Permalänk
Avstängd

problem efter virus

min situation är följande.

har en dator som fick ett otäckt virus för ett par dagar sedan. bestämde mig för att inte krångla med det utan passa på att skaffa windows 7.
När jag sätter i windows Cd läser bios först från hårddisken trots att jag ställt cdrom först i botlistan.
plockar jag ut hårddisken läser den från Cd, men jag kan inte koppla in hårddisken efter att den redan starta upp.
har testat att ladda defult i bios och att återställa allt genom att plocka ut bateriet.
datorn fungerade felfritt innan viruset

finns det någon som har ett botemedel??

Permalänk
Medlem

Vad för moderkort?
En del har att man kan trycka på typ F8 vid boot för att välja cd eller hdd.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Vad för moderkort?
En del har att man kan trycka på typ F8 vid boot för att välja cd eller hdd.

men det ska väll inte spela någon roll om man redan har ställt in booten.
Vet inte vad det är för modekort, Datorn är igentligen inte min utan en kompis som är på jobbet nu.

Permalänk
Medlem

nej, du har rätt, det bör duga att ställa in det i BIOS, har du formaterat hårddisken?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Hedersmedlem

en lösning är att läsa av skivan till hårddisken, skapa en partition med exempelvis partition magic och lägga W7skivans filer i denna nya partition. Härifrån kan du sedan starta en ominstallation (inte bara lag eller uppgradera).
Detta sätt gör det möjliggör reinstall utan att ställa om hårddisken som första bootenhet.

Bör dock tillägga att man tyvärr får med windowsold-mappen i nya installationen. Är du rädd för att virus skall smita igenom från denna mapp så är alternativet inte att rekommendera.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

bränn ubuntus live cd, där har du också alla partitioneringsverktyg du behöver , dessutom kan du köra en grundlig formatering med DBAN som går att köra via live skivan

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Du kan välja att den aldrig ska boota från hårddisken.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
en lösning är att läsa av skivan till hårddisken, skapa en partition med exempelvis partition magic och lägga W7skivans filer i denna nya partition. Härifrån kan du sedan starta en ominstallation (inte bara lag eller uppgradera).
Detta sätt gör det möjliggör reinstall utan att ställa om hårddisken som första bootenhet.

Bör dock tillägga att man tyvärr får med windowsold-mappen i nya installationen. Är du rädd för att virus skall smita igenom från denna mapp så är alternativet inte att rekommendera.

ska testa det , tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
men det ska väll inte spela någon roll om man redan har ställt in booten.
Vet inte vad det är för modekort, Datorn är igentligen inte min utan en kompis som är på jobbet nu.

Om det hade funkat hade det inte spelat någon roll. Fast nu blev något fel och ju mer du berättat desto lättare blir det att upptäcka vad som gick snett och slippa konstiga råd.
*Kopplat fel.
*Valt fel i bios.
*Har extra grejer kopplad som förvirra dator.

1. Du borde läsa SirMacke inlägg igen.
På mitt moderkort är det F12 för det är en annan tillverkare.
Vi vet inte ens om det är en märkes dator, hemma bygge eller ålder.

Han ville veta moderkortet för det är lättare att hitta manualen och säga exakt vilken knapp du ska trycka på få att komma till en annan extra boot meny. Ibland finns även ett 3:e ställe ifall man har flera hårddiskar eller USB minnen som kan tvinga eller säga exakt vilken. Fast i äldre datorer finns bara den vanliga boot menyn du varit i redan.

2. Kommer det vanliga meddelande ens upp att du har 5 prickar på dig att trycka på någon knapp innan den startar från hårddisken istället?

3. Hur många hårddiskar och CD/DVD är kopplad till datorn?
Vilka är SATA och är det någon med den äldre IDE typen inblandad?
Låter som du kopplat konstigt eller gjort fel på Master/Slave på den äldre IDE.

Permalänk
Avstängd

ah, han lämnade in den idag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98

jag har ganska begränsad info om datorn, men den är i alla fall ett år gammal, ett hemmabygge och felkoppling är uteslutet då ingenting ändrats på det året.
Som sagt inte min dator.