Nytt grafikkort. Vad händer med Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort. Vad händer med Ubuntu?

Har precis hämtat ut ett nytt grafikkort på posten. Ett radeon HD5770. För närvarande sitter mitt gamla GF 8800gts i. Vad händer om jag bara stänger av, rycker ur kortet och sätter in det nya radeon kortet, kommer Ubuntu starta upp som vanligt och föreslå att jag installerar drivrutiner för ATI kortet som sker direkt efter en nyinstallation eller krashar allt och jag får sitta och pilla i xorg.conf eller nåt liknande?

Nåt speciellt att tänka på för att minimera problem?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Avinstallera de gamla drivrutinerna först så slipper du risk för drivrutinskonflikter.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

För mig strulade det när mitt Nvidia-kort pajjade och jag fick gå över till att använda mitt interna sunkkort. Gjorde väl ignet överdrivet seriöst försök att fixa xorg-strulen (upplösningen vägrade stämma även efter avinstallation av nvidia-drivisar och installerande av de sunkiga drivrutinerna som fanns för det interna) då jag ändå var i valet och kvalet av att uppgradera och därmed göra en ominstallation.

Om du går mellan t.ex. nvidia och ati samt avinstallerar drivrutiner korrekt så borde det ju itne vara några stora problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det avinstallera grafikdrivrutinerna via "hårdvaraudrivrutiner" eller vad det heter i Ubuntu? Har aldrig testat det för eftersom man allt som oftast bara installerar drivrutinerna, inte tar bort dom.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig att jag varit tvungen att uppdatera bios på moderkortet.
Jag har asus moderkort i mina burkar så det har varit smidigt via "asusupdate".
Kanske något att tänka på.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jag har fatiskt asus jag med, ett enkelt P5B. Tror jag uppdaterade bios för ett år sedan eller så.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag satt in nya grafikkortet igår, men testade bara i windows, för man vill ju testa spel och sånt först :). Glömde då bort att avinstallera nvidia drivrutinen först. Nu idag startade jag upp Ubuntu och det gick väl så där. Den klagade på felaktig drivrutin och gav mig valet att återgå till defaultconfigen, vilket jag gjorde.

Efter en omstart så dök sedan skrivbordet upp som det skulle. Avinstallerade då nvidia drivrutinen och nvidia-settings och startade om igen för säkerhetsskull. Efter omstart gick jag in i "hardwarew drivers" för att välja en ATI drivrutin istället, men listan är helt tom. Finns ingenting att välja där nu. Varför då? Varför kan den inte hitta en ATI drivrutin?

Testade då också att ladda ner drivrutin från ati's sida och installerade och startade om, men då blev det problem igen. Den drivrutinen fungerade tydligen inte och jag var återigen tvungen att gå tillbaka till defaulconfig.

SKa det nu helt plötsligt vara omöjligt att få in en fungerande drivrutin?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

5 serien kanske är för nytt för att det skall fungera med linux drivrutinerna?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

5 serien ska fungera i linux med de senaste drivrutinerna. Dock så har jag för mig att nvidia drivrutinerna modifierar xorg väldigt mycket. Så du kanske måste städa upp efter den mer. Eller så kan det vara ett problem med fgrlx...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
5 serien ska fungera i linux med de senaste drivrutinerna. Dock så har jag för mig att nvidia drivrutinerna modifierar xorg väldigt mycket. Så du kanske måste städa upp efter den mer. Eller så kan det vara ett problem med fgrlx...

Jag tror nog på det senare eftersom jag har för mig att jag fick någon felmleddelande vid uppstart som nämnde fgrlx

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Gött att man slipper sånt här skit när man kör Windows

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ta bort /etc/X11/xorg.conf, borde räcka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Gött att man slipper sånt här skit när man kör Windows

Om du bara ska leka troll så är det lika bra att hitta ett annat forum där folk faktiskt tycker det är roligt.

Permalänk
Medlem

Håller med. Om man inte är intresserad av Linux så är det bättre att hänga i Windows forumet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

ATis Linux-drivare är rätt så värdelösa och rätt så buggiga. Jag vet att Arch-communityin har valt att ta bort ATis egna drivare till förmån av mesa-drivare. ATi är rätt så sega på att uppdatera sina drivrutiner samt Catalyst? Ska man köra Linux så är Nvidia att föredra, som det ser ut idag.

ATi har uppdaterat drivare http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linu... men vet ej hur bra de fungerar.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR

ATi har uppdaterat drivare http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linu... men vet ej hur bra de fungerar.

Det är dom jag har testat och det var det som inte fungerade. Nåja, beta1 för ubuntu 10.04 kommer väl snart? Kanske lika bra att göra en clean install ändå. Har ju ändå kvar home partitionen och så värst mycket har jag inte installerat att det bli jobbigt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nu var det lääänge sen jag körde Ubuntu men testa http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1341891 . Det ska vara löst numera med Catalyst 10.1, iaf. enligt de som skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Det är dom jag har testat och det var det som inte fungerade. Nåja, beta1 för ubuntu 10.04 kommer väl snart? Kanske lika bra att göra en clean install ändå. Har ju ändå kvar home partitionen och så värst mycket har jag inte installerat att det bli jobbigt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Lite för stor optimist här va? Linux kräver oftast större handpåslag men det är ingen nyhet. Däremot är inte allt dans på rosor i Windows heller. Dags att läsa på tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Gött att man slipper sånt här skit när man kör Windows

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det är en viss risk att du får bättre prestanda med ditt gammla Nvidia kort än ditt nya ATI kort i Linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det är en viss risk att du får bättre prestanda med ditt gammla Nvidia kort än ditt nya ATI kort i Linux.

Det är absolut inget problem. Jag gör ändå inget grafikkrävande i Ubuntu. Ska jag spela så bootar jag upp windows. Ska jag göra annat så kan jag hålla mig till Ubuntu. Dessutom är väl inte direkt de spel som finns till Linux så krävande? Native alltså.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Ta bort /etc/X11/xorg.conf, borde räcka.

Använder man ens xorg.conf längre? Har suttit med öppna drivrutiner så länge nu, så vet inte hur det är nu. Med de öppna behöver man aldrig röra nåt alls, det är rätt skönt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Gött att man slipper sånt här skit när man kör Windows

Trolla du så mycket du vill, jag gjorde två rena installationer när jag köpte denna datorn, Ubuntu 9.10 och Windows 7. Den ena tog 20 min, den andra tog 3,5h. Gissa vilken?

Permalänk
Medlem

3,5h?? hur f*n lyckas du med det? Installerade win7 på en 4 år gammal p4 burk för nån dag sedan, det gick på ~20 min. Med "alla" program gick det på ~1h.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj

Trolla du så mycket du vill, jag gjorde två rena installationer när jag köpte denna datorn, Ubuntu 9.10 och Windows 7. Den ena tog 20 min, den andra tog 3,5h. Gissa vilken?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
3,5h?? hur f*n lyckas du med det? Installerade win7 på en 4 år gammal p4 burk för nån dag sedan, det gick på ~20 min. Med "alla" program gick det på ~1h.

Håller med. Antingen var det väldigt överdrivet eller så har han något allvarligt fel på hårdvaran. Windows ca 20min, sedan installera grafikdrivrutin och sen klar. Program har jag inte räknat med nu eftersom det varierar kraftigt vad folk behöver.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Använder man ens xorg.conf längre? Har suttit med öppna drivrutiner så länge nu, så vet inte hur det är nu. Med de öppna behöver man aldrig röra nåt alls, det är rätt skönt

Håller med, skönt med intel i laptopen. Varje gång jag fått problem med X har jag bara tagit bort xorg.conf så har det funkat igen. (på stationära dvs)

EDIT: Jag har sett väldigt varierande installationstider med windows 7, ibland ~halvtimme, ibland flera timmar.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
3,5h?? hur f*n lyckas du med det? Installerade win7 på en 4 år gammal p4 burk för nån dag sedan, det gick på ~20 min. Med "alla" program gick det på ~1h.

Jag skojjar inte, det tog så lång tid. Minst en timme för själva installationen, resten med Windows Update och skivan med Asus drivrutiner (till typ allt i laptopen). Tog bort det mesta, men det tog tid ändå, eftersom den envisades med att starta om datorn efter varje grej Så hela installationen med drivrutiner och uppdateringar blev typ 10 omstarter O.o

Edit: Kan tilläggas att det inte är den absolut snabbaste datorn, det är en UL30A, med typ 1,3 ghz cpu.

Edit2: Detta är alldeles för långt från ämnet. Let's get back!

Permalänk
Medlem

Tips till er där installationen tar tid. Installera från USB minne istället. Går så mycket snabbare. Även om skivan är helt ny och fräsh och läsaren är felfri så tar det mycket längre tid än med USB. Skivor slutade jag med för länge sen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ontopic först...

Jag bytte från ett Nvidia 9600GT till ett ATI 5870 för inte så länge sen. Tänkte inte så mycket på bytet, bootade upp Ubuntu som vanligt. Fick lite gnäll, men gick in i felsäkert läge eller vad den nu föreslår. Kunde aktivera ATIs drivrutin i hardware drivers istället. Reboot, allting funkade som vanligt. Det enda som var lite störigt var en overlay nere till höger om "unsupported hardware" men det fixade jag med några minuters googlande.

(Dock verkar ATIs drivrutin för Linux vara lite mer primitiv än Nvidias, t.ex. saknar den stöd för compositing så man får inga fräcka halvgenomskinliga terminaler och en del Compiz-effekter ser lite mysko ut för den gör inte alphablends på effekterna. Vet inte om det är annorlunda med en nyare drivrutin, jag använder den som ingår i Karmic, så återstår att se om det ändras när Lucid släpps i slutet på April)

Windows 7 gick ungefär likadant. Boota upp, den gnäller över fel grafikkort och man får vanlig VESA-grafik eller nåt. Ladda hem drivrutin, installera, boota om. Allt som vanligt igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Det är absolut inget problem. Jag gör ändå inget grafikkrävande i Ubuntu. Ska jag spela så bootar jag upp windows. Ska jag göra annat så kan jag hålla mig till Ubuntu. Dessutom är väl inte direkt de spel som finns till Linux så krävande? Native alltså.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

ATI gör inte så mycket i allmänhet med drivers till Linux, dock har de släppt viss kod för de senare grafikkorten som gör att man ska kunna optimera det för Linux (inte ofta man ser sånt från företag). Kör på regeln att hålla mig till Nvidia framöver just för Linux. Extra skönt är ju driver 195 som släpptes ganska nyligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Gött att man slipper sånt här skit när man kör Windows

Ni slipper sånt skit, men kommer inte undan allt annat