GTX 480 SLI på 750w nätagg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Precis, om man bygger ett nytt system så tar man heller inte ett 400W nätagg bara för att systemet tar 300. Bättre på alla sätt och vis att ha mycket mer.

Ett 400W nätagg har utmärkt effektivitet på 300W det är procentuell belastning och inte fixerad belastning som gäller. Ni gynnar visserligen stora delar av återförsäljare och tillverkare genom att köpa kraftigare modeller men förlorar på det själva.

Som redan konstaterats flera gånger så klarar ett högkvalitativt 750W nätagg GTX 480 i SLI. Det handlar mer om strömstyrka på 12V linan än totalt wattantal vilket är varför gamla Antec och andra gamla högwattsnätagg funkar så dåligt i praktiken för där är kapaciteten uppdelad.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Fläkten i nätagget kommer låta som ett monster om inte annat!

GTX 480 kortens fläktar kommer överrösta nätaggets fläkt med stor marginal.

Permalänk
Medlem

Jag gick i samma tankar som TS och gjorde det.

Jag körde ett splitter nytt Corsair 650 på sin smärtgräns med CF, det varande inte mera än 3-4 månader. Iom max belastningen så började fläkten låta som ett monster, sen kom olika missljud i perioder, tillslut gick det sönder. Jag har 3 andra corsair agg, dom funkar perfekt. Sluta överdriva corsairs kvalitet till omänskliga nivåer. Ingen elektronik, oavsett tillverkare på nätagg ska liggas att köras på gränsen.

Till en SLI rigg med GTX 480 så hade jag köpt Corsair 1000watt bara för att. Jag menar TS ska lägga 10k på 2 st grafikkort. Betala mera från ett 850 till 1000 är lungt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Nån som har lust att räkna lite på hur många % ett HX850 skulle belastas med GTX 480 SLI+i7 920 @ 4.2 ghz och allt annat på min sign?
Blir det över 70%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag gick i samma tankar som TS och gjorde det.

Till en SLI rigg med GTX 480 så hade jag köpt Corsair 1000watt bara för att. Jag menar TS ska lägga 10k på 2 st grafikkort. Betala mera från ett 850 till 1000 är lungt.

TS har dock "erkänt" att något köp inte är på gång... Ville bara veta OM nätagget skulle klara av det.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Problemet ligger inte i hur mycket du kan ta ut ur ett xxxW nätaggregat. Utan aggregaten är oftast speccade lägre än de egentligen är.

Problemet kommer när vi belastar dessa aggregat mycket, spänningarna i de olika linorna kommer hoppa upp och ner som en häcklöpare och skadligheten på hårdvaran är enorm under dessa omständigheter, det kommer också bli en enorm ostabilitet när systemet inte kan få den spänningen som behövs (processor osv).

Fasteeeeeeeee nu var det ju ett corsair-agg vi pratade om

Permalänk
Avstängd

Fasen laxar. Efter att ha läst här och synat tester på nätet mer noggrant så är de nog inte skoj att köra två GTX 470 i SLI trots allt. De blir förbannat dyrt med tanke på att de är klokt att byta nätagg också. Jag har ju sålt mina GTX 200 kort i förmån till ett eller två GTX 470.
Men som de ser ut med både värme och ström så verkar de vettigaste valet att bara köra med ett GTX 470 eller GTX 480.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Rekommenderat nätagg för ett GTX480 är väl 650W, så det skulle nog inte hålla i längden.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Fasen laxar. Efter att ha läst här och synat tester på nätet mer noggrant så är de nog inte skoj att köra två GTX 470 i SLI trots allt. De blir förbannat dyrt med tanke på att de är klokt att byta nätagg också. Jag har ju sålt mina GTX 200 kort i förmån till ett eller två GTX 470.
Men som de ser ut med både värme och ström så verkar de vettigaste valet att bara köra med ett GTX 470 eller GTX 480.

"Vettigaste valet" går ej att tillämpa på någon nvidia produkt alls i dagsläget, den titlen tillfaller att köpa ett 5970, gör bokstavligen talat MOS av ett GTX 480 fasten det drar mindre ström.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
"Vettigaste valet" går ej att tillämpa på någon nvidia produkt alls i dagsläget, den titlen tillfaller att köpa ett 5970, gör bokstavligen talat MOS av ett GTX 480 fasten det drar mindre ström.

Självfallet så talar jag om att köra SLI eller ej på GTX 400 serien. Särskilt för min del då jag sitter med ett SLI moderkort. Jag är trots allt inte specielt sugen på att byta moderkort för att välja två ATI kort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Vilka jävla nötter det finns. Han frågar efter en sak och istället så börjar ATI talibanerna snacka sina jävla ATI kort. Fan va trött man blir på att se dessa idiotiska inlägg.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Vilka jävla nötter det finns. Han frågar efter en sak och istället så börjar ATI talibanerna snacka sina jävla ATI kort. Fan va trött man blir på att se dessa idiotiska inlägg.

He he he;)
Saliga äro de ATI bestyckade ty de skola besitta frame himmlen samt tilldelas 14 jungfrur i CrossFire.:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix

Man blir juh inte trött på att i nästan mer än ett halvår så när folk har bett om råd vad dom ska köpa för komponenter så har nVIDIA-Tallibanerna missledt folket om att vänta då "fermi" är runt hörnan. Nu 7 månader senare är fermi här, kommit fram från hörnan och floppat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här hånar jag personligen min corsair 750watt, http://www.youtube.com/watch?v=If0Bkfnifi4

Jag skiter i vad alla sagt i tråden men sätter du två gtx 480 för nästan 10000kr i datorn och det smäller. Vad skulle man ta sig till då. Må det vara billigare komponenter då tänker man bara, fine testa! Men nu gäller det inte lite pengar.

Permalänk
Medlem

Två GTX 480 drar 697W från väggen i SweClockers test. Räknar man bort förlusterna (ca 15%) så drar ju systemet "bara" 592 W från själva nätagget. Då finns ju 160W marginal på ett 750-agg.

Och att nätaggsfläkten skulle varva upp under hög belastning: har man TVÅ GTX 480 i datorn lär nog nätagget vara ens minsta ljudbekymmer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
Två GTX 480 drar 697W från väggen i SweClockers test. Räknar man bort förlusterna (ca 15%) så drar ju systemet "bara" 592 W från själva nätagget. Då finns ju 160W marginal på ett 750-agg.

Och att nätaggsfläkten skulle varva upp under hög belastning: har man TVÅ GTX 480 i datorn lär nog nätagget vara ens minsta ljudbekymmer...

Suck det är inte watten som är det viktiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Suck det är inte watten som är det viktiga.

nehe? vad är det då ?

hur många A som kan levereras? som i sin tur står i direkt relation till hur många W som kan leveraras i och med ohms lag..

hade det varit ACE eller annan skit kan ju börja diskutera, då väldigt många av dom Wattarna finns tillgängliga på 3.3V och 5V linorna, men nu är det ett Corsair! enligt Corsair själva ska deras nätagg klara märkt effekt kontinuerligt. har för mig dom testar med 60C luft också, som sänker effektiviteten och frestar på agget betydligt mer än rumstemp.

Jag hade vågat köra GTX480 SLI på detta, och det grundar jag i :

minst 50W tillgodo enligt sweclockers test

Corsair hävdar att deras agg klarar märkt effekt kontinuerligt.

en normal dator står inte och tuggar 24/7 på 100% last..

det kommer vara väldigt sällan hans kort får sträcka på benen 100% i spel

Ska TS däremot köra massa Folding, kraftigt överklockat/övervoltat, eller finner nöje i att kolla på en luddig donut som far runt på skärmen, så borde han nog investera i ett annat nätagg.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110

haha.. word!

Vet bara hur mina 9800GTX låter på 80% eller mer! HUGA säger jag bara..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Ni menar att grafikkorten skulle gå sönder om strömmen inte räcker till?

Haha! Glad Påsk

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Ni menar att grafikkorten skulle gå sönder om strömmen inte räcker till?

Haha! Glad Påsk

Nej men däremot så låter korten så mycket så grannen hör och blir jättte sur och kommer in med 2st 5970, ett i varje hand och slår sönder hela datorn!!

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Avstängd

750W är för lite för 2st 480GTX kort punkt!

Permalänk

I diskussionen används ofta Fermis strömförbrukning som ett stort ekonomiskt problem för den eventuelle köparen. Men om kortet drar 100 - 200w i peak mer än andra kort, hur mycket kostar detta på månadsbasis? Jag inser att det inte är en positiv utveckling att ett nytt kort drar mer än äldre komponenter men vad kostar det egentligen användaren i slutändan? Det känns som att kommentarer om kärnkraft och liknande inte direkt bidrar till en nyanserad bild av vad det faktiskt kostar att driva ett gtx 400 system jämfört med andra setups.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taxifidde
I diskussionen används ofta Fermis strömförbrukning som ett stort ekonomiskt problem för den eventuelle köparen. Men om kortet drar 100 - 200w i peak mer än andra kort, hur mycket kostar detta på månadsbasis? Jag inser att det inte är en positiv utveckling att ett nytt kort drar mer än äldre komponenter men vad kostar det egentligen användaren i slutändan? Det känns som att kommentarer om kärnkraft och liknande inte direkt bidrar till en nyanserad bild av vad det faktiskt kostar att driva ett gtx 400 system jämfört med andra setups.

Åter igen, det är inte kostnaden som blir ett problem utan värmeutvecklingen. Vem som helst inser ju att den minimala ökningen av elkostnaderna är försumbar i förhållande till kortets inköpspris - vad kan det handla om, storleksordningen en femma i månaden eller något? Sen är det ju trist och dyrt om man måste byta nätaggregatet också.
Men sen är det ju, som du säger, helt fel riktning att gå i med mer och mer strömslukande grafikkort (och där kan också AMD bli bättre).

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Är det ingen som har räknat något alls på vad sakerna drar?

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx

Räknar man hans system lite grovt så landar förbrukningen på lite över 800w. Det är ju inte bara grafikkorten som drar kräm. Allt annat också!

(räknade då med två gtx295 i SLI för att försöka få samma förbrukning som 480 i sli..)

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

nätagget har väl overload protection så det borde inte vara särskilt riskabelt att åtminstone pröva. dock så undrar jag ifall det sweclockers mätte var peak? klart enl hardwaresecrets så klarar det av att leverera mer än 750w så det borde ändå fungera.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
nehe? vad är det då ?

hur många A som kan levereras? som i sin tur står i direkt relation till hur många W som kan leveraras i och med ohms lag..

hade det varit ACE eller annan skit kan ju börja diskutera, då väldigt många av dom Wattarna finns tillgängliga på 3.3V och 5V linorna, men nu är det ett Corsair! enligt Corsair själva ska deras nätagg klara märkt effekt kontinuerligt. har för mig dom testar med 60C luft också, som sänker effektiviteten och frestar på agget betydligt mer än rumstemp.

Jag hade vågat köra GTX480 SLI på detta, och det grundar jag i :

minst 50W tillgodo enligt sweclockers test

Corsair hävdar att deras agg klarar märkt effekt kontinuerligt.

en normal dator står inte och tuggar 24/7 på 100% last..

det kommer vara väldigt sällan hans kort får sträcka på benen 100% i spel

Ska TS däremot köra massa Folding, kraftigt överklockat/övervoltat, eller finner nöje i att kolla på en luddig donut som far runt på skärmen, så borde han nog investera i ett annat nätagg.

Vi har blivit frälsta grabbar. Det räcker att bara kika på produktnamnet som ju säger nätaggets watt så vet man exakt hur mycket den pallar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi har blivit frälsta grabbar. Det räcker att bara kika på produktnamnet som ju säger nätaggets watt så vet man exakt hur mycket den pallar med.

nej, enl. hardwaresecrets pallar den mer.

hur som helst enl. anandtech drar det 850W i furmark med en överklockad i7 920 i 3,33ghz. maxar furmark cpu också eller är det enbart gpu? själva kör de med ett 1200W antec.

http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

så slutsatsen blir att han riskerar att trigga ocp om han överklockar mycket och/eller kör ett utomordentligt krävande spel/test. ska man ligga på den säkra sidan bör man nog ha ett agg på minst 1kW. varför inte köra 2 st gtx470 istället? det borde teoretiskt dra 140W mindre.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Varför pratar folk om att "chansa" när riggen tillochmed drar MINDRE än utsatt effekt? Du har dels 6 års garanti på agget (antar jag) och sedan klarar corsair-agg MER än utsatt effekt 24/7 (enligt tester). Om han då har över 50W till godo i peak full load, hur kan man då tro att det inte skulle räcka? Herregud

Jag hadde ett corsare 600W med min dator se sign med 9800gx2 efter att jag foldat endel så pallade det inte mer. proppen i huse löste ut (nätdelen= sönder) och min dator drog alldrig över 520w. så ska du folda med dina kort så nätdel under 1000w och du kommer att få problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Allt det här pratet får mig att fundera på om ni ens attraheras av kvinnor eller män längre för maken till ivrigt juckande mot en särskild produkt eller tillverkare börjar likna farligt sexuella tendenser.

This will not end well.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt test ska 750w modellen klara upp mot 900w utan att klippa. Vid dessa effektuttag så ger det dock en rippel som jag inte skulle vara toknöjd med.

Men jag håller med dig, jag skulle inte heller rekommendera någon att köra 2 gtx480 på detta. Även om det funkar.. hur länge?