AMD pratar Bulldozer och Bobcat

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Bobcat mycket, hoppas det blir ett bra alternativ till Intel Atom. Hoppas det inte tar lång tid innan vi ser en bärbar Bobcatdator med bra byggkvalité (metall, ej plast), HDMI och 2GB RAM.

Bulldozer är också intressant, hoppas det blir så bra jag hoppas, då blir det något när man bygger ny dator.

Permalänk

"Bulldozer processors will come in totally new packages that are not backwards compatible with older AMD sockets such as AM3 or AM2(+)" Taget från techpowerup. Tror även jag att ny sockel behövs och ser fram emot detta

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shaglord:

Lustiga är att dem kommer ha typ Hyperthreading nu också så ett chip kommer alltså kunna visa upp till 32 djävla staplar i task manager, hehe.

/s

Nej, det är 16 kärnor och 16 trådar i servervarianten, ingen Hyperthreading. Däremot är det 8 moduler. Men varje modul består av två ihopbyggda kärnor. Så istället för att använda Hyperthreading så har de helt enkelt byggt en modul som på vissa punkter är en kärna och på andra punkter två.

Skrivet av norrby89:

kommer nog bli "AM4" för bulldozer tror jag.. kommer säkert likna mer socket g34 för dom värsta modellerna.. jag hoppas det i alla fall då dom kommer kunna göra processorerna så EXTREMT mycket kraftigare då om dom ökar den totala storleken på slutprodukten..

Nej, blir AM3+, ska vara kompatibelt med AM3, råder dock lite förvirring om det senare.

Skrivet av norrby89:

var det inte nya AMD som bara skulle kunna hantera en sticka per "minnes kanal" ?

Nej, det var vissa stickor i höga hastigheter, samma problem finns hos intel, och det i sig är inget hot mot 4 kanaler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nicklas_84:

"Bulldozer processors will come in totally new packages that are not backwards compatible with older AMD sockets such as AM3 or AM2(+)" Taget från techpowerup. Tror även jag att ny sockel behövs och ser fram emot detta

Men de påstår också att den har inbyggd PCIe och ska vara lågt klockad. De är fel ute på många punkter. Anandtech och Toms Hardware är lite mer i linje med vad som är resonligt.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara trevligt med lite konkurrans igen men ,försår inte varför alla blir så till sig .
det är ju en ren reklamfilm ,
säger inget hur dom kommer prestera 20 % bättre än AMD s förra gen
hm inte tillräckligt för att vara intressant, då börjar dom väl närma sig core 2 då

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Kan ju vara trevligt med lite konkurrans igen men ,försår inte varför alla blir så till sig .
hm inte tillräckligt för att vara intressant, då börjar dom väl närma sig core 2 då

De ligger en bit över Core 2 nu. Core i7 är dock en hård nöt att knäcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

De ligger en bit över Core 2 nu. Core i7 är dock en hård nöt att knäcka.

Sista testen jag läste så hade dom bekymmer att hänga med i3 tom eller ie liknande prestanda i spel (om dom inte var multitrådade så nja inte är jag så imponerad) prisvärda är dom dock

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Känns som att 2011 kan bli AMD's år faktiskt, det ser riktigt trevligt ut detta.

Har jag råd så blir det att uppgradera befintligt system till en octocore med passande grafikkort, HD7870 kanske?

Jag tror faktiskt att SandyBridge tar hem det till Intel igen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

de har redan bra flertrådad prestanda iom att de har billiga 6-kärniga processor, de borde göra något åt prestandan per kärna men att döma av detta låter det bara som att de bara är intresserade av att trycka ut fler serverprocessorer... många program är mycket svåra att tråda (särskilt spel) så jag hoppas att de försöker komma nån vart på denna biten också... sedan att hävda att de är 8-kärniga stämmer inte då det är åtta "halva" kärnor utan flyttalsdel eller hur det var. finns ju nån anandtech-artikel som går igenom det.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Har ju precis införskaffat ett i7-system som jag är mer nöjd med än någonsin. Jag kommer nog fortsätta stödja Intel i framtiden eftersom att jag aldrig varit mer imponerande än jag är nu. Hade en AMD förut och den dög, visst, men i7 = <3.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Synd för AMD att dom inte kommer ut tidigast kvartal2 2011 eller efterom dom inte vill säga när kvartal 3eller 4a då har ju Sandy bridge-e kommit ut oxå fast kul med lite nytt lite konkurrens (dessutom är deras kärnor inte hela utan 2 delar på resurser men kan ju funka)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Sista testen jag läste så hade dom bekymmer att hänga med i3 tom eller ie liknande prestanda i spel (om dom inte var multitrådade så nja inte är jag så imponerad) prisvärda är dom dock

Hitta en Core 2 som slår Thuban.

Skrivet av Orici:

Jag med. Iaf i spel. Men jag tror att en Bulldozer blir en mycket trevlig. Känns som att det kan bli sval processor med råstyrka.

Skrivet av femkantig:

de har redan bra flertrådad prestanda iom att de har billiga 6-kärniga processor, de borde göra något åt prestandan per kärna men att döma av detta låter det bara som att de bara är intresserade av att trycka ut fler serverprocessorer... många program är mycket svåra att tråda (särskilt spel) så jag hoppas att de försöker komma nån vart på denna biten också... sedan att hävda att de är 8-kärniga stämmer inte då det är åtta "halva" kärnor utan flyttalsdel eller hur det var. finns ju nån anandtech-artikel som går igenom det.

De delar front end, som fetch och decode. Varje kärna har var sin FPU, men de kan låna ut den, så att den andra kärnan får dubbel FPU vid behov. Dessutom är det långt ifrån varje klockcykel som de använder FPUn, så det kan bli stor prestandavinst stundtals.

Skrivet av RekiN:

Har ju precis införskaffat ett i7-system som jag är mer nöjd med än någonsin. Jag kommer nog fortsätta stödja Intel i framtiden eftersom att jag aldrig varit mer imponerande än jag är nu. Hade en AMD förut och den dög, visst, men i7 = <3.

Nog för att i7 är det bästa som finns just nu, men det är stor skillnad att köpa det man vill ha och att stödja, köp du gärna i7, men att göra det för att stödja intel låter som obefogat. AMD behöver stöd, inte intel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När är den faktiska presskonferensen? Jag vill veta mer exakt vad det är de visar idag...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Undrar vad dom kommer ta för Zambezi, 2.500-3000 förhoppningsvis! Kommer dom inte bjuda på nya två, fyra och sex kärniga också?

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Hitta en Core 2 som slår Thuban.

Jag med. Iaf i spel. Men jag tror att en Bulldozer blir en mycket trevlig. Känns som att det kan bli sval processor med råstyrka.

De delar front end, som fetch och decode. Varje kärna har var sin FPU, men de kan låna ut den, så att den andra kärnan får dubbel FPU vid behov. Dessutom är det långt ifrån varje klockcykel som de använder FPUn, så det kan bli stor prestandavinst stundtals.

Nog för att i7 är det bästa som finns just nu, men det är stor skillnad att köpa det man vill ha och att stödja, köp du gärna i7, men att göra det för att stödja intel låter som obefogat. AMD behöver stöd, inte intel.

Äh ingår du i reklamen oxå? tror att en 9650 hänger på thuban ganska bra och är thuban snabbare så är det marginellt, men kul med konkurrans ere så heja via!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

När är den faktiska presskonferensen? Jag vill veta mer exakt vad det är de visar idag...

runt 03:00, svensk tid. kolla schemat här: Hot Chips - Conference Day Two
Cirka 9 timmars förskjutning

Permalänk
Medlem

Genast blev AMD väldigt intressant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Äh ingår du i reklamen oxå? tror att en 9650 hänger på thuban ganska bra och är thuban snabbare så är det marginellt, men kul med konkurrans ere så heja via!

Så nu var det bara hänga på vi snackade om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

var det inte nya AMD som bara skulle kunna hantera en sticka per "minnes kanal" ?

Om det nu kommer AM4 som använder quad channel så skulle jag tippa på att det endast kommer att vara en sticka per minneskanal. Skulle det vara två per minneskanal så skulle det ju ge plats för hela 8 minnen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vernt:

runt 03:00, svensk tid. kolla schemat här: Hot Chips - Conference Day Two
Cirka 9 timmars förskjutning

Ska bli intressant att läsa rapporterna imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Ska bli intressant att läsa rapporterna imorgon.

Ja, det håller jag med om.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hade varit skoj att sitta på ett nytt moderkort och en ny AMD propp synd bara att det dröjer minst ett halvår innan de kommer

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hade varit skoj att sitta på ett nytt moderkort och en ny AMD propp synd bara att det dröjer minst ett halvår innan de kommer

Tid att spara pengar.
Ska jag göra iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

http://www.sweclockers.com/recension/6171-amd-phenom-ii-x4-95...

Jag skulle tro att den nya generationen är något bättre än Core 2 iaf...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av tosseboll:

Tid att spara pengar.
Ska jag göra iaf.

Pengar har man sparade.. bitar dock surt att lägga ner en mindre förmögenhet på cpu,moderkort, minnen + evt en helt ny dator så att man kan ha kvar sin gamla AMD 940 eller lägga den på hyllan.

Fast måste säga att det var roligare att bygga datorer för ett par år sedan. nu är det för lätt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Bulldozer kommer någon gång under 2011. Har för mig att det är andra halvan 2011 precis som socket 2011 Sandy Bridge.

Skulle inte Sandy Bridge komma runt årsskiftet redan?
Jag ser som sagt fram emot tester sen. Det är nog dags att köpa sig en ny dator någon gång nästa år lagom till att de nya arkitekturerna har arbetats in och SSD och 8 GB RAM-stickor har sjunkit i pris.
Skulle tro att jag har mer nytta av fler kärnor faktiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Känns väl som AM2 och am3 är en aning åldrade för denna teknik? Det lär komma nya socklar. Och förhoppningsvis med bättre stöd för SLi från AMD Det kan bara bli bättre Hoppas Amd lyckas slå intel lite på fingrarna denna gången. Det behövs verkligen!

Hoppas det, skulle gärna vilja ha ett bra/modernt sli komplitabelt amd kort.

Skrivet av jesusbarnet:

varför skulle det komma bättre stöd till Sli? då det är nvidia som inte gjort nått nytt chipset till amds plattformar och det är inte amd som gör moderkorten. http://www.sweclockers.com/nyhet/9154-nvidia-visar-upp-nforce...

Intel köpte rätten att göra chipset med Sli kompabilitet vilket nvidia förmodligen får royalties sedan stängde
Intel ute nvidia från att göra egna chipset till deras nya plattformar genom nått kryphål, men nu nyligen så blev dom tvungna att öppna upp för dom igen

Så Intel "ser till" att det inte blir några nya bättre amd sli mobos?

Skrivet av Swedish Berserk:

Bulldozer kommer någon gång under 2011. Har för mig att det är andra halvan 2011 precis som socket 2011 Sandy Bridge.

Segt... Undrar om man pallar vänta.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför tror du det? Jag tror tvärtom, AMD kommer att köra om intel i prestanda, iaf den första Sandy Bridge versionen (socket 1155)!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Skulle inte Sandy Bridge komma runt årsskiftet redan?
Jag ser som sagt fram emot tester sen. Det är nog dags att köpa sig en ny dator någon gång nästa år lagom till att de nya arkitekturerna har arbetats in och SSD och 8 GB RAM-stickor har sjunkit i pris.
Skulle tro att jag har mer nytta av fler kärnor faktiskt.

Den Sandy Bridge modellen du tänker på är sockel 1155 Intels nya mainstream plattform. Den som ska konkurrera mot AMD:s Fusion. Sandy Bridges hög prestanda version är socket 2011. Och den kommer senare under 2011. Och den ska då konkurrera mot AMD:s Bulldozer. Och de kommer andra halvan 2011 om jag har rätt för mig.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11