Virtualiserat Windows XP tillgängligt för alla

Permalänk
Melding Plague

Virtualiserat Windows XP tillgängligt för alla

Det virtuella Windows XP som följer med vissa versioner av Windows 7 har tidigare krävt stöd i hårdvaran för att fungera. Nu gör Microsoft det tillgängligt för alla.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra microsoft kan säkert locka dom som inte vill släppa taget än.

Permalänk
Medlem

Skulle va fint med win7 på jobbet, är trött på xp + ie6 >.<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Skulle va fint med win7 på jobbet, är trött på xp + ie6 >.<

Känns som att du inte har uppdaterat XP alls i så fall.

De borde ha den funktionen i home varianten med tycker jag.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Prestandan kommer att vara rejält mycket sämre för de som inte har stöd för virtualisering i hårdvaran.

Snålt av Intel att inte bygga in virtualisering i hela sitt sortiment. Vad jag vet har alla AMD:s processorer hårdvarustöd för virtualisering trots att AMD:s processorer är billigare...

Permalänk
Medlem

Skribent, Emil: Vad heter temat du har i mozilla? Tack på förhand!

Permalänk

"Virtualiserat Windows XP tillgängligt för alla"

Var inte det en väldigt konstig överskrift? Jag trodde ju det skulle släppas till Win 7 home premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Skribent, Emil: Vad heter temat du har i mozilla? Tack på förhand!

Skulle tro den här: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/13232

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus

Var inte det en väldigt konstig överskrift? Jag trodde ju det skulle släppas till Win 7 home premium.

Samma här. Trodde först rubriken menade att alla olika Windows 7-varianter skulle kunna virtualisera Windows XP, men det är fortfarande bara Professional och Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuvok
Snålt av Intel att inte bygga in virtualisering i hela sitt sortiment. Vad jag vet har alla AMD:s processorer hårdvarustöd för virtualisering trots att AMD:s processorer är billigare...

Tror det finns i alla (eller de flesta) Intels också, bara att man inaktiverat den för att ge mer anledning till att köpa dyrare CPUer. På samma sätt som t.ex i5 750 "saknar" HT.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat från MS sida, många företag kommer dra nytta av detta och det kommer att hjälpa många som sitter fast med XP och gamla applikationer som kräver XP att kunna migrera över till Windows 7.

Visa signatur

Main: Intel Core i7 8700K | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 64GB 3200Mhz DDR4 | ASUS Strix GeForce GTX 1080Ti OC | Corsair Hydro H115i | EVGA SuperNOVA G2 850W | Samsung 960 Pro NVME 512GB | Samsung 850 EVO SSD 1TB | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Det här var en bra nyhet för mig. Trots en något äldre prolle (Core2 T7400 @ 2.16GHz) har den ändå stöd för VT. Vilket dessvärre inte BIOS på min bärbara har - trots att det står att den ska göra det! Ska installera och se om det fungerar med fixen...

Edit: Japp det fungerar

Ang. varför det bara fungerar på Ultimate/Enterprise:
Windows XP Mode is best suited for older business and productivity applications such as accounting, inventory, and similar applications. Windows XP Mode is not aimed at consumers because many consumer applications require extensive use of hardware interfaces, such as 3-D graphics, audio, and TV tuners, that do not work well under virtualization today.
Lite överförmynderi m.a.o.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dålig rubrik... som många redan påpekat.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Jaha? Finns det någon anledning att köra det här när te.x. Virtualbox finns?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris

Exakt!

Permalänk

Jag som trodde detta var till Windows 7 Home... Nu blir jag ledsen i ögat. =(

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Exakt hur funkar det virtualiseringen?
Räcker det att slå på komp. läge för win XP, eller är det krångligare än så?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bättre integration med host-os om man kör windows under windows. Finns det någon anledning att köra virtualbox när det här kommer med OSet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Exakt hur funkar det virtualiseringen?
Räcker det att slå på komp. läge för win XP, eller är det krångligare än så?

Programmen installeras och körs i en virtuell maskin som i "xp mode" göms så att du bara ser själva programfönstret.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Bättre integration med host-os om man kör windows under windows. Finns det någon anledning att köra virtualbox när det här kommer med OSet?

Exakt!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag funderade själv på att byta upp mig till en Intel Core 2 processor med VT-x bara för den här sakens skull, bara för att kunna dra nytta av XP Mode i Windows 7. Sitter just nu på en E4500 och har ännu inte bytt från Vista till 7, så det är en av anledningarna. Jag har planer på att bygga ny dator snart och då tänker jag ta Windows 7, så därför avstår jag än så länge från att uppgradera min E4500 på gammal hårdvara.

Rubriken var inte helt rätt vald, som andra redan var inne på, men jag måste också säga det för att bilda opinion.

Helt rätt av Microsoft att tillåta XP Mode även på processorer som saknar VT-x och AMD-V. Det är det självklara valet. Det är så det borde varit från början. Vad tänkte de med? Nåja, bättre sent än aldrig. Nu känns Windows 7 snäppet mer intressant för mig som använder Vista 64-bit idag med en E4500 som saknar VT-x men som fortfarande kommer kunna använda XP Mode.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Ett annat alternativ är ju att installera winXP inuti det gratis och öppna Virtualbox. Men om windows haft bättre bakåtkompatbilitet så hade det inte behövts att köra winXP virtuellt inuti Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt, det är ju inte för alla!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Zotac 5060Ti 16gb, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1080.

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Samma här. Trodde först rubriken menade att alla olika Windows 7-varianter skulle kunna virtualisera Windows XP, men det är fortfarande bara Professional och Ultimate.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
Exakt, det är ju inte för alla!

Fasst det finns ju till alla versioner av windows 7 ...
Det du får med till Ultimate och Professional är en XP-licens. Men det går precis lika bra att köra XP i Home Premium om du har en egen licens.

Så ja, det är för alla.

Citat:

Virtualbox "seamless" integration är ju rätt sunkigt. Förstår inte varför *ingen* på windows-sidan ser vittsen av en smidig integrering.

Har du dessutom en Professional/Ultimate version så ingår det en XP licens som enbart kan användas i VPC.

Permalänk
Medlem

WoW När första MS versionen av Virtual PC kom fanns inte ens processor med VT-x stöd.

Permalänk
Inaktiv

Som många redan nämnt, rubriken är missvisande.

Om jag skulle uppgradera från min Windows 7 Home Premium x64 till Professional eller Ultimate, får jag då en separat nyckel för XP jag kan använda med exempelvis Virtualbox eller VMWare Player?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst det finns ju till alla versioner av windows 7 ...
Det du får med till Ultimate och Professional är en XP-licens. Men det går precis lika bra att köra XP i Home Premium om du har en egen licens.

Så ja, det är för alla.

Virtualbox "seamless" integration är ju rätt sunkigt. Förstår inte varför *ingen* på windows-sidan ser vittsen av en smidig integrering.

Har du dessutom en Professional/Ultimate version så ingår det en XP licens som enbart kan användas i VPC.

Tycker du det låter så i nyheterna oxå?

"Windows XP-läget finns tillgängligt i Windows 7 Professional och Ultimate. Programvaran som krävs och mer information finns på Microsofts hemsida."

Speciellt när nyhetens rubrik är

Varför står inte home versionen med nånstans i nyheterna isf??

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Zotac 5060Ti 16gb, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1080.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
WoW När första MS versionen av Virtual PC kom fanns inte ens processor med VT-x stöd.

Exakt.
Ser mer ut som om Microsoft avsiktligen ser till att det funkar dåligt eller inte alls. Det har de redan visats med den här artikeln. Har processorn dessutom 2 eller 4 kärnor så känns begränsningarna bara som strunt. Finns väll spel och program som är mer krävande. Dessutom är vi alla vana vid att köra flera samtidigt så det är knappast problemet heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Om jag skulle uppgradera från min Windows 7 Home Premium x64 till Professional eller Ultimate, får jag då en separat nyckel för XP jag kan använda med exempelvis Virtualbox eller VMWare Player?

Nej.
Se nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
Tycker du det låter så i nyheterna oxå?

"Windows XP-läget finns tillgängligt i Windows 7 Professional och Ultimate. Programvaran som krävs och mer information finns på Microsofts hemsida."

Speciellt när nyhetens rubrik är

Varför står inte home versionen med nånstans i nyheterna isf??

Det är kanske dags att förklara vad XP-läget är för något. XP läget är en vanlig virtuell maskin, programvaran som används är Virtual PC. Virtual PC är gratis och kan laddas ner här:
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

Problemet är bara att du behöver en licens för varje OS du installerar precis som du behöver en licens till varje dator som du vill ha windows på. För linux är detta förstås inget problem men för linux så är väl virtualbox att rekommendera (även om det fungerar i virtual PC också, däremot så anstränger sig inte MS så mycket för att det ska fungera smidigt).

Det XP-läget är är helt enkelt en fil du laddar ner från MS, denna fil innehåller en lite speciell XP-installation som du enbart kan installera på windows 7 professional och ultimate. Men det finns inget som hindrar dig från att göra samma sak själv om du har en egen XP-licens.

Det speciella med XP-installationen är bara för att göra det enklare, du behöver inte säga att du vill ha svenskt tangentbord, du anger ingen produktnyckel osv. och sen installeras det som behövs för den smidiga integrationen automatiskt.

Sen är det några ytterst minimala saker som skiljer när man är färdig, i xp-läget så har du t.ex. ingen shutdown-meny i aktivitetshanteraren och på startmenyn kan man bara logga ut som standard - mest för att man uppmanas att sätta virtuella maskinen i viloläge istället för att stänga av den.

Det är det som är XP-läget. Ett lite smidigare (du slipper många alternativ vid installationen) sätt att installera XP på i en virtuell maskin. Det enda egentliga av värde med XP-läget är jusst att du slipper ha en XP-licens i windows 7 professional och ultimate. Men som sweclockare har man antagligen ett par gamla XP licenser som skräpar och då är det bara att köra...

Permalänk
Avstängd

Nu blir det å köpa Win7 Ult.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej.
Se nedan.

Vet redan vad funktionen är och hur den fungerar, testade den i ett par minuter under RC-tiden. Tänkte om något hade hänt med licensbiten sedan dess, vilket det tydligen inte gjort. Nåja.