Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

Föredrar du Ati eller Nvidia?

Som alla vet så har det varit en större mängd trådar just titeln 5970 vs 480 eller 5870 vs 480 o.s.v med Amd's Ati emot Nvidias..

Är det som krawl säger här?

Skrivet av krawl72:

Verkar som de flesta i Sweclockers är ATI fanboys.

Eller är vi inte det?

Själv måste jag säga att jag föredrar ati. För jag har inte råd med något annat !!^^,

Permalänk
Medlem

Du borde även ha lagt till "Ingen utav dessa" som ett val.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Du borde även ha lagt till "Ingen utav dessa" som ett val.

Attans . .Och nu är det försent:(

Aja, gillar du gamla hedliga Hercules eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kollar alltid pris/prestanda inom min budgetram och de senaste köpen har jag alltid valt ATi, men att de alltid skulle vara bättre i detta hela tiden, men så har det varit för mig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Attans . .Och nu är det försent:(

Aja, gillar du gamla hedliga Hercules eller?

Du kan tänka dig det som lite sarkasm, och ändra frågan till vem som lyckats bäst denna generationen. Den lates lösning

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pewtah:

Som alla vet så har det varit en större mängd trådar just titeln 5970 vs 480 eller 5870 vs 480 o.s.v med Amd's Ati emot Nvidias..

Är det som krawl säger här?

Eller är vi inte det?

Själv måste jag säga att jag ligger lite mer emot det "röda laget" då jag är s.k. fattig.

"lite mer emot det röda laget", är du EMOT det, eller lutar det åt att du väljer det?

Personligen kör jag alltid Intel och nVidia, båda känns som kvalité, framför allt Intel.

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt kalla mig fanboy folk får la ta det kortet dom känner för Är dock mer åt ATI hållet just nu

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Finns inte så väldans många fanboys i forumet, några dock. Det dräller däremot av idioter som så fort man säger något, oavsett vad man säger, kallar en fanboy... Alla nyhetstrådar är i princip fyllda av fanboy-anklagelser på fanboys-anklagelser men bara en bråkdel av alla inläggen är egentligen uttalanden om att någon tillverkare, märke, whatever är bättre än någon annan.

Naturligtvis hejar jag inte på någon, totalt meningslöst. Hejar på mig själv istället

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Du borde även ha lagt till "Ingen utav dessa" som ett val.

+1
eller ännu bättre alternativ som tex

Är du Nvidia fanboy alt 1
Är du ATI fanboy allt 2
Är du en sån som tänker med egen hjärna och väljer det som ger mest prestanda för pengen för tillfälle som alternativ 3.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Pris/prestanda > Märke

Så är väldigt neutral

Skrivet av Redzo:

+1
eller ännu bättre alternativ som tex

Är du Nvidia fanboy alt 1
Är du ATI fanboy allt 2
Är du en sån som tänker med egen hjärna och väljer det som ger mest prestanda för pengen för tillfälle som alternativ 3.

Word

Skrivet av Pewtah:

Attans . .Och nu är det försent:(

Aja, gillar du gamla hedliga Hercules eller?

Reporta tråden och be en mod lägga till ett extra alternativ bara.

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag är en fattig student är jag mer för ATI.
Om jag däremot skulle ha mer pengar och kört på en flerkortslösning skulle jag definitivt välja nVidia eftersom de skalar bättre.
Så vad föregående skrivare skrev: Pris/prestanda > Märke

Permalänk
Medlem

Jag är en fps/£$€

fan-boy.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobz0r:

Reporta tråden och be en mod lägga till ett extra alternativ bara.

Jag fixar.

Permalänk
Medlem

Ihärdig förespråkare för fps/kr.

Tidsnotering: När jag röstade precis efter Elgots tillägg stod det:

Ati: 26
Nvidia 12
Skiter i vilket: 3

2/3 till Ati när folk måste välja ett av två alltså.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det som är bäst för tillfället, förstås. Allt annat är ju fullständigt efterblivet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

ATI för tillfället då de är svalare. Kan inte ha något som är varmare än det jag har i min HTPC/Mediadator. Hade det varit nvidia som hade haft bäst temperatur till prestandan av ett 5770 så hade det suttit ett sånt i burken istället.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Skulle jag få två kort som var identiska förutom drivrutinerna skulle jag valt nvidia, nu är dock inte sådan fallet utan pris, funktioner, strömkonsumation och ljudnivå spelar också in. I denna sekund ligger ati bäst till, kan dock ändras och jag är inte dummare än att ta det som jag anser är bäst för mitt behov, skitsamma märket...

Permalänk
Medlem

Ati, utan tvekan. Jag gillar inte Nvidias menyer eller hur det fungerar generellt. Speciellt inte nu med deras nya bastugrafikkort GTX 400. Otroligt varma och strömätande och inte alls så bra prestanda som de borde ha för de pengarna. Ati ser ut att bli mitt val nästa generation också.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

jag skulle välja Nvidia före ATI om jag fick lika mycket prestanda för pengarna då Nvidia har PhysX tex.
är det inte så man borde tänka om man nu ska jämnföra Varumärkena ATI och Nvidia ?

Tror nog att alla är fanboys till X/$ vissa vill ha storlek andra värme andra prestanda /$

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Föredrar generellt nvidia, men pris/prestanda plus utbud och tillgång på korten är avgörande i slutändan.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

ÅÅh, tack till mod som fixade till tråden så den är lite mer ... trevlig xD hahaha..

Som det ser ut mest så verkar det vara fler personer här som föredrar ati, så krwal hade nog rätt.
Kan nog vara för att Fermi floppade mer eller mindre vid lanseringen utav den medans ati's 5000 serie inte gjorde det.

Permalänk
Medlem

@Pewtah: Njah, det står numera också om man föredrar ATI eller Nvidia, inte om man är en ATI-troll/fanboy eller respektive Nvidia.
Många kan föredra det ena eller andra av mer personliga skäl, som till exempel att Nvidia kör med grönt, dåligt exempel ja, men man behöver inte vara fanboy för det.
Köper inte riktigt det krawl72 påstår och så kommer det nog inte ligga till i Sweclockers någonsin, jag tror snarare det är så att folk föredrar ATI nu för att de är besvikna på Nvidia's senaste serie och för att ATI har varit starka sen HD4xxx serien helt enkelt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vilket som, det som är bäst prestanda per watt och tystnad.

Fast måste erkänna att jag aldrig haft ett ATI i min personliga dator (förutom något 2/4 MB kort för ~12 år sedan), däremot när jag byggt åt familjen, men det beror på att vilka som haft bra pris/prestanda beroende på vad man kunde välja just då och på de 2 sista korten beroende på kylning och pris. Så har varit GF2 Ti, GF4 Ti 4200 , GF 7800GT och nu senast 8800GT. När GF2 och 4 gällde hade man inte så mycket ljudkrav, men GF 7800GT blev det , fast det var förhållandevis dyrt för min plånbok, pga dess låga idle förbrukning, körde mitt XFX stockkylning med fläkten på 0% under 2D och det har då inte dött ännu. Mitt Sparkle 8800GT köpte jag för att det var passiv kylning på det.

Men skulle jag köpa ett spelkort idag skulle jag aldrig ta ett nVidia 4xx pga prestandan per watt. Så lite som man spelar nu för tiden så betyder ljudet mer.

Sen angående ATI (numera AMD) vs nVidia så beror det väl kanske lite på förr i tiden då det var AMD (liten) vs Intel (jätten) och ATI (liten) vs nVidia (jätten). AMD och ATI var relativt små på marknaden fast dom hade produkter som kunde konkurrera, så för "rättvisan" och prispressningen har man väl många gånger hoppats på att det ska bli mer jämställt.

Hade jag fått välja valfri tillverkare i denna undersökning så hade jag valt med tanke på nostalgi Voodoo pga deras Voodoo 1 och 2

Alla ni som retar er på fanboys kan väl börja skratta inombords åt dem istället då de köper underpresterande produkter pga deras tro, precis som (religiösa) fanatiker agerar.

lade till lite grann
Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Att vara en "fanboy" för ett företag är så otroligt löjligt och meningslöst. Köper den produkten som är bäst och mest prisvärd, vem fan bryr sig om det står ATi eller Nvidia på den?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Senast jag köpte Nvidia var 8800GTS 640 och då släpptes 8800GT veckan efter -.- Sedan dess har jag inte velat köpa ett Nvidia kort igen men det är ju egentligen bara mitt fel för då var man långt ifrån lika med i svängarna vad gäller hårdvara som man är idag.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Senast jag köpte Nvidia var 8800GTS 640 och då släpptes 8800GT veckan efter -.- Sedan dess har jag inte velat köpa ett Nvidia kort igen men det är ju egentligen bara mitt fel för då var man långt ifrån lika med i svängarna vad gäller hårdvara som man är idag.

Har jag fel när jag säger att ditt kort är bättre :S Vad är problemet?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Senast jag köpte Nvidia var 8800GTS 640 och då släpptes 8800GT veckan efter -.- Sedan dess har jag inte velat köpa ett Nvidia kort igen men det är ju egentligen bara mitt fel för då var man långt ifrån lika med i svängarna vad gäller hårdvara som man är idag.

Vad är problemet? GTS 640 håller än idag för de flesta spel i upplösningar lägre än 1920x1080, inget dåligt köp alls på den tiden eftersom det var länge sen det var nytt.

Det kommer alltid nyare kort som är bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Vilket som, det som är bäst prestanda per watt och tystnad.
Men skulle jag köpa ett spelkort idag skulle jag aldrig ta ett nVidia 4xx pga prestandan per watt. Så lite som man spelar nu för tiden så betyder ljudet mer.

EN alldeles för vanlig missuppfattning, Nvidias GTX4** är knäpptysta när man inte spelar, så det argumentet håller inte. Däremot sparar man kanske 20W i idle om man väljer HD5870. Man sparar mer i load, men varför ha en 6-800W nätdel om man aldrig tänkt utnyttja ens en bråkdel av den. Det är inte så att man sitter i load 24/7, det är inte hälsosamt att spela så mycket.

Om man spelar så lite nuförtiden är man ändå inte spekulant på ett högpresterande kort, så varför uttala sig om Nvidias high-end alternativ. I low-end har Nvidia inte släppt sina DX11-kort ännu så där är ATI ensamma för tillfället, det är klart att det blir ATI då.

Spelar man så lite klarar man sig dessutom fint med ett äldre kort, varför köpa nytt alls?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om de är istort sett likvärdiga väljer jag hellre Nvidia på grund av linuxdrivrutiner, annars tar jag alltid det som ger mig bäst prestanda för pengarna i den prisklass jag väljer. Ljudnivån är extremt viktig, är inte kortet tyst, måste det gå att göra tyst till en rimlig peng.

Permalänk
Medlem

utan att vilja kalla mig fanboy så måste jag säga att jag föredrar ati. gillar upplägget med drivers samt att jag tycker dom känns mest prisvärda med pris/prestanda. Sen är det lite psykiskt ioch med att jag föredrar rött som färg XD

Sen lägger jag in detta inför kommande fanboyism som kommer uppstå.
"Mum says opinions are just like butt holes...everybody's got one... and everyone is trying to cram things in everyone else's for the sake of causing them discomfort..."

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt