Stora problem med trådlöst nätverk på ZOTAC ION ITX F SERIES, behöver hjälp!
Hej,
jag har ett ZOTAC ION ITX F SERIES moderkort som jag byggt ihop en HTPC runt. Jag har dock stött på enorma problem med att få igång trådlösa nätverket på datorn. Trådbundet nätverk fungerar utan problem, men eftersom datorn står vid TV så vill jag slippa så mycket sladdar som möjligt..
Började med att installera Ubuntu LTS 10.04. Fick aldrig trådlösa nätverket att funka där, efter flera veckor pillande. Gav upp och installerade Windows 7 istället. Tji fick jag, samma problem. Har installerat alla drivrutiner till moderkortet som finns på Zotacs hemsida. Inget hjälper. Nätverksikonen nere i högra hörnet har hela tiden en liten gul stjärna på sig. När man klickar på den säger den att ingen connection används, fast det finns connections availible. Ibland hittar den trådlösa nätverket från mitt modem, ibland mitt trådlösa från routern (alla andra datorer i hemmet hittar typ 10 st olika eftersom jag bor i lägenhet). Alltså något konsigt med trådlösa, det verkar inte riktigt lira på nåt sätt. Hade exakt samma problem i Ubuntu också att den bara hittade enstaka nätverk. Självklart funkar det inte att ansluta till nätverken som hittas heller.
Jag börjar lacka ur på att den inte funkar. Det brukar ju vara skitsmidigt att installera en ny dator med windows 7. Allt löser sig ju direkt/automatiskt med några små frågor vid installation. Har tex installerat windows 7 på en bärbar som är 6-7 år gammal, det funkade direkt. Inga drivrutinsproblem där, trådlösa funkar direkt! Jag börjar nu misstänka hårdvarufel på HTPC:n. Kan det stämma? Trådbundet funkar ju iofs..
Jag har flera andra datorer i hemmet där jag ALDRIG haft problem med trådlösa nätverket. Precis bredvid HTPC:n står det ett ps3 och ett wii som utan problem använder trådlöst också. Ubuntu vet jag egentligen inget om sedan innan, men där höll jag som sagt på med olika drivrutiner och inställningar (efter hjälp utifrån) men fick det aldrig att funka. Förundrades dock över att när jag installerade Windows 7 så frågar den aldrig efter trådlös förbindelse redan under installationen (något jag sett att Windows 7 alltid gör annans vid nyinstallation).
Jag är i stort behov av att få detta löst! Var inte direkt min förhoppning att det skulle ta över en månad att pilla ihop HTPC:n.. Fattar inte varför det bara inte funkar..?