Ansluta två skärmar. Grafikkort/moderkort.

Permalänk
Medlem

Ansluta två skärmar. Grafikkort/moderkort.

Hej, jag har sökt men har inte hittat några vettiga svar

Det är så att jag försöker ansluta två skärmar till min dator. Ena i grafikkortet(funkar), och den andra i moderkortet, men den i moderkortet funkar inte alls. Den kan inte indentifiera den skärmen från moderkortet. Ingenting händer med skärmen. Affären jag köpte datorn ifrån sa att det skulle funka osv.

Moderkort: Asus P7H55D-M EVO Intel LGA1156, H55, PCI Ecpress, MicroATX, DDR3, VGA/DVI/HDMI, SATA2 etc..
Grafikkort: Asus ATI Radeon HD 5770 Cu Core 1 GB GDDR5 PCI-E VGA/DVI/HDMI.

Är det något man måste installera, eller en speciell inställning för att det ska funka?

Tack!

Permalänk
Medlem

1. Drivrutiner till båda och ställa in i Windows.

2. Bios är inställt på att stänga av moderkortets när du satt in ett grafikkort. Bruka gå att ändra i bios så att båda är på men glöm inte punkt nr 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

1. Drivrutiner till båda och ställa in i Windows.

2. Bios är inställt på att stänga av moderkortets när du satt in ett grafikkort. Bruka gå att ändra i bios så att båda är på men glöm inte punkt nr 1.

Ena skärmens drivrutiner är installerade, den andra är äldre och det var en 54kb fil som bara stog lite information osv. Så tydligen inga drivrutiner för den.

Var inne i bius och kollade, såg absolut ingenting om ett annat uttag som var disablat.

Vad brukar det så oftast i bius det man ska ändra?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Läs i manualen till moderkortet eller ladda ned den från tillverkarens hemsida.
Eller
Gå in i bios och kolla allt du kan trycka på från början till slut. Man kan alltid välja att INTE spara när man går ur bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Läs i manualen till moderkortet eller ladda ned den från tillverkarens hemsida.
Eller
Gå in i bios och kolla allt du kan trycka på från början till slut. Man kan alltid välja att INTE spara när man går ur bios.

Har läst igenom hela manualen, har inte hittat något alls. Hela bios står i manualen och det fanns alltså igen som hade med VGA/DVI portar osv. Det kan inte vara att man behöver någon adapter eller något?

Blir så less på det här.. Varför ska det alltid vara så krånligt? =/

Permalänk
Antielefant

Är det inte lättare att koppla båda skärmarna till grafikkortet då?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Bra fråga.

Länka till manualen på tillverkarens hemsida så kanske någon av oss orka läsa igenom den åt dig.
Eller
Kan du ge oss bilder på alla menyerna i bios så kanske någon kan peka rätt eller se om det verkligen inte finns.

Edit:
Såg en lite Youtube film om bioset och bilder men såg inget men jag orkade inte kolla eller läsa texten så noga så ta dig en titt och se om du lär dig något.
YouTube - Asus P7H55D-M EVO Socket 1156 Motherboard Bios Review!
BIOS - ASUS P7P55D Deluxe Motherboard Review | [H]ard|OCP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Är det inte lättare att koppla båda skärmarna till grafikkortet då?

Jag testade att koppla in min nya skärm i dvi uttaget och den gamla till vga. Vga funkade, men inte dvi. Fast datorn hittade dvi(skärmen) men det kom ingen bild.

Permalänk
Medlem

Du måste in i bild/grafik/ATI inställningarna i Windows och säga åt den att använda båda skärmarna. ATI har guide för det i sin kontroll panel (CCC) när du byter till basic läge om du valt att installera den med dina drivrutiner. Höger klicka på skrivbordet så borde du se genvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du måste in i bild/grafik/ATI inställningarna i Windows och säga åt den att använda båda skärmarna. ATI har guide för det i sin kontroll panel (CCC) när du byter till basic läge om du valt att installera den med dina drivrutiner. Höger klicka på skrivbordet så borde du se genvägen.

Den hittade skärmarna osv, men det kom ingen bild ur DVI uttags skärmen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellop:

Ena skärmens drivrutiner är installerade, den andra är äldre och det var en 54kb fil som bara stog lite information osv. Så tydligen inga drivrutiner för den.

Var inne i bius och kollade, såg absolut ingenting om ett annat uttag som var disablat.

Vad brukar det så oftast i bius det man ska ändra?

Tja,
Det är inte skärmarnas drivrutiner utan grafikchipsen. Först till ditt ATI grafikkort, och sedan till moderkortets (mobo) chip. Brukar finns på medföljande CD eller nätet. I BIOS ska det finnas en meny för att slå av/på inbyggda funktioner i moderkortet, men dom kan som sagt vara döpta till lite tekniska termer.

Sen kan jag ju bara inflika att jag försökt göra samma sak med ljud, men då blir det någon kollision internt och det fungerar inte. Jag har för mig att det är (var förr i tiden iaf.) samma sak med interna grafikdelar.

Men som någon annan sa, jag skulle rösta på båda till grafikkortet. Har du kört uteslutningsmetoden och kollat att DVI porten verkligen inte fungerar? Alltså, först 1 skärm i DVI, ok?, 1 skärm i andra DVI, ok?, sen prövar du båda samtidigt och ser så att inställningarna är korrekt i ATI grafikkortets program "Catalyst Control Center" (CCC). Ibland kan det behövas göra sånt manuellt, men ska inte.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tja,
Det är inte skärmarnas drivrutiner utan grafikchipsen. Först till ditt ATI grafikkort, och sedan till moderkortets (mobo) chip. Brukar finns på medföljande CD eller nätet. I BIOS ska det finnas en meny för att slå av/på inbyggda funktioner i moderkortet, men dom kan som sagt vara döpta till lite tekniska termer.

Sen kan jag ju bara inflika att jag försökt göra samma sak med ljud, men då blir det någon kollision internt och det fungerar inte. Jag har för mig att det är (var förr i tiden iaf.) samma sak med interna grafikdelar.

Men som någon annan sa, jag skulle rösta på båda till grafikkortet. Har du kört uteslutningsmetoden och kollat att DVI porten verkligen inte fungerar? Alltså, först 1 skärm i DVI, ok?, 1 skärm i andra DVI, ok?, sen prövar du båda samtidigt och ser så att inställningarna är korrekt i ATI grafikkortets program "Catalyst Control Center" (CCC). Ibland kan det behövas göra sånt manuellt, men ska inte.

Alla drivrutiner är installerade. Det fanns en meny där man kunde slå av och på, det enda som jag inte förstod mig på var PCI och PCI-E tror jag det stod som var disablat.

Moderkortets DVI funkar inte alls, datorn känner inte av något där, men det gör dei i grafikkortets DVI, fast ingen bild. Den andra skärmen har ingen DVI, bara VGA, så det går inte att testa.

Dvi kabeln är helt vit, samma på båda hållen.

Testade somsagt det i CCC men det blev ingen bild.

Permalänk
Medlem

Vad kan vara fel liksom?

Datorn hittar skärmen fast det blir ingen bild när man kopplar in den i DVI.
Är det något med DVI kabeln som strular? Det är säkert ett litet fel någonstans =D

Permalänk
Antielefant

Har du faktiskt kört igång den andra skärmen (utökat skrivbordet till den) när du kopplade in den till grafikkortet? Känner datorn av att den sitter där ska den ju fungera, om du ställer in den rätt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har du faktiskt kört igång den andra skärmen (utökat skrivbordet till den) när du kopplade in den till grafikkortet? Känner datorn av att den sitter där ska den ju fungera, om du ställer in den rätt.

Har gjort det. Men det där men Bios, att det ska gå att ändra så det funkar med moderkortet borde väl vara ett alternativ. Som sagt ser det ut som i youtube filmen som någon länkade längre upp. Borde ju finnas att man kan trycka igång så att VGA uttaget funkar.

Permalänk
Medlem

I BIOS är det det översta alternativet som är grafikdelen tror jag, HDI eller vad den hette ska vara på. Men jag tvivlar som sagt på att du kommer kunna köra båda grafikkort samtidigt. Tyvärr har du råkat ut för ännu en affär som ljuger eller helt enkelt inte förstår vad du pratar om.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

I BIOS är det det översta alternativet som är grafikdelen tror jag, HDI eller vad den hette ska vara på. Men jag tvivlar som sagt på att du kommer kunna köra båda grafikkort samtidigt. Tyvärr har du råkat ut för ännu en affär som ljuger eller helt enkelt inte förstår vad du pratar om.

Alltså jag har bara ett grafikkort. En dvi port och en vga port. Datorn hittar båda skärmarna fast skärmen med dvi uttaget är det ingen bild på, i början så skiftar den mellan analog/digital sen inget mer står på den.

Moderkortet verkar hel dött med VGA och DVI uttagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellop:

Moderkortet verkar hel dött med VGA och DVI uttagen...

Det är för att moderkortet bruka vara inställt på att stänga av dom om man satt i ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är för att moderkortet bruka vara inställt på att stänga av dom om man satt i ett grafikkort.

Japp, har läst igenom hela manuel och sett på youtube filmen som du länkade. Hittar absolut inget som har med att ta på VGA/DVI på moderkortet. Lite skumt.