Tibia laggar på eftermiddagen - Telia smart

Permalänk
Medlem

Tibia laggar på eftermiddagen - Telia smart

Har ett väldigt jobbigt problem med ett spel. (Tibia) Det laggar rejält mellan 12:00 till 18:00 ungefär. det varierar väll lite men runt den tiden verkar jag inte kunna spela alls, spelet fryser sig väldigt ofta och ibland så länge att jag tappar kopplingen med klienten och loggas ut.

Det här problemet kan man ej ha om man spelar detta spel, man dör då väldigt lätt och dör man förlorar man alldeles för mycket för att kunna riskera att dö.

På kvällarna/senare på natten verkar jag inte ha det här problemet alls och under eftermiddagen spelar det ingen roll om någon annan i familjen använder en dator eller inte, det är alltså inget i huset som slukar uppkoppling.

Inga värmeproblem relaterade till modemet heller har rengjort det och det står på en sval plats. Men som sagt, det är ju ändå bara på eftermidaggen och då är det generellt set varmare..

Ring till Telia kundtjänst en gång men dem visste inte vad problemet kunde vara, dem tipsade om att öppna portar i routern men det hjälper ej, är ju ändå en viss tid det strular bara..

Tacksam om någon har tips och råd dem kan ge, riktigt tråkigt att inte kunna spela alls.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du provat att spela på en annan server?
Det kan vara servern som är överbelastad, och det låter mest troligt i detta fall.

Permalänk
Medlem

Jo har tänkt på det men har ett par kompisar som också spelar på denna server och dem har inga problem överhuvudtaget. Jag misstänker nästan att det är internet generellt som är lite segare också, men att det märks av betydligt mer i tibia än andra spel.

Vet inte riktigt vad det kan vara..

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att köra speedtest.net och pingtest.net om du tror att det är din internetanslutning som segar.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Speedtest:

4.81 mb/s NER
0.82 mb/s UPP

Pingtest:

Packet loss test failed! <---- antar att det här inte är bra?

36 ping
27 jitter

"Very good! Your internet connection should work well for any internet application. Some online games may not perform optimally."

-- Har 8mbit/telia

Permalänk
Medlem

Gör lite tester vid olika tidpunkter, och se till att du inte har några internetkrävande program uppe samtidigt.
Telia 8mbit ska leverera MINST 6mbit, så om det är så lågt hela tiden får du ringa till dem och snacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Gör lite tester vid olika tidpunkter, och se till att du inte har några internetkrävande program uppe samtidigt.
Telia 8mbit ska leverera MINST 6mbit, så om det är så lågt hela tiden får du ringa till dem och snacka.

Jo eftersom han märket av problemet på eftermiddagen kan det vara läge att köra vid olika tidpunkter. Sedan får du ringa telias support och prata så får dom lösa det. Under 1mb/s ner är ingen trevlig hastighet att sitta på.

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat ännu mer med Telias support utan framgång. Jag tog upp en teori jag hade med att vädret/värmen kunde vara en orsak till att det här lagget uppstår från deras sida. Att kanske en station eller någonting överhettar.

Han jag pratade med i supporten tyckte det lät lite långsökt och det tycker jag också. MEN. Nu idag, i stunden som jag skriver detta så har det blivit mulet och solen syns inte till. Då funkar spelet galant??

Låter det helt konstigt eller tror ni att jag är någonting på spåret? )

(Igår kväll hade jag problem fram till 20:00~ tiden då det var riktigt fint väder. Men efter det rullade det på bättre och långt in på natten gick det hur bra som helst.)

Kan inte testa något mer nu under veckan eftersom att jag är borta och jobbar hela tiden men vad tror ni om det här?

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag lånar tråden lite då jag verkar ha samma problem, spelar dock inte tibia, men jag verkar ha för långsamt internet. Jag tror vi har Telia 8mbit men nu när jag körde speedtest.net så fick jag värdelösa resultat:

DL: 4,91 Mb/s
UL: 0,78 Mb/s

Vi bor ute i skogen, kan det bidra kanske?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Klart det kan bidra..
Det ni borde göra är att skaffa pingplotter och kolla på pingtider när detta händer... det lär ju vara nått som händer med era linor... kan ju vara störning på ledningen eller vad som helst som ställer till detta.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag lånar tråden lite då jag verkar ha samma problem, spelar dock inte tibia, men jag verkar ha för långsamt internet. Jag tror vi har Telia 8mbit men nu när jag körde speedtest.net så fick jag värdelösa resultat:

DL: 4,91 Mb/s
UL: 0,78 Mb/s

Vi bor ute i skogen, kan det bidra kanske?

Saken med adsl är att ju längre du är ifrån telestationen, desto sämre hastighet får du. Står för övrigt i många andra trådar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av basn:

Klart det kan bidra..
Det ni borde göra är att skaffa pingplotter och kolla på pingtider när detta händer... det lär ju vara nått som händer med era linor... kan ju vara störning på ledningen eller vad som helst som ställer till detta.

Det vet jag inte vad det är för nåt, är det något du kan förklara mer om? Eller det kanske finns en bra sida som förklarar?

Skrivet av Bruz:

Saken med adsl är att ju längre du är ifrån telestationen, desto sämre hastighet får du. Står för övrigt i många andra trådar.

Jo, men det borde väl inte göra sån stor skillnad?

Och jag brukar inte läsa dessa trådar, så därför frågade jag när jag ändå var här.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det vet jag inte vad det är för nåt, är det något du kan förklara mer om? Eller det kanske finns en bra sida som förklarar?

PingPlotter Standard Features

ping - Wikipedia, the free encyclopedia

Ping är en bra sak för att se om det uppstår problem på vägen däremot ska man inte stirra sig blid på dessa.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, men det borde väl inte göra sån stor skillnad?

Och jag brukar inte läsa dessa trådar, så därför frågade jag när jag ändå var här.

Det kan göra stor skillnad tyvärr