Permalänk
Medlem

Välja CPU-load Enkelt?

Finns det något lätt sätt att byta mellan olika load procent när man använder en smp konsol klient? Lite väl omständigt att behöva stänga ner den och köra konfigurationen när man vill ändra.

Jag vill köra 50% load när jag använder datorn till annat men kunna ställa upp det på ett enkelt sätt när jag inte är vid datorn.

Permalänk
Medlem

Nej, men varför skulle du vilja det? Foldingklienterna märks inte eftersom de körs med låg prioritet - även om de tar upp alla CPU-cykler som de får tag i.

På min dator märks inte foldingklienterna alls förutom GPU-klienten i windows 2003 (nu kör jag win 7 och då märks den inte alls).

Jag kan t ex köra ladda ner/upp torrents, koda film, köra SMP/CPU/GPU-folding, spela upp musik i foobar och surfa eller titta på film samtidigt och datorn är lika responsiv som i vila. Allt handlar naturligtvis om vilka prioriteter som processerna har (och hur mycket minne man har så att det räcker till allt man kör samtidigt).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Anledningen är framför allt ljudnivån. När cpun blir en bit över 50 grader börjar fläktarna varva upp och jag slipper helst det när jag sitter vid datorn eller tittar på tvn som står brevid. När jag inte är där spelar det ingen roll alls.

Permalänk
Medlem

Ok, på så sätt, men då är det väl bättre att köpa en ny processorkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag har en H50 med dubbla fläktar och dubbla distanser. Jag är bara väldigt kinking.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ok, på så sätt, men då är det väl bättre att köpa en ny processorkylare.

Haha. Bra lösning Alla kanske inte vill investera i ny hårdvara endast för folding.

Jag testade Wings of Prey demot. Det laggade när smp-klienten var på. Jag har lägsta prioritet på den. Så visst märks det ibland.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Drog upp den på 80%. Får se hur tempen/ljudnivån blir. Är ju fortfarande tystare än min gamla burk men nu har jag ju vant mig vid att ha det tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Drog upp den på 80%. Får se hur tempen/ljudnivån blir. Är ju fortfarande tystare än min gamla burk men nu har jag ju vant mig vid att ha det tyst.

Jo, gillar inte oljud så mycket heller. Hoppas du hittar nån bra kompromiss mellan ljudnivå och kylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
Jag testade Wings of Prey demot. Det laggade när smp-klienten var på. Jag har lägsta prioritet på den. Så visst märks det ibland.

Så det märks alltså. Eller är det "slut på minne"-lagg? För jag har kunnat spela hur bra som helst med CPU/SMP-klienter i bakgrunden såvida inte minnet tar slut (det märks rätt tydligt). Minnesintensiva spel som GTA4 kör jag alltid utan folding-klienter i bakgrunden för det behöver allt minne som den kan få (för att kunna köra på någorlunda fina inställningar iaf). GPU-klienten bör man nog dock alltid pausa innan man kör igång spelet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Så det märks alltså. Eller är det "slut på minne"-lagg?

Ahh.. Jo, det stämmer säkert. Det där spelet lär ju ta en del minne.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Anledningen är framför allt ljudnivån. När cpun blir en bit över 50 grader börjar fläktarna varva upp och jag slipper helst det när jag sitter vid datorn eller tittar på tvn som står brevid. När jag inte är där spelar det ingen roll alls.

Har också H50 med push/pull. Jag kör båda på fläktkontroll (ingen på pwm), då är det lätt att justera ljudet. Det förutsätter att man kan dra ner utan att prollen överhettas dock. Själv har jag ställt in överhettningsskydd i coretemp vilket startar tillsammans med windows, då riskerar man inte att grilla prollen om man skulle glömma att höja fläkten.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Kör mina på fläktplatser på moderkortet kontrollerade med fläktkontrollern i ASUS AI Suite. Det funkar helt ok tycker jag.

Däremot har jag märkt nu att när fläktarna gått på max någon timme så börjar det gnälla/gnissla om dem. Antingen det eller så är det pumpen, men den går ju i max hastighet hela tiden så det verkar långsökt.

Inte direkt sugen på att byta ut mina Gentle Typhoon fläktar som nyss införskaffats men ska det låta så här blir jag nog tvungen.

Temperaturen stabiliserar sig runt 67-68 grader efter någon timme i prime95. 4GHz med HT off.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Har också H50 med push/pull. Jag kör båda på fläktkontroll (ingen på pwm), då är det lätt att justera ljudet. Det förutsätter att man kan dra ner utan att prollen överhettas dock. Själv har jag ställt in överhettningsskydd i coretemp vilket startar tillsammans med windows, då riskerar man inte att grilla prollen om man skulle glömma att höja fläkten.

Kolla vad pumpens rekommenderade temp är specad till också.. Laing t.ex är väl specade för under 60 grader om jag minns rätt. (Svårt att tro att vattnet någonsin når en sådan temp vid drift, men värt att kolla upp iaf. CPUn når det säkerligen, men aldrig vattnet..)
Vore dumt att döda pumpen istället om du sänker fläktarna för mycket

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64