag sedan. Verkar lite intressant.

Permalänk
Medlem

Kontentan av den kurs i Artificiella Neuronät (AN) jag läste på universitetet är att det är få problem som är lämpade att lösas av neuronät. Dom säger ju också i artikeln att det är specifika problem som inte kan lösas med konventionell datorteknik som man siktar på.

Ett problem med AN är att det är svårt att simulera stora mängder neuroner, men det kanske man kan lösa med tekniken som beskrivs i artikeln.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

ibm har ju experimenterat med biologiska datorer i ett par år nu. inte så nytt men intressant ändå.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Ah har hört det om ibm också =).

Men när jag hör detta förs tankarna genast på robotar och artificiell intelligens, tror ni att detta kan komma att bli verklighet :P?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
ibm har ju experimenterat med biologiska datorer i ett par år nu. inte så nytt men intressant ändå.

Har för mig att de ville använda sig av biologiska medel(som i resurser, inte som i kemikalier) för att tillverka kretsar med, inte göra en dator som är ja, kemisk.

Visa signatur

Balle