Frågor kring fiber från BBB samt routerköp.

Permalänk

Frågor kring fiber från BBB samt routerköp.

Jag och min flickvän skall snart köpa router för att användas till BBBs fiberanslutning. Jag har dock lite funderingar kring hur denna funkar. Det är nämligen så att man får ett modem/switch från BBB, som vad jag har förstått det som att man måste ha?

Grejjen är att vår anslutning kommer rakt från väggen i form av en vanliga ethernet-port, och är det då verkligen ett krav att använda modemet man får från BBB? Eller skulle jag bara kunna plugga in routern rakt till väggen?

Modemet/switchen har jag tyvärr inte tillgång till just nu, men den får ju externa IPs, samt den har WLAN-möjligheter. Om jag inte skulle kunna plugga in routern rakt i väggen, hur kommer utdelningen av IPs fungera? Kommer nämligen använda mig lite av dynamic DNS osv, så om routern hela tiden får en ny IP från modemet kommer det ställa till lite problem.

Och nu till nästa fråga, nämligen val av router. Jag har kollat på Netgears WNDR3700, som jag tycker verkar riktigt bra! Saken är dock att jag har googlat lite tester och åsikterna verkar vara väldigt spridda, allt från kasst till superbra. Någon som har erfarenhet av denna router, då helst med nyaste firmwaren, eftersom det tydligen hjälpt mycket.

Tack i förhand!

//Spiderman

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

Du får 5st vanliga IPs från Bredbandsbolaget, så att någon router är inte nödvändig..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Om det bara var så enkelt.

Jag vill ha ett internt nätverk, inte ett med massa externa IPs. För tex media-sharing och annat bullshit haha ^^. Skall även anordna LAN nu i helgen och då kommer det mer än 5 personer.

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

Det som är det speciella med BBB's fiber är att man får 20mbit~ upload PER IP, och de 5 delar sedan på 100mbit ner. Du kan sätta din dlink direkt från uttaget i väggen, men då missar du 20mbit upload per ip utan då delar hela nätverket på 20mbit upload. Det man får från bbb är en vanlig switch med wifi bara

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Vet inte om det endast gäller upload? För i download så drar det uppemot 90mbit/s, vilket man måste anse vara bra

Vi har endast 10mbit upload, så om det stämmer så missar vi inget

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Det som är det speciella med BBB's fiber är att man får 20mbit~ upload PER IP, och de 5 delar sedan på 100mbit ner. Du kan sätta din dlink direkt från uttaget i väggen, men då missar du 20mbit upload per ip utan då delar hela nätverket på 20mbit upload. Det man får från bbb är en vanlig switch med wifi bara

Problemet med hela den biten är att det är ~10Mbit per IP, men att begränsningen inte alltid är så exakt plus att om man vill ha ut sina ~50Mbit uppströms så måste man lastbalansera det hela, vilket är annat än enkelt i alla lägen. Speciellt om man vill ha en konsumentrouter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

BBB´s modem/switch/gateway är endast krav vid IP telefoni/VoIP.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindelmannen:

Vet inte om det endast gäller upload? För i download så drar det uppemot 90mbit/s, vilket man måste anse vara bra

Vi har endast 10mbit upload, så om det stämmer så missar vi inget

Japp det gäller bara upload. Ursäkta att jag skrev det lite förvirrande, menar självklart 100/10 tjänsten. Men vad jag vet får i stort sätt alla fiberkunder ut 16mbit~. Faktiskt inte stött på någon med 100/10 från bbb som får ut just 10. Brukar ligga mellan 14-20mbit. Det jag vill komma fram till är att om ni använder t.ex. bbb's medföljande switch, eller varför inte en gigabit-switch så kommer ni kunna ha 5 datorer samtidigt och ladda upp med 10mbit's hastighet - samtidigt. Vilket ni inte kan med en router men det kanske inte gör någon skillnad för er?

Skrivet av belga:

Problemet med hela den biten är att det är ~10Mbit per IP, men att begränsningen inte alltid är så exakt plus att om man vill ha ut sina ~50Mbit uppströms så måste man lastbalansera det hela, vilket är annat än enkelt i alla lägen. Speciellt om man vill ha en konsumentrouter.

Det är jag helt medveten om. Köra på en ClearOS-box borde vara det "lättaste" om man vill pilla med den biten Men det jag menade var det jag förklarade ovan.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Japp det gäller bara upload. Ursäkta att jag skrev det lite förvirrande, menar självklart 100/10 tjänsten. Men vad jag vet får i stort sätt alla fiberkunder ut 16mbit~. Faktiskt inte stött på någon med 100/10 från bbb som får ut just 10. Brukar ligga mellan 14-20mbit. Det jag vill komma fram till är att om ni använder t.ex. bbb's medföljande switch, eller varför inte en gigabit-switch så kommer ni kunna ha 5 datorer samtidigt och ladda upp med 10mbit's hastighet - samtidigt. Vilket ni inte kan med en router men det kanske inte gör någon skillnad för er?

Så att vi (som har 100/10) kommer alltså få 10mbit upload / IP? Så alltså uppemot 50mbit? medans vi delar på 100mbit download? Jag tror jag har missuppfattat något haha

Grejjen är att jag vill kunna begära en bestämd IP till just routern, pga att jag skall använda mig av dynamiska DNS-tjänster senare.

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

Så att vi (som har 100/10) kommer alltså få 10mbit upload / IP? Så alltså uppemot 50mbit? medans vi delar på 100mbit download? Jag tror jag har missuppfattat något haha

Grejjen är att jag vill kunna begära en bestämd IP till just routern, pga att jag skall använda mig av dynamiska DNS-tjänster senare.

Ja.. precis.. det är minst 10Mbit UPP /IP och ni delar på 100Mbit ner.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Korrekt!

Visa signatur

Permalänk

Grymt!

Vet ni om det går att specifiera en viss IP till routern via switchen isåfall? Så att routern alltid kommer ha samma IP, medans alla andra kommer få lite blandade hit och dit?

Samt, har ni några åsikter på val av router atm? (WNDR3700 från Netgear)

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

jag flyttar snart o då blir det bbb 100/10. jag har tänkt o sätta en router och sen ha 2 datorer inkopplade + 1 WLAN mobil. jag har kollat med bbb och routern man får låna av dom är en Zyxel 2601 om det hjälper dig i ditt val. jag har letat men inte hittat någon info om routern.. någon som har erfarenheter av den?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

jag flyttar snart o då blir det bbb 100/10. jag har tänkt o sätta en router och sen ha 2 datorer inkopplade + 1 WLAN mobil. jag har kollat med bbb och routern man får låna av dom är en Zyxel 2601 om det hjälper dig i ditt val. jag har letat men inte hittat någon info om routern.. någon som har erfarenheter av den?

Inte riktigt, men så nära det går
2601 är för DSL
2602 är för LAN

Så om det är 100/10 du ska ha så är det en Zyxel 2602 du kommer få.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Sitter här och confar en 2601 just nu faktiskt, inget jag skulle rekommendera. Inställningarna är grovt stympade av BBB och självklart får du inte administrationsrättigheter på din egen router.
Kolla FAQen, det finns hur många tips som helst om det här. Mitt tips är D-Link DIR-655, som vanligt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730