CAD/Bild och filmredigering/Surf. Budget 6.5k

Permalänk
Medlem

CAD/Bild och filmredigering/Surf. Budget 6.5k

En kompis ska köpa en ny stationär dator med följande användningsområden.

CAD
Bild och filmredigering
Surf
Office etc.

Budget är 6.5k och det ska inkludera operativsystem.

Spel är ingen prioritet så en bräda med integrerat grafikkort borde väl räcka? Vet inte riktigt hur höga kraven är på grafikkortet när man håller på med bild/filmredigering.

Krav är "framtidssäker." Räkna med att den ska klara samma arbetsuppgifter om 5 år som nu.
Hårddisk räcker med 500GB.
Minneskortsläsare är ett måste.

Någon som har några idéer så kom gärna med förslag. Ska sätta mig ikväll och försöka knåpa ihop något men jag har aldrig byggt en dator med denna inriktningen - endast speldatorer.

Permalänk
Medlem

Hur stor kvalité på bilderna och hur stora bilder pratar vi om egentligen?
Jag skulle satsa på att köpa ett grafikkort som klarar en del om du vill hålla på med det här i 5 år med samma dator.

Ska du använda dig utav Adobe Collection 4 så kommer du behöva ett bra grafikkort.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Hur stor kvalité på bilderna och hur stora bilder pratar vi om egentligen?
Jag skulle satsa på att köpa ett grafikkort som klarar en del om du vill hålla på med det här i 5 år med samma dator.

Ska du använda dig utav Adobe Collection 4 så kommer du behöva ett bra grafikkort.

Hobbyfotograf som fixar lite med bilderna han tagit med systemkameran. Likadant filmredigering. Den ska inte användas till mediaarbete konstant men han vill att den ska funka till det när han behöver det.

Som referens använder han en 4 år gammal laptop nu och tycker det funkar rätt ok så jag skulle gissa på att det inte är några tyngre grejor som han kör. Typ lite Photoshop och sånt.