SATA I hårddisk i SATA II moderkort?

Permalänk

SATA I hårddisk i SATA II moderkort?

Hej,

jag ber om ursäkt om det redan finns trådar som den här, men jag har bråttom och har tyvärr inte tid att leta runt efter liknande, påpeka i sådana fall det så kollar jag runt när jag kommer hem.

Nu till poängen med den här tråden: mina egna kunskaper när det gäller hårdvara är knappast något att skryta över, och jag vänder mig därför till er. Det är som så att jag inom en snar framtid hade tänkt att beställa delar till en ny dator, men jag tänkte behålla b.la. hårddisken från min gamla (den jag har nu). Som ni kanske har förstått efter att ha läst rubriken har det moderkortet jag planerat att beställa SATA II (det är ett Gigabyte GA-P55-USB3, rätta mig om jag har fel, men jag tror att det har SATA II), och min hårddisk har SATA I (eller bara SATA, vad ni nu föredrar), och min fråga är då om min nuvarande hårddisk kommer fungera tillsammans med mitt nya moderkort?

Jag misstänkte att den enda skillnaden mellan SATA I, II och III är överföringshastigheten, men som sagt var är jag inte alls kunnig på området, och vänder mig därför till mer kunniga människor

Permalänk
Medlem

Japp.. SATA-gränssnittet är bakåtkompatibelt; tuta och kör!
Om inte uppenbart så får du ju i så fall nöja dig med SATA(1) hastighet, men det förstod du säkert.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Japp.. SATA-gränssnittet är bakåtkompatibelt; tuta och kör!
Om inte uppenbart så får du ju i så fall nöja dig med SATA(1) hastighet, men det förstod du säkert.

Tänk, det förstod t.o.m. jag!

Tackar för hjälpen